Bordspelreview: Exploding Kittens

Af en toe verschijnt er eens een spel dat werkelijk overal opduikt. Exploding Kittens klinkt je waarschijnlijk niet onbekend in de oren. Mij ook niet, maar toch had ik het tot voor kort nog nooit gespeeld. We hebben hier te maken met een spel dat een erg succesvolle Kickstarter-campagne achter de rug heeft. De opzet is eenvoudig: je trekt en speelt kaarten en probeert de enige overlevende te zijn. Er zitten namelijk een aantal bommen (ontploffende katten, om precies te zijn) in de trekstapel. Was de hype buiten proportie of volledig terecht? Dat ontdekken we in deze review.

The Oatmeal is eigenlijk bekend om zijn comics. Meesterbrein Matthew Inman bedacht samen met cartoonist Elan Lee een kaartspel met ontploffende katten en dubbelzinnigheden die rond onze geliefde poesjes draaien. In januari 2015 ging hun Kickstarter live, en maar liefst acht minuten later werd hun beoogde budget al gehaald. De campagne zou uitgroeien tot een die een aantal records op zijn naam mocht schrijven. Die zijn inmiddels verbroken door andere projecten, maar het geeft toch aan hoeveel Exploding Kittens teweeg heeft gebracht. Dit schept natuurlijk wel enige verwachtingen!

PXL_20220113_151846658.jpg


Boem

Bij het opzetten van het spel krijgt elke speler zeven kaarten met daar bovenop een ontmantelkaart. Vervolgens worden een aantal exploding kitten-kaarten aan de trekstapel toegevoegd: eentje minder dan het aantal spelers. Dit zorgt ervoor dat slechts één speler het spel zal overleven. De rest zal namelijk onverbiddelijk ten onder gaan door een explosieve poes die je meesleurt in zijn dood. Dit kan je doorgaans één keer tegenhouden, dankzij een ontmantelkaart. Met wat geluk trek je nog één van de extra ontmantelkaarten uit de trekstapel. Alle andere soorten kaarten zorgen voor de dynamiek in het spel en kun je gebruiken om je overlevingskansen te vergroten. Zo kun je met sommige kaarten willekeurige of specifieke kaarten van andere spelers stelen, naar de bovenste drie kaarten van de trekstapel kijken of een beurt overslaan, wat in dit spel dus positief is. Een van de leukere kaarten om in je hand te hebben is de ‘nope’-kaart. Deze doen het effect van een pas gespeelde kaart teniet. Die speler kan dan echter óók een nope-kaart spelen om jouw nope -kaart te annuleren.

Exploding Kittens neemt zichzelf absoluut niet serieus en is door-en-door een party-spel


Met de kaarten die je hebt, moet je slim te werk gaan. De verleiding is groot om al vroeg andere spelers te pesten en leuke kaarten te gebruiken, maar timing is alles. De kat uit de boom kijken en op het juiste moment toeslaan, is vaak de betere strategie. De ontmantelkaarten zijn natuurlijk de allerbelangrijkste. Als het je beurt is, speel je eerst zoveel kaarten als je wil en je beëindigt je beurt door een nieuwe kaart te trekken. Als je een exploding kitten hebt getrokken moet je een ontmantelkaart afleggen om in leven te blijven. Vervolgens mag je de exploding kitten terug in de trekstapel steken waar je dat zelf wilt. Om dat geheim te houden voor de andere spelers, doe je dit onder de tafel.

PXL_20220113_151553674.jpg


Fun-factor

Het is meteen duidelijk als je dit spel bekijkt: het neemt zichzelf absoluut niet serieus en is door-en-door een party-spel. En hier komt al meteen het eerste probleem naar boven: ik hebt het allemaal al snel gezien. Er zit niet veel variatie of diepgang in. Het is zeer oppervlakkig en niet bedoeld voor meerwaardezoekers. Hecht je daar niet meteen veel belang aan en wil je gewoon een snel kaartspel om even boven te halen als je het gezellig hebt met vrienden, dan is dit spel toch het bekijken waard. Ikzelf haal er geen voldoening uit. Dat ligt niet aan het feit dat dit een party-spel is, want er zijn er genoeg die ik met erg veel plezier speel. Zolang ik de mogelijkheid heb om Time’s Up, Secret Hitler, Valse Motten, Regenwormen of Codenames te spelen, vrees ik dat Exploding Kittens weinig daglicht zal zien. De fun-factor is vrij snel gepasseerd en komt gewoonlijk neer op “haha, jij bent ontploft!”, maar dat blijft niet grappig. Ik heb ook wel de kans gehad om dit te spelen met uitbreidingen en die maken het spel al heel wat interessanter en leuker, belangrijk om in het achterhoofd te houden. Het basisspel op zich schiet toch net wat tekort.

Conclusie

Ik heb dit spel beoordeeld zonder rekening te houden met de hype die dit spel teweegbracht op Kickstarter. Als ik daar wél op terugblik, kan ik alleen maar vaststellen dat het allemaal wat overroepen was. Gelukkig zijn er de uitbreidingen die een aantal tekortkomingen weten te verbeteren en er is ook een ‘NSFW’ editie met meer expliciete schunnigheden. Als iemand dit echt wil spelen, zal ik zeker niet weigeren, maar er bestaan genoeg gelijkaardige spellen die mijn inziens veel leuker zijn. Toch is dit een spel dat wel kan werken voor bepaalde doelgroepen. Zo hoorde ik dat kinderen dit bijvoorbeeld erg leuk vinden. Ondanks mijn kritische blik, is Exploding Kittens toch een succesverhaal te noemen. De verkoopcijfers spreken voor zich.

Pro

  • Eenvoudige spelregels
  • Leuke kaarten

Con

  • Te weinig diepgang
  • Eentonig
  • Komt pas tot zijn recht met uitbreidingen
5.5
 
Is inderdaad leuk voor een spelletje of twee maar daarna heb je het echt wel gezien, zelfs met de Imploding Kittens uitbreiding vind ik.

Heel veel internet cartoonisten hebben de laatste tijd spelletjes uitgebracht maar is vaak helemaal niks aan. Laatst de cyanide and happiness boardgame gespeeld en die was ook tenenkrullend slecht.
 
Hier in huis vinden we het fantastisch (gezin met jongens van 8-10 jaar). Wel volledig akkoord dat het op zichzelf gewoon oké is maar wij hebben alle uitbreiding (en past daarna met alle kaartjes gewoon in standaard doosje) en het heeft ons al van veel extra spelplezier voorzien.
 
Redactie
Nog maar twee keer gespeeld, maar ik was ook best fan. ‘t Is niet per se een topper, maar wel leuk met mensen die niet zo vaak spelletjes spelen vind ik.
 
Redactie
Hoe meer uitbreidingen je toevoegt, hoe meer dit kaartspelletje de moeite wordt vind ik.
Zelf heb ik de Engelstalige NSFW Edition inclusief alle uitbreidingen.
Voor de kindjes heb ik de Nederlandstalige Party Pack gekocht en zij zijn grote fan. Daarin zitten enkele kaarten die je in uitbreidingen vindt en is wel aan te raden als starterset.
 
Denk dat mijn zus dit een aantal jaar voor haar kerst gehad heeft samen met de imploding uitbreiding. Ik vond er absoluut niks aan, niks diepgang, zelfs voor een party spel een saaie bedoening imo.

5.5 met uitbreidingen lijkt correct, voor het basis spel op zich zou een buis gepaster zijn.
 
Terug
Bovenaan