Kleine nieuwtjes

Ik denk dat het in een democratie best verstandig is dat ministers niet alleen geadviseerd worden door vakidioten. Als je kijkt naar de rest van haar kabinet, zie je dat zowel kabinetschef als adviseurs bijna allemaal wel experts zijn in haar bevoegdheden.
Maar ik snap dat argument rond vakidioten niet echt. Het is niet omdat je in bepaalde materie thuisbent dat je automatisch een soort handicap oploopt op andere vlakken toch? Net zoals iemand met expertise rond energie of bv. milieu toch evengoed neutraal zou moeten zijn.
 
Maar ik snap dat argument rond vakidioten niet echt. Het is niet omdat je in bepaalde materie thuisbent dat je automatisch een soort handicap oploopt op andere vlakken toch? Net zoals iemand met expertise rond energie of bv. milieu toch evengoed neutraal zou moeten zijn.
Ja, ik twijfelde ook om die term te gebruiken. Doet verder niets af van mijn punt. Als je kijkt naar de rest van haar team, dan zie je alleen maar experts in de materie waar De Sutter bevoegd in is lopen. Dan mag de adjunct-kabinetschef gerust een leek zijn. Dat kan zelfs een pluspunt zijn.

Groen en zeker de incompetentie in eigen persoon Van Der Straeten heeft nochtans haar best gedaan scriptkiddie's punt te bewijzen. Als je daar nog naast kan kijken dan ligt het aan jezelf.
Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat de partij en Van der Straeten fouten hebben gemaakt. Mijn stem zijn ze bij de volgende verkiezingen door hun politiek amateurisme allicht kwijt. Maar de waarheid heeft ook haar rechten. En als je de moeite neemt om je vooroordelen en je eigen dogma's even aan de kant te zetten, dan zie je dat de punten van scriptkiddie en munoz kant noch wal raken.
 
Ja, ik twijfelde ook om die term te gebruiken. Doet verder niets af van mijn punt. Als je kijkt naar de rest van haar team, dan zie je alleen maar experts in de materie waar De Sutter bevoegd in is lopen. Dan mag de adjunct-kabinetschef gerust een leek zijn. Dat kan zelfs een pluspunt zijn.


Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat de partij en Van der Straeten fouten hebben gemaakt. Mijn stem zijn ze bij de volgende verkiezingen door hun politiek amateurisme allicht kwijt. Maar de waarheid heeft ook haar rechten. En als je de moeite neemt om je vooroordelen en je eigen dogma's even aan de kant te zetten, dan zie je dat de punten van scriptkiddie en munoz kant noch wal raken.
Imo heeft niet enkel groen hier boter op het hoofd hoor, gans vivaldi alsook de vorige regeringen mogen eens goed naar zichzelf gaan kijken. Als je kijkt hoe dit land de laatste jaren geleid wordt zou je gewoon voor minder uw vertrouwen in de politiek verliezen. Ik vraag me zelf af hoeveel keer we nu al niet gezien hebben dat een minister vol verve hun beleid staat te verdedigen terwijl een blinde ziet dat het grandioos fout zal lopen om daarna gewoon hun kak terug in te trekken en de beslissingen terug draaien. Misschien moet er daar eens iemand beginnen met eerst te kijke wat effectief mogelijk is en dan pas een beleid uit te stippelen ipv wat te goochelen met standpunten.
 
Imo heeft niet enkel groen hier boter op het hoofd hoor, gans vivaldi alsook de vorige regeringen mogen eens goed naar zichzelf gaan kijken. Als je kijkt hoe dit land de laatste jaren geleid wordt zou je gewoon voor minder uw vertrouwen in de politiek verliezen. Ik vraag me zelf af hoeveel keer we nu al niet gezien hebben dat een minister vol verve hun beleid staat te verdedigen terwijl een blinde ziet dat het grandioos fout zal lopen om daarna gewoon hun kak terug in te trekken en de beslissingen terug draaien. Misschien moet er daar eens iemand beginnen met eerst te kijke wat effectief mogelijk is en dan pas een beleid uit te stippelen ipv wat te goochelen met standpunten.
Specifiek over energie is het beleid al meer dan 20 jaar absoluut verschrikkelijk hé. Een van de redenen waarom ik het nu toch al te simpel vind om Groen met alle zonden van Israël te overladen.
 
Specifiek over energie is het beleid al meer dan 20 jaar absoluut verschrikkelijk hé. Een van de redenen waarom ik het nu toch al te simpel vind om Groen met alle zonden van Israël te overladen.
Inderdaad, we vergeten soms hoe partijen zoals VLD en CD&V helemaal mee waren in de kernuitstap, en Bart De Wever zelfs als "Trumpiaans" afschilderden toen hij in de vorige legislatuur zei dat die kernuitstap niet kan, mag en zal doorgaan. Het is echt niet enkel Groen, het zijn de andere Vivaldi-partijen die het mogelijk hebben gemaakt dat Groen & Tinne Van der Straeten in de cockpit geraakte.





De Wever had gewoon ... 100% gelijk.
 
Inderdaad, we vergeten soms hoe partijen zoals VLD en CD&V helemaal mee waren in de kernuitstap, en Bart De Wever zelfs als "Trumpiaans" afschilderden toen hij in de vorige legislatuur zei dat die kernuitstap niet kan, mag en zal doorgaan. Het is echt niet enkel Groen, het zijn de andere Vivaldi-partijen die het mogelijk hebben gemaakt dat Groen & Tinne Van der Straeten in de cockpit geraakte.





De Wever had gewoon ... 100% gelijk.
Het jarenlang op de rem staan en dwarsbomen van gemaakte beslissingen hebben er voor gezorgd dat we in een situatie zitten waarbij er tegelijk niet voldoende alternatieven zijn voor onze kerncentrales als waarbij die kerncentrales zelf niet klaar zijn voor de toekomst. Daar dragen N-VA en De Wever, net als de andere partijen die het de afgelopen 20 jaar mee voor het zeggen hebben gehad, een verpletterende verantwoordelijkheid in hoor. Zo van die self-fulfilling prophecies zijn het handelsmerk van N-VA aan het worden. Alles blokkeren om te bewijzen dat iets niet werkt, de gevolgen voor de bevolking be damned.

Buiten VB en PvdA heeft elke partij boter op het hoofd.

En de "schuld" van de regeringsdeelname van Groen op Open VLD en CD&V steken ... Had N-VA zich geen totaal onbetrouwbare partij getoond toen het in 2018 de regering opblies over een door de eigen partij onderhandeld symbooldossier waar - verrassing - niemand het nu nog over heeft, dan zat N-VA nu nog altijd federaal aan de knoppen.

Beetje in eigen boezem kijken mag ook wel hoor.
 
Laatst bewerkt:
N-VA en De Wever nu gaan afschilderen als profeten die altijd in het goede geloofd hebben?
'De Wever en zijn partij hebben in 2014, 2015, 2016 en ook dit jaar de kernuitstap bevestigd.'
2014: Michel I, N-VA bevestigt kernuitstap en vindt het belangrijker om de regering enkele jaren later te laten vallen voor het Marrakech-pact.
Kom aan zeg, de enige reden dat de Wever ook zijn kar gekeerd heeft is omdat het hem goed uitkwam. Dat besef kwam er pas na een onderonsje bij zijn echte kiespubliek, de bedrijven.
 
Specifiek over energie is het beleid al meer dan 20 jaar absoluut verschrikkelijk hé. Een van de redenen waarom ik het nu toch al te simpel vind om Groen met alle zonden van Israël te overladen.
Inderdaad, maar ik hoop toch te horen in 2024 dat men het signaal van de kiezer begrepen heeft :sarcastic: .
 
Inderdaad, we vergeten soms hoe partijen zoals VLD en CD&V helemaal mee waren in de kernuitstap, en Bart De Wever zelfs als "Trumpiaans" afschilderden toen hij in de vorige legislatuur zei dat die kernuitstap niet kan, mag en zal doorgaan. Het is echt niet enkel Groen, het zijn de andere Vivaldi-partijen die het mogelijk hebben gemaakt dat Groen & Tinne Van der Straeten in de cockpit geraakte.





De Wever had gewoon ... 100% gelijk.
De Wever had ook geen gelijk want ook hij heeft wel degelijk de bouw van nieuwe gascentrale's verdedigd en ook geweigerd om de kernuitstap terug te draaien. Het is niet omdat je op 1 punt in het ganse beleid juist oordeelt dat je ook over de ganse lijn gelijk hebt he. Imo heeft de NVA wel degelijk de kans gekregen om te wegen op het ganse energiebeleid maar men heeft beslist om dat niet te doen. Wat voor mij ook neerkomt op schuldig verzuim.
 
N-VA en De Wever nu gaan afschilderen als profeten die altijd in het goede geloofd hebben?

2014: Michel I, N-VA bevestigt kernuitstap en vindt het belangrijker om de regering enkele jaren later te laten vallen voor het Marrakech-pact.
Kom aan zeg, de enige reden dat de Wever ook zijn kar gekeerd heeft is omdat het hem goed uitkwam. Dat besef kwam er pas na een onderonsje bij zijn echte kiespubliek, de bedrijven.

Je quotet een artikel van 17/05/2018 waarin CD&V en VLD verontwaardigd reageren op Bart De Wever die opnieuw twijfel zaait over het Energiepact van 30 maart 2018.

