Bordspelreview: Harry Potter: I'm Going to Hogwarts

Het Belgische Cartamundi zal je waarschijnlijk wel kennen als de wereldberoemde maker van klassieke speelkaarten, maar daarnaast verzorgen zij ook de productie van bordspelcomponenten en hebben ze sinds een aantal jaren ook hun eigen lijn aan kaartspellen onder de naam Shuffle. Dit zijn kleinere kaartspellen die vaak familievriendelijk zijn en een lage instapdrempel hebben. Wij mochten een aantal van deze Shuffle-kaartspellen in ontvangst nemen om te testen en ik mag de aftrap geven met Harry Potter: I'm Going to Hogwarts.

Wie de line-up aan producten in dit gamma op de website raadpleegt, zal al snel opmerken dat heel wat van deze kaartspellen gebaseerd zijn op populaire licenties, gaande van Disney-titels en Paw Patrol tot Monopoly, Back to the Future en zelfs Friday the 13th of The Exorcist. Een groot deel van de aantrekkingskracht komt dan ook hieruit voort. Dit kan ook gezegd worden van Harry Potter: I'm Going to Hogwarts, want de reden waarom mensen dit spel zullen oppikken is de naamsbekendheid van Harry Potter. In het Shuffle-gamma zijn er zelfs maar liefst tien spellen te vinden die gebaseerd zijn op Harry Potter. Maar de vraag reist dan natuurlijk welke van deze titels enigszins interessant zijn en of Harry Potter: I'm Going to Hogwarts hieronder valt.

1200x806.jpg


Ik ga op reis en ik neem mee ...

Een klein kaartspel met een Harry Potter-thema blijkbaar. Door hun formaat en toegankelijkheid zijn de Shuffle-kaartspellen alvast ideale spellen om mee op reis te nemen. Gezien er twee Potterheads mee waren, waaronder mijn vrouw, kon ik deze moeilijk thuis laten liggen. Groot was echter onze teleurstelling wanneer we ontdekten dat Harry Potter: I'm Going to Hogwarts letterlijk gewoon "Ik ga op reis en ik neem mee ..." is, waaraan twee mechanismen werden toegevoegd. In deze versie moet je namelijk een bepaald aantal voorwerpen verzamelen in je koffer en per spel kan je tweemaal je beurt overslaan. Verder ga je dus letterlijk "Ik ga op reis en ik neem mee ..." spelen met voorwerpen uit het universum van Harry Potter.

Concreet heb je een stapel kaarten en als het jouw beurt is, trek je een kaart van de stapel en overloop je de rij van verborgen kaarten door de voorwerpen in de juiste volgorde te benoemen en jouw kaart hier aan toe te voegen. Naarmate de rij langer wordt, wordt het natuurlijk moeilijker om alles te onthouden en zodra iemand beschuldigd wordt van het maken van een fout eindigt de ronde. Vervolgens kiezen spelers één kaart uit de rij om in hun koffer te steken, met uitzondering van de speler die fout was of de persoon die hem foutief heeft beschuldigd. Eens iemand zijn koffer heeft gevuld, is het spel gedaan. Helaas komt hier ook wat geluk bij kijken, want het kan zijn dat die ene kaart die je nog nodig hebt, net niet in de huidige of toekomstige rij zit, waardoor vrouwe Fortuna jouw overwinning uit handen kan geven.


FRONT.png

Een (v)luchtige ervaring

Veel meer valt er over het spel helaas niet te zeggen, en ik vind het spijtig dat er meer aandacht lijkt gegaan te zijn naar de opbergdoos en de vormgeving van het spelmateriaal. Het spel komt in een mooi doosje, dat eigenlijk slechts half gevuld is en dus gerust wat kleiner mocht zijn. De artwork op de kaarten oogt ook knap, en ik ben blij dat ze voor originele art zijn gegaan in plaats van foto's uit de film. Doordat het om typische elementen uit het universum gaat, was het wel grappig om dit spel te spelen met enerzijds enkele leken en anderzijds fanaten van de serie die elk object wisten te benoemen. Wat voor de ene gewoon snoepjes zijn, is voor de andere bijvoorbeeld Bertie Bott's Every Flavour Beans. Probeer dat maar eens te onthouden!

Ik ben blij dat ze voor originele art zijn gegaan in plaats van foto's uit de film.


Het amusement dat wij haalden uit het spel kwam dan ook vooral door de interactie onder de vrienden en zo hadden we enigszins nog wat plezier aan dit spel als een soort van partygame. Maar door de vele, betere alternatieven, is er voor mij helaas weinig reden om deze opnieuw boven te halen. De grootste doelgroep van dit kaartspel is echter vermoedelijk niet de bordspelfanaat, maar eerder kinderen die dit waarschijnlijk cadeau krijgen van een grootouder. Voor hen kan dit nog wel een leuk spelletje zijn in de trend van Uno, Cluedo of Dobble, zeker als ze fan zijn van Harry Potter. Maar ook hier wil ik toch de bedenking maken dat de bordspellenwereld de laatste jaren enorm geëvolueerd is en er ook voor deze doelgroep meer interessante spellen bestaan.

Conclusie

Harry Potter: I'm Going to Hogwarts plaatst het concept van "Ik ga op reis en ik neem mee ..." in de wereld van Harry Potter. Vul je koffer en train je geheugen met tal van magische voorwerpen, maar verwacht vooral niet teveel diepgang of originaliteit. Wie fan is van dit soort spellen en een zwak heeft voor Harry Potter zal hier het meeste plezier uithalen. Wie iets meer verwacht tijdens zijn spelervaring laat deze titel echter best links liggen.

Pro

  • Artwork op de kaarten
  • Heeft zijn charme in bepaalde omstandigheden

Con

  • Heeft helaas niet veel om het lijf
  • Geluksfactor
5

Over

Uitgever

  1. Cartamundi

Aantal spelers

3-5

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan