Bordspelreview: inserts van Beast Productions

Complexe spellen zijn in veel gevallen moeilijk en pakken veel tijd in beslag om het te spelen. Ook het opzetten en weer wegbergen van de spellen in kwestie nemen een pak tijd in beslag. Om die reden ben ik een grote fan van op maat gemaakte inserts. Die vergemakkelijken de setup en het opbergen behoorlijk. Bij Kickstarter-spellen is dat meestal een van de stretch goals, waarbij je dan een plastic exemplaar krijgt. Bij retailspellen krijg je meestal enkele zakjes met een ziplocksluiting bijgeleverd en daar blijft het dan bij. In zo'n gevallen kun je je gading vinden bij onder andere Folded Space voor inserts uit schuim of bij e-Raptor voor houten exemplaren. Ook het Belgisch bedrijfje Beast Productions doet nu mee met laatstgenoemde en produceert zelfgemaakte en op maat gemaakte houten inserts voor bordspellen.

Zelf ken ik Bjorn Ottevaere, de man achter de eenmanszaak Beast Productions, persoonlijk. Hij beheert twee populaire spellenclubs en heeft een aanzienlijke collectie. De weinige tijd die hij nog over had, steekt hij nu in het creëren van bordspelinserts en andere houten snuisterijen. Hoewel ik Bjorn dus ken, heb ik nog nooit een insert bij hem gekocht. Ik ging altijd overstag voor de inserts uit schuim van het Bulgaarse bedrijf Folded Space. Die zijn niet enkel goedkoop, ze zijn ook erg licht en zijn eenvoudig te monteren. De inserts van Folded Space moeten wel vastgelijmd worden, want anders komen ze los. Hoewel het montageproces heel eenvoudig is, is het toch altijd wat prutsen met de lijm die langs de naden komt. Dat heb je bij houten inserts niet.

insert 1.jpg


Eenvoudige montage

Beast Productions heeft momenteel een beperkt aanbod, maar voorziet wel enkele van de momenteel populairste spellen van een op maat gemaakte insert. Zo ontving ik onlangs een opbergsysteem voor het spel Ark Nova. White Goblin Games heeft hiermee een nieuw expertspel in het gamma en hoewel het bordspel nog geen jaar oud is, prijkt het al op de elfde plaats van beste bordspellen aller tijden op de website BoardGameGeek. Ook ik heb het spel in mijn bezit. Een complete insert werd door de uitgever niet voorzien, al zitten er wel een tiental zakjes in de doos om alles op te bergen. Daarnaast zitten er ook twee doosjes in met verschillende vakjes inclusief deksel, maar ook daarmee kom je niet ver. Een op maat gemaakt exemplaar was dus de volgende logische stap.

Een handleiding voor deze insert is niet nodig.


Elk bakje, of een aantal van dezelfde bakjes, worden door Beast Productions apart verpakt in gerecycleerd papier. Instructies zijn daarbij niet nodig, want de montage van de insert ligt voor de hand. Je hebt in alle gevallen een bodemplaatje en dan uiteraard ook de zijkanten, eventueel aangevuld met onderverdelingen voor verschillende fiches. De houten onderdelen worden met een laser uitgesneden en zijn dus erg precies. Het is niet te vergelijken met een insert uit schuim van bijvoorbeeld Folded Space. Die precisie zorgt er ook voor dat er geen lijm nodig is bij de installatie, in tegenstelling tot bij de Folded Space-inserts. Alles klikt mooi in elkaar en blijft ook stevig vast zitten. Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat het soms iets té precies is, waardoor je bij de bakjes waar erg veel tanden in zitten wel heel hard moet duwen. Hout leeft uiteraard en dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.

insert 3.jpg


Kwalitatief en zwaar

De installatie verliep feilloos en eens alle bakjes in elkaar zitten, kun je aan de slag met het toevoegen van de kaarten en fiches. Uiteindelijk moet je alles ook in de doos van het spel stoppen, en daar komt wat gepuzzel bij kijken. Hoewel er geen handleiding wordt toegevoegd bij de aanschaf van een insert, kun je wel terecht op de website van Beast Productions om te kijken hoe alles mooi in de speldoos past. En ja, ook deze houten insert past perfect. Deze insert van Ark Nova is niet de eerste die ik heb, maar wel de eerste houten. Ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit, al betaal je daar dus iets meer voor dan voor een exemplaar uit schuim. Het grootste nadeel is uiteraard het gewicht. Bij zware spellen wordt in veel gevallen nog eens een zware insert toegevoegd, maar dat is een element waar we dus niet onderuit kunnen.

Conclusie

Ik ben aangenaam verrast door de houten insert van Beast Productions. Dit Belgisch bedrijf maakt bordspelinserts (en andere zaken) op maat en op vraag. De montage is bijzonder eenvoudig, waardoor een handleiding overbodig is. De foto's op de website zijn wel handig om te zien hoe alles precies in de speldoos past. Tegenover een insert uit schuim is een houten exemplaar wel zwaarder en duurder, maar je krijgt er een kwalitatiever product voor in de plaats.

Pro

  • Kwalitatief het beste
  • Prijs valt goed mee
  • Belgische productie
  • Eenvoudige installatie

Con

  • Zwaarder dan foam
  • Spant soms iets teveel
 
Terug
Bovenaan