Bordspelreview: Exit: Het Spel - Terug naar de Verlaten Hut

Wie graag escape rooms in bordspelformaat speelt, heeft keuze zat. Asmodee heeft de langlopende Unlock-spellen, Identity Games heeft succes met Escape Room: The Game, Crimibox heeft een paar analoge en digitale politiedossiers en 999 Games heeft twee series. Enerzijds doen ze hun ding met de herspeelbare Pocket Escape Room-spellen, anderzijds brengen ze ook de Nederlandstalige versie uit van alle Exit-games. De eerste Exit verscheen reeds in 2016 en de reeks is nog altijd razend populair. Ik kreeg van 999 Games Exit: Het Spel - Terug naar de Verlaten Hut en vertel er jullie graag meer over.

Het aantal Exit-spellen dikt maar aan. Dat wil dus zeggen dat de reeks razend populair blijft en een pak fans heeft. Terwijl uitgever Kosmos de Duitse liefhebbers van escape rooms blijft bedienen, zorgt 999 Games elke keer opnieuw voor een knappe Nederlandstalige versie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Unlock en Pocket Escape Room, kun je Exit: Het Spel niet doorgeven aan anderen. Bij de eerste twee spellen gebruik je enkel een deck kaarten waarop heel wat puzzels en raadsels staan, maar je maakt die niet kapot. Dit ligt compleet anders bij Exit. Hier moet je namelijk onderdelen scheuren, plooien, en meer. Dat zorgt er dus voor dat je het spel maar eenmalig kunt spelen, maar ook dat je net iets dieper in de escape room-ervaring wordt gezogen. De Exit-spellen schotelen je dus een erg immersieve ervaring voor.

Exit 1.jpg


Terugkeren naar de eerste keer

Escape rooms reviewen is eigenlijk best lastig, want alles wat je over het spel zelf vertelt, is uiteraard een mogelijke spoiler. Toch kan ik er een aantal zaken over kwijt. Zo is door de titel duidelijk dat je terugkeert naar de verlaten hut. Wie fan is van de reeks, is namelijk al eens op bezoek geweest in een afgelegen hut in Exit: De Verlaten Hut uit 2016. Deze Exit was een van de allereerste Exit-spellen (ik denk zelfs de allereerste) en dus ook een van mijn eerste ervaringen met de reeks. Hoe ik het er toen van heb afgebracht, kan ik mij helaas niet meer herinneren. Wel weet ik dat ik de avonturen van Exit ben blijven volgen en de nieuwe telgen met plezier in huis haal.

De Exit-spellen schotelen je een erg immersieve ervaring voor.


Deze Exit kan met een spelersaantal tussen één en vier worden gespeeld. Solo raad ik het niet echt aan, omdat je dan niemand hebt om op terug te vallen. Het is namelijk niet onlogisch dat je een bepaalde puzzel niet ziet en je dan tot frustratie toe geen vooruitgang boekt. Ook al zitten er hintkaarten in het spel, het is niet altijd even tof om toe te geven dat je een bepaalde puzzel niet snapt of ziet. Met meerdere spelers is het dan ook leuker. Vier is misschien net een persoon te veel, maar met drie lijkt het perfect te werken. Op die manier kun je soms aan meerdere puzzels tegelijk werken en vind je iets niet, dan valt het lodderend oog van een ander misschien wel op dat ene ding dat je nodig hebt.

Exit 2.jpg


Schrijven, scheuren en plooien

In Exit: Het Spel - Terug naar de Verlaten Hut (de negentiende Nederlandstalige Exit trouwens) moet je namelijk opnieuw uit een verlaten hut, midden in het bos, ontsnappen. Daar heb je anderhalf uur de tijd voor en in die tijd moet je een aantal puzzels zien op te lossen. Sommige puzzels vergen gewoon wat logisch denkwerk, terwijl je voor andere dan weer net dat stapje verder moet gaan. Regelmatig ruimdenkend zijn is de boodschap, want in vorige Exit-spellen had je bijvoorbeeld ook de streepjescode van het speldoosje nodig. Een potlood, blad papier en schaar zijn in veel gevallen geen overbodige luxe, want schrijven, vouwen, scheuren, knippen en meer behoren tot de mogelijkheden.

In de Exit-spellen werk je met een schijf die bestaat uit een aantal symbolen. Ook de puzzels in kwestie bevatten symbolen. Door enkele elementen samen te leggen, die je ingeeft in de schijf, bekom je een code die je nodig hebt om vooruitgang te boeken. Kijken of je correct bezig bent, doe je aan de hand van een aantal stapels kaarten. Zo krijg je te zien of een gevonden code of symbool wel correct is, terwijl je ook een stapel met hintkaarten hebt voor als je echt niet verder geraakt. Ik speelde met vier en Exit: Het Spel - Terug naar de Verlaten Hut zit op zich redelijk logisch in elkaar. We hebben bij een puzzel tweemaal een hintkaart moeten nemen, waarna een 'aaahjaaaa' of 'doooh' onvermijdelijk was. Lees altijd heel goed de instructies, want er staat in veel gevallen letterlijk beschreven wat je moet doen. Succes met je ontsnappingspoging!

Conclusie

Fans van de Exit-spellen worden zo'n zes jaar terug in de tijd gekatapulteerd, want de verlaten hut waarmee het ooit allemaal begon, is terug. Exit: Het Spel - Terug naar de Verlaten Hut schotelt je zoals gewoonlijk opnieuw een aantal toffe puzzels en raadsels voor. De hintkaarten zorgen ervoor dat je nooit vast komt te zitten, maar het is uiteraard altijd fijner als je alles samen met je gezelschap tot een goed einde brengt. Deze Exit is ondertussen de negentiende en is bijlange nog niet de laatste!

Pro

  • Erg immersief
  • Zorgt ervoor dat je wat ruimer gaat denken

Con

  • Slechts eenmaal te spelen
  • Niet alle puzzels even tof
8

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Inka Brand, Markus Brand

Aantal spelers

1-4 spelers

Tijdsduur

45-90 minuten
 
Terug
Bovenaan