Bordspelreview: Dracula vs Van Helsing

Bordspellen over zombies, draken en ruimtewezens zijn er bij de vleet. Maar als het over mythische wezens gaat, dan zijn vampiers toch nog wat ondervertegenwoordigd in de bordspellenwereld. De tabletop RPG Vampire: The Masquerade niet meegerekend, zijn de bekendste waarschijnlijk het redelijk recente The Hunger en de klassieker Fury of Dracula. Er zijn uiteraard nog enkele andere spellen waarin 's werelds bekendste vampier opduikt, waaronder het onlangs uitgebrachte Dracula vs Van Helsing.

In Dracula vs Van Helsing keert de gevreesde graaf terug naar Whitby met als doel zoveel mogelijk mensen te transformeren tot vampieren. Enkel de notoire vampierenjager Van Helsing kan hem stoppen. Deze strijd tussen de iconische figuren vormt de kern van dit snelle bordspel voor twee spelers. Eén speler zal de rol van Dracula opnemen en proberen om in vijf rondes een volledig district te infecteren. De andere speler zal als Van Helsing dit proberen te voorkomen en de overwinning binnenslepen als Dracula is verslagen door zijn levenspunten naar nul te brengen. Je doet dit door tactisch je kaarten te spelen en te proberen je tegenstander te overbluffen.

IMG_20240601_092016670.jpg

We learn from failure, not from success

Dracula vs Van Helsing laat zich snel opmerken als een opvallend eenvoudig spelletje waarin heel wat diepgang schuilt. Op het spelbord is Whitby verdeeld in vijf districten en de inwoners in elk district worden voorgesteld door vier tokens. De Dracula-speler moet dus proberen om de vier tokens in één district om te draaien. Dit doe je door de kaart met de hoogste waarde te hebben voor dat district. Aan het begin van elke ronde hebben beide spelers dus een rij kaarten die de districten representeren. Tijdens jouw beurt trek je een nieuwe kaart en kan je ervoor kiezen om een kaart in de rij te vervangen. Vervolgens leg je de al dan niet vervangen kaart af en voer je het effect uit van de kaart. Zodra er zes kaarten in de aflegstapel liggen, kan een speler er ook voor kiezen om het spel te beëindigen. De andere speler krijgt nog een laatste beurt en vervolgens worden de kaarten vergeleken, waarna Dracula levenspunten verliest of een token mag omdraaien naar de vampierenkant.

Naast de hoogste waarde van de kaarten, speelt ook de kleur een rol en is er zelfs een troefkleur die elke andere kleur verslaat, ongeacht de waarde. Maar het interessantste zijn natuurlijk de effecten die de verschillende kaarten hebben. Elke waarde van een kaart is gelinkt aan een verschillend effect en dit gaat van een kaart van je tegenstander zichtbaar maken en de kaart van hetzelfde district wisselen met jouw kaart, tot de rangschikking van de kleuren veranderen of zelfs de ronde onmiddellijk beëindigen. Al moet je voor deze actie wel een kaart van de hoogste waarde opgeven. Je raadt het waarschijnlijk al, inschatten welke kaarten jouw tegenstander heeft en beide rijen in jouw voordeel proberen te manipuleren is van groot belang. Hierdoor voelt Dracula vs Van Helsing aan als een heel interactief spel waarbij kennis van je tegenstander haast even belangrijk is als kennis van het spel zelf. Wees dus niet verbaasd als je een potje verliest omdat je jouw tegenspeler compleet verkeerd hebt ingeschat.

IMG_20240601_092122762.jpg

The blood is life

Hoewel tactisch inzicht belangrijk is om het spel tot een goed einde te brengen, komt er natuurlijk ook wel een dosis geluk aan te pas. Beide spelers trekken immers blind van dezelfde stapel kaarten en het kan al eens voorvallen dat iemand nauwelijks een kaart met waarde zeven of acht, de hoogste waardes en bovendien sterke effecten, trekt. Dit overkwam mijn vrouw tijdens een van onze spelletjes en uiteraard zorgde dit voor enige frustratie bij haar wanneer ik wel net iedere keer een zeven in mijn hand had en als laatste actie de kleurenrangschikking kon veranderen in mijn voordeel. Bovendien hadden wij het gevoel dat het makkelijker is om te winnen als Dracula dan als Van Helsing, zo goed als al onze spelletjes werden gewonnen door de Dracula-speler. Het lijkt makkelijker om één district te veroveren dan twaalf levenspunten te verliezen en hierdoor kan het spel ook wat ongebalanceerd aanvoelen.

Het spel staat garant voor een spannende ervaring als beide spelers toegewijd spelen.

Verder kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn over Dracula vs Van Helsing. Het spel staat garant voor een spannende ervaring als beide spelers toegewijd spelen, ondanks de eenvoudige opzet van het spel. Ondanks het kleine formaat heeft het spel ook de nodige présence op de tafel omdat je naast het spelbord, de tokens en de kaarten ook twee kwaliteitsvolle houten kaartenhouders krijgt. Wat de kaarten betreft moet je je ook niet verwachten aan simpele speelkaarten, maar krijg je in de plaats daarvan stevige kartonnen kaarten. De kaarten zelf zijn heel duidelijk wat de lay-out betreft en de effecten worden voorgesteld door een symbool. Dit maakt het spel taalonafhankelijk, maar tijdens de eerste spelletjes zal je waarschijnlijk wel een spiekbriefje nodig hebben. Verder is er ook een symbool per kleur van de kaarten om het spel toegankelijk te maken voor mensen met kleurenblindheid. Waar ik zelf iets minder fan van was, is het artwork van het spel. Het viel mij onmiddellijk op dat dit in de stijl is van The Bloody Inn, waar ik ook niet warm van werd, en een snelle blik leerde mij dat het inderdaad om dezelfde illustrator gaat. Maar de stijl is wel opvallend en uiteindelijk is dit natuurlijk een persoonlijke smaak, en zoals je weet zeggen we “de gustibus non est disputandum.

IMG_20240601_091603710.jpg

Conclusie

Klein maar fijn, zo zou ik dit spannende duel tussen Dracula en Van Helsing omschrijven. De tactische diepgang en grote mate van interactiviteit zorgen voor een interessante spelopzet waarbij beide spelers elkaar te slim af proberen te zijn. De geluksfactor en het feit dat het spel ongebalanceerd kan aanvoelen, gooien mogelijks wat roet in het eten, maar verder overtuigt dit spel door zijn eenvoud en knappe spelcomponenten.

Pro

• Knappe spelcomponenten
  • Spannend en interactief
  • Eenvoudige opzet, maar tactisch diepgaand

Con

• Geluksfactor
  • Kan ongebalanceerd aanvoelen
8

Over

Uitgever

1. Geronimo Games

Designer