In 2017 had De Wever wel al heel duidelijk zijn strategie uit de doeken gedaan: voorlopig "ja, maar" stemmen voor de kernuitstap (om de regering niet te doen vallen) om dan in 2019 met "nee" naar de kiezer te trekken. Ik ga ermee akkoord dat dat geen loyaal gedrag is, maar hij ging er oprecht vanuit dat de andere partijen hun standpunt zouden bijsturen naarmate de tijd (en de inzichten bij adviseurs) vorderden.

Overigens, omgekeerd was er ook geen enkel respect van de coalitiepartners voor het standpunt van N-VA over kernenergie hoor. Uit uw artikel:
'Gebrekkige dossierkennis? Aandelen bij nucleaire exploitant? Of gewoon onzekerheid zaaien om politieke zieltjes te winnen? Wat het ook is, de flipflopperij van de vrienden van N-VA in het energiedossier moet stoppen. Dit is nefast voor investeringszekerheid en energiefactuur.'
Ze werden weggezet als kwalijke saboteurs zonder dossierkennis, corrupte criminelen, verwerpelijke demagogen, politici die de Belgische welvaart bewust om zeep wilden helpen door vast te houden aan kernenergie.


De Wever maakt uitstap uit kernenergie tot verkiezingsthema (24/12/2017, 3 maanden vóór het Energiepact)

De discussie over de uitstap uit de kernenergie zal allicht pas beslecht worden bij de regeringsonderhandelingen van 2019. Dat stelt N-VA-voorzitter Bart De Wever in een interview met nieuwssite Newsmonkey.

N-VA blokkeerde eerder deze maand een akkoord dat de vier energieministers van dit land hadden gesloten over het energiepact. Ze bevestigen daarin hun voornemen om de kerncentrales tegen 2025 te sluiten. Die deadline uit 2003 staat ook in het regeerakkoord, maar N-VA twijfelt al langer aan de haalbaarheid ervan.

"Ik denk niet dat iemand het dossier van de kernenergie nog zal ontwapenen voor 2019", zo meent De Wever. Hij neemt zich voor om het thema aan te snijden in de federale en regionale verkiezingscampagnes. "Ik ga zeggen 'je hebt een duidelijke keuze', N-VA heeft een duidelijke analyse, alle anderen hebben een andere analyse. En ik denk dat de regeringsonderhandelingen van 2019 uiteindelijk het pleit zullen beslechten."

Was het eerlijker geweest om te zeggen "mensen, wij kunnen niet meestemmen voor een kernuitstap, sorry", uit de regering te stappen en naar verkiezingen te gaan? Ja. Dat is dan ook hetgeen je Bart De Wever kan verwijten: dat hij het politieke spel niet zuiver heeft gespeeld door A te stemmen en ondertussen B te zeggen.

Wat ik de andere partijen (buiten VB en PVDA) verwijt is dat ze een fout standpunt tot in den treure hebben bleven verdedigen, en de burgers van dit land daarmee miljarden hebben gekost. Ik vind dat erger dan een onzuivere politieke strategie hanteren om je partijstandpunt toch zo goed mogelijk te verdedigen.
 
Inderdaad, maar ik hoop toch te horen in 2024 dat men het signaal van de kiezer begrepen heeft :sarcastic: .
De kiezer heeft een duidelijk signaal gegeven. We hebben begrepen dat de kiezer verandering wilt. We moeten hier dan ook absoluut rekening mee houden.

En uiteindelijk blijft men gewoon dezelfde shit doen en kunnen ze in 2024 weer allemaal verontwaardigd gaan doen in een of ander stemmingsdebat dat VB zoveel stemmen heeft gehaald.

De kiezer wilt absoluut verandering zien. We hebben het signaal begrepen.

Bende egocentrische kloefkappers.
 
Rond de geïnstitutionaliseerde wanpraktijken bij open VLD is er minder commotie.
El Kawa, Pinxten, Karel DG,..
de onder de mat geveegde whatsapp-berichten van de Croo (begroting) en wat met dat Italiaans model?

Is dit een beleidspartij?

Dan is heel dat VB-gedoe voor mij gerommel in de marge.
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo

Ik zie echt niet in wat de meerwaarde is van gevangenissen naar de regio te steken...
Wil je meer gevangenissen in Vlaanderen, dan is dat echt geen probleem hé. Overleg met de federale overheid. Zeg van kijk in Leopoldsburg zijn er kazernes die oud zijn en die afgestoten worden. Jullie zijn van plan in Leopoldsburg een gevangenis te zetten op termijn. Awel verdubbel of vertrippel die in oppervlakte. Wij zorgen ervoor dat de vergunningen in orde komen.
Of hey we hebben een gevangenis in Wortel en in Hoogstraten. Awel er is op den buiten nog wel wat plaats om een gevangenis voor 2000 man neer te zetten. En verpats dan dat kasteel dat daar staat zodanig dat je dat kasteel niet moet renoveren.

