Assassin's Creed Origins

RPG PC PS4 XBOX Assassin's Creed Origins

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
acorig.jpg


release: 27 oktober 2017
genre: action RPG
dev: Ubisoft Montreal

Assassin's Creed in het Macedonisch Egypte.

As Cleopatra’s empire crumbles, the birth of the Assassin's Brotherhood will lead to an extraordinary shift of the world order. Along your journey, the mysteries of Ancient Egypt will be revealed.

Discover the secrets behind the Great Pyramids, forgotten myths, the last pharaohs, and – engraved in long-lost hieroglyphics – the origin story of the Assassin’s Brotherhood.

 
Zou goed nieuws zijn!
Nadat ik Odyssey heb uitgespeeld (platinum + DLC) wou ik Origins spelen maar ben na een tijdje gestopt omdat ik ondertussen geen 30 fps meer gewoon was.

Laat maar komen
 
Ik ben deze op PS aan het spelen op dit moment. Hoofdverhaal is al uitgespeeld en ben nog wat aan het "cleanen". Gezien het een Ubi-open world game is zal dat toch wel nog eventjes duren, en heb ook nog 2 DLC.

Het is wel goed, maar ik begrijp wel dat mensen kritiek hebben op de Ubi open wereld recept, want uiteindelijk blijf je maar bezig en bezig en bezig. En naar het schijnt zitten er meer dan 400 vraagtekens dus locaties in het spel. Less is more is soms wel van toepassing omdat het uiteindelijk als je 1 type locatie hebt gehad je ze allemaal wel hebt gehad. Bepaalde RPG-elementen zijn achteraf gezien ook beter uitgewerkt in Odyssey (en mss Valhalla?). Op veel vlakken toch het idee van: dit doet Odyssey beter dan Origins. Maar ja Odyssey bouwt dan ook voort op Origins. En Ubi vond het warm water ook niet uit, het is toch wel erg Witcher 3 geinspireerd (zeker Odyssey dan). Het succes van The Witcher 3 heeft wellicht zelfs deze change of course voor de AC games gezorgd + dat ze de kritiek krijgen dat elke game hetzelfde is (en nu willen dezelfde YT'ers terug naar de originele AC games...)

Het verhaal van Origins vind ik eigenlijk een duidelijk zwaktepunt. Ik vind naar de opbouw toe en de finale vol met anticlimaxen zit, en voortdurend uitgerekt worden, en ik kan mij moeilijk inleven in het hoofdpersonage Bayek. Velen vinden Bayek een sterk hoofdpersonage en het verhaal één van de betere, maar ik vind het één van de zwakkere. Voor mij is dit waar Origins juist aan lijdt.

Ik vind niet dat je veel te weten komt van Bayek en het is alsof zijn hele leven gebaseerd is op 1 ding: wraak nemen op de dood van zijn kind. Maar onderweg killt hij 1001 mensen die niet de moordenaar zijn van zijn kind, en iedere keer dat het spel u het idee heeft dat je dichter komt, blijkt het dan toch een ander te zijn. Dan ben je op een gegeven moment een boss aan het killen, en mag je hem niet doden. En op het hele einde van het spel ga je dan nog wat medeleven tonen aan bepaalden, wat totaal niet strookt met de rest van het spel. Ook de manier waarop hij op het einde van het spel afstand doet als medjay maar het wel het gehele spel wel als medjay gedraagt. Tja, neen. Ik ben er geen fan van.

Het grote probleem met Bayek is dat het geen complexe protagonist en redelijk eenzijdig is opgebouwd. Bayek's intenties zijn voorspelbaar. Bayek's motieven en achtergronden zijn eenzijdig en oppervlakkig. Het is geen complex personage, soms zelfs storend om te zien.

Als RPG probeer je te werken aan de opbouw van uw karakter, en op het einde van het spel moet ik toch bijna de helft van de missies doen als iemand anders voor wie die skills en wapens niet gelden. Waarom bouw ik dan mijn personage op? Bovendien staat in de trophy guide als ik locaties voltooi met die personage dat het kan gaan glitchen etc. Dat klopt toch ook niet.

Dat hele pseudo-intellectuele gedoe speelt wel een kleinere rol dan in de vorige games maar het is zo mogelijk nog storender ook. Ik geef echt geen fuck daarom. Het hele heden: wat zit je daar eigenlijk te doen. Het is compleet "immersion-breaking" ook al duurt het maar 1-2 minuten, maar het voegt niets toe. Alle verwijzingen naar dat pseudo-intellectuele gedoe in game zijn ook behoorlijk storend. Ik ga echt geen 5 tot 10 minuten kijken naar een video over dat pseudo-intellectueel gedoe
met name hoe Desmond 2012 voorkomen heeft, en video na video van Isu-beschaving.

Oké ja het is Assassin's Creed ik tolereer het wel. Ik speel de spellen niet echt voor de lore, maar eerder voor het tijdperk eens te ervaren, dat is de reden waarom ik het speel, veel andere historical action RPG's zijn er niet. Het is en blijft een goed spel, maar de minpunten zijn toch steevast dezelfde.

Qua combat doe ik wellicht ook iets verkeerd. Maakt ook niet echt uit, want het is toch te gemakkelijk, en je kan gerust aspecten van combat of strategie negeren, want dat wordt toch niet afgestraft. Je kan stealth doen, maar door de lengte van de game is gewoon "het broodnodige" doen soms een betere strategie. Niet opgemerkt worden ofwel als een gek tekeer gaan. Meestal probeer ik stealth en als ik ontdek wordt ga ik als een gek tekeer. Maar bij grotere forten enzovoort, is het toch beter om er je aandacht bij te houden en te proberen alle locatiestappen af te werken.

Maar bij het blokken, ik weet nog altijd niet hoe het moet, ofwel lukt de animatie niet of ligt het aan mijn wapen (2H?), ik verander soms wel van wapen, maar ik kan niet blokken, dus ik doe altijd vierkantje om dan in zijn rug te slaan wat ook werkt, maar ik kan niet "parry'en", omdat ik niet weet hoe het moet. L1 dacht ik maar hij reageert er niet op en vierkantje (ontwijken op juiste moment) is veel meer rewarding denk ik. En verder lijkt hard slaan of shield breaking ook niet echt te werken hier. Ja op zich is het dus blijkbaar niet nodig, want het verhaal is al uitgespeeld op normaal en met te ontwijken en in iemand's rug te proberen hitten, werkt even goed. Zoniet, pijl en boog waar ik vrij goed in ben, en soms hulp krijg met de aim assist (hunter bow is best, light bow als je direct wil hitten en predator bow met de juiste skill is een soort OP sniperboog). Van wapens zijn ze allemaal wel goed, maar ik pak sickle sword (wat mits precisie wel erg goed is) en speer voor in het geval dat er meer enemies zijn die ik dan terzelfde tijd kan hitten. Maar op zich is elk wapen wel goed, maar ik kan minder goed met de "lompe wapens" overweg of met "de snelle wapens: scepter, dual sword). Tools gebruik ik te weinig denk ik verder maar zullen wel goed zijn, maar meestal is een snelle approach beter omdat er toch te veel is wat je moet doen, en met tools voeg je een stap meer, dit, dat enzovoort al toe (indirect killen -> kost tijd), en het is ook niet zo voorspelbaar en uiteindelijk als je toch stealth moet doen ook niet altijd "goed" of betrouwbaar tegenover de klassieke methode. Als je iemand in brand steekt, dan ziet de andere het ook natuurlijk.

Op zich ik speel op normaal omdat het niet moeilijker moet, moeilijk zou ook wel gaan, maar waarom zou ik op moeilijk spelen. En door de vele locaties rush je toch op het einde alles, moet je niet megalang doen voor een locatie als er 400 locaties zijn natuurlijk. Combat is een verbetering tov de oudere games, maar toch nog altijd een stuk te eenvoudig denk ik qua mechanics, en niet dat elk aspect van combat zelfs nodig is, als ik het spel kan uitspelen op normaal zonder dat ik block of harde attack doe (overpower doe ik nu wel soms eens, vooral bij de lastigere vijanden of bosses).

___

Laat maar komen
Zal er komen. Lijkt mij bevestigd. Ik heb wellicht nog niet zoveel games op 60 FPS gespeeld, dus ik merk dat nog niet, maar wel tof dat dat geupdatet wordt als je daar nood aan hebt. Zelf hoop ik nog op een Syndicate patch (grafische glitch) voor PS5, maar gezien die game niet succesvol was vrees ik ervoor en men zal nog eerder Unity updaten of "remasteren". Ubisoft gedraagt zich soms alsof ze beschaamd zijn voor Syndicate omdat het heel weinig opbrang (relatief).

Zal behoorlijk lang duren, maar ik denk wel dat Origins platinum + DLC minder lang is dan Odyssey.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan