Best / worst games played in een bepaald genre?

Hellsdinner

Crew Member
Weet niet of dit de juiste plek is, maar zou graag eens weten wat de BeyondGaming hivemind de beste en slechtste games in bepaalde genres vinden (allemaal personal opinions natuurlijk, hoeft niet objectief te zijn)!
Je mag gerust uitweiden waarom je dat vindt, of iemand anders om verduidelijking vragen :D.

(als er al een gelijkaardige thread bestaat des te beter)

Ik zal beginnen:
Genre: Sport
Best: Fifa 12
Worst: Fifa 11

Genre: RPG
Best: Dragon Age 1
Worst: The Witcher 1
 
Aan slechtste games doe ik niet mee, ik stop die direct.

Beste sport: Pro Evolution Soccer 4 (PS2).

Vergeleken met huidige sportgames is deze waarschijnlijk heel basic, maar met deze game heb ik mij het meest geamuseerd. Elk weekend speelde ik deze game met m'n beste maat.


Beste RPG: heel moeilijk want heb er al veel goede gespeeld maar Final Fantasy VII (PS1) blijft voor mij speciaal. Het was m'n eerste RPG, heeft een memorabele cast, ik hou van het Materia-systeem, fantastische soundtrack en het is vandaag de dag nog steeds heel aangenaam om te spelen. Minstens 5 keer uitgespeeld ook.
 
Allez vooruit dan.

Ik vond enerzijds dat de personages heel slecht geschreven waren.

Bijvoorbeeld dat jongeske waar ge efkes voor moet zorgen. Duidelijk ontworpen zodat ge daar een ouder-kind relatie mee krijgt maar voelde gewoon heel hol en vergetelijk aan. Enorm verschil met de relatie tussen Gerald en Ciri uit de boeken en den 3. Ook wanneer ge de keuze had om dat kinneke binnen te steken bij ofwel Triss ofwel Shani. Shani wordt dan plots zo helemaal anti-magie. Een persoonlijkheidstrek die ze voordien noch nadien ooit gehad heeft maar voor die quest moest ze die rap efkes uit het niets krijgen.

Anderzijds vond ik ook dat de keuzes enorm "telegraphed" en ongenuanceerd waren. Bijvoorbeeld wanneer ge laat in het spel de grote keuzen moet maken tussen The Order steunen, de Scoia'tael steunen of niets doen. Dandelion zegt zo een aantal keer hoe ge er heel hard over moet nadenken want dit is de grote keuze waarop ge niet terug kunt komen. Dat klonk voor mij als Dandelion die zat te zeggen van "Hey, dit is een videospelletje en nu komt een ingeprogrammeerde keuze".

Vergelijk dat eens met Deus Ex tien jaar eerder. Ge zit bij uw broer op z'n kamer. Er klopt een half leger op de deur en uw broer is omwille van dingen die ik niet ga spoilen toch reeds zo goed als dood. Hij roept: "Don't be a fool. Run! Out the window!". Enorm veel betere en subtielere manier om de speler voor een keuze te zetten. Daar kwam zelfs geen dialoogoptie bij kijken.

Eens de keuze in The Witcher gemaakt was, was er ook geen enkele ruimte meer voor nuance. Ik had er lang over nagedacht en dan beslist om The Order te steunen ook al vond ik dat de Scoia'tael een paar goeie argumenten had. Ik vond hun manier waarop gewoon net iets te extreem maar was absoluut niet tegen hen. Maar helaas... Door die keuze te maken bleek ik 100% tegen de Scoia'tael te zijn tot op het punt dat Geralt zelfs begon van "Laten we zien wie er de meeste kan dood doen". Den eerste Mass Effect is slechts een jaartje later uitgekomen en de keuzes daarin lieten enorm veel meer nuance toe.

Daarom ben ik niet tegen The Witcher serie he. De boeken heb ik heel gere gelezen. Den 2 is wel ok en den 3 is magnifiek. Den 1 daarentegen... die mogen ze houden van mij. :)
 
Moet wel zeggen, ik herinner me weinig van het verhaal. En om heel eerlijk te zijn heb ik het verhaal van The Witcher altijd maar meeeh gevonden.
Wel nooit de boeken gelezen, dus reken me daar niet op af, maar in de games zelf... verhaaltje gelijk een ander :)
 
Allez vooruit dan.

Ik vond enerzijds dat de personages heel slecht geschreven waren.

Bijvoorbeeld dat jongeske waar ge efkes voor moet zorgen. Duidelijk ontworpen zodat ge daar een ouder-kind relatie mee krijgt maar voelde gewoon heel hol en vergetelijk aan. Enorm verschil met de relatie tussen Gerald en Ciri uit de boeken en den 3. Ook wanneer ge de keuze had om dat kinneke binnen te steken bij ofwel Triss ofwel Shani. Shani wordt dan plots zo helemaal anti-magie. Een persoonlijkheidstrek die ze voordien noch nadien ooit gehad heeft maar voor die quest moest ze die rap efkes uit het niets krijgen.

Anderzijds vond ik ook dat de keuzes enorm "telegraphed" en ongenuanceerd waren. Bijvoorbeeld wanneer ge laat in het spel de grote keuzen moet maken tussen The Order steunen, de Scoia'tael steunen of niets doen. Dandelion zegt zo een aantal keer hoe ge er heel hard over moet nadenken want dit is de grote keuze waarop ge niet terug kunt komen. Dat klonk voor mij als Dandelion die zat te zeggen van "Hey, dit is een videospelletje en nu komt een ingeprogrammeerde keuze".

Vergelijk dat eens met Deus Ex tien jaar eerder. Ge zit bij uw broer op z'n kamer. Er klopt een half leger op de deur en uw broer is omwille van dingen die ik niet ga spoilen toch reeds zo goed als dood. Hij roept: "Don't be a fool. Run! Out the window!". Enorm veel betere en subtielere manier om de speler voor een keuze te zetten. Daar kwam zelfs geen dialoogoptie bij kijken.

Eens de keuze in The Witcher gemaakt was, was er ook geen enkele ruimte meer voor nuance. Ik had er lang over nagedacht en dan beslist om The Order te steunen ook al vond ik dat de Scoia'tael een paar goeie argumenten had. Ik vond hun manier waarop gewoon net iets te extreem maar was absoluut niet tegen hen. Maar helaas... Door die keuze te maken bleek ik 100% tegen de Scoia'tael te zijn tot op het punt dat Geralt zelfs begon van "Laten we zien wie er de meeste kan dood doen". Den eerste Mass Effect is slechts een jaartje later uitgekomen en de keuzes daarin lieten enorm veel meer nuance toe.

Daarom ben ik niet tegen The Witcher serie he. De boeken heb ik heel gere gelezen. Den 2 is wel ok en den 3 is magnifiek. Den 1 daarentegen... die mogen ze houden van mij. :)
Vrij volledig mee eens eigenlijk, ik kon me gewoon niet inleven helaas.
 
En misschien om de thread terug on-topic te helpen...

Er zijn niet veel genres waarbij ik echt 1 enkele als de beste kan aanwijzen maar voor multiplayer FPS is dat voor mij ongetwijfeld Quake 3. Gewoon de kwaliteit van de level design en de balans van de wapens etc. Die 1-on-1 matchen die draaien om map control en onthouden wanneer de belangrijke powerups respawnen. De movement... Echt magnifiek dat. :love:

De slechtste FPS ooit? Kweetniet... Amsterdoom misschien? XD Er bestaat gewoon zoveel obscure bagger dat er altijd nog wel iets slechters te vinden is.
 
Ik denk dat ik het niet slechtste game had moeten noemen, maar van de spellen die je in dat genre hebt gespeeld, wat je minst favoriet was misschien... Dat klinkt wat positiever haha.
En misschien om de thread terug on-topic te helpen...

Er zijn niet veel genres waarbij ik echt 1 enkele als de beste kan aanwijzen maar voor multiplayer FPS is dat voor mij ongetwijfeld Quake 3. Gewoon de kwaliteit van de level design en de balans van de wapens etc. Die 1-on-1 matchen die draaien om map control en onthouden wanneer de belangrijke powerups respawnen. De movement... Echt magnifiek dat. :love:

De slechtste FPS ooit? Kweetniet... Amsterdoom misschien? XD Er bestaat gewoon zoveel obscure bagger dat er altijd nog wel iets slechters te vinden is.
Quake 3 en Unreal Tournament waren zo leuk.
 
Ik denk dat ik het niet slechtste game had moeten noemen, maar van de spellen die je in dat genre hebt gespeeld, wat je minst favoriet was misschien... Dat klinkt wat positiever haha.
In dat geval mag ik Amsterdoom niet noemen want ik heb dat niet zelf gespeeld. Enkel een review van zien staan in PC Gameplay.

Eens denken... de slechtste FPS games die ik gespeeld heb.

Mortyr en Requiem waren er twee waar ik echt naar uitkeek maar na een paar uur spelen niet meer heb aangeraakt. Of dat ook echt slechte spellen waren durf ik niet zeggen. Kan goed zijn dat ze gewoon mij op dat moment op die leeftijd niet konden bekoren.

Quake 3 en Unreal Tournament waren zo leuk.
Yep. In den tijd vond ik UT beter. Die had veel meer content, betere muziek, meer en veel interessantere maps en ook een veel toffer wapenarsenaal. Quake 3 speelde ik ook graag maar ik vond dat buiten de graphics allemaal zo basic vergeleken met UT.

