Beste 'cloud' schijf

Brick Top

Active member
Iedereen,

Mijn excuses voor de iets of wat domme titel maar ik weet niet wat de juiste term is. Anyway, ik ben dus op zoek naar opslag in de cloud die ik heel gemakkelijk kan raadplegen vanop mijn (windows) pc, mijn (windows) laptop en mijn iPhone. Dus gewoon een schijf zoals mijn C: waar ik bestandjes naar kan slepen; die ik dan een minuut later ook kan raadplegen op mijn andere toestellen.

Momenteel gebruik ik iCloud voor Windows maar dat is het toch niet. Op IOS toestellen zal dat allemaal heel smooth werken maar ik heb regelmatig last van bestanden die niet correct gesynct worden enzo waardoor ik uiteindelijk op drie verschillende toestellen met drie verschillende versies zit. Zeer vervelend.

Gebruiksgemak is belangrijk voor mij. Niet te veel toeters en bellen maar gewoon een 'cloud' schijf die perfect synct tussen al mijn toestellen. OneDrive lijkt mij een optie (doch geen ervaring mee) maar ik weet natuurlijk niet hoe goed dat gaat werken op iPhone.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden & fijn weekend gewenst iedereen!

Groeten
 
Vooral de mix Apple/Microsoft zal het wel bemoeilijken... Zelf heel tevreden van Google Drive, maar ik weet niet hoe goed dat met een iOS device werkt.

In Windows alleszins probleemloos en werkt zoals jij zegt.
Je kan het testen he, is gratis.
 
Ik heb op Windows/iOS/Android met Dropbox, Google Drive en OneDrive gewerkt, en eigenlijk werken die allemaal redelijk goed en identiek.
Ze kunnen allemaal automatisch synchroniseren, integreren allemaal met uw device default apps (voor foto synchronisatie, documenten, …) Ik kan niet echt zeggen dat de ene beter is dan de andere. 't Is vooral wat je gewoon bent eerder.

Tegenwoordig gebruik ik OneDrive omdat ik een business abonnement met 1TB storage heb, en dat doet wat het moet doen.
 
Hier ook Onedrive omwille van de M365 waar dat bij zit.
Op iPhone werkt dat ook allemaal vlot.

Ik gebruik de gratis iCloud enkel nog voor sync van foto’s tussen smartphone en computer en backup van de iPhone.

Eens de iCloud vol zit dan steek ik de foto’s van het oudste jaar in Onedrive, zodat ik terug ruimte vrij heb voor de backup/recente foto’s.
 
Hier ook Onedrive omwille van de M365 waar dat bij zit.
Op iPhone werkt dat ook allemaal vlot.

Ik gebruik de gratis iCloud enkel nog voor sync van foto’s tussen smartphone en computer en backup van de iPhone.

Eens de iCloud vol zit dan steek ik de foto’s van het oudste jaar in Onedrive, zodat ik terug ruimte vrij heb voor de backup/recente foto’s.

Bedankt voor de reacties iedereen! Heb me ook een abo gepakt op 365 omdat dat wel interessant was in combinatie met OneDrive. Dagje in gebruik nu en lijkt perfect te voldoen aan mijn eisen. Op iPhone werkt die app ook feilloos tot dusver.

Nogmaals bedankt!
 
Ik heb hier 2TB pCloud gekocht (in sterke korting), daar kan je ineens "lifetime" kopen, dat je er dan op ongeveer 3 jaar uit hebt (als je koopt tijdens een promoperiode). Meestal doen die rond black friday en andere tech kortingsdagen wel stevige promo's.

Werkt vlekkeloos op Windows/Linux/Mac/Android en ook in de browser. De app heeft ingebouwde media player, wat ook weer handig is soms.
Natuurlijk geen integratie met Office365, en als je dat toch al nodig denkt te hebben kan je beter de meegeleverde OneDrive gebruiken, hoewel je daar op Linux je peren mee gaat zien.
 
Hier ook heel tevreden van de PCloud (gratis versie). Synchroniseert perfect mijn foto's vanop mijn Android device, en die zijn dan toegankelijk vanop mijn Windows machine. Geen idee hoe goed dat op ios werkt. Ook Onedrive werkt hier perfect als cloud sharing tussen een aantal Windows machines. Je vraagt je mss af waarom pcloud als ik een Onedrive heb... wel, die pcloud was er eerst.
 
Heb al wat zaken gebruikt:

Dropbox
Een vzw waar ik nog voor gewerkt heb had een dropbox account. Was denk ik in de beginperiode van online cloud opslag en mijn herinneringen daaraan zijn niet al te best. Vooral de dropbox software op windows gaf mij soms problemen (nam heel wat resources in).

Google Drive
Organisatie waar ik nu o.a. actief ben heeft een Google Drive oplossing. Gebruik het op MacOS, Windows, iPad en Android en dat werkt goed. Naast het bedrijfsaccount heb ik het ook een gratis privé account die ik gebruik. De samenwerk functie en deel mogelijkheden zijn handig.

OneDrive
In mijn andere job gebruiken we OneDrive in een Office 365 account. Gebruik het op MacOS, Windows, iPad en Android en dat werkt ook allemaal goed. De integratie van OneDrive in Windows is soms wel wat opdringerig. Het is ook niet zo gemakkelijk om tussen een bijvoorbeeld werk en privé account te schakelen. Verder heb ik niet te klagen.

PCloud
Privé gebruik ik vooral PCloud waar ik me ook tot een lifetime account heb doen verleiden in een promo actie. Is een wat grotere som die je op tafel moet leggen, maar na x-aantal jaar heb je dat eruit (in vergelijking met andere diensten per maand of jaar). Je moet dus hopen dat de dienst minimaal zolang blijft bestaan en liefst veel langer…

Ben van PCloud wel tevreden. De app en de mogelijkheden zijn prima vergelijkbaar met de andere grote spelers en het gebruik van resources op mijn Windows computer valt goed mee. . Op Android draait het ook goed al moet ik daar soms de auto upload functie eens uitschakelen en terug inschakelen omdat hij ergens is blijven hangen. Op de iPad werkt het prima.

Webdav lijkt soms wel wat traag te zijn (mocht je dat gebruiken).
 
Laatst bewerkt:
Dropbox voor statisch data (gedigitaliseerde documenten). Ik heb nog zo'n artificieel grote free tier van referrals vroeger. Ideaal omdat ik verschillende OSen gebruik.

Google drive free tier voor files waar je met meer tegelijk in wil / moet (vooral spreadsheets en tekst files) werken.

iCloud voor foto's tussen iPhones in gezinsverband te delen. Kost 3 euro per maand of zo.

Lokale storage van grote bestanden zoals high-res audio, RAW beeldbestanden en video footage op NAS als primaire storage of secundaire (primary op disk in ander device).
Back-up van iCloud en Dropbox accounts op Synology NAS (Cloudstorage alleen = geen backup!)
Syno NAS => Backblaze als off site back-up.
 
Ik gebruik ook 1drive op mac. Werkt goed. Ik trek vaak foto's van documenten via 1drive, dan kunt ge automatisch de randen bijsnijden + direct opslaan, daarna knikker ik al die paperassen gewoon in de vuilbak.
 
Tips om zelf een cloud te maken adhv schijf thuis (vooral voor automatische sync van fotos/videos iphone)?
Of is dit niet aan te raden aangezien je daar ook backups nodig hebt. voor het geval dat...
 
Voor 99euro per jaar krijg je bij Microsoft voor 6 personen elk 1 TB aan cloud storage. In combinatie met de Office programma's lijkt me dat geen slechte deal.
 
The installeren op een nas of hoe zit dit?
Ja, of op een oude PC of iets dergelijks. Die moet dan wel altijd aan staan, of toch op het moment dat je wil syncen.

Maar ook daar zijn backups aan te raden, want elke harde schijf kan kapot gaan (op een willekeurig moment). Of je kan ransomware krijgen, of per ongeluk uwe map met foto’s verwijderen, of nog 100 andere dingen…
 
Terug
Bovenaan