Dit dus... en vooral met dat plafond/beperking lijkt me het meest fair.
En eigenlijk moet (volgens mij) de discussie van het groene en het fiscale apart gevoerd worden. Het hangt samen, maar eigenlijk ook niet toch?
Anders kan je ook zeggen, geen elektriciteit meer na 17h. Dan komen we er wel met de huidige productie. 2 Problemen opgelost.
Aan de ene kant snap ik (zelf ook salariswagen) dat dit ergens frustrerend is. Maar dat is met zovele zaken toch zo?
Ik geniet bvb ook niet van de woonbonus . Moet ik mijn buur dan ook nakijken die 1 jaartje eerder heeft gekocht? Of mijn andere buur die zelf zijn lening nog snel even kon heropnemen voor zijn poolhouse anex bijgebouw? Ze konden dit ook doen uitdoven... of geen heropnames toelaten, want wie geniet daar van? Toch ook niet de jonge gezinnen hé. Soit, naast de kwestie. maar dit om mijn punt te maken dat er aan alles iets is.
Concreet, salaris wagen afschaffen kan, akkoord... bij een volledige fiscale hervorming. Anders straf je enkel die ene groep die dit als loonvoordeel heeft kunnen scoren. En dan is het op naar de volgende groep. Want er zijn toch vele talloze achterpoortjes, en elke belangengroep schermt voor zichzelf.
Als ze nu eens de kraan wat zouden dichtdraaien ipv extra debiet te zoeken?
Je kan al die debatten zéér moeilijk loskoppelen van elkaar. Zelfs al is het maar omdat het goed kan zijn dat er over 10 jaar de nodige technologie is om elektrische wagens hun batterij te gebruiken om je wasmachine/droogkast (traditionele grootverbruikers) mee aan te drijven. Gaan we salariswagenrijders dan ook nog elektriciteit cadeau doen via hun job terwijl andere mensen een gepeperde energierekening ontvangen die voor de helft een belastingfactuur is?
Ook het groene kan je niet loskoppelen: alleen al de Brusselse stadstol dreigt opnieuw een kakafonie te worden op het vlak van leasewagens.
Ik begrijp je voorbeeld van de woonbonus: ik heb zelf de minder goede Vlaamse versie (€900 per persoon per jaar), een kameraad en neven/nichten van mij hebben de betere, oude federale versie (€1500 per jaar), mijn zus is sinds vorig jaar op huizenjacht en zal niets krijgen. Buiten verlaagde registratierechten als ze een bestaande woning koopt. Een maatregel die veel minder impact heeft, en de facto een platte belastingverhoging is voor de middenklasse en een cadeau voor de rijken.
Ik vind dat een goed vergelijkingspunt: net zoals ik na de verlaging van de woonbonus terecht jaloers was op wie het betere systeem heeft, vind ik dat mensen zonder woonbonus terecht jaloers zijn op mij. Dergelijke oneerlijke behandeling heeft geen plaats in fiscaliteit. Dan moet een regering maar het lef van zijn overtuiging vinden en ze voor iedereen afschaffen, maar dat zou te veel stemmen kosten natuurlijk, dus kloten de babyboomers de jongeren maar.
Idealiter past een hervorming van de salariswagenfiscaliteit in een bredere fiscale hervorming, maar je kan langs de andere kant ook niet verwachten dat een groep die nu een buitensporig voordeel heeft, geen nadeel eraan mag hebben wanneer dat gelijk getrokken wordt. Ik gaf het voorbeeld van die IT-consultant en verpleegster niet voor niets. Dat kan je niet rechtvaardigen en dat moet ook niet gelijk worden.
De ideale versie zou misschien zijn dat de belastingen op die eerste gelijk blijven en dat die tweede er evenveel minder mag gaan betalen, maar dat kan de Belgische staatskast niet aan.
De kraan moet niet dicht, ik ben fan van een sterke overheid. Het probleem in België en Vlaanderen zijn de lekken. Uitgaven die niet naar kerntaken van de overheid gaan, hopen cadeaus en subsidies, nutteloze instellingen...
Onderwijs is één van de mooiste voorbeelden: telkens er daar een probleem is roept men daar om meer geld. Dit terwijl ik daar, weliswaar met vele heilige huisjes omver te trappen, vele miljoenen zou kunnen besparen om vervolgens in te zetten voor zaken die er écht toe doen. Maar dezelfde bullshit als bij de woonbonus: verworven rechten, structuren als vakbonden en vast benoemden zouden dit alvast enorm bemoeilijken.