Bordspelreview: Hokkaido

Japan bestaat uit vier grote eilanden en Hokkaido is daar het meest noordelijke van. Tevens is het een bordspel dat als vervolg dient op Honshu, dat op zijn beurt het grootste eiland van Japan is. Hoewel ik Honshu niet heb gespeeld, liet ik me afgelopen weken wel enkele keren gaan met Hokkaido. Dit spel wordt onder andere uitgegeven door het Nederlandse HOT Games en werd me overhandigd op Zomerspel om te reviewen. Hier gaan we.

Hokkaido is een spel uit 2018 dat ontworpen werd door Kalle Malmioja en op zo'n dertig tot veertig minuten gespeeld kan worden met een spelersaantal van twee tot en met vijf. Hoewel ik om en bij de 650 bordspellen heb, kan ik niet alles bezitten. Hokkaido en Honshu zijn daar twee spellen van, maar hiervan maakt ondertussen eentje wel onderdeel van de collectie uit. Ondertussen heb ik Honshu nog steeds niet gespeeld en ik denk niet dat daar snel verandering in zal komen. Wel kan ik verklappen dat Hokkaido nog af en toe op de tafel zal verschijnen. Hou er dus rekening mee dat ik de vergelijking tussen de twee niet zal kunnen maken. Afgaande op BoardGameGeek is Hokkaido wel de betere van de twee en is er geen reden om beide spellen te bezitten.

Hokkaido 1.jpg


Japanse setting

Hokkaido is een spel van zo om en bij de vijftien euro dat in een klein doosje zit en voornamelijk uit meer dan honderd kaarten bestaat. Daarnaast bevat het ook 56 blokjes en een aantal tegels, een scoreblok en nog wat overzichtkaarten. Elke speler krijgt een dubbelzijdige startkaart en er wordt beslist om ofwel met de A- ofwel met de B-kant te spelen. Dit geldt voor iedereen. Daarna worden er grondstoffen op de kaart gelegd indien die worden afgebeeld. De overige grondstoffen en dubbelzijdige tegels worden in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt dan zes kaarten van de geschudde trekstapel, waarna het spel kan beginnen. In totaal zal elke speler gedurende het spel twaalf kaarten op tafel leggen, wat wil zeggen dat er twee rondes van zes kaarten worden gespeeld.

Hokkaido is een tof, snel speelbaar spelletje.


Elke speler kiest een van de kaarten, legt die voor zich neer en geeft de overige kaarten door aan de volgende speler links. In de tweede ronde worden kaarten rechts doorgegeven. Dit systeem is te vergelijken met bijvoorbeeld 7 Wonders. Voor het plaatsen van een kaart gelden wel enkele regels. Elke kaart bestaat uit zes vakjes en bij het leggen van een nieuwe kaart moet je minstens één vakje bedekken van een kaart die er al ligt of van de kaart die je zal neerleggen. Er zijn wel enkele zaken waarmee je rekening moet houden. Een meer kan bijvoorbeeld niet bedekt worden en een gebergte moet verder uitgebreid worden met gebergte. Na het plaatsen van een kaart mag je er opnieuw de afgebeelde grondstoffen op leggen. Bedek je een vakje met een grondstof, dan leg je het terug in de voorraad.

Hokkaido 2.jpg


Grondstoffen met talloze doelen

Die grondstoffen kun je gebruiken om een van de tegels op een kaart te leggen. Twee groene blokjes geef je af om een bos te plaatsen, twee blauwe voor een meer, enzovoort. Deze tegels, die perfect passen op een van de zes vakjes op de kaarten, kun je dan naar believen ergens opleggen, zodat je stad geoptimaliseerd wordt. De grondstoffen hebben nog een andere belangrijke functie, want die zijn nodig om je fabrieken te doen draaien. Heb je een groene fabriek, dan heeft die op het einde van het spel, wanneer de score wordt geteld, een groen blokje nodig. Heb je een groen blokje in je stad liggen en leg je die op de fabriek, dan levert je dat vier punten op. Heb je geen grondstof, dan kun je fluiten naar die punten. Ook bossen en bergen leveren telkens twee punten op, terwijl een meer van één vakje op zichzelf niks oplevert. Heb je er eentje van twee vakken, dan levert dan drie punten op. Een vakje extra zorgt nog eens voor drie punten, en ga zo maar door.

Naast het scoren van standaardzaken zitten er ook enkele kaarten in voor varianten. Zo kun je extra punten verdienen door bepaalde zaken die op kaarten afgebeeld staan, maar dit is dus optioneel. Het zorgt wel voor extra herspeelbaarheid en zo hebben we het natuurlijk graag bij bordspellen. Ook de korte speelduur, maximaal zo'n drie kwartier, ervaar ik als een positief punt. Dit in combinatie met de eenvoudige regels zorgt ervoor dat nieuwkomers zonder veel problemen mee kunnen doen. Toch zorgen de keuzemogelijkheden dat ook veelspelers niet verveeld aan tafel zullen zitten. Focus je op bossen, ga je voluit voor fabrieken of breid je je meer uit zodat die per extra tegel drie punten oplevert? De keuze is aan jou. Helaas zit er, op het doorgeven van kaarten na, totaal geen interactie in het spel. Iedereen is dus eigenlijk solo aan het spelen.

Hokkaido 3.jpg

Conclusie

Hokkaido is een tof spelletje met een Japans thema dat eigenlijk niet bijzonder veel ter zake doet. Het spel speelt op zo'n half uur tot drie kwartier en is snel uitgelegd, wat ervoor zorgt dat nieuwkomers gemakkelijk mee te nemen zijn in het Hokkaido-verhaal. Ik heb een zwak voor mooi artwork en op dat vlak valt het spel wat tegen, maar qua gameplay ben ik aangenaam verrast. Kaart kiezen, kaart neerleggen, grondstoffen plaatsen en hopen dat je aan het einde van het spel de meeste punten bijeensprokkelt.

Pro

  • Eenvoudige regels
  • Snel gespeeld
  • Toch best wat denkwerk

Con

  • Niet de meest aantrekkelijke artwork
  • Totaal geen interactie
7

Over

Uitgever

  1. HOT Games

Designer

Kalle Malmioja

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

30-40 minuten
 
Terug
Bovenaan