Bordspelreview: D-Spirits

Het verhaal van D-Spirits begon in 2021 op Kickstarter. Sterling Cartoons zocht toen geld om hun project werkelijkheid te laten worden. Bijna vijfhonderd Kickstarterbackers en meer dan 260.000 dollar later, zou die droom uitkomen. Vorige maand werd opnieuw een succesvolle campagne opgestart, al werd er deze keer 'maar' 18.000 dollar opgehaald. White Goblin Games haalt het Engelstalige spel naar onze contreien en stuurde ons twee Sample Decks op, waarmee ik uiteraard aan de slag ging. Mijn relaas lees je dan ook in onderstaande review.

Ik volg de aankondigingen van bordspeluitgevers van dichtbij op, om te zien welke interessante releases ze aankondigen. Meestal nemen ze er populaire spellen uit, vertalen ze die naar het Nederlands en plakken dan het logo op de speldoos. Zo hebben we kunnen genieten van schitterende spellen zoals Rovers van de Noordzee, Everdell en de Unmatched-games, om het bij bordspellen van White Goblin Games te houden. Toen het Nederlandse bedrijf bekendmaakte dat het D-Spirits zou uitbrengen, keek ik bedenkelijk. Er is niemand die het spel kent, de Kickstartercampagne was er maar voor vijfhonderd backers en op BoardGameGeek, dé bijbel voor de bordspelliefhebbers, is er helemaal geen informatie over terug te vinden. White Goblin Games spreekt echter van een 'zeer succesvolle Kickstartercampagne', dus kan er niks misgaan, toch?

D-Spirits 1.jpg


Geluk wordt beperkt, maar is er nog​


Op het eerste zicht doet D-Spirits wat aan Pokémon denken. Je kunt niet anders dan de vergelijking maken als je het spel onder ogen krijgt. De schattige beestjes staan middels erg kleurrijke tekeningen op de meer dan tweehonderd kaarten. Tevens is het ook een ruilkaartspel, waarbij je voornamelijk boosters of starter decks koopt om sterke kaarten te bemachtigen. Tussen de meer dan tweehonderd kaarten vind je meer dan 160 wezens, waarbij de ene al sterker en zeldzamer is dan de andere. Zo kun je kaarten vinden die voorzien zijn van een gouden foiling, zoals White Goblin Games het omschrijft. Er is echter één groot verschil met Pokémon: D-Spirits focust voornamelijk op vaardigheden, waarbij de geluksfactor beperkt wordt. Iets wat bij Pokémon toch een grotere rol speelt, onafhankelijk van hoe je deck werd samengesteld.

Tactiek is belangrijker dan geluk in D-Spirits.


Ikzelf speel Pokémon niet, maar verzamel de kaarten uitsluitend. Uiteraard kun je dat bij D-Spirits ook doen, al is het aanbod aan kaarten, met zo'n tweehonderd stuks, nog niet groot. Ik ging dus aan de slag met beide sample decks om te zien hoe het nu precies werkt. Zo is het de bedoeling om je tegenstander zijn Spirit Points op nul te krijgen. Wie dat als eerste voor elkaar krijgt, wordt de winnaar. Zo eenvoudig is het. Om dat voor elkaar te krijgen, komt er wel het een en ander bij kijken. De startspeler wordt bepaald door een spelletje blad, steen, schaar (volgens de spelregels steen, papier, schaar, maar soit). Eens dat bepaald werd, kan de strijd losbarsten.

D-Spirits 2.jpg


Drie verschillende decks​


Elke speler heeft voor zich normaal gezien maar liefst drie decks liggen. Voor deze review baseer ik me echter uitsluitend op de inhoud van de Sample Decks, waarbij het spel beperkt wordt tot twee decks: het Squad Deck bestaande uit D-Spirits en het Support Deck bestaande uit Signal & Signs-kaarten. Normaal wordt er ook nog een Side Deck gevormd, maar dat is in deze review dus niet van toepassing. Daarnaast zijn er nog zones voorzien voor actieve Signal & Signs-kaarten en actieve D-Spirits, waarvan je er maximaal vier tegelijkertijd kunt inzetten. Elke speler start met vijfduizend Spirit Points en neemt zeven kaarten op de hand. Daarbij heb je als speler zelf de keuze van welk deck je deze neemt. Neem je nu vijf D-Spirits of slechts twee kaarten, waarbij de rest wordt aangevuld met kaarten uit het Support Deck? Het kan allemaal.

Daarna kan de strijd beginnen, waarbij elke speler een aantal stappen doorloopt. In de Draw Step neemt een speler een kaart naar keuze van een van de decks, terwijl de Start Step je een D-Spirit kaart laat spelen, eventueel aangevuld met een onbeperkt aantal Signal & Signs-kaarten. Daarna is het tijd voor een van de belangrijkste onderdelen: de Battle Step, waarin de wezens het een voor een tegen elkaar opnemen. De aanvallende speler kiest zowel de aanvallende als de verdedigende D-Spirit. Degene met de hoogste aanvalskracht wint de strijd, waarna het aantal Spirit Points wordt afgetrokken van de verliezende partij. Is de verdedigingskracht hoger dan de aanvalskracht, dan wordt de verdedigende D-Spirit niet afgelegd, maar wordt deze een kwartslag gedraaid om aan te geven dat de aanval werd afgeslagen.

D-Spirits 3.jpg


Winnen of verliezen?​


Het is belangrijk om weten dat ook D-Spirits tot een bepaald type behoren, waaronder gif, wind of vuur. Deze geven in bepaalde gevallen voordelen, waarbij een bepaalde D-Spirit bijvoorbeeld een boost heeft tegenover een bepaald type. Ook de Signal & Signs-kaarten uit het Support Deck kunnen ondersteunende voordelen geven. Het is belangrijk om deze kaarten op de juiste momenten in te zetten, want dit kan het verschil betekenen tussen winst en verlies. De kaarten uit het Support Deck kun je trouwens ook nog in de Closing Step spelen, waarbij nog extra kaarten kunnen worden geactiveerd. In D-Spirits is er nog altijd een geluksfactor aanwezig, want je weet uiteraard niet welke kaarten je trekt. Daarbij moet ik wel vertellen dat die geluksfactor een stuk kleiner is dan bij bijvoorbeeld Pokémon, omdat je de keuze hebt van welk deck er kaarten worden getrokken.

De Sample Decks bieden een te beperkte ervaring aan.


Er komt dus meer tactiek bij kijken en dat kan ik wel smaken. Daarnaast zit het systeem ook goed in elkaar, al is het wel wat wennen. Op zich bestaat D-Spirits uit slechts vijf te volgen stappen in een logische volgorde, waardoor je er na enkele potjes al mee weg bent. Dan is het zaak om je ideale deck samen te stellen, bestaande uit sterke D-Spirits en Signal & Signs-kaarten die toffe voordelen bieden. De kaarten zelf zijn voorzien van toffe tekeningen, al had het van mij allemaal wat specialer mogen zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de specialere kaarten, maar die zijn niet aanwezig in het Sample Deck. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar wat het derde deck, het Side Deck, nog toevoegt. Beetje jammer dat dit achterwege werd gelaten.

Conclusie

D-Spirits is een toffe nieuwe game waar ik het bestaan niet van afwist. Dat zorgt voor een leuke ontdekking, al zijn er wel een aantal kanttekeningen. Eigen aan een verzamelkaartspel is natuurlijk dat je boosters koopt en je niet weet wat je zal krijgen. De boosterbox geeft je 24 boosters, veertig sleeves en een playmat, waardoor je het ideale in huis hebt om van de volledige ervaring te genieten. Verwacht je aan een tof kaartspel waarin tactiek belangrijker is dan geluk, al heb ik niet van de volledige ervaring kunnen genieten. 't Is maar dat je het weet.

Pro

  • Verzamelen en spelen
  • Leuk gevechtssysteem
  • Geluksfactor beperkt

Con

  • Kaartkwaliteit
  • Op zich weet je niet wat je koopt
  • Sample decks bieden te beperkte ervaring
7

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Aantal spelers

2

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan