Bordspelreview: Cartographers

In Cartographers dien je voor koningin Gimnax van het Koninkrijk Nalos de noordelijke landen in kaart te brengen. De koningin geeft je een volledig jaar om de terreinen te verkennen en geeft je vier opdrachten mee die je tot voltooiing dient te brengen. De Dragul hebben echter verschillende hinderlagen opgezet en zullen strijden in de wildernis voor het grootste land. Neem je schild en zwaard om je te wapenen tegen de Dragul, zadel je paard en neem veer en perkament mee om het land in kaart te brengen. Of heb je hier genoeg aan een aantal kleurpotloden om de opdrachten van de koningin het best te voltooien? Intrafin stuurde ons een exemplaar op om het aan den lijve te ondervinden.

Cartographers is een ‘roll-and-write’ en valt onder het universum van Roll Player. Het kleurrijke artwork van Lucas Ribeiro keert terug in Cartographers. In de doos vinden we zoals het een ‘roll-and-write’ beaamt een beperkt(?) aantal papieren kaarten (honderd stuks) die gelukkig tweezijdig geprint zijn. Verder vinden we letterkaarten voor elke opdracht (A-D), vier opdrachtkaarten per soort, vier kaarten om de seizoenen aan te duiden en vier hinderlaagkaarten. Met het meeleveren van vier deftige potloden, zou men al snel denken dat het een spel voor vier spelers is, maar Cartographers laat zich spelen van solist tot het mythische nummer honderd. In de praktijk speel je dit spel het beste met een viertal spelers.

Aan de start van het spel spreek je met je medereizigers af of je de woeste wildernis intrekt of de wilde woestenij en worden op het scoreblad je naam, titel en wapenschild bekendgemaakt. Dit zorgt bij de meer creatieve spelers alvast voor een eerste laag fantasie op het spel. Door aan elke letterkaart een willekeurige opdrachtkaart te geven, weet je alvast waar de koningin op zoek naar is. De seizoenskaarten worden op oplopende volgorde gelegd, te beginnen met de lente. Bij elk seizoen wordt een willekeurige hinderlaag getrokken die je onder de ontdekkingskaarten schudt.

Cartographers 4.jpg


Op pad voor Kkoningin Gimnax

Tijdens de ontdekkingsfase wordt de bovenste kaart omgedraaid waarbij je de keuze hebt tussen verschillende vormen of terreintypes. Zo kan de kaart een “T”-vorm geven die je dan als graanveld of water kan intekenen. Ofwel is het terreintype bos en heb je twee verschillende vormen. De vormen dien je in te tekenen in een willekeurige richting op je persoonlijke kaart. Een ‘Roll-and-Write’ kunnen we dus beter omschrijven als “trek-en-teken”. Als de kaart een symbool van één van de ruïnes toont, wordt een bijkomende kaart omgedraaid. De vorm dient nu over een ruïne getekend te worden, waardoor je beperkter zit in aantal keuzemogelijkheden. Komt een hinderlaagkaart tevoorschijn, worden de kaarten doorgegeven aan een speler, die de vorm mag intekenen. Heb je op het einde van één van de seizoenen nog lege velden naast de Dragul-terreinen, dan verlies je per leeg horizontaal of verticaal aangrenzende tegel één punt. Omring je horizontaal en verticaal een berg dan verdien je een munt.

Vraag jij aan die goblin even de weg?


Het spel is snel uit te leggen en de kleurrijke kaarten zorgen voor de juiste sfeer. Leg op de achtergrond nog de juiste muziek playlist op, en Cartographers komt helemaal tot zijn recht. De inleiding van Jordy laat je vermoeden dat er epische gevechten zullen ontstaan tussen Dragul en de ontdekkingsreizigers, maar buiten het intekenen van de Dragul landen op de kaart van je buurman of buurvrouw, is er weinig interactie. Je probeert de vier opdrachten van de koningin al wat vooruit te plannen en bent buiten de hinderlagen niet bezig met de kaart van de tegenstanders. De opdrachtkaarten zorgen er wel voor, hoe de Noordelijke gebieden vorm zullen krijgen. Wil de koningin meer nederzettingen, is ze eerder geneigd om water langs de ruïnes te hebben of graanschuren langs de bergen. Het heeft allemaal beperkte invloed op je keuzes in vorm en kleur.



Winteropdrachten of toch eerder die van de zomer scoren?

Van de scoorvoorwaarden van de koningin komen er elk seizoen twee tevoorschijn. A+B in de lente, B+C in de zomer, C+D in de herfst en D+A in de winter. Je telt de punten voor de actieve opdrachten plus bonuspunten die je hebt verzameld op en trekt de strafpunten voor de lege velden naast het monster af. Bij elk nieuw seizoen komt een nieuwe hinderniskaart in de verkenning stapel en begin je aan het volgende seizoen. Dit scoringsmechanisme doet je alvast vooruitdenken welke opdrachten je het meest genegen zijn. Probeer je net naast de bergen al punten te verzamelen, of werk je eerst de Dragul eilanden weg? Tijdens het spelen met Sir. K en Cerulean ervaren we Cartographers alvast niet als het meest moeilijke spel, maar is het voor het brede publiek alvast voldoende doordacht. De verschillende opdrachten laten alvast ruimte om het spel verschillende keren op tafel te krijgen, en door het bovenhalen van enkele kleurpotloden, zorgt het plaatsen van de vormen voor iets meer cachet. De potloden die meegeleverd worden zijn alvast van uitstekende kwaliteit en is iets wat elke R&W ondertussen wel mag meeleveren.

We hebben het eenmaal gespeeld met balpennen, en laat het duidelijk zijn. Met typex wil je niet op de kaart zitten omdat je een vorm verkeerd hebt ingetekend of de vorm toch niet over de ruïne kan plaatsen. Iedere speler tekent simultaan, waardoor je niet het gevoel hebt van veel downtime. Verder is er een bepaalde interactie als de hinderlaag op tafel komt, en ben je benieuwd waar Cerulean die Goblins laat tevoorschijn komen. Het spel speelt solo evenwaardig als met medespelers met het enige verschil dat de hinderlaagkaart ingetekend wordt volgens het daarvoor aangeduide symbool.

Conclusie

Cartographers is aan te raden voor de speler die het puzzelelement wel kan appreciëren. Het intekenen van Tetris-blokjes en het kiezen van de terreintypes zorgen ervoor dat je de verschillende opdrachten tot een goed einde brengt. Cartographers speelt zowel als solo-variant als met medespelers vlot en is snel uitgelegd. Door simultaan de Noordelijke gebieden te verkennen is er weinig downtime en de Goblins op de kaart van je buur loslaten zorgt voor een leuk element.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Scorekaarten laten creativiteit toe
  • Verschillende keuzes, 2 elementen of 2 vormen
  • Herspeelbaarheid door verschillende opdrachten
  • Hinderlagen zorgen voor extra element

Con

  • Beperkt aantal ontdekkingskaarten
  • Zonder hinderlagen enkel een Puzzel-spel
  • Beter met kleurpotloden
7

Over

Uitgever

  1. Intrafin

Designer

Jordy Adan

Aantal spelers

1-100

Tijdsduur

30-45 minuten
 
Terug
Bovenaan