Bordspelreview: Boonanza: Heilige Boontjes

Veel populaire spellen krijgen vroeg of laat een uitbreiding of vervolg. Zo is dit ook het geval met Boonanza, een spel dat ik hier eerder mocht reviewen. Uitgever 999 Games heeft reeds enkele uitbreidingen of varianten van dit spel in hun gamma, maar voegt daar nu met Boonanza: Heilige Boontjes nog een nieuwe telg aan toegevoegd. Zij stuurden me dit spel op zodat ik het kon reviewen.

Boonanza: Heilige Boontjes is uitsluitend te spelen in combinatie met het basisspel van Boonanza. Ook de spelregels van de basisversie blijven van kracht, al zorgen de nieuwe elementen van deze uitbreidingen uiteraard voor enkele aanpassingen of aanvullingen. Zo worden er nieuwe bonenveldtableaus gebruikt waarop niet langer een bonenveld staat, maar een Kloostertuin en een Godenakker. Met de zestien Heilige Boontjes maakt er ook een nieuwe bonensoort zijn intrede in het spel. Het laatste nieuwe element dat je kan terugvinden in deze uitbreiding zijn de offerkaarten, een soort opdrachtenkaart waarbij je over twee bepaalde bonensoorten dient te beschikken.

IMG_6522.JPEG


Handige jokers

De Heilige Boontjes-kaarten hebben twee eigenschappen. Enerzijds is het Heilig Boontje een soort jokerkaart en is het uitsluitend te verbouwen in de Kloostertuin. De boon zelf heeft geen boonometer, maar je kan ze als eender andere bonensoort gebruiken. Ze telt dan mee als de reeds geteelde bonensoort op dat veld of, indien het de eerste boon zou zijn, als de daaropvolgende andere bonensoort. Let wel op dat bij het oogsten je laatst verbouwde boon geen Heilig Boontje is, want dan zal deze oogst niets opbrengen aangezien deze geen boonometer heeft. Anderzijds heeft deze bonensoort een bepaalde boodschap welke van kracht is bij de handelsfase. Wanneer je deze boon omdraait van de gedekte stapel, dien je de boodschap op de kaart voor te lezen en te respecteren. Van de zestien bonen hebben er acht een positieve boodschap en evenveel een negatieve. Het is dus best mogelijk dat je twee positieve of negatieve boodschappen trekt in deze fase. Deze bonen mag je overigens net als andere de bonen zelf verbouwen, verhandelen of schenken.

Offerkaarten kunnen minderwaardige bonen omtoveren in waardevolle bonen.


De offerkaart is een soort van opdrachtenkaart, waarvan je er steeds één in je hand hebt. Op deze kaarten staan twee bonensoorten afgebeeld.
Je kan deze kaart op eender welk moment spelen, je hoeft dus niet de actieve speler te zijn of de kaart dient ook niet de voorste kaart in je hand te zijn. De enige voorwaarde is dat je over de twee afgebeelde bonensoorten dient te beschikken om te verbouwen. Wanneer dit het geval is, mag je deze kaart spelen en de betreffende bonen planten op het Godenakker in een volgorde naar keuze. Het is geen probleem indien hier al een bonensoort zou liggen, deze zullen meetellen als bonen voor je uiteindelijke boonometer van de laatst verbouwde bonensoort. Na het spelen van je offerkaart leg je deze op een aflegstapel en moet je een nieuwe trekken. Wanneer je offerkaart de voorste kaart is in je hand en je bent de actieve speler, dan ben je verplicht je deze eerst te spelen in de verbouwfase van je handkaarten. Beschik je echter niet over de betreffende bonen, dan leg je de kaart af en trek je een nieuwe offerkaart welke je achteraan je hand toevoegt. Is het je tweede handkaart, dan dien je deze direct te spelen of af te leggen, wil je ook een tweede bonenkaart verbouwen. Heb je enkel een offerkaart, dan ga je direct naar de handelsfase.

IMG_6533.JPEG


Betalen zal je

Daarnaast zijn er ook nog enkele kleine wijzigingen in de spelregels. In tegenstelling tot het basisspel waar iedereen een gelijk aantal kaarten in zijn hand kreeg bij de start van het spel, is dit nu niet het geval. De speler rechts van de startspeler start met een hand van zes kaarten, en tegen de klok in ontvangt elke speler steeds één kaart minder. Op het einde van je beurt mag je nu ook vier bonenkaarten trekken van de gedekte stapel in plaats van drie. De laatste toegevoegde regel heeft betrekking op het moment dat de gedekte stapel met bonenkaarten voor de tweede keer leeg is. Als dit het geval is, moeten alle spelers munten afgeven gelijk aan het aantal spelers. Heb je op dat moment niet voldoende munten, dan ben je verplicht om je velden te oogsten totdat je over voldoende munten beschikt. Heb je echter nog steeds onvoldoende munten, dan verlies je de munten waarover je op dat moment beschikt. De ingeleverde munten worden toegevoegd aan de aflegstapel, welke je schudt en vervolgens gebruikt als laatste trekstapel.

De nieuwe bonenveldtableaus zorgen voor een nieuwe manier van spelen. Meer dan in het basisspel dien je nu na te denken over welke bonensoort je waar wil planten. Plant ik een minder waardevolle bonensoorten op mijn Godenakker, in de hoop dat ik ze dan kan oogsten voor de boonometer van een waardevollere boon met een offerkaart? Of plant ik mijn waardevollere bonen in mijn Kloostertuin, en boost ik mijn boonometer met behulp van een joker? Allemaal nieuwe elementen om rekening mee te houden. De offerkaarten zullen zeker voor meer interactie en ruilhandel zorgen aangezien iedereen zijn opdrachten wil volbrengen om een waardevollere oogst te scoren. De Heilige Boontjes zelf zorgen dan weer voor een leuke twist wanneer ze worden omgedraaid bij de handelsfase. Niet alleen omdat ze gegeerd kunnen zijn, en je dus sterk aan de onderhandelingstafel staat, maar ook door de boodschappen die ze met zich meebrengen.

Heilige boontjes front.jpg

Conclusie

Boonanza: Heilige Boontjes voegt drie nieuwe elementen toe aan het basisspel. Je speelt met een aangepast bonenveld met een Kloostertuin en een Godenakker. Er wordt een nieuwe bonensoort geïntroduceerd: De Heilige Boontjes, welke je een voor- of nadeel kunnen bezorgen bij de handelsfase, maar vooral ook handige jokers zijn. Tenslotte zijn er de offerkaarten, welke je de mogelijkheid bieden om minder waardevolle bonen om te toveren in zeldzamere bonen, waardoor je meer munten ontvangt. Deze toevoegingen zorgen voor nieuwe spelmogelijkheden en uitdagingen zodat je het spel totaal anders beleeft. Dit maakt Boonanza: Heilige boontjes een leuke uitbreiding.

Pro

  • Nieuwe velden én kaarten
  • Andere beleving
  • Heilige Boontjes

Con

  • Geen derde bonenveld meer
8

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Jochen Balzer en Uwe Rosenberg

Aantal spelers

3-5

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan