Bordspelreview: 7 Wonders Duel

7 Wonders Duel is een spel voor twee personen en is eigenlijk een spin-off van het gerenommeerde spel 7 Wonders. Het is niet altijd evident om uit de schaduw te treden van je grote broer, maar dit spel is daar prima in geslaagd. Net als zijn grote broer wist dit spel talrijke prijzen te winnen en staat het momenteel zelfs op een negentiende plaats van de beste spellen volgens BoardGameGeek, wat zeker al iets wil zeggen. Veelzeggend is eveneens het feit dat de originele versie van 7 Wonders een 2-speler variant had, maar dat deze is weggelaten in de vernieuwde editie. Dit mede door het succes van 7 Wonders Duel.

Net als in 7 Wonders ben je de leider van een beschaving die gebouwen en wonderen uit de oudheid bouwt. Het spel wordt gespeeld over drie tijdperken waarbij elk tijdperk zijn set van twintig kaarten heeft, die in elk tijdperk in een verschillend patroon van zichtbare en afgedekte kaarten gelegd worden. Winnen kan je op drie verschillende manieren: een militaire of wetenschappelijke overheersing, welke eender wanneer kunnen gebeuren en een vroegtijdige overwinning opleveren, ofwel een burgerlijke overwinning waarbij de speler met de meeste punten na het derde tijdperk wint.

IMG_5940.JPEG


Extra wonderen

De spelregels zijn heel duidelijk geformuleerd, toch doen ze het spel zwaarder lijken dan het werkelijk is. Van zodra je het enkele keren gespeeld hebt, zal je merken dat je het spel vrij snel onder de knie hebt en de acties logisch zijn. De bouwkosten en acties zijn ook duidelijk weergegeven op de kaarten, al hadden deze wel iets groter gemogen. Spelers die 7 Wonders al kennen, zullen uiteraard een streepje voor hebben bij het ontdekken van het spel. Het grote verschil zit hem in het feit dat de kaarten niet langer doorgegeven worden, maar meteen op tafel liggen.

Je moet steeds op je hoede zijn voor een nederlaag door een militaire of wetenschappelijke overheersing.


Het is de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren door het bouwen van gebouwen en wonderen. In tegenstelling tot het originele spel, kan je nu als speler tot wel vier wonderen bouwen en is het aantal wonderen uitgebreid van zeven naar twaalf. Tijdens het spel kiest elke speler beurtelings een vrije kaart, totdat elke kaart door een speler gekozen is en we naar het volgende tijdperk overgaan. Afgedekte kaarten worden zichtbaar gemaakt van zodra ze niet langer overlapt worden door een andere kaart.

IMG_5944.JPEG


Op naar de overwinning

Om het spel te winnen, zal je een balans moeten vinden tussen enerzijds het bouwen van je wonderen en de verschillende types gebouwen met hun bijhorende acties en anderzijds het vrijspelen van de afgedekte kaarten. Het ene gebouw zal je meer punten opleveren, terwijl anderen zorgen voor grondstoffen of afgewerkte producten of je meer inkomsten geven. Daarnaast zal je moeten zien dat je geen militaire of wetenschappelijke nederlaag oploopt. Zodra een speler de conflictpion op het uiteinde van het militaire bord krijgt of hij zes van de zeven wetenschappelijke symbolen weet te vergaren, wint hij immers onmiddellijk het spel.

Het vrijspelen van een afgedekte kaart houdt altijd een zeker risico in.


Je bent dus niet enkel met het bouwen van je eigen stad bezig, maar je houdt best ook deze van je tegenstander in de gaten. Om te winnen kan je gebruik maken van verschillende strategieën, wat het spel zeer leuk en boeiend maakt. Ieder spel zal ook anders verlopen dan het vorige spel gezien er telkens andere kaarten, wonderen en vooruitgangfiches beschikbaar zijn en je hierdoor mogelijks een andere strategie zal moeten kiezen. Dit komt natuurlijk de herspeelbaarheid ten goede. Wil je echter nog meer mogelijkheden of tactische diepgang, dan kan je steeds een van de twee beschikbare uitbreidingen aanschaffen: Pantheon, waarbij je de hulp van de goden kan inroepen, of Agora, waarbij je de macht van de senaat kan gebruiken. Hoe dan ook biedt de basissversie van het spel reeds voldoende plezier en diepgang: neem ik een bepaalde kaart of niet? Wil ik dat mijn tegenspeler ze krijgt? Of hoe geraak ik aan een bepaalde kaart? Het zijn allemaal elementen die je aan het denken en plannen zetten.

IMG_5937.JPEG

Conclusie

7 Wonders Duel is voor mij één van de betere 2-speler spellen op de markt.
Het is een spel waarbij je een bepaalde diepgang hebt, maar dat ook nog eens heel vlot speelt.
De regels lijken ingewikkelder en zwaarder dan het in werkelijkheid is en na enkele partijtjes te spelen, zal je merken dat het echt wel heel goed is opgebouwd.

Pro

  • Uitdagend en vlot spel
  • Beperkte speelduur
  • Herspeelbaarheid
  • Artwork

Con

  • Instapdrempel net iets te hoog voor sommigen
  • Kaarten aan de kleine kant
9

Over

Uitgever

  1. Repos Production

Designer

Antoine Bauza en Bruno Cathala

Aantal spelers

2

Tijdsduur

30 minuten
 
Als het deck in de eerste fase zodanig ligt dat je als speler geen grondstoffen kan nemen (bruine kaarten) is het redelijk frustrerend. Al enkele keren gehad en moeilijk om je in het spel te knokken. Wetenschap heeft me al 1 keer kunnen redden.
 
Terug
Bovenaan