Als je al in't Apple-ecosysteem zit, zeker de moeite.

Een Apple TV is een standalone toestel met lokaal opslaggeheugen voor apps (Netflix, Prime, Disney+, Streamz, VRTMAX, Plex, ATV+, YouTube, F1TV... ) en media (iTunes-bibliotheek bvb). Deze kan ook dienen als een Homekit woninghub (laat je toe vanop afstand, via iCloud, homekit apparaten aan te sturen)

Kanttekening is wel dat als je al een ietwat recente smart-TV hebt, de voornaamste streaming services wellicht al een app hebben.
 
Ikzelf zit ook zwaar in het Apple ecosysteem. Heb me toch een google TV aangeschaft wegens native support voor Stremio. Op de 1 of andere manier zitten er daar nog niet zo officiele plugins aan gekoppeld (Heb het ooit een op een laptop geinstalleerd dus wss daarmee). Vind het enkel jammer nu ik de airpods gekocht heb dat de Google Tv app geen spatial audio ondersteund voor de airpods, toch wel de moeite waard als je met je oortjes TV zou kijken. Maar dat is dan ook het enige nadeel, verder zeer tevreden over de Google TV.
 
Denk dat het inderdaad vooral voordeel is als je volledig in het het Apple- ecosysteem zit en geen al te speciale dingen wilt doen.

Mijn smart-tv van LG heeft geen vrt app bvb terwijl deze wel op  tv beschikbaar is.
Ook denk ik dat deze apps misschien wel vlotter gaan werken en makkelijker te bedienen voor mijn vrouw en kinderen 🤓.

Ik ga me vrijdag AirPods Pro 2 kopen en dan met de 50euro cadeau kaart de  Tv kopen.
Is toch al een mooie korting 🙂.
En Airpods kunnen ook zo op tv gebruikt worden maar bij de  tv gaat dit toch iets vlotter aangezien hij de airpods herkent en vraagt of het geluid hierop moet afgespeeld worden…
 
Hangt zeker af van het beoogde gebruik?

Ik wou enkel vlot m'n streamingapps kunnen bedienen en daarvoor is die chromecast imo ruim voldoende. Is mij geen extra 100 euro waard, ook al zit ik voor de rest in het apple ecosystem.
 
En Airpods kunnen ook zo op tv gebruikt worden maar bij de  tv gaat dit toch iets vlotter aangezien hij de airpods herkent en vraagt of het geluid hierop moet afgespeeld worden…
Ja maar dan heb je geen spatial Audio, dat is echt mind blowing met head tracking aan. Net of je in een cinemazaal zit. Heb het enkel kunnen testen op mijn Iphone. Echt hemels geluid. Dikke k*t dat het niet op mijn intel macbook van 2020 werkt, maar enkel met een M1 chip versie.
 
voor plex/kokdi is de apple tv mediocre. geen degelijke atmos support.

shield is eigenlijk superieur op elk vlak behalve als je het gebruikt als pure streaming box. de apple tv is net iets beter in framerate en colourspace switching dan de shield.

dus de tldr is :

enkel streaming --> apple tv
streaming, cloud gaming, kodi/plex --> shield tv

al de rest is brol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voor plex/kokdi is de apple tv mediocre. geen degelijke atmos support.

shield is eigenlijk superieur op elk vlak behalve als je het gebruikt als pure streaming box. de apple tv is net iets beter in framerate en colourspace switching dan de shield.

dus de tldr is :

enkel streaming --> apple tv
streaming, cloud gaming, kodi/plex --> shield tv

al de rest is brol.
Dat kan ik beamen... had de nieuwe ATV 4K 2022 gekocht. Alleen maar 6 integrated apps/streaming kunnen gebruik maken van atmos... vond het wel jammer... Kodi ging goed er op behalve framerate switching en atmos... veel te restricted in dat opzicht
 
Zeer tevreden van mijn Apple TV 4K 2022.

Telenet buiten gesmeten met al hun rommel buiten internet behouden.
Stream alles toch en voor die enkele programma's van vrt of vtm zijn hun apps voldoende.
 
Hier gebruik ik de Telenet app via login van mijn pa.
Ofwel de Pickx app via login van de meme 🤣.

Verder zijn de losse apps natuurlijk ook wel handig.

Ben er wel content van.
Werkt vlot en inderdaad handig met makkelijk switchen naar airpods enzo.
 
