Bordspelreview: Friday the 13th

De dagen korten, het weer wordt guurder, en jawel … Halloween is in aantocht. Een tijd om lekker gezellig onder een knus dekentje in je luie zetel de warmte op te zoeken en te griezelen voor de televisie. Natuurlijk zijn er naast de vertrouwde kijkbuis nog andere manieren om het griezelfeest te eren. Voor velen misschien een iets minder voor de hand liggende: bordspellen! Het is in dat kader dat onderstaande bordspelreview zich bevindt. Deze keer is het de beurt aan een titel uit het Shuffle-kaartspellenaanbod van Cartamundi, namelijk Friday the 13th. Wat film betreft, alvast een ware klassieker in zijn genre. Of dat ook geldt voor het kaartspel, kom je te weten in onderstaande review!

Voor bordspelliefhebbers doet Cartamundi ongetwijfeld een belletje rinkelen. De Turnhoutse producent van speelkaarten en bordspelcomponenten bestaat reeds sinds de jaren ’70. Sinds een aantal jaren hebben ze nu ook een eigen kaartspelenlijn, namelijk Shuffle. In deze reeks vinden we klinkende titels als Harry Potter, Frozen, The Lion King en Vaiana, maar ook griezelkleppers als The Exorcist, IT, of deze Friday The 13th !

13 2.JPEG


Het gevaar schuilt in een klein hoekje

Friday the 13th is naar eigen zeggen een razendscherp, coöperatief spel, waarbij je op het puntje van je stoel zal zitten en waarbij je door snel te handelen levens kan redden. Je bevindt je net als in de films in Camp Crystal Lake, een prachtige en rustige plek om te relaxen! Tenminste tot onze allerbekende Jason om de hoek komt loeren! Enkel door middel van het uitvoeren van specifieke opdrachten, zal je het kamp kunnen overleven.

13 1.JPEG


Snel zijn is de boodschap!

In het compacte doosje bevinden zich het Camp Crystal Lake-speelbord, een kalenderschijfje en kampeerderschijfje, een zandloper, overlevingsopdrachtkaarten, hulpkaarten, themakaarten, waaronder acht kampeerderkaarten, locatiekaarten, wapenkaarten en voorwerpkaarten, en de belangrijke Jason-kaart. Het spel start op dag één op maandag. Afhankelijk van het aantal spelers (je kan het spel met drie tot acht spelers spelen) neem je het overeenkomstige aantal opdrachtkaarten en themakaarten. Deze worden uitgedeeld met de dagzijde naar beneden. De zandloper wordt in het midden van de tafel geplaatst, de eerste overlevingsopdracht wordt voorgelezen en de zandloper wordt omgedraaid. Denk en reageer snel of de kampeerders zullen snel het loodje leggen!

Dat er kampeerders zullen sterven, staat zo goed als vast. Hoe kan je nu het spel winnen? Simpel, er moet minstens één van de acht kampeerders overleven. Dat doe je door de overlevingsopdrachten succesvol te voltooien. Om daarin te slagen moeten kaarten worden doorgegeven en moeten gevraagde themakaarten worden verzameld vooraleer de tijd op is. Hierbij mag je geen strategieën bespreken en mag je de kaarten van je medespelers niet zien. Ook het dag- en nachtregime is van belang. Afhankelijk daarvan zal je de kaarten namelijk moeten doorgeven in respectievelijk wijzerzin of tegenwijzerzin. Wanneer een speler een opdracht heeft voltooid, roept hij stop en wordt de ronde gestopt. De opdracht stopt sowieso wanneer de zandloper leeg is. Let wel op, want Jason zit tussen de kaarten en hij is er natuurlijk op uit om kampeerders te vermoorden! Wanneer de opdracht succesvol is voltooid, overleven de kampeerders. Mislukt de opdracht, dan worden de kampeerders in de hand links van de persoon met de Jason-kaart vermoord. Ook wanneer een speler twee keer na elkaar met de Jason-kaart blijft zitten of wanneer twee keer na elkaar een overlevingsopdracht door één persoon wordt verzameld, worden de kampeerders links ervan omgebracht. Na elke opdracht schuif je een dag op en herbegint de chaos.

