Tinufiel

Well-known member
Ik heb er niet onmiddellijk een tread over gevonden dus ik maak een nieuwe maar ik luister regelmatig naar boeken in de auto terwijl ik op weg ben naar klanten of een vergadering. I heb al jaren boeken beluisterd maar ik merk wel dat een verschil is in het soort van boeken dat je kan appreciëren in audiobooks welke niet.

Voorbeeld, ik heb de Andrei Tjsaikovski boeken beluister van Children of Time etc... maar deze waren erg verwarrend om te beluisteren omdat er time shifts waren (Zéker Children of Memorey, de anderen vielen mee) en in audiobooks merk je dat zo goed niet op. The Martian bijvoorbeeld was wél makkelijk te volgen, de Expanse reeks ook.
Kingkiller chronicles was ook makkelijk te volgen maar sommige goed aanvaarde boeken als Lincoln in the Bardo lukken zelfs niet meer om te volgen.

Dus, zijn er nog mensen hier met héél goed aanvaardbare audiobook suggesties? Afraders ook?
Mag breed zijn trouwens in recente boeken, zo van die klassiekers als Moby Dick of Ulysses zijn al moeilijk genoeg. :)
 
Ik luister ook wel graag naar audioboeken maar ik doe dit te weinig omdat het best wel kostelijk is. Ik gebruik het af en toe wel eens als methode om een boek te herlezen omdat het dan ook niet zo erg is als ik een stukje mis.

Als je vraagt naar goede audioboeken, het eerste wat in mij op komt is Harry Potter verteld door Stephen Fry. Natuurlijk is Harry Potter wat meer gericht naar kinderen/tieners.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Ik luister soms ook in de wagen naar luisterboeken, maar merk wel dat ik soms niet altijd aan het volgen ben omdat het verkeer mij af leidt :)

Kies dus boeken die goed vooruit gaan en waarvan het plot niet té ingewikkeld of langgerekt is. Kortverhalen, actie en horror doen het bij mij het beste. Recent heb ik nog de reeks van de dwergen beluisterd, en de boeken van de Aardkinderen. Boeken van Stephen King doen het ook wel nog goed.
 
Grote audiobook fan hier. Luister eigenlijk elke dag wel tijdens het wandelen of fietsen. Beste (fantasy) audiobooks die ik beluisterd heb zijn The Expanse, The Lies of Locke Lamora en Dresden Files. Nu bezig met de boeken van The Witcher, ook zeer goed verteld.
 
Ik rijd bijna nooit alleen, altijd met vrouw en/of kinderen, dus audioboeken in de auto lukt niet. Op de fiets eens geprobeerd maar dat was toch te moeilijk om te focussen op het verkeer en alles aandachtig te kunnen volgen in het audioboek.
Ook de prijs steekt me wat tegen.
 
Project Hail Mary en The Martian zijn twee boeken die zich uitermate goed lenen als audioboek.
Ik ben op dit moment ook bezig aan boek 4 in de Terminal List door de onnavolgbare Ray Porter als narrator.
 
Net begonnen met audiobooks, omdat het me niet echt lukte om de LotR trilogie volledig te herlezen (ik laat het altijd liggen op een bepaald moment, terwijl ik deze ooit verslonden heb).
Ook de Riftwar saga ben ik begonnen, halverwege het eerste boek geraakt maar daarna is het er gewoon niet meer van gekomen.
Ik denk dat het komt omdat lezen echt een dedicated bezigheid is, en audiobooks zich meer lenen voor deidicated tijdverdrijf én als extra enetertainment tijdens rijden/wandelen/...
Ergens vind ik dat wel jammer dat ik het niet meer kan, de laatste jaren precies de attentionspan van een goudvis gekregen :(

Daarom nu begonnen met The Fellowship of the Ring door Phil Dragash (heel mooi gedaan)
Maar toen las ik zo'n lovende woorden over de versie door Andy Serkis dat ik een trial begonnen ben bij Audible en The Hobbit verteld door Serkis heb aangeschaft :)

Ik pendel elke dag 1,5u, en tijdens het gamen luister ik ook naar boeken. Dus deze zal vlotjes passeren :)
 
Oprechte vraag, maar hoe zorg je ervoor tijdens het gamen dat je de nuances en details van audioboeken oppikt en onthoudt? Je bent tijdens gamen toch heel actief bezig reeds, met vaak een hoop dingen die gelezen moeten worden. Ik heb vroeger geprobeerd documentaires te combineren met gamen, maar na een half uur moest ik telkens toegeven dat ik eigenlijk de helft gemist had.
 
Net begonnen met audiobooks, omdat het me niet echt lukte om de LotR trilogie volledig te herlezen (ik laat het altijd liggen op een bepaald moment, terwijl ik deze ooit verslonden heb).
Ook de Riftwar saga ben ik begonnen, halverwege het eerste boek geraakt maar daarna is het er gewoon niet meer van gekomen.
Ik denk dat het komt omdat lezen echt een dedicated bezigheid is, en audiobooks zich meer lenen voor deidicated tijdverdrijf én als extra enetertainment tijdens rijden/wandelen/...
Ergens vind ik dat wel jammer dat ik het niet meer kan, de laatste jaren precies de attentionspan van een goudvis gekregen :(

Daarom nu begonnen met The Fellowship of the Ring door Phil Dragash (heel mooi gedaan)
Maar toen las ik zo'n lovende woorden over de versie door Andy Serkis dat ik een trial begonnen ben bij Audible en The Hobbit verteld door Serkis heb aangeschaft :)

Ik pendel elke dag 1,5u, en tijdens het gamen luister ik ook naar boeken. Dus deze zal vlotjes passeren :)
Ik heb the hobbit audiobook door Andy Serkis gelezen en ben bezig aan Fellowship door hem!
Heel hard van genoten.
Oprechte vraag, maar hoe zorg je ervoor tijdens het gamen dat je de nuances en details van audioboeken oppikt en onthoudt? Je bent tijdens gamen toch heel actief bezig reeds, met vaak een hoop dingen die gelezen moeten worden. Ik heb vroeger geprobeerd documentaires te combineren met gamen, maar na een half uur moest ik telkens toegeven dat ik eigenlijk de helft gemist had.
Hangt af van de game. Een spel zoals fifa of hearthstone geen probleem, Dragon Age of The Witcher wat moeilijker :p .
 
Oprechte vraag, maar hoe zorg je ervoor tijdens het gamen dat je de nuances en details van audioboeken oppikt en onthoudt? Je bent tijdens gamen toch heel actief bezig reeds, met vaak een hoop dingen die gelezen moeten worden. Ik heb vroeger geprobeerd documentaires te combineren met gamen, maar na een half uur moest ik telkens toegeven dat ik eigenlijk de helft gemist had.
Ik denk dat je in zo'n combinatie vrede moet nemen met dat je niet alle details kan oppikken, dat je dingen niet zal pikken omdat je afgeleid bent. Ik luister heel veel audiomateriaal, vooral podcasts.
Je moet niet iets té moeilijk kiezen bij het gamen (al is dat relatief).
Bepaalde boeken gaan beter dan andere. Ik ben een paar keer begonnen met Jane Austen's Pride and Prejudice tijdens het lopen, maar dat lukte niet echt.
 

Brandon Sando heeft Audible tot veranderingen "gedwongen" en de royalties voor auteurs zullen stijgen, alsmede de transparantie.
Toch wel een vrij indrukwekkende verwezenlijking.
 
Terug
Bovenaan