Sinds gisteren de Apple TV 4K 2022 in huis. Twijfelde lange tijd omdat de apps op mijn LG CX in principe voldoende zijn voor mijn gebruik, maar moet wel zeggen dat de Apple TV veel vlotter werkt dan WebOS. Ook de mogelijkheid om via Infuse i.c.m. Plex series en films te streamen vanaf mijn pc werkt perfect zonder problemen.
 
Sinds gisteren de Apple TV 4K 2022 in huis. Twijfelde lange tijd omdat de apps op mijn LG CX in principe voldoende zijn voor mijn gebruik, maar moet wel zeggen dat de Apple TV veel vlotter werkt dan WebOS. Ook de mogelijkheid om via Infuse i.c.m. Plex series en films te streamen vanaf mijn pc werkt perfect zonder problemen.
Moet je nog de afstandsbediening van de LG gebruiken of heb je genoeg aan enkel die van de apple tv?
Ik heb een LG C9 en ik twijfel om een apple tv in huis te halen want de C9 voldoet in principe voor mij. Maar nu heb ik beveiligingscamera's die compatibel zijn met homekit en zou ik dus een home hub nodig hebben. En de apple tv lijkt mij daar de beste kandidaat voor.
 
Moet je nog de afstandsbediening van de LG gebruiken of heb je genoeg aan enkel die van de apple tv?
Ik heb een LG C9 en ik twijfel om een apple tv in huis te halen want de C9 voldoet in principe voor mij. Maar nu heb ik beveiligingscamera's die compatibel zijn met homekit en zou ik dus een home hub nodig hebben. En de apple tv lijkt mij daar de beste kandidaat voor.
Ik gebruik de Siri-remote praktisch voor "alles" (lees: tv + Apple TV aan/uitzetten en volume regelen; werkte ook out-of-the-box). De afstandsbediening van de LG gebruik ik enkel nog om (in het begin) de beeldinstellingen voor de Apple TV juist te zetten en als ik wil overschakelen naar een andere HDMI-poort. Tenzij de Siri-remote dit ook kan, maar die optie heb ik nog niet gevonden.
 
Moet je nog de afstandsbediening van de LG gebruiken of heb je genoeg aan enkel die van de apple tv?
Ik heb een LG C9 en ik twijfel om een apple tv in huis te halen want de C9 voldoet in principe voor mij. Maar nu heb ik beveiligingscamera's die compatibel zijn met homekit en zou ik dus een home hub nodig hebben. En de apple tv lijkt mij daar de beste kandidaat voor.
Lg C9 werkt perfect met de Siri remote.
Enkel zoals hierboven gezegd enkel als je meer uitgebreide instellingen wilt ofzo dan heb je de LG remote nodig.

Maar je kan bvb ook de LG remote gebruiken voor de  tv te bedienen.
 
Moet je nog de afstandsbediening van de LG gebruiken of heb je genoeg aan enkel die van de apple tv?
Ik heb een LG C9 en ik twijfel om een apple tv in huis te halen want de C9 voldoet in principe voor mij. Maar nu heb ik beveiligingscamera's die compatibel zijn met homekit en zou ik dus een home hub nodig hebben. En de apple tv lijkt mij daar de beste kandidaat voor.

ik heb indertijd ook enorm hard getwijfeld tussen een apple TV en nvidia shield omwille van die homekit hub.

een homepod is beter dan een apple tv. reageert sneller. ipad of apple tv is minder goed als homekit hub omdat die in energiebesparingsmodus gaan en soms traag wakker worden. ( dus uw deurbel gaat en tegen dat je ze hoort is iemand vaak al weg).


uw lg remote kan je voor alles gebruiken trouwens. is beter dan die meegeleverde troep :p. Ik bedien hier alles met mijn LG remote ( shield, tv, receiver,... )


nvidia shield + homepod gaat u best of both worlds geven. als je enkel streamt zijn die LG apps eigenlijk voldoende hoor. als je je eigen mediaserver wilt gebruiken is shield echt veel beter. tenzij je enkel lage kwaliteit backups ript van uw legit aangekochte blu ray discs :))


eigenlijk moet je je keuze i.v.m mediaplayer op het volgende baseren:

-dat je echt alles van apple in huis wilt halen en persé in het apple ecosysteem wilt blijven
-enkel streamt en geen atmos gebruikt
-geen nood hebt aan gamestreaming van pc naar je tv
-je hebt een laggy/oude tv en hebt nood aan een beter/sneller streaming device of je tv ondersteunt minder dan die apple tv
-je android met hart en ziel haat en de vele voordelen van een shield tov apple tv daarvoor wilt laten .

persoonlijk haat ik android met hart en ziel en heb toch die shield gekocht boven een apple tv omdat mijn 5.1.2 surround set anders onbruikbaar was.



in u geval zou ik gewoon een homepod kopen en die ingebouwde LG apps blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is toch anders.
Apple TV aangesloten met UTP is stukken betrouwbaarder en sneller (tov WiFi bij HomePod).
dat ligt dan aan uw brakke wifi en niet aan de homepod. Het is technisch onmogelijk dat die apple tv sneller reageert tenzij die op het moment van een homekit ping al aan staat en niet uit sleep modus moet komen. Dan zijn ze evensnel.


Mijn wifi ping is tussen de 0,5 en 2 milliseconden. Z ou straf zijn als jij dat verschil merkt in realtime.

Van wake on lan naar uw apple tv tot die effectief het commando doorgeeft aan uw apparaten en reageert zitten er enkele seconden.

Als je trouwens zowel een homepod als apple TV hebt gaat apple standaard de homepod als primaire hub gebruiken exact om die reden. (Tenzij die op een plaats staat met slecht wifi signaal)


Er zitten ook een hele hoop stappen minder in de latency schakel voor wifi tov bekabeld voor bvb een inkomende druk op een deurbel.

Via een bekabelde apple tv is het deurbel----> switch --> apple tv --> switch --> access point --> homepod --> geluid ( 5 stappen). veel mensen hebben geen core switch staan en hebben een kleintje ergens bij hun router en nog één achter hun tv meubel. dan zijn het 7 stappen.

of deurbel --> wifi ap --> router/switch --> apple tv --> switch --> access point --> homepod --> geluid ( 6 stappen)

via een homepod : deurbel -> wifi ap-> homepod -> geluid (3 stappen) ( (indien beide draadloos, anders steek je er nog een router/switch tussen na de deurbel))

Als uw apple tv op wifi staat komt dat natuurlijk op hetzelfde neer met de homepod. Dan is er enkel nog het trager wakker worden die een verschil kan maken, en dat is nu net mijn punt. Je moet mij eens uitleggen in welke wereld een always on device trager is als een device dat werkt via wake on lan en eerst uit slaapstand moet komen.

Een deftige wifi setup is trouwens anno 2022 even betrouwbaar als iets bekabelt. Als uw nieuwbouw van 3 verdiepen met super geisoleerde muren natuurlijk draait op een bbox + wifi repeater uit de action van 10 euro ipv iets als aruba of ubiquiti met een AP per verdiep dan doe je het jezelf uiteraard aan en is kabel inderdaad "beter".

Maar met een paar access points van 100 euro /stuk haal je tegenwoordig dezelfde latency's en snelheden al bekabeld. Ik trek hier tot 980mbit/Sec over mijn ubiquiti wifi 6 pro wifi AP's via de iphone. In de slechtste hoeken van mijn huis en de tuin 300-600. dat homekit verkeer is peanuts daarmee vergeleken. Een ping van een paar kilobytes of compressed camera stream van 1-2 mbit.
 
Laatst bewerkt:
ik heb indertijd ook enorm hard getwijfeld tussen een apple TV en nvidia shield omwille van die homekit hub.

een homepod is beter dan een apple tv. reageert sneller. ipad of apple tv is minder goed als homekit hub omdat die in energiebesparingsmodus gaan en soms traag wakker worden. ( dus uw deurbel gaat en tegen dat je ze hoort is iemand vaak al weg).


uw lg remote kan je voor alles gebruiken trouwens. is beter dan die meegeleverde troep :p. Ik bedien hier alles met mijn LG remote ( shield, tv, receiver,... )


nvidia shield + homepod gaat u best of both worlds geven. als je enkel streamt zijn die LG apps eigenlijk voldoende hoor. als je je eigen mediaserver wilt gebruiken is shield echt veel beter. tenzij je enkel lage kwaliteit backups ript van uw legit aangekochte blu ray discs :))


eigenlijk moet je je keuze i.v.m mediaplayer op het volgende baseren:

-dat je echt alles van apple in huis wilt halen en persé in het apple ecosysteem wilt blijven
-enkel streamt en geen atmos gebruikt
-geen nood hebt aan gamestreaming van pc naar je tv
-je hebt een laggy/oude tv en hebt nood aan een beter/sneller streaming device of je tv ondersteunt minder dan die apple tv
-je android met hart en ziel haat en de vele voordelen van een shield tov apple tv daarvoor wilt laten .

persoonlijk haat ik android met hart en ziel en heb toch die shield gekocht boven een apple tv omdat mijn 5.1.2 surround set anders onbruikbaar was.



in u geval zou ik gewoon een homepod kopen en die ingebouwde LG apps blijven gebruiken.
Maar met een homepod ben ik in feite niets behalve dan die homekit toepassingen. Terwijl een apple TV nog heel lang gaat meekunnen als smart-tv toestel, in tegenstelling tot de LG die niet zo lang meer onderhouden zal worden qua software.
 
dat ligt dan aan uw brakke wifi en niet aan de homepod. Het is technisch onmogelijk dat die apple tv sneller reageert tenzij die op het moment van een homekit ping al aan staat en niet uit sleep modus moet komen. Dan zijn ze evensnel.


