Laptop Desktop Apple Silicon (M1/Pro/Max/Ultra/M2)

Dit probleem heb ik ook, hopelijk opgelost in nieuwe update van Big Sur.
Dus M1 gaat in sleep, scherm ook. Maak ik hem wakker, via toetsenbord/of muis. Scherm gaat aan, geen signaal.
Eventjes MB scherm open/dicht klappen en t'is opgelost

 
Dit probleem heb ik ook, hopelijk opgelost in nieuwe update van Big Sur.
Dus M1 gaat in sleep, scherm ook. Maak ik hem wakker, via toetsenbord/of muis. Scherm gaat aan, geen signaal.
Eventjes MB scherm open/dicht klappen en t'is opgelost

Ah ok, das een algemeen probleem. Ik was er mij al op aan het ergeren. Hopelijk wordt het dan opgelost :unsure:
 
Ah ok, das een algemeen probleem. Ik was er mij al op aan het ergeren. Hopelijk wordt het dan opgelost :unsure:
Kzat al te prutsen onder instellingen->batterij->lichtnetadapter

maar daar ligt het probleem niet. T'is effectief nog een soort bug voor externe schermen die aangesloten zijn
 
Ik mis vooral een SD kaart slot als amateur fotograaf. Nu telkens een (te duur) verloopstuk of adapter gebruiken.
 
Net een nieuwe Macbook Air M1 gekocht.
Zeer tevreden van moet ik zeggen en dat terwijl mijne vorige air slechts 2j oud was kon die serieuze herrie maken.
Even nog getwijfeld of we niet gewoon de Ipad air met toestenbord zouden nemen maar toch een gewone laptop gekozen. 😉
 
Ook sinds gisteren mijn Air mogen ontvangen, wel aangepast met 512gb.
Tegenover de Air 2017 die ik heb een enorm verschil. Gaat me enorm veel plezier opleveren de komende periode. Jammer van alle tussenstukjes, maar bon...
 
Iemand hier toevallig al ervaringen met AutoCAD etc. op de M1? (Mac based architectenbureau, en door Corona willen ze natuurlijk net nu de switch maken naar portables)
 
Iemand hier toevallig al ervaringen met AutoCAD etc. op de M1? (Mac based architectenbureau, en door Corona willen ze natuurlijk net nu de switch maken naar portables)
Mss staat het hier tussen?
 
Het nadeel van die M1 van het werk te hebben is toch dat ik mijn 1,5 jaar oude 13" MBP van 2500 euro zou willen upgraden naar een M1 Air 😬
 
Het nadeel van die M1 van het werk te hebben is toch dat ik mijn 1,5 jaar oude 13" MBP van 2500 euro zou willen upgraden naar een M1 Air 😬
Value for money heeft met de M1's toch een enorme sprong voorwaarts genomen!
Heel ongewoon voor Apple!

Zou hun M1x die er gaat aankomen dan nog eens zoveel sneller zijn dan de huidige M1 dat ze daar dan hun echte premium prijzen kunnen op gaan plakken?
Dat gaat dan echt wel een beest moeten worden!

Wel spijtig voor de tweedehandswaarde van jouw MacBookPro, als je hem tegen de MacbookPro M1 zet @ 1500€ gaat het lastig worden om nog veel te vragen voor de uwe...
 
Zou heel graag een nieuwe MacBook willen, maar aangezien ik soms met programma's werk (zoals PowerBI) die niet op Mac ondersteund worden zal het een no go worden vrees ik. :headshake:
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ga op mijn huidige nog eens kijken of ik alles kan vervangen/rechtsreeks draaien.. Ambetant idd.
 
Heb mijn MacBook Pro 2017 (top spec) van de hand gedaan en in de plaats de instap MacBook Air M1 gekocht. Holy crap. Wat. Een. Verschil. En dat voor een opleg van amper €300.

- MBP ging max nog 4-5u mee op batterij bij normaal gebruik. Voor de MBA ben ik er nog niet helemaal door, maar ik schat dat ik op ca. 15u (!) autonomie ga landen voor mijn doorsnee gebruik.
- MBA blijft gewoon ijskoud, terwijl hij fanless is. MBP voelde vaak bloedheet aan bij gewoon gebruik.
- Heb nog even getwijfeld om meerprijs te betalen voor 16GB RAM, maar na wat research toch besloten om het niet te doen. Het zwaarste dat ik erop doe is een beetje ontwikkeling met Xcode en dat trekt die zonder probleem. Voor het écht zware werk heb ik zowiezo mijn Windows desktop.

Voelt wel een beetje vreemd om van een topmodel naar een instapper te gaan terwijl het toch op alle vlakken zoveel beter aanvoelt. En is ook ontzettend competitief geprijsd denk ik.
 
Ja, die dingen zijn gek. We hebben hier een MBA M1 8gb voor mijn vriendin. Zij draait daar frequent photoshop op ook, works like a charm... Ik gebruik liever mijn 16" MBPr met i9 vooral voor de ergonomie van het scherm en het toetsenbord. Ik werk meestal gedockt met een 2e scherm, dus autonomie is voor mij iets minder belangrijk (en ook veel minder sterk punt van deze machine). In Davinci resolve is die véél duurdere 16" maar een beetje sneller dan die M1 mac, echt gek... Mijn Windows machine met R9 3900x / 32GB ram is uiteraard nog sneller, maar dat ding transporteer je niet natuurlijk...

Die nieuwere higher end versies van de M1 zijn nog gekker blijkbaar, maar ik denk dat je dat alleen gaat merken als je een workload hebt die zwaar gpu/cpu bound is. De meeste office warriors hebben aan zo'n base spec M1 meer dan genoeg... Dat is echt een mijlpaal die architectuur...

Het enige wat ik daar echt scary aan vind is de manier waarop Apple omgaat met bedrijfsvoering. Cash hoarden, marges super hoog houden... Op lange termijn is dat volgens mij geen goed systeem, hoe kick ass hun R&D ook is vandaag...
 
Het enige wat ik daar echt scary aan vind is de manier waarop Apple omgaat met bedrijfsvoering. Cash hoarden, marges super hoog houden... Op lange termijn is dat volgens mij geen goed systeem, hoe kick ass hun R&D ook is vandaag...
Hoe bedoel je dan? Dat ze ooit de innovatie volledig gaan stilleggen?
 
Hoe bedoel je dan? Dat ze ooit de innovatie volledig gaan stilleggen?
neen, de macht die een bedrijf daarmee verwerft in een monopolie is nooit goed. Hun systemen zijn vandaag echt een stuk performanter per Watt energie dan equivalente Intel / AMD / Nvidia systemen. Als die gap met de tijd groter wordt (niet gezegd dat, maar als), kan je in een situatie komen waarbij Apple te veel macht heeft. Vandaag is de keuze tussen een pc of een mac, een iphone of een android meer een stijlkeuze dan een technologische. Dat kan veranderen, en dan kan je heel nadelige effecten krijgen waardoor de meeste performante technologie artificieel duurt blijkt te zijn en dat kan maatschappelijke ongelijkheid met zich mee brengen die imo niet wenselijk zijn...
 
Terug
Bovenaan