Andere huisdieren

glashelder

Well-known member
Crowdfunder FE
Naast de katten & honden zullen er nog mensen zijn met andere huisdieren, zeker? :)

Ik heb sinds april een Senegal papegaai, Dante. Supercool beestje. Zoiets vraagt veel aandacht maar 'k had mij goed ingelezen voor ik eraan begon. Hij heeft ook een belachelijk grote kooi, haha.

tJbaESn.png


4yQwgWt.jpg


Zo'n beestje wordt dertig jaar oud dus het is wel even een commitment! Maar hij is echt supercool. Hij kan kusjes geven, zegt "hey cutie", "hey baby" en "hey babyboy". Verder doet hij nog vanalles van geluidjes na. Hij is nog jong dus 'k ben benieuwd wat hij nog allemaal gaat leren.

Verder heb ik op dit moment twee ratjes (Pommetje en Punky). Ik heb altijd al ratjes gehad, mijn grootste groep was er een van zestien mannen (cue the jokes). Nu dus gewoon twee meisjes, en nog twee logeemeisjes van een vriendin.

UF1F6np.jpg
 
Zo hoort dat! Soms vind ik hem niet meteen 😂

Nee, 'k heb nogal de neiging om belachelijke grote kooien te kopen voor mijn dieren :p
Maakt die dat buiten de kooi ook vuil?
Mijn schoonouders hebben ook een vogel (geen idee welke, valkparkiet ofzo?) en rond die kooi is het altijd een stort, ondanks dat mijn schoonmoeder daar elke dag rond kuist.
 
Maakt die dat buiten de kooi ook vuil?
Mijn schoonouders hebben ook een vogel (geen idee welke, valkparkiet ofzo?) en rond die kooi is het altijd een stort, ondanks dat mijn schoonmoeder daar elke dag rond kuist.
Haha, ja, 't zijn nogal rommelige dieren. Als hij eet, laat hij 3/4de vallen. Blijkbaar heeft dat een nut in the grand scheme of things (andere dieren in de omgeving van de papegaai die dan de restjes opeten die op de grond vallen). Hier is dat de Roomba.

Nu, op zich valt het wel mee. Hij heeft geen zand onderin zijn kooi (gewoon krantenpapier) en het is ook niet zo'n stoffe papegaai (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kaketoe of grijze roodstaart). Ik heb ook nog eens zebravinkjes gehad en rond hun kooi was dat ook een stort.

Hij is ook nogal destructief, zoals elke papegaai. Dus zijn speeltjes molt hij en af en toe valt dat ook eens buiten de kooi (papiersnippertjes of karton bvb).
 
Maar al bij al valt dat nog goed mee dus. Vind dat wel coole dieren, onze buurvrouw heeft zo'n (hele?) grote, ook wel een mooi beest, maar die begaaid het wel :p
 
Is zo'n beestje "gelukkig" in een kooi?
Je kan dat op verschillende manieren aanpakken hé. Je kan hem in de kleinste kooi steken en hem er nooit uitlaten, het andere extreme is dan free flight doen en geen kooi hebben (enkel wat plaatsen om te zitten in huis, een paar zitstokken).

Die van mij heeft dus de grootste kooi die ik kon betalen/waar we plaats voor hebben en is er verschillende keren per dag uit. Hij vindt het tof om gewoon op mijn schouder te zitten terwijl ik van alles doe, of er gewoon een beetje bij zitten en rommelen, of als een zot door het huis vliegen. Free flight wou ik doen maar hij is afgelopen zomer ontsnapt en 'k was hem vierentwintig uur kwijt dus nu durf ik niet meer (terwijl we net op het punt zaten dat ik hem in de tuin korte vluchtjes kon laten doen naar mij).

Met zo'n papegaai is het eigenlijk geen optie om hem 24/7 opgesloten te houden. Dat zijn sociale dieren (hij ziet mij als zijn mama, denk ik 😬 ), hij vraagt superveel aandacht en is gewoon een deel van het gezin zoals de katten. Mocht ik hem er nu nooit uithalen, hem nooit laten vliegen of nooit truukjes leren, zou hij snel onhandelbaar worden. Bijten, schreeuwen, veren plukken,... Dat doet hij allemaal niet dus volgens mij is hij wel pretty happy! En in zijn kooi heeft hij natuurlijk genoeg materiaal om mee te spelen, te onderzoeken, kapot te maken,...

Het is echt heel anders dan een kanariepietje in een kooi. Hij slaapt bij mij op de kamer in zijn vervoerskooitje (het beste is dat ze een nachtrust hebben van 12 uur ononderbroken slaap in het donker, dus niet in zijn kooi in de living laten terwijl de televisie aanstaat) en 's ochtends staat hij op met mij. Ik neem hem effectief mee naar de badkamer. Hij is het gewend dat hij zijn ochtendkakske in de douche doet terwijl ik op het toilet zit. Dan gaat hij gewoon mee op mijn schouder naar beneden terwijl ik zijn ontbijt maak (mengeling van versneden groentjes, granen, pasta,...). Ofwel zit hij op mijn schouder terwijl ik de vaatwas leeg en vul en wat opruim of zo, ofwel vliegt hij rond, ambeteert de katten, zit overal aan waar hij niet mag aan zitten,... En dan krijg hij zijn ontbijt in zijn kooi. En 's avonds het omgekeerde, hij gaat mee met mij slapen, nog ff op bed knuffelen/aaien en dan terug in zijn slaapkooitje.

Tussendoor er dan uit en bij mij terwijl ik de was ophang (vindt hij superleuk, washandjes voelen grappig in zijn bekje en sommige kleren hebben opvallende kleurtjes, dat is ook interessant), of gewoon terwijl we aan het chillen zijn. Af en toe wat truukjes oefenen/leren of ook weer als een zot door het huis vliegen.

Op dat vlak is het echt meer een soort hond dat je in huis hebt (qua dingen er mee doen, betrekken in het dagelijkse leven) dan een beestje in een kooitje.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn sociale dieren (hij ziet mij als zijn mama, denk ik 😬 ), hij vraagt superveel aandacht en is gewoon een deel van het gezin zoals de katten.
binnen enige tijd:

Hij is gewoon een deel van de maaltijd van de katten.

Hier geen huisdieren, tot spijt van de kinderen en eigenlijk ook van onszelf. Hebben geen tijd voor een hond (teveel weg van huis, te kleine tuin) en katten komen er zeker niet in door allergie van vriendin. Door dat laatste + emotionele hechting van de zoon/dochter als we dieren zouden nemen die maar 1/2 jaar worden ook geen andere huisdieren, het risico op allergie is hoog en een dier als "test" nemen doen we liever niet.
 
Wat een cool beest haha! Knaagt dat niet veel aan de meubels?
De meubels gingen nog (hoewel de tafelpoten best lekker waren), maar kabels moet je echt wegstoppen als je er een in huis neemt. Nu hij in de tuin zit kan hij zich op andere manieren uitleven. Putten en loopgraven maken, bijvoorbeeld. Een heel bunnylandscape op een week tijd.
 
binnen enige tijd:

Hij is gewoon een deel van de maaltijd van de katten.

Hier geen huisdieren, tot spijt van de kinderen en eigenlijk ook van onszelf. Hebben geen tijd voor een hond (teveel weg van huis, te kleine tuin) en katten komen er zeker niet in door allergie van vriendin. Door dat laatste + emotionele hechting van de zoon/dochter als we dieren zouden nemen die maar 1/2 jaar worden ook geen andere huisdieren, het risico op allergie is hoog en een dier als "test" nemen doen we liever niet.
Haha, de katten zijn bang van hem jong 😅 Hij vliegt er ook op af met geen idee welke bedoeling (hij zit ze ook achterna als ze weglopen). Eén van onze katten is een echte jager, maar die pietjes buiten vliegen ook zo leuk weg als je er achteraan zit hé... Deze komt jou achterna en is eng 😛

Goh, er zit nog een deel huisdieren tussen 1-2 jaar en een kat een een hond hé. Konijnen en cavia's worden een stuk ouder, bijvoorbeeld. En je moet er geen kopen als test, maar niemand die ff de cavia een week of 2 bij jullie willen laten logeren?
 
Voor zolang ik mij kan herinneren hebben we altijd kanaries gehad, maar noch ik of mijn ma hebben geen idee hoe oud onze huidige kanarie nu eigenlijk is.
Denk dat 'm momenteel zeker 15 jaar oud zou moeten zijn, lijkt me wel al oud te zijn?
Er is wel al ruim een jaar iets aan zijn pootje, lijkt wel scheef gegroeid op een bepaald moment, waardoor 'm niet meer omhoog kan springen. Zit wel nog steeds lustig rond te huppelen op de bodem van z'n kooi :unsure:
 
Vroeger altijd 2 konijntjes gehad, Vlaamse reus maar de albino versie.

p1110300.jpg


Enorm gevaarlijk beest eigenlijk :laugh: In de laatste kleuterklas kwamen we met de klas op bezoek, 2 kinderen naar de spoed want ze waren volledig open gekrabt tot bloedens toe.

Mijn ouders hebben ze dan maar weg gedaan naar de lokale kinderboerderij.

Nadien dwerg konijn, gigantisch kot buiten maar is doodgepikt door eksters :unsure:

Trauma 2 dus nadien geen huisdieren meer gehad :unsure:
 
Wij hebben ook een binnenhuiskonijn gehad. We woonden op een appartement en daar liep ze overdag gewoon los rond. Kabels waren inderdaad het grootste gevaar!
Jammer genoeg veel te vroeg (5jaar oud) overleden. Ik heb toen gebleit als een klein kind.
Ons Fientje:

USrkXVr.jpg
 
Je kan dat op verschillende manieren aanpakken hé. Je kan hem in de kleinste kooi steken en hem er nooit uitlaten, het andere extreme is dan free flight doen en geen kooi hebben (enkel wat plaatsen om te zitten in huis, een paar zitstokken).

Die van mij heeft dus de grootste kooi die ik kon betalen/waar we plaats voor hebben en is er verschillende keren per dag uit. Hij vindt het tof om gewoon op mijn schouder te zitten terwijl ik van alles doe, of er gewoon een beetje bij zitten en rommelen, of als een zot door het huis vliegen. Free flight wou ik doen maar hij is afgelopen zomer ontsnapt en 'k was hem vierentwintig uur kwijt dus nu durf ik niet meer (terwijl we net op het punt zaten dat ik hem in de tuin korte vluchtjes kon laten doen naar mij).

Met zo'n papegaai is het eigenlijk geen optie om hem 24/7 opgesloten te houden. Dat zijn sociale dieren (hij ziet mij als zijn mama, denk ik 😬 ), hij vraagt superveel aandacht en is gewoon een deel van het gezin zoals de katten. Mocht ik hem er nu nooit uithalen, hem nooit laten vliegen of nooit truukjes leren, zou hij snel onhandelbaar worden. Bijten, schreeuwen, veren plukken,... Dat doet hij allemaal niet dus volgens mij is hij wel pretty happy! En in zijn kooi heeft hij natuurlijk genoeg materiaal om mee te spelen, te onderzoeken, kapot te maken,...

Het is echt heel anders dan een kanariepietje in een kooi. Hij slaapt bij mij op de kamer in zijn vervoerskooitje (het beste is dat ze een nachtrust hebben van 12 uur ononderbroken slaap in het donker, dus niet in zijn kooi in de living laten terwijl de televisie aanstaat) en 's ochtends staat hij op met mij. Ik neem hem effectief mee naar de badkamer. Hij is het gewend dat hij zijn ochtendkakske in de douche doet terwijl ik op het toilet zit. Dan gaat hij gewoon mee op mijn schouder naar beneden terwijl ik zijn ontbijt maak (mengeling van versneden groentjes, granen, pasta,...). Ofwel zit hij op mijn schouder terwijl ik de vaatwas leeg en vul en wat opruim of zo, ofwel vliegt hij rondt, ambeteert de katten, zit overal aan waar hij niet mag aan zitten,... En dan krijg hij zijn ontbijt in zijn kooi. En 's avonds het omgekeerde, hij gaat mee met mij slapen, nog ff op bed knuffelen/aaien en dan terug in zijn slaapkooitje.

Tussendoor er dan uit en bij mij terwijl ik de was ophang (vindt hij superleuk, washandjes voelen grappig in zijn bekje en sommige kleren hebben opvallende kleurtjes, dat is ook interessant), of gewoon terwijl we aan het chillen zijn. Af en toe wat truukjes oefenen/leren of ook weer als een zot door het huis vliegen.

Op dat vlak is het echt meer een soort hond dat je in huis hebt (qua dingen er mee doen, betrekken in het dagelijkse leven) dan een beestje in een kooitje.
Hoe is hij ontsnapt?

En hoe vind je zoiets terug als dat gaat vliegen? :oink:
 
Terug
Bovenaan