Bordspelreview: Living Forest

De laatste dagen hebben we veel regen gehad en amper zon. Een leuke boswandeling zit er dus niet direct in, of het is met regenlaarzen te doen. Gelukkig kunnen we ons bij regenachtig weer op diverse manieren vermaken. De televisie moet niet altijd aan staan, waardoor hier al snel eens een bordspel op tafel komt. En als dat bordspel je meeneemt naar een magisch bos vol mythische wezens, kan de pret niet meer op. Ik vertel je graag meer over Living Forest, uitgegeven door Ludonaute.

Met een paar honderd bordspellen in huis weet ik altijd wel iets te spelen, al bevinden bijzonder veel spellen in mijn collectie zich nog in ongespeelde staat. Meer dan de helft ligt zelfs nog in plasticfolie, maar bij Living Forest werd de plastic snel van de doos gehaald. Het spel werd enkele maanden geleden gepresenteerd op Zomerspel en wekte daar mijn interesse al. Toen ik het thuis ontving, duurde het dan ook niet lang vooraleer ik het op tafel legde. Nu ik met verschillende spelersaantallen gespeeld heb, was de tijd rijp om er een review over neer te pennen.

Living Forest front.jpg


Kleurrijk dierenbos

In Living Forest krijgt elke speler een zelf gekozen spelersbord, een eigen deck met veertien mooie, kleurrijke dierenkaarten, drie overwinningsfiches, een boom om in het midden van je spelersbord te leggen en een figuur van je natuurgeest. Er worden ook diverse voorraden van andere fiches op tafel geplaatst, samen met de twee dispensers van bomen. Daarnaast wordt er ook een voorraad aan kaarten van Beschermdieren opengelegd zoals aangegeven in de spelregels, waarna het spel kan starten. Het uiteindelijke doel is om als eerste speler aan één van de drie wincondities te voldoen. Dit kan je bereiken door twaalf beschermende bomen te planten, door twaalf vuren te doven of door twaalf heilige bloemen (punten) te verzamelen. De speler die dit in de actiefase van een ronde als eerste bereikt, wint. Zijn er meerdere personen die aan een voorwaarde voldoen, dan worden de drie wincondities bij die betreffende spelers opgeteld. Wie hier de hoogste score heeft, mag zich dan tot winnaar uitroepen.

Living Forest is een mooi, kleurrijk en knap vormgegeven spel.


Uiteraard gaat er eerst heel wat aan vooraf. Living Forest is namelijk een zogenaamd push your luck spel. Hierin bepaalt een speler of er al dan niet doorgegaan wordt met een bepaalde actie, met de mogelijkheid met minder acties of lege handen naar huis te gaan. Elke speler heeft een deck van veertien kaarten, die in de actiefase uitgebreid kan worden met extra kaarten. In dat startdeck zitten kaarten met zwarte symbolen, in het spel solitaire symbolen genoemd. Er wordt één voor één een kaart opengedraaid, waarna de speler in kwestie beslist of er nog een nieuwe kaart volgt. Draai je een zwart symbool om, dan is er nog niks aan de hand. Bij een tweede wordt het al riskanter. Op dit moment beslis je om al dan niet door te gaan. Stop je bij twee solitaire symbolen, dan krijg je in de actiefase twee acties. Ga je door en krijg je een derde solitair symbool gepresenteerd, dan moet je stoppen en mag je maar één actie uitvoeren. Trek je kort na elkaar drie kaarten met een zwart symbool, dan heb je een slechte ronde. Maar aangezien het deck uit maar vijf van die symbolen bestaat, weet je dat je er de ronde nadien stukken beter voor staat. Dat zorgt voor een bijzonder leuke dynamiek.

Living Forest 1.jpg


Solitair of toch een kuddedier?

Bovenstaande fase wordt door alle spelers gelijktijdig uitgevoerd. Pas als alle spelers beslist hebben om te stoppen, of als ze moesten stoppen omdat een derde zwart symbool werd getrokken, eindigt deze fase. Nadien vangt de actiefase aan, beginnend met de startspeler. Elke speler krijgt een aantal acties afhankelijk van de vorige fase. Zoals reeds gezegd kunnen dat één of twee acties zijn als je respectievelijk drie of twee solitaire symbolen hebt getrokken. Je hebt dan de keuze uit een aantal mogelijkheden, gaande van het nemen van een fragmenttegel waarmee je in een volgende beurt een solitair dier kunt afleggen, tot het aanschaffen van bomen, het nemen van nieuwe kaarten of het doven van vuur. Voor het aantrekken van nieuwe dieren kun je je deck uitbreiden, zodat het sterker wordt. Er zijn kaarten met solitaire symbolen, die op alle andere vlakken sterker zijn, terwijl je ook kaarten hebt met witte symbolen (kuddesymbolen). Deze heffen de zwarte exemplaren op, maar zijn erg zwak en geven je op bepaalde acties zelfs minpunten.

