Kleine nieuwtjes

Heb je dan voor het onderhoud en uitbreiding van de netten een plan nodig ivm met de opwekking van die energie? Imo heb je een robuust net nodig dat kan de energie leveren die nodig is over het ganse land, of dat nu opgewekt wordt in een kerncentrale in doel of thiange, of een windmolenpark op zee of komt het uit een kerncentrale in frankrijk. Dat moet gewoon allemaal mogelijk zijn. Eigenlijk zou daar helemaal geen politiek voor nodig moeten zijn maar de netbeheerder moet op onafhankelijke basis kunnen oordelen over hoe men het net onderhoud en of er verzwaring of uitbreiding nodig is.
Als je dat artikel leest, blijkbaar wel hé. Met de kernuitstap was een uitbreiding (in de grootteordes die nu blijkbaar nodig zijn) niet nodig. En Ventilus bewijst dat je zo'n uitbreiding ook niet op 1-2-3 regelt.
 
Als je dat artikel leest, blijkbaar wel hé. Met de kernuitstap was een uitbreiding (in de grootteordes die nu blijkbaar nodig zijn) niet nodig. En Ventilus bewijst dat je zo'n uitbreiding ook niet op 1-2-3 regelt.
Sta me toe om dat in twijfel te trekken: https://economie.fgov.be/nl/themas/...lektriciteitsschaarste/het-afschakelplan-en-u
het is niet de eerste keer dat we met ons net in de problemen raken wat mij eigenlijk wel duidelijk lijkt dat ons net gewoon te licht is. En die uitbreidingen komen inderdaad niet op korte termijn maar ik verwacht toch dat een netbeheerder wat langetermijnvisie heeft, het is nu niet alsof men helemaal in het duister tast he daaromtrent:
of dat er veel zaken nog niet geweten waren:

het enige waar de politiek zou moeten voor instaan is zorgen voor het wettelijk kader omtrent die uitbreidingen (zoals men al had moeten doen voor Ventilus)
 
Sta me toe om dat in twijfel te trekken: https://economie.fgov.be/nl/themas/...lektriciteitsschaarste/het-afschakelplan-en-u
het is niet de eerste keer dat we met ons net in de problemen raken wat mij eigenlijk wel duidelijk lijkt dat ons net gewoon te licht is. En die uitbreidingen komen inderdaad niet op korte termijn maar ik verwacht toch dat een netbeheerder wat langetermijnvisie heeft, het is nu niet alsof men helemaal in het duister tast he daaromtrent:
of dat er veel zaken nog niet geweten waren:

het enige waar de politiek zou moeten voor instaan is zorgen voor het wettelijk kader omtrent die uitbreidingen (zoals men al had moeten doen voor Ventilus)
Akkoord, maar ik denk dat je ook wel kan volgen dat de besluiteloosheid van de afgelopen 20 jaar rond de kerncentrales geen ideaal investeringsklimaat heeft gecreëerd.
 
Akkoord, maar ik denk dat je ook wel kan volgen dat de besluiteloosheid van de afgelopen 20 jaar rond de kerncentrales geen ideaal investeringsklimaat heeft gecreëerd.
Akkoord hoor, ik zou zelfs durven om kerncentrales te vervangen door energie. Maar hoort een netbeheerder zich daar iets van aan te trekken? Dat is iets waar we toch eigenlijk eens moeten over nadenken.
 
Lol, het Belgische net ..
Toen ik nog bij Engie werkte in de hoogspanningslijnen, hebben we ontelbare keren met ons vingers zitten draaien omdat we niet in een mast konden omdat er geen snijding (onderbreking) kon zijn op een bepaalde lijn.
Onze 70 kV lijnen staan al jaar en dag onder stress.
Nodige lijnen voor onze stroom opgewekt op zee geraken er al jaren niet door. Overal waar een nieuwe lijn met nieuwe masten moet komen is er protest. Nieuwe lijnen worden aan half bezette masten gehangen en dienen enkel voor import van stroom.
En het is ondertussen al 2 jaar geleden, maar voor het onderhoud van de hoogspanningslijnen was er voor ons land maar 1 Nederlandstalige ploeg met Nederlandstalige ploegchef. Er werd dan nog Frans gesproken omdat er ook een Waalse arbeider in zat. Niet dat dat uitmaaktte, maar wel problematisch als ge weet dat het in Vlaanderen verplicht was om ofwel een Nederlandstalige ploeg te hebben of een Nederlandstalige conducteur of werfleider. Klein detail, van die laatste waren er toen geen.
Ik ben blij dat ik daar niet meer werk. Te vaak met men handen in men gezicht gestaan en mij afgevraagd hoe iets in godsnaam mogelijk was.
 

Misschien hangt het dus niet af van voor welke partij dat je bent, maar de persoon in kwestie.
 

Iemand zwaar toetakelen met een mes die het nog op het nippertje overleeft wordt beloond met vier jaar cel van waar twee effectief en na twee maand reeds vrij.
 

Iemand zwaar toetakelen met een mes die het nog op het nippertje overleeft wordt beloond met vier jaar cel van waar twee effectief en na twee maand reeds vrij.
De maanden in voorhechtenis tellen ook mee. 5 maand in totaal dus deze persoon mag de gevangenis verlaten.
Logischer had geweest als ze de voorwaardelijke ook lieten meetellen. Dan was het 8 maand (nog altijd te kort)
Persoonlijk vind ik het hallucinant dat je iemand zo hard kan toetakelen en na 5 maand weer op vrije voeten bent. Bij het volgende 'mogelijks' dodelijke slachtoffer zal iedereen weer heel gechoqueerd zijn dat zo iets kan gebeuren maar als je justitiebeleid zo iets toelaat moet je niet verbaasd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Charlotte (34) krijgt 8 boetes op een dag in haar brievenbus: “Ik kreeg geen kans om mijn rijgedrag aan te passen”

Mens doet 8 verkeersovertredingen op een week (en waarschijnlijk nog meer, want niet alles wordt geflitst/gedetecteerd), maar had niet door dat ze een gevaar op de weg was. :ROFLMAO:
Aan het bedrag te zien, geflitst net over de marge. Maar die uitspraak "als ze alle boetes op 1 dag versturen, dan heb je de tijd niet om je gedrag aan te passen" raakt kant noch wel é. Die boetes vallen sowieso pas een tijdje na de overtreding op de mat, dan heb je wss al een ganse week dezelfde flitspaal gepasseerd en als je dan consequent net te hard rijdt, tja...
 
Consequent de verkeersregels aan de laars lappen, en dan de fout op de administratie steken. Hoe je het gore lef hebt om in de pers daarover te komen klagen.
 
Nog uit het artikel:
“Ik leg het traject een paar keer per dag af”, vertelt ze. “Ik weet dus hoe snel je er mag rijden, maar hoe snel gebeurt het niet dat je enkele kilometers per uur boven de toegelaten snelheid zit. Ik ben allerminst een snelheidsduivel. De boetes zijn dan ook allemaal het minimum van 63 euro, met uitzondering van een boete, die 118 euro bedraagt.” (Lees verder onder de foto)

Dus ze weet het effectief hé.
Daarnaast snap ik ook niet goed haar probleem? Op meerdere dagen overtredingen vastgesteld maar de boetes komen allemaal tegelijkertijd toe. Had er telkens enkele dagen tussen gezeten was er geen probleem geweest of zo? :crazy:
 
Gohja, zuiver sensatie-artikel dat een beetje gebruik maakt van iemand die niet al teveel schaamte bezit zeker. "Geen tijd om mijn gedrag aan te passen" is ook gewoon onzin uiteindelijk, verkeersregels gelden niet alleen maar als je eerst een boete krijgt omdat je ze niet naleeft.
 

De meerderjarige dader van de brandstichting die in 2019 in Beringen twee brandweermannen het leven kostte, wordt vervolgd voor opzettelijke brandstichting met de dood tot gevolg. Zijn twee kompanen - destijds minderjarig - riskeren enkel een berisping voor de jeugdrechtbank. Hun ouders draaien wel op voor de schadevergoedingen.

Allè foei, nooit meer doen hè, en nu terug braaf spelen.

Brandstichting (uit verveling?) Wetende dat daar mensen op af moeten komen en hun leven moeten riskeren.
Dit is in mijn ogen toch al poging tot moord of allesinds met voorbedachte rade (al kunnen ze niet weten dat er iemand zal sterven, maar je brengt wel mensen in de positie en stelt ze bloot aan het gevaar/risico)

Ouders waarschijnlijk geen nagel om aan hun gat te krabben en de nabestaanden krijgen hun geliefde niet terug met geld.
 
