Bij hoeveel banken ben je klant?

Bij hoeveel banken ben je klant (per persoon)?

• 1

Stemmen: 16 13,4%
  • 2

Stemmen: 41 34,5%
  • 3

Stemmen: 22 18,5%
  • 4

Stemmen: 16 13,4%
  • 5

Stemmen: 10 8,4%
  • +5

Stemmen: 14 11,8%

• Totaal aantal stemmers
    119

TRUMP

Active member
Simpele vraag.

Momenteel heb ik 2 banken, waarover mijn spaargeld verdeeld is. (1e loopt hypotheek, en andere is interessanter qua sparen)
Ik heb nog een 3e (aparte) bank voor kredietkaart.

Dus ik heb 3 banken, wat ik eigenlijk al meer dan genoeg vind.

(maar toch stilletjes aant twijfelen omdat VDK ook mooie intresten geeft, en ik bij Argenta maar max 500 per maand mag sparen voor hun dikste spaarpercentage rekening)

Laatst bewerkt:
Elk 2.
Crelan voor gemeenschappelijke rekeningen.
Crelan + KBC voor mij persoonlijk.
Crelan + Fortis voor haar persoonlijk.
Dan nog een KBC rekening waar we op sparen voor de zoon, maar officieel is dat gewoon de mijne.

Technisch gezien 5:
- ING: ooit nog bank van mijn pa, daar doen zowel ik als vriendin de courante verrichtingen + lening verbouwingen
- KBC: vriendin haar privé rekening van vroeger, hebben daar nu 2 rekeningen gewoon om aparte zaken te sparen (voor reis en zottigheden)
- Belfius: zakelijke rekening + lening
- Hello Bank: extra rekening voor een vereniging/activiteit, gewoon beheer van beperkte sommen die ik liever apart hou
- Revolut: technisch gezien een bank in Litouwen. Gewoon kredietkaart

Ik ben alleen.
Bnp zichtrekening en lening
Kbc zakelijk en zichtrekening
Bank van breda zakelijk
Nibc staat ook nog wat van toen er interessante termijnrekeningen/getrouwheid waren maar is eerder een restje op dit moment.

Edit: degiro ook als dit meegeteld dient te worden

Laatst bewerkt:
- Revolut: technisch gezien een bank in Litouwen. Gewoon kredietkaart
Hoe werkt dat dan om je kredietkaart te betalen? Daar gewoon zorgen dat er genoeg op rekening staat, of gaat dat er af van een andere bank?

Wat zijn de voordelen precies ten opzichte van een VISA bij je gewone bank?

Argenta: zichtrekening en lening
Keytrade: vroeger een keytradeplan, nu enkel nog een spaarrekening
Degiro: beleggersrekening
Bolero: beleggersrekening

4 dus :)

Hoe werkt dat dan om je kredietkaart te betalen? Daar gewoon zorgen dat er genoeg op rekening staat, of gaat dat er af van een andere bank?

Bij wise is het zo (en ik vermoed revolut ook, is dacht ik identiek zelfde systeem)
: is gewoon een debitcard eigenlijk.
je kan pas uitgeven, wat je er op zet.

en dat is prima zo.

Voordelen: betere wisselkoersen, en als je in het buitenland zit, en je wordt gescammed, kunnen ze niet je volledige kredietlijn plunderen.
enkel hetgene wat er op staat.

Dus als je heel safe wilt spelen, en je bent op reis, schrijf je telkens 200 euro over naar die debitcard, om de zoveel dagen, als je ziet dat die kaart leeg aan het geraken is, vanaf je app van je eigen bank

- KBC voor de zichtrekening, hypotheek, CC, verzekeringen
- Beobank voor de credit card (ooit CC van KBC geblokkeerd gehad in USA wegens dunno why - dikke miserie. Nu heb ik er 2, just in case)
- Excess spaargeld bij whoever het meeste opbrengt
(En dan nog een effectenrekening in USA en paar bij Bolero)

Als ik jong was enkel KBC "want de ouders zaten daar". Toen ik begon te werken liepen de rentes nog op tot 4.75%. Toen wat beginnen verhuizen en op de gratis KBC zichtrekening overgeschakeld, ipv er 38€/jaar oid te blijven betalen.

Ondertussen is het dit:
- Keytrade: dagelijks bankieren, wat spaargeld
- NIBC: spaargeld
- Medirect: spaargeld, vroeger ook voor beleggingsplan
- Degiro: stocks, etfs, obligaties
- Saxo: leftover stocks uit Binckbank tijdperk
- Crelan, vroeger AXA: pensioensparen
- AXA: groepsverzekering
- Hello Bank: ooit gebruikt owv 5€/m Mobile Viking punten, doen ze nu niet meer.
- Revolut: kredietkaart, enkel voor op reis, (alhoewel die tegenwoordig minder voordelig is geworden, denk ik)
- Beobank: kredietkaart owv de cashback, alhoewel ik nu meer mijn crypto-kaarten gebruik
- en wat crypto exchanges & kredietkaarten

- KBC ook lang behouden, tot ze 1-2 jaar geleden hun zichtrekening ook betalend maakten.
- Ooit nog Rabobank (spaargeld, pensioensparen & fondsen) & MoneYou (spaargeld), maar die bestaan nu niet meer.

Alle banken die ik nu heb zijn gratis of leveren geld op.
- soms ergens een rekening geopend of pensioensparen verhuisd om van een welkomstactie gebruik te maken. +275€
- Hello Bank vikingpunten: +160€
- Beobank Cashback: +500€
- Keytrade 5c-actie: +120€

Ik zou hier en daar wat kunnen consolideren, maar buiten de 5€/jaar voor beobank, heb ik nergens kosten, dus whatever. Sowieso niet slecht meer dan 1 zichtrekening/bankkaart/kredietkaart te hebben.

Om het overzicht te bewaren alles in een spreadsheet, met een custom python script die de rekeninguitreksels van een aantal banken inleest en terug als excel uitspuwt, gegroepeerd per maand en per uitgave-categorie e.d.

Laatst bewerkt:

Strikt genomen is het geen kredietkaart, maar het is een bankkaart waar je geld op zet, niet onder nul kan, maar verder wel alles kan betalen zoals een kredietkaart.

Het voordeel is dat je er een goeie verzekering bijkrijgt en goeie wisselkoersen hebt. Zo hebben we gisteren een verblijf geboekt die 820 euro kostte als ik in US dollars betaalde, terwijl ik 837 euro zou betalen via de wisselkoers van booking. Daarnaast nog enkele andere voordelen.

BNP voor dagdagelijks bankieren, lening, kredietkaarten etc.
Ik zie er momenteel eigenlijk geen voordeel in om meerdere banken te gebruiken voor dingen zoals kredietkaarten etc, uiteindelijk kost dat overal toch ongeveer hetzelfde?

Voorts nog KBC en Deutsche Bank voor wat vastrentende beleggingen op korte termijn en om toch wat te spreiden in functie van de 100k/bank. Al hou ik me daar ook niet heel strikt aan, ‘t is eerder opportuniteitsgedreven.

Voor aandelen etc Lynx en Degiro.

BNP voor dagdagelijks bankieren, lening, kredietkaarten etc.
Ik zie er momenteel eigenlijk geen voordeel in om meerdere banken te gebruiken voor dingen zoals kredietkaarten etc, uiteindelijk kost dat overal toch ongeveer hetzelfde?

Voorts nog KBC en Deutsche Bank voor wat vastrentende beleggingen op korte termijn en om toch wat te spreiden in functie van de 100k/bank. Al hou ik me daar ook niet heel strikt aan, ‘t is eerder opportuniteitsgedreven.

Voor aandelen etc Lynx en Degiro.

Gewoonweg reserve,

Op reis 1 kredietkaart op zak, 1 kredietkaart in rugzak en 1 kredietkaart in bagage.
3 e-bankingplatforms zodat je altijd iets kan betalen als het dringend is. Heel vroeger bij Deutsche Bank gezeten, drie maand lang geen toegang gehad tot platform omdat dat toestelletje kapot was maar ze wouden geen nieuwe sturen omdat mijn domicilie nog niet in orde was. Dan maar een rekening geopend bij een andere bank en dat was in 1 week tijd in orde.
Revolut voor virtuele kaarten en toerist uit te hangen.

Ik schrik er altijd van hoeveel banken mensen hebben.

Die kosten toch allemaal paar euro's per maand maal zoveel banken.

Altijd gek gevonden dat mensen graag betalen aan een bank om hun centen bij te houden.

Hier degiro / keytrade / argenta. Allemaal gratis.

Wat geven jullie dan uit aan bankkosten per maand / jaar?

Altijd gek gevonden dat mensen graag betalen aan een bank om hun centen bij te houden.

Hier degiro / keytrade / argenta. Allemaal gratis.

Mijn banken zijn ook allemaal gratis hoor...

Enkel de beobank kredietkaart 60 euro per jaar. Maar dat haal ik er terug uit met mn 1 procent cashback op elke aankoop.

4 denk ik:
* Fintro: hypotheek + zichtrekening
* Keytrade: gemeenschap + spaarrekening
* MeDirect: spaarrekening
* DeGiro: effecten

Heb nog slapende rekeningen ook maar die ik niet echt mee.
* BNP: stond tot vorig jaar nog wat geld maar dat is verplaatst.
* Saxo: ooit nog een effectenrekening gehad bij Binck, ik vermoed dat ook die nog wel zal bestaan ergens.

Enige rekening waarvoor ik voor de rekening zelf betaal is bij Fintro.

Integendeel. Het heeft me voorlopig zo'n 100€/jaar opgebracht.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan