Kleine nieuwtjes

Kathleen Folbigg wordt na 20 jaar vrijgelaten. 20 jaar lang vastgezeten omdat er vermoedens waren dat ze haar vier kinderen had vermoord (notities in haar dagboek, waar ze aangeeft dat ze hoopt dat haar kinderen zwijgen, en dat ze een slechte moeder is,...), maar geen enkel bewijs.... Nu blijkt dat kinderen een genetische afwijking hadden die die overlijdens kunnen verklaren.

 
Kathleen Folbigg wordt na 20 jaar vrijgelaten. 20 jaar lang vastgezeten omdat er vermoedens waren dat ze haar vier kinderen had vermoord (notities in haar dagboek, waar ze aangeeft dat ze hoopt dat haar kinderen zwijgen, en dat ze een slechte moeder is,...), maar geen enkel bewijs.... Nu blijkt dat kinderen een genetische afwijking hadden die die overlijdens kunnen verklaren.

En dat is voor mij de reden waarom ik in België het lastig heb met de "parachutemoord". Daar is uiteindelijk ook een uitspraak gedaan met "het kan niks anders zijn". En dit is zo'n voorbeeld dat het altijd iets anders kan zijn zolang je geen bewijs hebt.
 
Dateert van bijna drie weken geleden, maar eindelijk iemand die ook de pers verantwoordelijk houdt voor het gebrek aan kritiek op populistische politici, en rechtstreeks op de BBC.

 
Zwembaden, vijvers, rivieren, de zee, het probleem zit overal.

In Lokeren hadden ze enkele maanden geleden een Belgian Red Court geopend om de jongeren daar wat te verenigen zodat ze aan sport konden doen. Het pleintje werd met veel tralala geopend door onder andere Thomas Vermaelen.

Enkele weken later is dit de situatie:


LOKEREN -
Drie weken geleden werd op de Hoedhaarsite een zogenaamde Belgian Red Court in gebruik genomen. Rode Duivel Thomas Vermaelen, Red Flame Femke Maes en het Lokerse stadsbestuur spraken de hoop uit dat het straatvoetbalpleintje de jongeren uit de stad zou verenigen in sport en ontspanning. Vandalen vonden in de eerste weken echter al hun weg naar het complex.
Amper drie weken na de opening zijn de reuzegrote posters van Vermaelen en Maes al kapotgescheurd, werd de container waarin het sportmateriaal ligt opgeborgen, bekrast en voorzien van opschriften, en vertellen buren ons bij een bezoek ter plaatse dat de kinderen uit de wijk het pleintje liever mijden en op het grasveld spelen een eindje verderop.

“Het pleintje is ’s avonds duidelijk de place to be voor jongeren met veel minder goede bedoelingen”, vertelt een bejaarde wandelaar die we woensdagmiddag ter plaatse konden spreken. “Drugs worden hier openlijk gedeald. Mensen uit de buurt durven hier ’s avonds niet meer hun hond uitlaten uit schrik om te worden aangesproken of uitgedaagd. Hier hangen camera’s, maar ze werken blijkbaar niet”, aldus nog de man.
Een aantal buurtbewoners maakte al melding van de problemen bij het stadsbestuur. “Wij zijn inderdaad op de hoogte en we betreuren de feiten enorm”, laat schepen van Sport Marjoleine de Ridder (CD&V) in een korte reactie weten. “We hebben een jeugdconsulent aangeworven die zich specifiek met de buurt en de plaatselijke jeugd zal inlaten. We hopen door met hen in gesprek te gaan iedereen tot inzicht te brengen.”

Vlaams Belang eist actie

Maar de Vlaams Belang-afdeling wil een hardere aanpak. “De Hoedhaarwijk wordt geterroriseerd. Bewoners die hun hond uitlaten, worden verbaal en fysiek aangevallen”, aldus gemeenteraadslid Lena Van Boven.

Op een filmpje dat Vlaams Belang naar buiten bracht, is te zien hoe vandalen rookbommen en vuurwerk afsteken op het voetbalpleintje op klaarlichte dag. Een buurtbewoner verzamelde na afloop de restanten van het ‘feestje’. “Ik zal burgemeester Anthuenis maandag tijdens de gemeenteraad ondervragen over de feiten. Het probleem moet bij de basis aangepakt worden”, aldus Van Boven. “We willen dat het stadsbestuur eindelijk echt werk maakt van cameratoezicht en daders keihard aanpakt. Dit kan zo niet verder. Zoals we al eisten naar aanleiding van het incident met een oudere man die met zijn fiets de Durme werd ingeduwd, is er eindelijk nood aan echte nultolerantie voor zulke straatterreur”, vult ook afdelingsvoorzitter Senna Poppe aan.
 
Dat is helaas al jaar en dag aan de gang, dat zo'n voetbalpleintjes geterroriseerd worden. Dat was al begin jaren 2000 zo op het Kiel in Antwerpen. Ik woonde daar in de buurt van het Michel Willemsplein, als je geluk had, kon je daar zonder problemen voetballen maar lang duurde het nooit, helaas.
 
Kathleen Folbigg wordt na 20 jaar vrijgelaten. 20 jaar lang vastgezeten omdat er vermoedens waren dat ze haar vier kinderen had vermoord (notities in haar dagboek, waar ze aangeeft dat ze hoopt dat haar kinderen zwijgen, en dat ze een slechte moeder is,...), maar geen enkel bewijs.... Nu blijkt dat kinderen een genetische afwijking hadden die die overlijdens kunnen verklaren.


Ik moest denken aan de Dingo moord. Australisch koppel gaat kamperen en baby verdwijnt. Ouders altijd volgehouden dat een dingo ermee was gaan lopen. Veroordeling. Jaren later uitgeklaard dat het effectief een dingo was.
 
Ik moest denken aan de Dingo moord. Australisch koppel gaat kamperen en baby verdwijnt. Ouders altijd volgehouden dat een dingo ermee was gaan lopen. Veroordeling. Jaren later uitgeklaard dat het effectief een dingo was.
Ik ben ooit opgeroepen in de "Lijst der ingezworenen". Ik heb toen een schrijven naar de gemeente gestuurd om aan te geven dat indien ik ooit zou moeten zetelen in een Assisen proces, ik altijd "onschuldig" zou stemmen. Volgens mij ben je maar in één geval zeker van iemands schuld, wanneer die zijn schuld bekent of op heterdaad betrapt werd, en dan heb je geen jury nodig volgens mij.
In alle andere gevallen is er twijfel mogelijk.
 
Dat is helaas al jaar en dag aan de gang, dat zo'n voetbalpleintjes geterroriseerd worden. Dat was al begin jaren 2000 zo op het Kiel in Antwerpen. Ik woonde daar in de buurt van het Michel Willemsplein, als je geluk had, kon je daar zonder problemen voetballen maar lang duurde het nooit, helaas.
En dat was al eerder ook. Wij konden begin jaren '90 ook niet gaan voetballen op het gemeentelijk veld, omdat wij 'dikke nekken' waren (lees : we gingen naar de universiteit). Een groepje jongeren uit het BSO kwamen dan amok maken...
 
En dat was al eerder ook. Wij konden begin jaren '90 ook niet gaan voetballen op het gemeentelijk veld, omdat wij 'dikke nekken' waren (lees : we gingen naar de universiteit). Een groepje jongeren uit het BSO kwamen dan amok maken...

Oke, wij waren wel maar 12-15 jaar. Toen naar Mol verhuisd, den boerenbuiten, en daar eigenlijk nooit problemen gehad. Behalve op de chiro- en scoutsfuiven uiteraard.
 
Ik ben ooit opgeroepen in de "Lijst der ingezworenen". Ik heb toen een schrijven naar de gemeente gestuurd om aan te geven dat indien ik ooit zou moeten zetelen in een Assisen proces, ik altijd "onschuldig" zou stemmen. Volgens mij ben je maar in één geval zeker van iemands schuld, wanneer die zijn schuld bekent of op heterdaad betrapt werd, en dan heb je geen jury nodig volgens mij.
In alle andere gevallen is er twijfel mogelijk.
Dat zijn dus 2 gevallen hè 😅
 
Dick move van het jaar?

Zonder stemming een zeer omstreden pensioenhervorming doorvoeren, ik denk dat Macron toch wel de dick move van het jaar heeft gemaakt. Voor ons, Belgen, lijkt het natuurlijk niet zo erg: wij mogen pas op pensioen op 65 jaar, in Frankrijk trekken ze het op van 62 jaar naar 64 jaar.

Maar als je dan naar die berichtgeving uit Zuid-Korea kijkt is het hier misschien nog zo slecht niet. 69u/week ...
Het protest tegen de verhoging van de pensioenleeftijd lijkt in Frankrijk eindelijk uit te doven.
Zo komt er een einde aan een naar mijn gevoel walgelijke periode van protest, waarbij een generatie de kosten van de vergrijzing, samen met een al torenhoge staatsschuld probeert door te duwen naar de daaropvolgende generaties van jongeren. Een beetje "Après nous le déluge"
 

Ik vraag me af hoe verzuurd je moet zijn om de politie te bellen omdat een paar kinderen krijttekeningen gemaakt hebben op de stoep.
Werd gisteren in het ergernissen-topic al over gepost. Misschien speelt er wel meer mee (aanslepende burenruzie ofzo), ik hoop het alleszinds, want als het écht enkel om wat krijt op de stoep gaat, is dat zowat de definitie van "verzuurde medemens". Ridicuul dat hiervoor politie moet opdraven.
 
Werd gisteren in het ergernissen-topic al over gepost. Misschien speelt er wel meer mee (aanslepende burenruzie ofzo), ik hoop het alleszinds, want als het écht enkel om wat krijt op de stoep gaat, is dat zowat de definitie van "verzuurde medemens". Ridicuul dat hiervoor politie moet opdraven.
Aanslepende burenruzie.

De buren hadden zelf al voor een arbitraire reden, volgens diezelfde persoon, hem bij de flikken gerapporteerd. Dus hij heeft dat nu gewoon terug gedaan.

Het valt echter onder de noemer, ik wil het graag proper hebben. Wat zo'n krijttekening natuurlijk niet is.
 
Terug
Bovenaan