Dat je zoiets zwaar bestraft wil zien, ok, maar je kan toch onmogelijk zeggen at dit poging tot moord is (moord is per defintie met voorbedachte rade), gezien je zelf al zegt dat ze niet kunnen weten dat er iemand zal sterven).

Het effect van minderjarigheid mag imho ook wel beperkt wordt, dat is hier vooral het probleem. De vraag is wel hoe je uiterst domme (ondoordachte) beslissingen van tieners niet noodzakelijk doet leiden tot enorme kosten later. ALS (en ik zeg ALS) het enkel dat zou zijn ze misdaan hebben, maar voor de rest een ok gedrag zouden vertonen, dan is hen berechten (qua straf) als moord te zwaar. Want ook met een veroordeling tot moord krijgen de nabestaanden hun geliefde niet terug.

En nogmaals: de straf in het strafwetboek staat los van de schadevergoeding die slachtoffers krijgen én uit het slachtofferfonds kan komen.
 
Dat je zoiets zwaar bestraft wil zien, ok, maar je kan toch onmogelijk zeggen at dit poging tot moord is (moord is per defintie met voorbedachte rade), gezien je zelf al zegt dat ze niet kunnen weten dat er iemand zal sterven).

Maar JPV het is ook wel een beetje moeilijk doen om in een discussie tussen mensen buiten een rechtbank en zonder uitgebreide ervaring en studie kennis altijd op de exacte betekenis van een woord te pakken.

Ja ok zoiets is geen 'moord' want het is niet met voorbedachte rade iemand zijn of haar leven beëindigen. Het is met voorbedachte rade een situatie creëren waarin er een redelijk kans is dat er mensen gewond kunnen raken mogelijks met de dood tot gevolg. Maar dat spreekt niet zo makkelijk natuurlijk. In gewone conversatie wil moord meestal gewoon zeggen 'moedwillig stoute dingen doen waardoor mensen (kunnen) sterven'

Het effect van minderjarigheid mag imho ook wel beperkt wordt, dat is hier vooral het probleem. De vraag is wel hoe je uiterst domme (ondoordachte) beslissingen van tieners niet noodzakelijk doet leiden tot enorme kosten later. ALS (en ik zeg ALS) het enkel dat zou zijn ze misdaan hebben, maar voor de rest een ok gedrag zouden vertonen, dan is hen berechten (qua straf) als moord te zwaar. Want ook met een veroordeling tot moord krijgen de nabestaanden hun geliefde niet terug.

En nogmaals: de straf in het strafwetboek staat los van de schadevergoeding die slachtoffers krijgen én uit het slachtofferfonds kan komen.

Domme dingen doen als tiener is uw brommer tunen, niet een gebouw in brand steken..
 
Charlotte (34) krijgt 8 boetes op een dag in haar brievenbus: “Ik kreeg geen kans om mijn rijgedrag aan te passen”

Mens doet 8 verkeersovertredingen op een week (en waarschijnlijk nog meer, want niet alles wordt geflitst/gedetecteerd), maar had niet door dat ze een gevaar op de weg was. :ROFLMAO:
Ik snap haar wel hoor.

Ik ben onlangs veranderd van werkplaats. 2j geleden heb ik hier ook gewerkt.
Als ik toen na een nachtshift naar huis reed durfde ik op de E17 eens voorbij de trajectcontrole in Gentbrugge al wat meer gas geven, zeker in het weekend. De tijdswinst is verwaarloosbaar, dat weet ik. Maar soms is het gewoon leuk om eens wat sneller te rijden als er quasi geen ander verkeer is, zeker op een autostrade na een nachtshift. (Niet dat ik 180km/h of zo reed voor de duidelijkheid.

De trajectcontrole die start vanaf Destelbergen was voor mij van geen tel aangezien ik de afrit nam voor het eindmeetpunt.

Een maand voor ik hier terug startte moest ik hier voor iets anders zijn. 3 weken later kreeg ik een flitsboete van die dag. 121km/h. Ze hebben blijkbaar op het stuk tussen die 2 trajectcontroles ook een trajectcontrole geplaatst. Ik ben hier begonnen met 7 nachtshiften. Had ik doe boete toen niet gekregen, ik had er 7 gekregen op een week tijd, en het zouden zwaardere geweest zijn. Dan had ik toch ook wel heel hard gevloekt.. (ok, 100% mijn eigen schuld, en ik zou er zeker niet mee naar de pers stappen)
 
Maar JPV het is ook wel een beetje moeilijk doen om in een discussie tussen mensen buiten een rechtbank en zonder uitgebreide ervaring en studie kennis altijd op de exacte betekenis van een woord te pakken.

Ja ok zoiets is geen 'moord' want het is niet met voorbedachte rade iemand zijn of haar leven beëindigen. Het is met voorbedachte rade een situatie creëren waarin er een redelijk kans is dat er mensen gewond kunnen raken mogelijks met de dood tot gevolg.
Niet mee eens. Is er een redelijke kans dat er doden vallen als je als jongere in een verlaten pand een vuurtje stookt (blijkbaar hadden ze dat dus al gedaan, was dus niet de bedoeling om het gebouw in brand testeken)? Zo redelijke kans lijkt me dat ook niet als je alle worst case scenario's moet toepassen.
zarathustra zei:
Maar dat spreekt niet zo makkelijk natuurlijk. In gewone conversatie wil moord meestal gewoon zeggen 'moedwillig stoute dingen doen waardoor mensen (kunnen) sterven'
Domme dingen doen als tiener is uw brommer tunen, niet een gebouw in brand steken..

Uw brommer opdrijven lijkt me qua gevaarlijkheid overigens minstens even erg. Je kan ook "redelijkerwijs" bedenken dat het opdrijven van een brommer boven de toegelaten snelheid een gevaarlijke situatie oplevert, net zoals een vuurtje stoken in een gebouw.

Het ging blijkbaar over tieners zonder voorgeschiedenis met de politie. Dan geef ik ze liever nog het voordeel van de twijfel ipv ze direct als moordenaar te beschilderen.
 
Ik snap haar wel hoor.

Ik ben onlangs veranderd van werkplaats. 2j geleden heb ik hier ook gewerkt.
Als ik toen na een nachtshift naar huis reed durfde ik op de E17 eens voorbij de trajectcontrole in Gentbrugge al wat meer gas geven, zeker in het weekend. De tijdswinst is verwaarloosbaar, dat weet ik. Maar soms is het gewoon leuk om eens wat sneller te rijden als er quasi geen ander verkeer is, zeker op een autostrade na een nachtshift. (Niet dat ik 180km/h of zo reed voor de duidelijkheid.

De trajectcontrole die start vanaf Destelbergen was voor mij van geen tel aangezien ik de afrit nam voor het eindmeetpunt.

Een maand voor ik hier terug startte moest ik hier voor iets anders zijn. 3 weken later kreeg ik een flitsboete van die dag. 121km/h. Ze hebben blijkbaar op het stuk tussen die 2 trajectcontroles ook een trajectcontrole geplaatst. Ik ben hier begonnen met 7 nachtshiften. Had ik doe boete toen niet gekregen, ik had er 7 gekregen op een week tijd, en het zouden zwaardere geweest zijn. Dan had ik toch ook wel heel hard gevloekt.. (ok, 100% mijn eigen schuld, en ik zou er zeker niet mee naar de pers stappen)
Uwe laatste zin is heel het punt he. Te rap rijden is een keuze en dan moet je niet huilen als die keuze negatieve consequenties heeft. Uw rijgedrag moet ge niet aanpassen na een boete, uw rijgedrag moet gewoon conform de wet zijn. Anders kunnen we evengoed weer iedereen zonder opleiding en examen een rijbewijs geven.
Dit is, buiten sensatie, weer zo'n gevalletje van niet beseffen dat het eigen gedrag ook gevolgen heeft.
 
Akkoord hoor, ik zou zelfs durven om kerncentrales te vervangen door energie. Maar hoort een netbeheerder zich daar iets van aan te trekken? Dat is iets waar we toch eigenlijk eens moeten over nadenken.
Een netbeheerder is net heel erg betrokken bij de leverancier. Beide moeten net zeer zorgvuldig met elkaar samenwerken.
Je zou nog schrikken hoe complex het is en hoe nauw er samengewerkt moet worden om de stroom uit uw stopcontact te laten vloeien.
Het is niet steek de pot uranium maar in de hens en laat die alternator maar draaien, TW’s leveren tegen de sterren op.

Waar er geproduceerd wordt is heel belangrijk voor de inplanting van posten en de connectie met lijnen.
 
Terug
Bovenaan