Bordspelreview: Drijfzand

Ganzenbord, maar dan een beetje anders. Zo zou je Drijfzand kortweg kunnen omschrijven. Het heeft een aantal gelijkenissen, maar evenzeer enkele verschillen. Nadat Megableu me een exemplaar opstuurde en het aan mijn twee kinderen van acht en negen voorschotelde, acht ik nu de tijd rijp om er een review over te schrijven. Was het een succes of verzuipen we liever in drijfzand? Je komt het hier te weten.

Het doel van Drijfzand is héél eenvoudig: kom als eerste aan in je kamp enkele tientallen vakjes verder. En hoewel het doel op zich eenvoudig is, is het toch een stuk moeilijker om daar te geraken. Je pad ligt immers bezaaid met drijfzand en andere vervelende elementen, waardoor je regelmartig in de problemen komt. Elke speler krijgt namelijk een speelfiguur in een andere kleur dat uit vijf onderdelen bestaat (voeten, benen, torso, hoofd en hoed). Iedereen zet zijn figuurtje op de startlocatie, waarna de trip naar het kamp kan beginnen.

Drijfzand 1.jpg


Help!

Een speler mag zijn figuurtje het aantal vakjes verplaatsen afhankelijk van uit hoeveel onderdelen z'n avonturier bestaat. Bestaat het figuurtje uit vijf onderdelen, dan mag de speler vijf stappen vooruit. Optioneel mag de witte dobbelsteen worden gerold. Het gerolde aantal mag erbij opgeteld worden, maar let op. Rol je een nul, dan mag je avonturier geen enkele stap zetten. Nadat je als actieve speler op een nieuw vak terechtkomt, voer je de vermelde actie uit. Bij "Rol en zink" moet je de groene dobbelsteen rollen. Je verwijdert dan onderdelen van je figuur gelijk aan het gerolde aantal, waardoor het lijkt alsof je wordt opgezogen door het drijfzand. Rol je met de groene dobbelsteen de krokodil, dan jaag je een speler naar keuze wat schrik aan en moet die een aantal stappen achteruit afhankelijk van het aantal onderdelen waaruit zijn figuur nog bestaat.

Drijfzand is leuk voor even.


De actie 'Houvast' stelt je in staat om één onderdeel aan je avonturier toe te voegen. Bij 'Rol en slip terug' rol je de witte dobbelsteen en moet je weer dat aantal velden achteruit, terwijl je bij 'Trek' een andere speler zijn figuur weer alle onderdelen geeft. Als dank mag je zelf ook één onderdeel aan je eigen avonturier toevoegen. Kom je op een rots terecht, dan krijg je weer alle onderdelen terug. Daarnaast heb ne nog 'Zwier vooruit' en 'Modderstroom', waarbij je de pijltjes volgt als je op die locaties terechtkomt. Bij eerstvermelde ga je een aantal stappen vooruit, terwijl je bij een modderstroom weer een aantal stappen verder van je kamp bent verwijderd.

Drijfzand 2.jpg


Wie racet er het snelst?

Drijfzand is een heel luchtig spel dat je op zo'n kwartier tot twintig minuten speelt, afhankelijk van hoeveel geluk je hebt met de dobbelsteenworpen. We hadden namelijk eens een potje waarbij we zo'n tien minuten deden om voorbij het eerste kwart van het bord te geraken. De modderstroom duwde iedereen elke keer achteruit en ook de krokodil kwam meer dan eens piepen. Ook op het einde van het spel is er wat geluk mee gemoeid, want bij de laatste tien vakjes mag je de witte dobbelsteen niet meer gebruiken. Je loopt dan enkel het aantal vakken vooruit overeenkomstig met het aantal onderdelen van je figuur. Daarbij moet je ook perfect op het kamp terechtkomen. Heb je nog een aantal stappen over, dan stap je dus weer achteruit.

Drijfzand is voor spelers vanaf zes jaar en ik merk dat mijn twee kadees er toch net iets te oud voor zijn geworden. Drijfzand biedt totaal geen diepgang en dat missen ze wel. Ze vinden bordspellen waarbij je al eens iets zelf kunt beslissen toch een tikkeltje leuker dan een spel waarbij het ganse verloop eigenlijk voor jou wordt gespeeld, zonder dat je enige invloed kunt uitoefenen. Drijfzand is leuk voor even, aangezien het slechts een kwartiertje duurt, maar veel zal het niet meer op tafel komen.

Drijfzand 3.jpg

Conclusie

Drijfzand is leuk om eens boven te halen als je het een tijdje niet meer hebt gespeeld, maar daar blijft het zowat bij. Er is erg veel geluk mee gemoeid en het spel wordt voor jou gespeeld, zonder dat je zelf weinig initiatief kunt nemen. Enkel de beslissing of je al dan niet rolt met de witte dobbelsteen kan dit gegeven niet redden. Er wordt wel gebruikgemaakt van een leuk mechanisme, door het weghalen of toevoegen van onderdelen aan je avonturier. Daardoor lijkt het alsof je wegzakt in het drijfzand. Duh!

Pro

  • Speelt op zo'n kwartiertje
  • Figuurtjes die wegzakken is leuk mechanisme

Con

  • Spel wordt voor jou gespeeld
  • Heel veel geluk mee gemoeid
6.5

Over

Uitgever

  1. Megableu

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

15 minuten
 
Terug
Bovenaan