Anno 2021 nu de e-sports wereld veel zichtbaarder is besef ik hoe Quake 3 gewoon die basis tot op het bot gepolijst had en al het vet had weggesneden. Nu zie ik ze alle twee meer voor wat ze zijn. UT is zeer goede maar iets meer casual game en Quake 3 is een rasechte e-sports game.

Daarmee zeg ik niet dat er geen e-sports mogelijk is met UT he, zeker niet. Gewoon dat Quake 3 meer gepolijst is voor die wereld terwijl UT waarschijnlijk toffer is dan Quake op een casual LAN party onder vrienden.
 
Laatst bewerkt:
Yep. In den tijd vond ik UT beter. Die had veel meer content, betere muziek, meer en veel interessantere maps en ook een veel toffer wapenarsenaal. Quake 3 speelde ik ook graag maar ik vond dat buiten de graphics allemaal zo basic vergeleken met UT.

Anno 2021 nu de e-sports wereld veel zichtbaarder is besef ik hoe Quake 3 gewoon die basis tot op het bot gepolijst had en al het vet had weggesneden. Nu zie ik ze alle twee meer voor wat ze zijn. UT is zeer goede maar iets meer casual game en Quake 3 is een rasechte e-sports game.

Daarmee zeg ik niet dat er geen e-sports mogelijk is met UT he, zeker niet. Gewoon dat Quake 3 meer gepolijst is voor die wereld terwijl UT waarschijnlijk toffer is dan Quake op een casual LAN party onder vrienden.
Awl ja precies hetzelfde. Unreal tournament als ukkie spelen was leuker, maar nu terugkijkend was Quake een "betere" game.
 
Ik speel ook heel gere vechtspellekes zoals volk van de guess the game thread misschien al wel weet. Kheb het ook weer beperkt tot spellekes dat ik gespeeld heb.

Beste objectief: Super Street Fighter II Turbo
Persoonlijk mij het meest mee geamuseerd: Capcom Vs. SNK 2 of BlazBlue. Moeilijk kiezen.
Slechtste: Mortal Kombat 1 op de Gameboy. Zoek dat maar eens op. :laugh:
Zo slecht dat het goed is: Time Slaughter
 
Ik speel ook heel gere vechtspellekes zoals volk van de guess the game thread misschien al wel weet. Kheb het ook weer beperkt tot spellekes dat ik gespeeld heb.

Beste objectief: Super Street Fighter II Turbo
Persoonlijk mij het meest mee geamuseerd: Capcom Vs. SNK 2 of BlazBlue. Moeilijk kiezen.
Slechtste: Mortal Kombat 1 op de Gameboy. Zoek dat maar eens op. :laugh:
Zo slecht dat het goed is: Time Slaughter

Meest geamuseerd is ook goed gezegd haha. Qua fighting game en gigantische dragonball Z fan gaat dat voor mij Budokai Tenkaichi 3 zijn :D .
 
Dat dit topic begint zonder Tetris te vernoemen, bijna 40 jaar oud en word nog steeds gespeeld!

Klassieke Jrpg:
Final Fantasy 9

Op het ietwat tragere ritme van de battles na, quasi een perfecte game. Met de huidige ports ook geen probleem meer want battles gaan tot 3x snelheid? Squaresoft op hun best. Final Fantasy 7 is mijn favoriet, maar 9 is simpelweg beter. Benieuwd hoe de Netflix show gaat uitdraaien.

Fighting games:
Street Fighter 3rd Strike
Zowel systematisch als audiovisueel nog steeds relevant en volgens vele ongeëvenaard. Zelden een fightinggame gespeeld waar alles zo natuurlijk voelt. Parry systeem is geniaal.

Cardbuilder/roguelike:
Slay The Spire
De kans dat er wel eens een betere deckbuilder op de markt komt is best reëel maar ik ga er toch van verschieten wanneer Slay The Spire zijn plaats ga moeten afstaan. Snappy, to the point(net genoeg visuele fluf) en oneindige herspeelwaarde. En nee, Monster Train is niet evengoed laat staan dat het nog maar in de buurt komt.

Waterbased racegames(een genre nee? :unsure:)
Waverace Bluestorm. Buiten Hydro Thunder Hurricane geen echte grote games meer gebouwd rond dynamische golven.
Groot gemis. Die storm levels zijn nog steeds enorm cool.
 
Ik ga cheaten en een oudere post recyclen:
Ow god hoe hebt gullie dit gedaan? Ik heb eens goed nagedacht, maar ik kan onmogelijk downsizen tot een lijst van 5 😖
Mijne top 5 zit hier ergens in, maar vraag het niet morgen nog eens, want dan ligt het waarschijnlijk anders.

Puntje voor wie er volledig door leest:
  • Bioshock Infinite: Burial at Sea: Beste story-driven game ... De manier waarop Infinite een verhaal weeft, en u als speler betrekt is verhalende kunst! Bioshock 1 had de betere gameplay en een heel goed, maar te nutteloos lang uitgerokken verhaal. Infinite had het betere verhaal, maar saaie gameplay. Beide hadden enorm goed level design & sfeer. Burial At Sea combineert de beste elementen van de 2. Wie het nog niet gespeeld heeft, dikke aanrader.
    Runner-up: Portal 1 & 2, Braid, The Stanley Parable, Deus Ex

  • Wild9 & Comix Zone: Beste basic / straight-up 2D platformers. Dit is sowieso mijn favo game genre.
    Runner-up: Heart of Darkness, Phantom 2040, Super Mario 3, Guacamelee, Oddworld Abe’s Odessey, Earthworm Jim 1 & 2

  • Flashback & Portal 1+2: Beste “howly fuck hoe inventief is dit spel?” ... Flashback sowieso de oudste, in basis een 2D platformer, maar zoveel meer, zijn tijd enorm vooruit. Portal kent iedereen wel
    Runner-up: Superhot (VR), Omikron: The Nomad Soul, Deus Ex, Dishonored, Gary’s Mod, Blade Runner

  • Half Life 2: Beste FPS, serieus ... hoe goed is dit spel nog steeds. Half Life 1 was een klassieker en vooruitstrevend, 2 is nog klassiekeriger en vooruitstrevendigerder. De impact van HL is nog steeds voelbaar, en heeft FPS, en gaming an sich, onmiskenbaar beïnvloed.
    Runner-up: Dooms, Quakes, Wolf3D, RTCW

  • Mark of the Ninja: Favo stealth game ... verschrikkelijk ondergewaardeerd, maar enorm inventieve 2D stealth platformer.
    Runner-up: Metal Gear Solid, Tenchu

  • Fallout 2 en/of New Vegas: Beste RPG ... De betere versies van Fallout 1 en Fallout 3 ... imo de 2 beste RPGs ooit. Ik heb echt zooooooooveel tijd verscheten in Fallout 2.
    Runner-up: Mass Effect 1 ... ik blijf 1 stukken beter vinden dan de rest. Vanaf de 2e is het allemaal wat dumbed down en wat simpeler (zowel het verhaal, de lore, en de gameplay). Het blijven wel goede spellen uiteraard.

  • Tekken 3: Beste fighter ... allé de opvolgers zijn technisch beter, maar de deze deed het als eerste echt goed
    Runner-up: Mortal Kombats (wint sowieso most fun fighter), Bushido Blade

  • GTA Vice & 4: Beste sandbox games ... die hele reeks is golden, maar dees hebben een speciaal plaatsje
    Runner-up: Euh, de rest van de GTA reeks + RDR zeker?

  • Counter Strike: Mijn grootste timesink ever
    Runner-up: (timesinks): UT99, THPS 2, Fifa

  • Hotline Miami: My favorite weird game ... een combinatie van elementen die op zichzelf allemaal raar zijn (distorted sound & visuals, raar verhaal, repetitive gameplay, ...). Maar op de 1 of andere manier vult alles elkaar perfect aan, en werkt het als een top spel. Neem 1 van die elementen weg, en het kakt waarschijnlijk volledig in elkaar.
    Runner-up: Harvester (wie kent dees nog?), Genital Jousting, Dropsy, Mother Russia Bleeds

  • Rollcage: Het beste “dit was wel heel erg fun met vrienden” spel
    Runner-up: MOHAA (PANZERSCHRECK !!), CS, UT99, Tekken 3, THPS 2, Fifa, NBA, Genital Jousting

  • Ninja Gaiden Black: Moeilijk, moeilijker, moeilijksts, TOPspel met TOPcontrols. Ik weet niet hoeveel tijd ik heb verscheten hieraan.
    Runner-up: Super Meat Boy

  • Mercs: De coolste “shooter” van het 16-bit tijdsperk, deze speel ik nog een 5 keer per jaar uit.

  • Rock n’ Roll Racing: De coolste “racer” van het 16-bit tijdsperk
    Runner-up: Burnout


En dan nog een een aantal games die er net buiten vielen, maar absoluut het vermelden waard zijn: Resident Evil 2, Dead Rising, Max Payne 1 & 2, Crimsonland, Commander Keen, Commandos 1 & 2, Streets of Rage 2, Mirror's Edge, Red Alert, Z, Worms.

Het zijn niet altijd strikte genres, maar bon ...
Ik zal later dit wel eens omvormen tot een best/worst list van echte genres. Maar de "best" gaan sowieso uit deze lijst komen :tongue:.
 
Terug
Bovenaan