Alternatieven voor OLED

iCruysberghs

Redacteur
Crowdfunder FE
Ik zou graag mijn Sony, waar ik helemaal niet tevreden over ben, willen verkopen en daarna een nieuwe degelijke TV kopen. Sinds vorig jaar ben ik erg geïnteresseerd in een LG OLED maar die valt eigenlijk toch wel buiten mijn budget. Zelfs met inruilen van mijn huidige tv bij plattetv.nl kost hij nog 1200.

Ik dacht eerder ergens tussen €500-€800. Eventueel een Samsung QLED? Of een ander alternatief. Die perfecte zwartwaarden bij OLED vind ik heel interessant. Huidige Sony heeft heel veel last van blooming & backlight bleeding en daar stoor ik mij mateloos aan.

Iemand suggesties? 😄
 
Ik zou graag mijn Sony, waar ik helemaal niet tevreden over ben, willen verkopen en daarna een nieuwe degelijke TV kopen. Sinds vorig jaar ben ik erg geïnteresseerd in een LG OLED maar die valt eigenlijk toch wel buiten mijn budget. Zelfs met inruilen van mijn huidige tv bij plattetv.nl kost hij nog 1200.

Ik dacht eerder ergens tussen €500-€800. Eventueel een Samsung QLED? Of een ander alternatief. Die perfecte zwartwaarden bij OLED vind ik heel interessant. Huidige Sony heeft heel veel last van blooming & backlight bleeding en daar stoor ik mij mateloos aan.

Iemand suggesties? 😄
Eerlijke antwoord, gelet op wat je zegt, er is geen alternatief voor hetgeen jij zoekt. Wat ik wel kan meegeven is dat er binnen een goeie maand (eind maart) BTW-actie is en dat LG (normaalgezien) op €990 gaat zitten qua pricing voor de BX.

Maar maximum 800 euro én perfecte zwartwaarden ga je niet vinden. Qled is vooral beter als het op lichtoutput aankomt, ik vind hun contrastwaardes minder goed dan Oled.
 
Ik zou graag mijn Sony, waar ik helemaal niet tevreden over ben, willen verkopen en daarna een nieuwe degelijke TV kopen. Sinds vorig jaar ben ik erg geïnteresseerd in een LG OLED maar die valt eigenlijk toch wel buiten mijn budget. Zelfs met inruilen van mijn huidige tv bij plattetv.nl kost hij nog 1200.

Ik dacht eerder ergens tussen €500-€800. Eventueel een Samsung QLED? Of een ander alternatief. Die perfecte zwartwaarden bij OLED vind ik heel interessant. Huidige Sony heeft heel veel last van blooming & backlight bleeding en daar stoor ik mij mateloos aan.

Iemand suggesties? 😄
Misschien eens kijken bij de LG nanoled series.

 
You get what you pay for.
OLED heeft geen alternatief (tenzij misschien ergens een oude Pioneer Kuro Plasma zoeken).
 
April zullen er deals te doen zijn op de huidige serie vermits de nieuwe dan in de winkels zullen liggen. Zo heb ik mijn C9 ook gekocht.
 
You get what you pay for.
OLED heeft geen alternatief (tenzij misschien ergens een oude Pioneer Kuro Plasma zoeken).
Mijn ouders hebben nog een Pioneer plasma (de voorloper van de Kuro) :p Die willen ze wel verkopen voor 800€ :D
De Panasonic Plasma tv's zijn ook een optie, maar dan zit je sowieso met een tv van ettelijke jaren oud en zonder de recente technologieën (geen 4k, enkel netflix, ...)

Qua zwartwaarden en kleur-echtheid gaat er niks boven OLED, die Samsung QLED's springen er dan weer boven uit als het op helderheid aankomt.
 
Ik heb nu een jaartje een qled (q95t) en dat beeld is toch wel heel goed hoor (mits de nodige beeldaanpassingen)
 
Zwart kan nooit zwart zijn op een backlit TV. Ok ze kunnen dat tegenwoordig vrij goed bijsturen en corrigeren, zeker als er micro dimming arrays achter zitten. Maar het niveau van OLED is technisch gewoon onmogelijk.

Het is wel de ideale technologie voor signage, boardrooms, meeting rooms, etc...
 
Hangt af van de ruimte waarin het gaat staan. Ik heb vorig jaar een Samsun QLED gekocht, had eerst de LG 65CX gekocht maar heb die na een paar dagen gaan omruilen voor de samsung met exact dezelfde prijs.
 
Misschien eens kijken bij de LG nanoled series.


De TS heeft last van backlight bleeding, dit komt voornamelijk voor bij IPS schermen. LG werkt (voor hun niet-oled tv's) uitsluitend met IPS.

Een goed VA paneel heeft ook redelijk goede zwartwaarden en zeker als het een FALD scherm betreft. Ik heb zelf volgende tv gekocht


Deze heeft VALD en een VA paneel. Ik heb zowel een LG OLED als deze en qua zwartwaardes komt de Sony toch verdoeme goed in de buurt. Het zal nooit éven goed zijn maar Sony heeft heel sterke dimming algoritmes waardoor deze heel goede zwartwaardes heeft tijdens gamen en films kijken.

De top QLED lijn van samsung komt ook aardig in de buurt, dus ook zeker een valabel alternatief als je OLED echt nog te duur vindt.
 
Ik ben persoonlijk geen grote fan van VA panelen. Kleurwaarden minder dan IPS, kijkhoek minder dan IPS. Contrast is wel iets beter dan IPS.
 
Voor PC schermen is VA prima want daar zit je vrij kort op, maar voor TV's stoort die kijkhoek me toch wel aardig :)

@zarathustra : te weinig lichtopbrengst voor jouw omgeving? ik moet zeggen dat dit bij ons best wel meevalt maar onze tuin en het grote raam zijn op het noorden gericht. wij hebben dus geen grote problemen met lichtinval.
 
Jammer genoeg moeten ze de perfecte tv nog uitvinden, gelukkig komt OLED al in de buurt :)

Voor OLED aanbiedingen, check: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2035968/last

Komt eraan. De microled technologie zal de zwartwaarden, contrast hebben van een OLED maar zal anorganisch zijn zoals LED. Dus niet de nadelen van burnin.

Ik zelf heb in de winkel de Q95 naast de C9 gehad, zelfde content. Het verschil was dag en nacht. Het zwart van een QLED komt niet in de buurt van een OLED. Het is natuurlijk wel ze naast elkaar hebben...
De QLED blinkt natuurlijk wel uit in helderheid. Bepaalde content ziet er beter uit op een QLED.

Heb wel gemerkt dat ik redelijk gevoelig ben geworden aan zo een zaken sinds ik me wat verdiept heb in de technologieën in de tv’s. Alles valt me nu onmiddellijk op, redelijk irritant van tijd 😅
 
Komt eraan. De microled technologie zal de zwartwaarden, contrast hebben van een OLED maar zal anorganisch zijn zoals LED. Dus niet de nadelen van burnin.

Ik zelf heb in de winkel de Q95 naast de C9 gehad, zelfde content. Het verschil was dag en nacht. Het zwart van een QLED komt niet in de buurt van een OLED. Het is natuurlijk wel ze naast elkaar hebben...
De QLED blinkt natuurlijk wel uit in helderheid. Bepaalde content ziet er beter uit op een QLED.

Heb wel gemerkt dat ik redelijk gevoelig ben geworden aan zo een zaken sinds ik me wat verdiept heb in de technologieën in de tv’s. Alles valt me nu onmiddellijk op, redelijk irritant van tijd 😅

Ik weet dat Microled eraan komt, maar dat is al jaren zo... eerst even zien hoe dat allemaal in praktijk gaat meevallen.

Betreffende die helderheid: Ik vind mijn OLED(pana GZ950) al helder zijn in een donkere kamer met een beetje licht achter de tv.

Nadeel aan 'purist' worden is dat je je overal aan gaat storen! Vooral niet teveel naar foutjes zoeken en vooral genieten van je tv: )
 
Voor PC schermen is VA prima want daar zit je vrij kort op, maar voor TV's stoort die kijkhoek me toch wel aardig :)

@zarathustra : te weinig lichtopbrengst voor jouw omgeving? ik moet zeggen dat dit bij ons best wel meevalt maar onze tuin en het grote raam zijn op het noorden gericht. wij hebben dus geen grote problemen met lichtinval.
3 grote vensters oost / zuid-oost gericht aan de ene kant en dan eentje west/zuid-west aan de andere kant. Moest toch wanneer de kinderen TV kijken elke keer de rolluiken naar beneden doen. En dan in de avond glare van andere lichtbronnen in het huis. En aangezien ik sowieso al skeptisch was over burn in ben ik het maar gaan wisselen. Nog niet beklaagd en ik vermoed dat de experten verschil zien in die zwart waarden, maar voor mij is dat meer dan goed genoeg. ( Mag ook wel voor een 2500 euro TV :p )
 
Ik weet dat Microled eraan komt, maar dat is al jaren zo... eerst even zien hoe dat allemaal in praktijk gaat meevallen.

Betreffende die helderheid: Ik vind mijn OLED(pana GZ950) al helder zijn in een donkere kamer met een beetje licht achter de tv.

Nadeel aan 'purist' worden is dat je je overal aan gaat storen! Vooral niet teveel naar foutjes zoeken en vooral genieten van je tv: )

Heb net hetzelfde, de helderheid van mijn OLED staat op 40% voor gewoon tv te kijken. Heb nooit het gevoel dat de helderheid niet hoog genoeg is, zelfs overdag.
 
Terug
Bovenaan