13 3.JPEG


Chaos op elk vlak

De opzet klinkt simpel: wat kaartjes doorgeven, op basis van de opdrachtkaarten sets verzamelen en binnen de tijd ‘Stop!’ roepen. In praktijk blijkt het echter al snel een hele uitdaging te zijn. Om te beginnen is er het tijdsaspect. Leuk om de druk op te drijven, maar de voorziene tijd van veertig seconden blijkt gewoonweg veel te kort. Zeker wanneer je met meer dan drie spelers speelt wordt het al gauw een boeltje om allemaal snel kaarten door te geven en sets te verzamelen. Het dag- en nachtregime doet daar nog een schepje bovenop. Doordat je in tegengestelde richting kaarten moet doorgeven durven je hersenen al eens tegen te werken en zie je de zandkorrels zienderogen minderen. Daarenboven moet je nog rekening houden met het feit wie de vorige keer de Jason-kaart heeft gehad en wie eerder een overlevingsopdracht kon oplossen. Heel wat zaken die je op een érg korte tijd moet kunnen verwerken. Begrijp me niet verkeerd, het idee om chaos en nervositeit te creëren is zeker en vast geslaagd, maar door de beperkte tijd en de vele informatie is het gewoon te moeilijk om een opdracht te doen slagen.

Ook aan de aard van de overlevingsopdrachten schort het naar mijn mening een beetje. Meestal dien je één of meerdere items, een persoon en een locatie te verzamelen. Wanneer één van de spelers echter één van deze kaarten reeds in zijn bezit heeft, probeert hij deze bij te houden en te hopen op één van de andere verzamelkaarten. Dat doen de andere spelers natuurlijk ook. Tot het moment dat je begint te beseffen dat iemand anders deze ook aan het verzamelen is en je dan maar besluit je eigen kaart door te geven. Op dat moment denkt de andere medespeler echter hetzelfde en zie je opeens wel een kaart passeren die je nodig had. En dan … is de tijd op. Oké niet getreurd. Nieuwe opdracht, maar helaas bleek dat al snel een rinse and repeat.

Het wordt al snel duidelijk dat de chaos en nervositeit die bij een slasher hoort, ook het ultieme doel was van de makers bij de ontwikkeling van dit spel.


Ergens moet je kunnen accepteren dat er nu eenmaal snel kampeerders het loodje zullen leggen en moet je hopen dat er toch eens een opdracht slaagt, waardoor je op het einde van het spel met op z’n minst één overlever overblijft. Geluk blijkt hier echter een grote factor in, waardoor je al snel de aandacht en motivatie dreigt te verliezen. Kortom, een leuk idee dat bij de uitwerking helaas niet volledig op zijn plooien lijkt te vallen.

Conclusie

In de Shuffle-reeks brengt Cartamundi ons Friday the 13th, een razendscherp coöperatief kaartspel, waarbij je op het puntje van je stoel zal zitten. Het wordt al meteen duidelijk dat de chaos en nervositeit die bij een slasher hoort, ook het ultieme doel was van de makers bij de ontwikkeling van dit spel. In realiteit bleek dit aspect echter iets te ver te zijn doorgetrokken, waardoor ook de spelervaring al snel als chaotisch aanvoelde en het tijdsaspect en de aard van de opdrachten eerder als enerverend begonnen aan te voelen. Het leuke thema en de mooie vormgeving konden voor mij het spel niet redden. Jammer, want het idee erachter is duidelijk wel goed, maar de uitvoering helaas iets minder.

Pro

  • Leuk thema
  • Mooie vormgeving
  • De chaotische en nerveuze sfeer passen perfect bij het thema

Con

  • Te weinig tijd om opdrachten te kunnen doen slagen
  • Opzet van de verzamelopdrachten is leuk, maar lijkt al snel zijn doel voorbij te schieten wanneer je met een groot aantal spelers speelt
  • Te weinig variatie in het 'type' opdrachten
4.5

Over

Designer

Cartamundi

Aantal spelers

3 - 8

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan