TV Arcadia - een van de duurste series in Vlaanderen

Floki

Well-known member
Wat: Arcadia
Waar: Eén
Wanneer: wekelijks vanaf 19 maart 2023
Cast: Lynn Van Royen, Wim Opbrouck, Gene Bervoets, Monic Hendrickx, Maarten Heijmans, Natali Broods, Boris Van Severen

Synopsis:
Arcadia speelt zich af in een nieuwe samenleving na een ecologische ramp. In Arcadia bestaat geen criminaliteit meer. Iedereen kan op een veilige manier opgroeien, want via een ingeplante chip wordt iedereen continu gevolgd. Wie volgzaam is kan punten sparen en zo een beter leven opbouwen. Grondstoffen zijn schaars en daarom is er een puntensysteem: de burgerscore. Die bepaalt wat je kan en mag doen, en waar je als burger recht op hebt. We volgen een familie die dankzij een hoge burgerscore een goed leven kan leiden. Wanneer blijkt dat met die punten toch gefraudeerd wordt, zet dat alles in het utopische Arcadia op zijn kop.

Details coproductie:
"Arcadia" is de eerste volwaardige coproductie tussen VRT en de Nederlandse openbare omroep NPO - met steun van de Duitse omroep ARD en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). In totaal brengen zij een budget samen van meer dan 1 miljoen euro per aflevering. Buitenopnames gebeurden in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. In Vilvoorde werd dan weer een indrukwekkende set opgebouwd van het hoofdkwartier van het Schild, het veiligheidsapparaat van Arcadia.

Trailer met eerste beelden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...ndrukwekkende-set-van-arcadia-een-van-de-duu/
 
ik ga het een kans geven, maar ik krijg bij die trailer toch een "Jan de Lichte"-gevoel. big budget, heel beloftevol, maar toch een net niet-gevoel.
 
ik ga het een kans geven, maar ik krijg bij die trailer toch een "Jan de Lichte"-gevoel. big budget, heel beloftevol, maar toch een net niet-gevoel.

Idem. Ik krijg er een vooral een 'Als de dijken breken'-gevoel bij :p

Ik hoop dat er toch veel goed werk gestoken is in een sterk scenario, en dat niet al het geld/aandacht naar het visualiseren van een wereld gegaan is...
 
Ik weet het niet zo. Het idee op zich is heel interessant, maar ik zie niet goed hoe ze dat budget tot zijn recht gaan laten komen. Waarmee ik bedoel, ik kan niet direct Vlaamse/Belgische schrijvers, regisseurs of acteurs bedenken die ik een ‘groots’ project zie volbrengen. Natuurlijk moet er ooit ene de eerste zijn en ze leren sowieso bij voor een volgende, maar ik mis in Vlaamse producties soms ‘dappere’ keuzes of zin voor gecalculeerd risico. Ik kom dan vaak terug uit bij Salamander, wat een uitstekend basisverhaal had maar doorheen serie twee afgleed in het (negatief soort) ongeloofwaardig.
 
Het zal wel voor Vlaanderen de duurste serie zijn maar voor Westworld en House of the Dragon hebben ze ruim 10-20 miljoen dollar nodig, dus denk dat dat miljoen mooie shots brengt maar op andere vlakken toch banaal aanvoelt. Gelukkig is er deze keer iets te zeggen voor het post-apocalyptische waar de wereld er tegelijk bouwvallig hedendaags en futuristisch uit ziet.

Ik denk dat we het vooral moeten hebben van het verhaal, maar het DNA van een VRT zondagavondserie focust zich meer op relaties tussen mensen dus ik zou de futuristische setting als een andere omgeving zien en niet een volledig uitgeschreven wereld. Als ik op de trailer afga zien we mensen die proberen op te klimmen of gevallen zijn en die er dan uit proberen raken.

Er zijn vier Europese partners bij betrokken en die willen natuurlijk "hun" deel hebben, ik hoop dat het een logisch script zal zijn en niet script writing by committee "we verdelen hier een derde aan Vlaanderen en euh ja, we moeten dan maar naar Nederland zeker. Hoe sleuren we dat er bij?"
 
Ik kan niet direct Vlaamse/Belgische schrijvers, regisseurs of acteurs bedenken die ik een ‘groots’ project zie volbrengen.

Er zijn vier Europese partners bij betrokken en die willen natuurlijk "hun" deel hebben, ik hoop dat het een logisch script zal zijn en niet script writing by committee "we verdelen hier een derde aan Vlaanderen en euh ja, we moeten dan maar naar Nederland zeker. Hoe sleuren we dat er bij?"

Het is inderdaad een internationale coproductie, want grootschalig opgezette series kosten zo ontzettend veel geld dat je ze zelden alleen in een klein land zoals België kan financieren/realiseren, maar twee van de drie schrijvers (Bas Adriaensen & Philippe De Schepper) en het productiehuis (Jonnydepony) zijn dezelfde als achter de VRT-serie Black-out (2021).
 
Leuk om eens "Vlaamse" sci-fi te zien denk je dan, want meestal beperkt Vlaamse fictie tot een handvol genres die minder budget (en stout gezegd soms ook minder creativiteit) vergen... maar dit lijkt wel veel meer Nederlands dan Vlaams zijn natuurlijk, maar goed.
 
Ik zal het ook een kans geven. Maar krijg zo'n beetje gevoel dat we zoiets allemaal al wel eens gezien hebben (en misschien beter ook).
 
Hier wordt het lokaal als Vlaams verkocht aan het publiek, maar het accent is hoofdzakelijk Hollands.

In Nederland noemen ze het een Nederlandse serie met een paar Vlamingen erin.
 
Spreekt me, om 1 of andere reden, totaal niet aan. Ik zal passen. Mocht ik iets missen zal ik het hier wel lezen.
 
Net de eerste aflevering gekeken, langdradig, saai, lijkt zich eerder af te spelen in het verleden ipv in de toekomst.
Ongelooflijk dat er hier zo een grote budgetten voor nodig geweest zouden zijn.
 
Terug
Bovenaan