Mijn wifi ping is tussen de 0,5 en 2 milliseconden. Z ou straf zijn als jij dat verschil merkt in realtime.

Van wake on lan naar uw apple tv tot die effectief het commando doorgeeft aan uw apparaten en reageert zitten er enkele seconden.

Als je trouwens zowel een homepod als apple TV hebt gaat apple standaard de homepod als primaire hub gebruiken exact om die reden. (Tenzij die op een plaats staat met slecht wifi signaal)


Er zitten ook een hele hoop stappen minder in de latency schakel voor wifi tov bekabeld voor bvb een inkomende druk op een deurbel.

Via een bekabelde apple tv is het deurbel----> switch --> apple tv --> switch --> access point --> homepod --> geluid ( 5 stappen). veel mensen hebben geen core switch staan en hebben een kleintje ergens bij hun router en nog één achter hun tv meubel. dan zijn het 7 stappen.

of deurbel --> wifi ap --> router/switch --> apple tv --> switch --> access point --> homepod --> geluid ( 6 stappen)

via een homepod : deurbel -> wifi ap-> homepod -> geluid (3 stappen) ( (indien beide draadloos, anders steek je er nog een router/switch tussen na de deurbel))

Als uw apple tv op wifi staat komt dat natuurlijk op hetzelfde neer met de homepod. Dan is er enkel nog het trager wakker worden die een verschil kan maken, en dat is nu net mijn punt. Je moet mij eens uitleggen in welke wereld een always on device trager is als een device dat werkt via wake on lan en eerst uit slaapstand moet komen.

Een deftige wifi setup is trouwens anno 2022 even betrouwbaar als iets bekabelt. Als uw nieuwbouw van 3 verdiepen met super geisoleerde muren natuurlijk draait op een bbox + wifi repeater uit de action van 10 euro ipv iets als aruba of ubiquiti met een AP per verdiep dan doe je het jezelf uiteraard aan en is kabel inderdaad "beter".

Maar met een paar access points van 100 euro /stuk haal je tegenwoordig dezelfde latency's en snelheden al bekabeld. Ik trek hier tot 980mbit/Sec over mijn ubiquiti wifi 6 pro wifi AP's via de iphone. In de slechtste hoeken van mijn huis en de tuin 300-600. dat homekit verkeer is peanuts daarmee vergeleken. Een ping van een paar kilobytes of compressed camera stream van 1-2 mbit.

Net omdat de meeste gezinnen me geen State of the art WiFi netwerk thuis lijkt te hebben, lijkt me het algemeen advies: UTP > WiFi.

Daarnaast merk ik toch, via de verschillende Engelstalige / internationale Facebook groepen waar ik in zit ivm HomeKit, dat men allemaal zowat richting de Apple TV neigt. Deze is uit ieders praktische thuiservaring meer betrouwbaar als hub. Jawel, omdat deze bakabelt is enerzijds, en er zijn nog argumenten (zoals betere processor, zeker de nieuwste generatie).

En met alle respect, ik denk dat je best even netwerk kennis bijschaaft ivm je vergelijking tussen een Apple TV en HomePod qua hops?
Hierboven wordt melding gemaakt van het gebruik van het toestel als HomeKit hub: i.e. van op afstand je interne smart Home benaderen.
Beweer je nu dat niets van traffic via je router / access point gaat bij het gebruik van een HomePod? Je HomePod is maar benaderbaar via internet omdat deze op zijn beurt via je WiFi is verbonden hoor.
 
Net omdat de meeste gezinnen me geen State of the art WiFi netwerk thuis lijkt te hebben, lijkt me het algemeen advies: UTP > WiFi.

Daarnaast merk ik toch, via de verschillende Engelstalige / internationale Facebook groepen waar ik in zit ivm HomeKit, dat men allemaal zowat richting de Apple TV neigt. Deze is uit ieders praktische thuiservaring meer betrouwbaar als hub. Jawel, omdat deze bakabelt is enerzijds, en er zijn nog argumenten (zoals betere processor, zeker de nieuwste generatie).

En met alle respect, ik denk dat je best even netwerk kennis bijschaaft ivm je vergelijking tussen een Apple TV en HomePod qua hops?
Hierboven wordt melding gemaakt van het gebruik van het toestel als HomeKit hub: i.e. van op afstand je interne smart Home benaderen.
Beweer je nu dat niets van traffic via je router / access point gaat bij het gebruik van een HomePod? Je HomePod is maar benaderbaar via internet omdat deze op zijn beurt via je WiFi is verbonden hoor.

Ik heb het over interne zaken zoals een deurbel, lichtschakelaars, garagepoort, siri, de dingen waarvan latency uitmaken. dat het 2 seconden langer duurt om uw cameras van op afstand te benaderen boeit inderdaad geen zak. Als uw deurbel en homepod/ATV op dezelfde AP zitten gaan die heus niet via een router ( meeste mensen hun voordeur is op enkele meters van hun main access point in de woonkamer). zelf van AP naar AP komt daar geen router aan te pas tenzij uw core switch ook uw router is.

Maar uiteindelijk maakt dat niet uit dat is een verschil van milliseconden. dat ontwaken uit slaapstand is een groter issue en heeft veel meer invloed op responsivenes. Maar goed dat jij en uw facebook groepen het beter weten dan de mannen van apple zelf. De honderden tests en reviews tussen ipad homepod en apple tv heb je wss ook over het hoofd gezien. als je zowel een apple tv als homepod hebt kan je zelf niet eens kiezen om die apple tv te gebruiken als hub. dat zegt toch genoeg? Homekit gaat ALTIJD de homepod voor nemen tenzij die echt op een plek staat met rotslecht signaal.

Ik heb indertijd met de apple tv van 2021 of 2020 ook dezelfde tests gedaan:

vanaf mijn ubiquiti deurbel tot notificatie :

homepod: <1 sec , notificatie instant, belgeluid op de homepod met vertraging van halve second ofzo
ipad: alles 5 seconden vertraagd
apple tv: 3 seconden , als die aan stond ook +- 1 seconden.

apple tv zat trouwens rechtstreeks op mijn unifi switch pro die met 10gbit verbonden is aan mijn udm pro se . dus het ligt al zeker niet aan mijn bekabeling.

Die processor maakt trouwens de hond zijn kloten uit Dat is letterlijk een 1 of 0 doorgeven via een relay ( on/off) en al de rest zoals camera streams laden gebeurt rechtstreeks tussen camera en uw smartphone. cpu van 30 jaar oud is daar snel genoeg voor. IK vermoed zelf de cpu van uw grafisch rekenmachine in het middelbaar.

Goed dat die apple tv voor jou voldoende is maar koop u een homepod en je zal snel het verschil merken.

Ik ben trouwens IT manager en heb qua netwerken 2 barracuda firewall certifcaten, 1 aruba wifi cert, 2 cisco certs en 1 ubiquiti wireless enterprise admin cert.

Ben dus vrij zeker dat ik op dat vlak genoeg weet om zo iets simpel te begrijpen ;)

uw argumenten zijn steretypen van 10 jaar oud over wifi uit de tijd van wifi 4 en 5. Zelf bedrijven zetten nu in op full wireless voor al hun clients. De tijd van 3-4 core switchen per verdiep om 100 bureau's aan te sluiten is gepasseerd ( waarvan tegenwoordig maar 1/3 bemand is). TCO is lager met wifi, performance praktisch gelijk ( tenzij je > 1gbit nodig hebt), minder gedoe met kabels die kapot gaan. De meeste gebouwen voorzien enkel nog kabels voor servers en devices die op POE draaien, of 1 of andere grafisch werker die 10gbit nodig heeft om zijn 4k footage te editten rechtstreeks op een network drive.

Meeste degelijke access points ondersteunen trouwens een 2.5gbit uplink en tot 2gbit communicatie tussen devices op hetzelfde AP. netwerkswitches met 24 of 48 10Gbit aansluitingen zijn onbetaalbaar....

Dus voor een kleine prul die amper trafiek maakt zou wifi niet goed genoeg zijn, maar bij projecten die door 10 tientallen experts gedesigned zijn zoals bijvoorbeeld de wtc2 toren die ze aan het vernieuwen zijn gaan ze 2000 mensen op wifi zetten en dat gaat wel allemaal zonder problemen, maar een homepod op wifi is minder betrouwbaar ze :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan