vraag anonimiseren

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Zie titel. Ik heb een beperkt vermogen en vriendin (of toch niet meer) noch kinderen. Bij een voortijdig overlijden zou mijn vermogen dat in wezen voor het grootste deel uit mijn eigen woning bestaat (schuldsaldoverzekering zou deze volledig moeten aflossen, dus een waarde van ongeveer 250k) en wat duizenden euro's aan spaargeld plus wagen.

Op dit moment heb ik een handgeschreven testament dat mijn eigendom in onverdeeldheid nalaat aan mijn zus (1%) en mijn ouders (99%) vanuit de logica dat alles wat eerst naar mijn ouders gaat uiteindelijk toch ook naar mijn zus zal gaan, en ik heb me ooit laten wijsmaken dat die onverdeeldheid interessanter was dan de standaardverdeling? Klopt dit?

Kan ik eigenlijk nog iets meer doen?
 
Je ouders betalen minder erfbelasting omdat zij in tarief 1 zitten (schijven van 3%, 9% en 27%).

Voor je zus is erven duurder omdat zij in tarief 2 zit (schijven van 25, 30 en 55 procent).

Het is dus een goed idee om veel naar je ouders te laten gaan.

Het nut van een onverdeeldheid 1-99 is dat je zus dan je ouders eventueel kan uitkopen aan 2,5% verdeelbelasting, wat veel goedkoper is dan de schenkbelasting, de koopbelasting of de erfbelasting.
Dat is wel enkel nuttig voor onroerend goed.

Je kan niet veel extra doen in een testament. Je kan gratis iets nalaten aan een vzw als je dat wil.
Via de vriendenerfenis kan je ook tot 15k nalaten aan iemand buiten je familie tegen 3%. Echt wow is dat natuurlijk niet.
 
Terug
Bovenaan