Je moet namelijk, afhankelijk van welke actie je wil uitvoeren, alle symbolen voor die bepaalde actie samentellen. Een wit symbool trekt er dan wat van af, waardoor die actie iets zwakker wordt. Voor het kopen van nieuwe dieren tel je bijvoorbeeld alle zonnetjes op, waarna je voor die bepaalde waarde kunt kopen. De aangekochte kaarten leg je bovenop je trekstapel. Ook het blussen van vuur is belangrijk, want in een latere fase kan je gestraft worden als je je niet tegen het vuur kunt verdedigen. Uiteraard zijn de bomen ook niet zonder belang, want heb je twaalf unieke exemplaren op je woudbord, dan heb je kans om met de overwinning aan de haal te gaan. Het is belangrijk dat je speelt naar de mogelijkheden die je hebt en er eventueel extra gebruik van maakt. Je kunt je namelijk ook verplaatsen op de geestenkring, waardoor je de mogelijkheid soms hebt om tweemaal dezelfde actie uit te voeren, iets wat normaal niet mag. Heb je veel zonnen, dan is het misschien handig om daar op zo'n moment 'misbruik' van te maken.

Living Forest 2.jpg


Vrij spel

Hoewel er drie manieren zijn om met de overwinning aan de haal te gaan, zijn die drie condities niet even goed gebalanceerd. Tijdens mijn speelsessies was er regelmatig een speler die twaalf verschillende bomen had geplant of in staat was om twaalf vuren te blussen, maar er werd nog nooit een overwinning geclaimd door twaalf heilige bloemen te verzamelen. Hiervoor hang je voornamelijk af van de voorraad aan kaarten die op tafel ligt om aangeschaft te worden. Met hoe meer spelers je speelt, hoe minder kans je hebt om de kaarten te kopen die je wilt, maar dat geldt uiteraard ook voor de te blussen vuren of de aan te schaffen bomen. Bij de bomen zijn er namelijk maar een beperkt aantal beschikbaar afhankelijk van het aantal spelers. Het aanvullen van de vuren hangt dan weer af van de hoeveelheid kaarten die werden gekocht. En met hoe meer spelers je op hetzelfde doel aast, hoe minder kans je hebt om snel die overwinning binnen te halen natuurlijk. Verder is een weinig interactie tussen de spelers, al moet je eigenlijk wel wat in de gaten houden waar de andere spelers op azen om hen geen vrij spel te geven. Ook aan de solospelers werd er gedacht. Hoewel de spelregels voor solo niet bij het spel zitten, kun je deze wel van de officiële website halen. Ik heb deze modus echter niet getest, dus hier heb ik in deze review geen rekening mee gehouden.

Conclusie

Living Forest is een erg mooi, kleurrijk spel dat je meeneemt naar een wondermooi bos met magische dieren. Als natuurgeest is het de bedoeling om als eerste aan één van de drie wincondities te voldoen, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Het push your luck-element gooit regelmatig roet in het eten van je plannen, waarna je die plannen wat moet herzien. Hoewel er onderling weinig interactie is, moet je wel uitkijken waar de andere spelers op azen. Laat je alle vuren liggen, dan hebben de andere spelers namelijk vrij spel. Het verzamelen van de twaalf heilige bloemen voelt wat minder goed gebalanceerd aan, want deze conditie is moeilijk te halen. Verder is dit een spel dat hier vlot en vaak op tafel zal komen.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Bijzonder kleurrijk en mooi
  • Push your luck-element tof uitgewerkt
  • Speelt snel en vlot

Con

  • Drie wincondities niet even gebalanceerd
8

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Ludonaute

Designer

Aske Christiansen

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

40 minuten
 
Redactie
Ik dacht eerst ook dat het wat ongebalanceerd was, maar ben daar nu niet zo zeker van.
In ons laatste spel waren 2 spelers aan het strijden om vuurtjes, 1 speler deed maar iets, en de 4de speler was geniepig bloemen aan het verzamelen... Speler 4 is gewonnen met 14 punten, gevolgd door de 2 spelers met vuurtjes op 13 en 12. Ik denk dat je inderdaad niet blindelings voor bloemen moet gaan, maar dat het wel een interessante strategie kan zijn wanneer andere spelers strijden voor vuur of bomen.
 
Terug
Bovenaan