ASMR

Booka Shade

Community Leader
Crowdfunder FE
Hier was nog geen topic over, dus voelde ik mij genoodzaakt dit toch eens tussen het BeyondGaming publiek te gooien.
ASMR dus: autonomous sensory meridian response.

De meeste hier zullen wel bekend zijn met het begrip. Een begrip dat trouwens enorm ver kan gaan. Niet alleen qua vormen dat het kan aannemen, maar ook in het gevoel dat het de ontvanger kan krijgen.

Zo kan ASMR gaan van het geluid van regen, gefluister, het geluid van het scheren van een baard (in dit geval dan een microfoon :unsure: ) of zelfs het aflikken van een microfoon.

Zelf beluister ik het op vrij frequente basis net voor ik in slaap val. ASMR toont zijn nut voor mij alvast om snel en met een prettig gevoel in slaap te vallen.
Mijn eerste ervaring was een 5-tal jaar geleden via "Gibi ASMR", bij het ASMR publiek wel vrij bekend. Gaandeweg heb ik wat liggen zoeken waar voor mij de leukste trigger zat.

Wat voor mij goed werkt:
- gefluister (obvious) / hier blijf ik nog vaak terugkeren naar Gibi
- geluid van voorwerpen / hiervoor ga ik naar Moonlight Cottage (steekt ook enorm veel moeite in de setting voor zij die ook kijken naar ASMR en niet enkel luisteren)
- geluid van scheren / hiervoor is Fredsvoice ideaal
- geluid van het massages / vrij onbekend, maar Shiatsu Shane doet het zeker niet slecht

Ik merk dat vele het precies een taboe vinden om te zeggen dat ze naar ASMR luisteren, omdat vele dat associëren met iets seksueels, maar dat is het voor mij absoluut niet. Het is wel niet de bedoeling dat we hier ASMR-artiesten gaan beoordelen op hun uiterlijk.

Ik hoop hier nog wat leuke kanalen te kunnen ontdekken :)
 
Ik luister daar ook naar en heb het effect ook.
"Ontdekt" vroeger als kind als bvb de juffrouw u 1-op-1 uitleg komt geven, fluisterend achter u. Of bij de kapper. Dan kreeg ik altijd die tintelingen, maar toen had ik natuurlijk het idee dat iedereen dat had...

Dan op een gegeven moment toevallig eens op dit filmpje uitgekomen (was eigenlijk op zoek naar binaural videos):

In dat filmpje beschrijft ze exact het gevoel bij mij en nadien eens beginnen verder zoeken.

De kanalen die ik het vaakst bekijk:
Fabled Fawn
Frivolous Fox
Ally Kruse
Gwen Gwiz (hier wel oppassen, want die heeft ondertussen ook een OnlyFans... Dus de content is het afgelopen jaar ofzo wél sexueel getint geworden...)
ASMR Glow
MassageASMR (bekijk hier zeker de oude filmpjes van!)
 
Ik moet zeggen dat het ontdekken van ASMR een hele revelatie was voor mij, het besef dat dat tintelend gevoel dat ik in bepaalde situaties had niet "raar" was maar best bij veel mensen voorkomt én getriggerd kan worden met youtube filmkes. Ik kijk het dan ook al van in de tijd dat er nog maar een tiental ASMR kanalen te vinden waren, ik herinner mij TheWaterwhispers als één van de eerste.

Soms is het het kaf van het koren scheiden, nogal wat van die ASMRtist zijn halve influencers geworden of zijn goed -euhm- voorzien en gebruiken hun "ASMR" kanaal vooral om door te sluizen naar onlyfans en anderen. Bij deze Belgische die recent ook die richting uitgaat voelt het zelfs een beetje zielig.

Een paar van mijn favorieten:
Alana ASMR
ASMRMagic
Bluewhisper
Miss Chloe ASMR
Tingting ASMR
 
Best grappig hoe iedereen dat op dezelfde manier ontdekt :D Iedereen weet van zichzelf dat ze die tinteling hebben, niemand durft daar iets over zeggen want ze weten dat dit "raar" kan zijn. Tot er een youtube filmpje passeert waaruit blijkt dat er wel meer volk dat heeft :D
 
Dit is een beetje gelijkaardig aan 'frisson' waar ik niet lang geleden in het muziek forum een topic heb over aangemaakt.
Alleen, ik kan niet tegen die ASMR videos. ik word daar onwel van (kan dat?).
Met tonen die 'frisson' creëren begin ik spontaan te lachen, maar met ASMR krijg ik eerder een afkerend gevoel.
Vermoedelijk zijn ze wel gelinkt op een of andere manier.

ivm ontdekken dat bepaalde geluiden u iets doen voelen, dat is toch iets dat je meestal al vroeg ontdekt?
 
Dit is een beetje gelijkaardig aan 'frisson' waar ik niet lang geleden in het muziek forum een topic heb over aangemaakt.
Alleen, ik kan niet tegen die ASMR videos. ik word daar onwel van (kan dat?).
Met tonen die 'frisson' creëren begin ik spontaan te lachen, maar met ASMR krijg ik eerder een afkerend gevoel.
Vermoedelijk zijn ze wel gelinkt op een of andere manier.

ivm ontdekken dat bepaalde geluiden u iets doen voelen, dat is toch iets dat je meestal al vroeg ontdekt?
Goh, ge beseft vrij snel dat bepaalde situaties iets raar triggeren. Maar ASMR is niet enkel geluid maar ook visueel (kijk bvb naar "hand movements"-videos), of op gevoel (door het haar wrijven, over rug aaien, ...). Dus het heeft bij mij eigenlijk tot de ontdekking op youtube geduurt voor ik wist wat nu juist de trigger was.
 
Moh, interessant topic. Ik kende de term eigenlijk niet, maar door er wat over op te zoeken merk ik inderdaad typische voorbeelden waar ik ook 'gevoelig' voor ben en rustig van word: mijn zoon die in dezelfde ruimte aan het kleuren is, regen op het dak, iemand 'luider' maar in een zeker ritme horen ademen (weird I know :D ). Ga zeker de voorgestelde filmpjes eens bekijken.
 
ivm ontdekken dat bepaalde geluiden u iets doen voelen, dat is toch iets dat je meestal al vroeg ontdekt?
Ik weet dat al van in mijn kindertijd. Maar dat je pakweg bij bepaalde lessen op school maar een halve les hebt meegekregen omdat uw hoofd "zweeft" van de tintelingen door het stemgeluid van de leerkracht is nu niet iets waar je zo rap open en bloot over spreekt. (en dat had dus niks met de persoon van de leerkracht te maken hé, gaat puur over stemgeluid, intonatie en van die dingen)
 
Ik weet dat al van in mijn kindertijd. Maar dat je pakweg bij bepaalde lessen op school maar een halve les hebt meegekregen omdat uw hoofd "zweeft" van de tintelingen door het stemgeluid van de leerkracht is nu niet iets waar je zo rap open en bloot over spreekt. (en dat had dus niks met de persoon van de leerkracht te maken hé, gaat puur over stemgeluid, intonatie en van die dingen)
Ik kan mij die leerkracht nog zo voorstellen waar ik dat bij had, zalige momenten.
Precies of ze in de winter een warm dekentje over je leggen :love2:
 
Goh, ge beseft vrij snel dat bepaalde situaties iets raar triggeren. Maar ASMR is niet enkel geluid maar ook visueel (kijk bvb naar "hand movements"-videos), of op gevoel (door het haar wrijven, over rug aaien, ...). Dus het heeft bij mij eigenlijk tot de ontdekking op youtube geduurt voor ik wist wat nu juist de trigger was.
juist, inderdaad is niet enkel audio-induced. Frisson in principe ook niet, na een vlugge google search. Het schijnt wel lichtjes anders te zijn dan ASMR maar baserend op hetzelfde principe. Bij mij was het volgens mij een eerste keer in de cinema op mijn 7de levensjaar dat ik in extase was door video+audio. Sindsdien wil je dat gevoel elke dag ervaren.
Ik weet dat al van in mijn kindertijd. Maar dat je pakweg bij bepaalde lessen op school maar een halve les hebt meegekregen omdat uw hoofd "zweeft" van de tintelingen door het stemgeluid van de leerkracht is nu niet iets waar je zo rap open en bloot over spreekt. (en dat had dus niks met de persoon van de leerkracht te maken hé, gaat puur over stemgeluid, intonatie en van die dingen)
akkoord, het voelt soms wat vreemd in bepaalde contexten 'aroused' te zijn :')
 
Maar binnen elke trigger varieert het ook nog hoe en wat.
Fluisteren is een trigger voor mij, maar op 100 YouTubers zijn er misschien maar 5 waar de trigger werkt.
 
De originele:


Verder doet het mij niet zoveel, al vind ik Dr. James Gil wel ontspannend om naar te kijken en luisteren. Maar zo smak- en kusgeluidjes of mensen die met hun vieze vingernagels tegen een microfoon kletsen, daar pas ik voor.
 
Maar binnen elke trigger varieert het ook nog hoe en wat.
Fluisteren is een trigger voor mij, maar op 100 YouTubers zijn er misschien maar 5 waar de trigger werkt.
Klopt, en het is niet dat ik kan omschrijven hoe/wat/waarom dat is. Bij de ene is het er, bij de andere niet. Trouwens ook niet gender-afhankelijk, er zijn evengoed mannen (wel is waar minder) waar ik het ook bij heb.

Ik vind het trouwens wel tof om zo de "random facts" videos als achtergrond op te zetten :D
Quantum ASMR is daar een goede voor.

Raar genoeg lijkt een noise cancelling hooftelefoon voor mij ook het effect enorm te verminderen. Geen idee waarom.
 
Raar genoeg lijkt een noise cancelling hooftelefoon voor mij ook het effect enorm te verminderen. Geen idee waarom.
Idem hier, noice cancelling verpest het. Voor ASMR zijn bij mij on ear headphones eigenlijk beter geschikt dan de over ears. Wel een goeie basweergave nodig (dus oortjes zijn een no go) want dat triggert bij mij enorm.

juist, inderdaad is niet enkel audio-induced. Frisson in principe ook niet, na een vlugge google search.
Tgoh, bij mij hoeft het niet altijd visueel te zijn. Ik kan evengoed koptelefoon met ASMR opzetten, ogen dichtdoen en zo tot rust komen.
 
Opgevallen dat ik lichtjes gevoelig ben aan fluisteren door alle James Gray films(Ad Astra, Two Lovers).

Maar eigenlijk buiten die setting is dit natuurlijk niet echt iets dat je vaak natuurlijk observeert.

Geluid dat vervorm door distortion of geweld(hout dat breekt, metaal dat buigt) ook wel enorm prikkelig voor.
 
Er zijn serieus mensen die die filmpjes kijken omdat ze het aangenaam vinden om te luisteren? Ik dacht altijd dat dit één of andere meme was waar (bovengemiddeld aantrekkelijke) vrouwen geld mee konden verdienen door een excuus te hebben om voor een camera te zitten.

No offence he, ik dacht echt dat het zo werkte, want ik kan die geluiden niet verdragen.
 
Aan echte ASMR doe ik niet. Ik vind sommige geluiden, zeker bij fluisteren, net iets te hard binnenkomen. Kans zit erin dat ik op sommige vlakken wat hypersensitief ben :)

Wat ik wel vaak doe ik luisteren naar van die "chill music" met regengeluiden, onweer in het regenwoud, kabbelend water of zelfs golven aan de zee. Dat gecombineerd met zo'n spacy geluidje is voor mij dé combo om rustig te worden en gegarandeerd in slaap te vallen.
 
Er zijn serieus mensen die die filmpjes kijken omdat ze het aangenaam vinden om te luisteren? Ik dacht altijd dat dit één of andere meme was waar (bovengemiddeld aantrekkelijke) vrouwen geld mee konden verdienen door een excuus te hebben om voor een camera te zitten.

No offence he, ik dacht echt dat het zo werkte, want ik kan die geluiden niet verdragen.
Ik kan me ook perfect inbeelden dat het zo lijkt voor iemand die het effect niet heeft. Want, eerlijk is eerlijk, de meeste van die "ASMRtists" zijn inderdaad bovengemiddeld aantrekkelijke vrouwen. Of toch zeker de populaire.

Maar, hier staat dat eigenlijk meestal zonder beeld op :p
 
Terug
Bovenaan