Bordspelreview: Dobbel Vouwen

Bordspellen in het roll-and-write en flip-and-write gamma zijn ontzettend populair. Elke uitgever springt op die kar van eenvoudige, snel te spelen spellen waarbij er amper downtime is. Zo ook 999 Games die voornamelijk het erg populaire Clever in z'n gamma heeft. Ondertussen zijn er al drie spellen van en de vierde is voor binnenkort. Tot die tijd hou ik mij bezig met Dobbel Vouwen. Een roll-and-write waarin er, zoals de naam van het spel reeds verklapt, gevouwen moet worden.

Dobbel Vouwen , zoals de Nederlandstalige versie van uitgever 999 Games heet, is oorspronkelijk van Duitse makelij. Daar heeft het de minder aantrekkelijke naam Kannste Knicken. Auteurs van dienst zijn Ralph Querfurth en Klaus-Jürgen Wrede. Eerstgenoemde werkte mee aan tal van recente Exit-games, terwijl laatstgenoemde dé ontwerper van Carcassonne is. Of er even hoge ogen worden gegooid met dit spelletje, kom je in deze review te weten.

Dobbel Vouwen 1.jpg


Dobbelen, aankruisen en vouwen

Elke speler krijgt aan het begin van het spel een invulblaadje en een stift. De startspeler krijgt daarnaast ook nog de dobbelstenen. De blaadjes zijn ingedeeld in niveaus, gaande van één tot vier. Hoe hoger het niveau, hoe moeilijker de opdracht wordt. Het doelsymbool staat altijd in het midden van het blaadje, terwijl de overige vier symbolen op de achterkant van het blad geprint staan. Het doel van het spel is om alle vijf de symbolen af te kruisen en met elkaar te verbinden. De eerste die dit voor elkaar krijgt, mag zich als overwinnaar uitroepen. Op zich is het verbinden van alle benodigde doelsymbolen niet moeilijk, al moet je wel de snelste zijn die dit uitgevoerd krijgt.

Dobbel Vouwen is een vlot tussendoortje zonder al teveel diepgang.


De startspeler rolt beide dobbelstenen. De ene is wit, de andere zwart. Op die dobbelstenen staan cijfers geprint. De startspeler mag als eerste één van deze twee dobbelstenen uitkiezen, waarna de andere, passieve spelers, met de andere dobbelsteen aan de slag mogen. Het toffe aan dit aspect is dat er geen downtime is, want iedereen kan tijdens elke andere speler z'n beurt ook aan de slag. De cijfers op de dobbelstenen geven weer hoeveel kruisjes je op je invulblaadje mag aankruisen. Een vier wil zeggen dat je eenmalig vier kruisjes mag zetten. Staat er bijvoorbeeld een één en een twee op de dobbelsteen, dan mag je kiezen wat je doet. Ofwel zet je eenmalig één kruisje en ergens anders twee kruisjes, ofwel maak je één slinger van drie kruisjes. Let wel op, een bocht maken is niet toegelaten, waardoor je altijd in een rechte lijn kruisjes dient neer te zetten. Dit mag horizontaal of verticaal.

Dobbel Vouwen 2.jpg


Bonus hier, bonus daar

Op de blaadjes staan diverse symbolen. Kruis je in een hoek alle gezichtjes aan (smileys bij level één, pinguïns bij level twee, enzovoort), dan mag je de hoek van het blaadje omplooien. Ook hier heb je twee keuzes, want er is een kleine of een grote om te vouwen hoek. Bij de grotere hoek moeten er meer symbolen aangekruist worden, maar het omvouwen van deze grote hoek geeft je voor de rest van het spel wel een permanent voordeel. Uiteindelijk moet je alle vier de hoeken zien om te vouwen, waardoor de andere vier doelsymbolen tevoorschijn komen aan de voorzijde van het invulblad. Daarna is het natuurlijk nog zaak om ze allemaal aan te kruisen en te verbinden, waarna je de winnaar wordt als je dit als eerste voor elkaar hebt gekregen. Om dat voor elkaar te krijgen, kun je gebruikmaken van de diverse bonussen die je bijvoorbeeld de mogelijkheid geven extra kruisjes te zetten of die je in staat stellen altijd de zwarte of witte dobbelsteen te kiezen, ook al ben je op dat moment niet de actieve speler.

Dobbel Vouwen speelt erg vlot en dat is een voordeel voor een roll-and-write. Op een kwartier tot twintig minuten heb je een spelletje achter de rug, waarna je eventueel een nieuw level kunt proberen. Een van de tofste elementen is dat iedereen elke keer aan de beurt is, waardoor je nooit lang inactief bent. Wel is er weinig interactie met andere spelers, waardoor iedereen echt voor zich bezig is. Je houdt je namelijk niet bezig met wat anderen nodig hebben, maar kijkt telkens naar de beste zet voor jezelf.

Conclusie

Dobbel Vouwen is een vlot, snel spel dat genoeg afwisseling biedt door middel van de vier verschillende levels die elke keer iets moeilijker worden. Het doel van het spel is wel telkens hetzelfde: vouw de vier hoeken om zodat de doelsymbolen zichtbaar worden en verbind deze zo snel mogelijk met elkaar. Ondertussen kun je gebruikmaken van enkele bonussen om rapper tot dat doel te komen, al loert de concurrentie altijd om de hoek. Tijdens al mijn potjes scheelde het maar één of twee beurten of er was een andere winnaar.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Geen downtime
  • Verschillende niveaus
  • Speelt erg vlot

Con

  • Na een tijd een nieuwe blok met blaadjes nodig
  • Minder diepgang dan gewoonlijk
6.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Ralph Querfurth, Klaus-Jürgen Wrede

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan