Bordspelreview: De Avonturen van Robin Hood

Een van de minst leuke dingen aan het spelen van bordspellen is dat je altijd door spelregels moet ploeteren. Bij een kaartspelletje is dat op vijf minuten gepiept, maar bij de zwaardere spellen kun je wel eens een uur of langer bezig zijn. Spelregels zijn nu eenmaal een noodzakelijk kwaad in de wereld der bordspellen, al tonen sommige gezelschapsspellen dat het ook anders kan. Zo ook De Avonturen van Robin Hood van uitgever 999 Games.

999 Games stuurde ons enkele weken geleden De Avonturen van Robin Hood op. Designer van dienst is een man die voor zijn Robin Hood-avontuur maar één spel op zijn naam had staan: Michael Menzel. Bij velen zal hij, ondanks zijn beperkte repertoire, wel een belletje doen rinkelen. Hij is namelijk de man achter De Legenden van Andor, een razend populair spel dat ook bij 999 Games in het gamma zit. Of hij bij De Avonturen van Robin Hood dezelfde toer opgaat, lees je in deze review.

Robin Hood 1.jpg.jpeg


Nottingham

Verrassing alom toen de doos van De Avonturen van Robin Hood geopend werd. Van spelregels was geen spoor, op een dun referentieboekje en een velletje papier na. Er wordt van de spelers verwacht twee pagina's door te nemen en het spel kan beginnen. Daarop wordt uitgelegd hoe je je kunt verplaatsen. Meer is er niet nodig om te starten. Al moet je natuurlijk eerst het speelbord op tafel leggen. Het is samengesteld uit een aantal onderdelen die je in elkaar puzzelt, bestaande uit twee lagen en het werkt als een adventskalender. Er is namelijk heel wat te ontdekken op het speelbord. Dingen die aan het begin van je avontuur nog mooi weggestoken zitten achter fiches. Spannend!

Spanning troef in De Avonturen van Robin Hood!


De Avonturen van Robin Hood is een coöperatief avontuur dat je met maximaal vier spelers kunt doorlopen. Het eerste scenario moet sowieso met Robin Hood en Little John worden gespeeld, eventueel aangevuld met Maid Marian en Will Scarlet. In dat scenario wordt de basis uitgelegd. Zo leer je vechten, voorwerpen vinden en gebieden onderzoeken. Ook dialogen zijn een belangrijk onderdeel van het spel. De Avonturen van Robin Hood draait voornamelijk om interactie met alles op het speelbord. Of het nu gaat om het verslaan van een wachter, een praatje te slaan met de plaatselijke handelaar of het vinden van interessante zaken.

Robin Hood 2.jpg.jpeg


Groots verhaal

In de doos zit ook een mooi, dik boek dat het volledige avontuur van de helden vertelt, wat de dialoogopties zijn en wat je moet aanpassen op het speelbord. Een boek bomvol informatie die je meermaals met verstomming zal doen slaan. Eentje dat je heel regelmatig in de hand moet nemen om te zien wat er nu precies gebeurt. Qua mogelijkheden hebben de spelers echter niet veel keuze. Ze kunnen ervoor kiezen om zich voort te bewegen, een voorwerp te gebruiken en dan ofwel een tegel op het speelbord te onderzoeken ofwel het gevecht aan te gaan met een wachter. De volgorde waarin de spelers aan bod komen, wordt bepaald door het lot. Van elke speler gaat een schijfje in het spelerskleur in de zak, evenals een rode schijf waarin de vijanden activeren. Later komen er nog extra schijven bij, waaronder een witte. Daarmee kan één speler naar keuze nog een extra beurt spelen. Een willekeurige speler trekt een schijfje uit de zak en leest in het boek wat er op dat moment gebeurt. Bij de rode schijven patrouilleren wachters in veel gevallen, waardoor ze tevoorschijn komen of net verdwijnen van het speelbord.

Bij het verplaatsen van de figuren over het speelbord, is het in sommige gevallen belangrijk om rekening te houden met wat er kan gebeuren. Het bord is namelijk onderverdeeld in lichte stukken en schaduwstukken. Figuren die in de schaduw staan, zijn niet zichtbaar voor wachters. Het is in sommige gevallen belangrijker om trager voort te bewegen via de schaduwstukken dan open en bloot te bewegen met de kans dat een wachter je te grazen neemt. In dat laatste geval, en dat geldt ook als je zelf op een wachter afstapt om hem een lesje te leren, mag je opnieuw in de zak grijpen. Dit keer trek je geen schijfjes, maar maximaal drie blokjes. Trek je een wit blokje, dan heb je het gevecht gewonnen. Trek je een rood blokje, dan mag je nog trekken. Trek je drie rode blokjes, dan verlies je van de wachter. De getrokken blokjes verdwijnen uit de zak, al worden er op heel wat momenten nieuwe toegevoegd.

Robin Hood 3.jpg.jpeg


Tik, tok!

Bij het voortbewegen van je figuren over het bord, kunnen de spelers gebruikmaken van drie speelstukken die de afstand bepalen. Twee korte en een lang speelstuk tonen hoever je kunt voortbewegen. Die stukken moeten aan elkaar grenzen. Kies je ervoor om het lange speelstuk niet te gebruiken, dan spaar je krachten en mag je als beloning een wit blokje aan de zak toevoegen. Dit vergroot dus de kansen dat je wint tijdens gevechten. Het is elke keer opnieuw een afweging maken wat je precies gaat doen. Gebruik je je lange stuk toch om in de schaduw te eindigen, of neem je het risico om iets trager voort te bewegen, in een stralend zonnetje te paraderen en je lang speelstuk op te sparen waardoor je een wit blokje aan de zak kunt toevoegen? De keuze is aan jou.

Een perfecte combinatie van vrijheid, beslissingen nemen en verkennen.


De Avonturen van Robin Hood biedt spelers enorm veel vrijheid, al is er wel een soort van klok die genadeloos tikt. Elke keer dat de rode schijf uit de zak wordt getrokken, daalt de hoop in het land en dat is geen goed teken. Het is een kwestie van verkennen, snel genoeg zijn, juiste beslissingen te nemen en meer. Een combinatie die bijzonder goed werkt en die ik erg weet te smaken. De Avonturen van Robin Hood is daarnaast ook geschikt om met kinderen te spelen. Dit avontuur doorloop ik bijvoorbeeld met mijn twee koters van acht en negen jaar. Het verhaal wordt wel wat droog verteld en de jongste wordt soms wat onnozel van het vele voorlezen, maar dat ligt puur aan de dochter. Voor mij is De Avonturen van Robin Hood een absoluut topspel.

Conclusie

De Avonturen van Robin Hood is een bijzonder goed spel dat je meeneemt op een groots avontuur dat je coöperatief kunt spelen. Het spel biedt een aangename mix aan van verkennen, keuzevrijheid, beslissingen nemen en net snel genoeg zijn om het scenario tot een goed einde te kunnen brengen. Op zich is dit bordspel maar één keer te spelen, al verandert er het een en ander aan een scenario als je de eerste keer niet slaagt. Voor mij is het een dikke aanrader en ook mijn kindjes gaan hiermee akkoord!

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Origineel speelbord
  • Knap boek
  • Bijzonder veel vrijheid
  • Groots avontuur

Con

  • Verhaal wordt droog verteld
9

Over

Uitgever

  1. 999 Games
 
Redactie
Top review, zag deze momenteel regelmatig passeren. Aangezien we veel coop spelen is dit eentje voor op de lijst om samen met de kids te kunnen spelen.
 
Terug
Bovenaan