Al zou ik mogelijks toch eerder kiezen om zo'n gevangenis neer te zetten in een regio waar weinig werkgelegenheid is. Op die manier geraak je makkelijk aan personeel zonder dat je roofbouw pleegt op uw personeel voor de private sector.

Ik denk niet dat Demir/NV&A wil regionaliseren om gevangenissen bij te bouwen in Vlaanderen (Wat wel gaat moeten :p)

het is vooral om de indruk te geven dat NV-A de oplossing is voor straffeloosheid.

Maar natuurlijk is het totale fantasie dat met geregionaliseerde justitie genoeg gevangenisplaatsen, jeugdgevangenisplaatsen, opvang,... beschikbaar zullen zijn om straffen wel effectief uit te voeren

Zeker in volgebouwd Vlaanderen waar iedere buurtbewoner tot de dood gaat vechten tegen een gevangenis in zijn buurt :p.
 
Rond de geïnstitutionaliseerde wanpraktijken bij open VLD is er minder commotie.
El Kawa, Pinxten, Karel DG,..
de onder de mat geveegde whatsapp-berichten van de Croo (begroting) en wat met dat Italiaans model?

Is dit een beleidspartij?

Dan is heel dat VB-gedoe voor mij gerommel in de marge.

Sommige liberale politici raken toch met veel meer weg dan anderen :p.

In Gent hebben ze eentje ere-schepen benoemd terwijl wat hij allemaal uitstak verre van koosjer was :p.
 

Gaan we dit ook in de schoenen van Groen schuiven, of gaan we eindelijk eens toegeven dat het flipflopbeleid van de afgelopen 20 jaar en het voortdurend op de rem staan van het effectief voorbereiden en uitvoeren van de kernuitstap de reden is waarom we nu in de shit zitten?
Is eigenlijk onfair hé. Dit is gewoon de consequentie van ondoordacht beleid. Zowel de kernuitstap, wanneer dit technisch gezien onhaalbaar was (en men dus ook inzette op in de toekomst mogelijks ooit kunnen we volledig op hernieuwbare energie draaien) als de lap en patchwerken gedurende de termijn wegens die ondoordachte beslissing.

Een beslissing die er enkel, zo schat ik dat in maar ik kan altijd verkeerd zijn, gemaakt is als politiek lubricant. Niet omdat dit goed was voor het land, maar omdat dit moeilijke keuzes uitstelde.

Aan de andere kant... kan je het hen kwalijk nemen dat men dit gedaan heeft? Aangezien men het nu nog altijd zo doet. Quid pro quo, niet omdat het de beste piste is, maar gewoon omdat het een deal faciliteert. En eigenlijk, als wij zelf aan het roer staan en we kunnen zonder die deal onze 90% van onze plannen niet uitvoeren... gaan er hier echt mensen zijn die zeggen van... neen dat doe ik niet? In extremen spreken is nu eenmaal makkelijk... compromissen maken, en dus gezichtsverlies ondergaan, is dat minder.

Daarnaast moeten we ook eerlijk zijn, de keuze van kernuitstap is nu eenmaal een keuze voor dediversificatie. Wat u dan ook kwetsbaarder maakt. Als je na die keuze dan ook direct in de maag gesplitst wordt met omstandigheden die volledig tegenstrijdig zijn aan de genomen beslissingen dan is het evident dat je in de shit zit.
Aan de andere kant, stel dan nog dat we de kernuitstap niet hadden gedaan en 3 - 5 jaar geleden de verlenging perfect hadden voorbereid. En op dat moment arriveert er een bacterie die al het splijtbaar materiaal omzet naar een niet bruikbare stof. Is het dan fair om het te steken op het flipflop beleid ?

Niet echt. Het is gewoon een verkeerde risicoinschatting, waar we onze polletjes nu nog mogen kussen dat ze NU gebeurd is, en niet in 2025-2028. Op het moment dat het enigste dat je kan doen als zogezegd geciviliseerd en ontwikkeld land een afschakelplan is of tegen uw bevolking moet gaan zeggen van wij hebben de energievoorzieningen van een bananenrepubliek.

Al blijf ik het vanuit mijn perspectief een volledig verkeerde strategie vinden dat we kritische zaken voor een maatschappij uit handen geven in de richting van de private sector. Zeker voor zaken die de primaire noden ledigen.
 

Gaan we dit ook in de schoenen van Groen schuiven, of gaan we eindelijk eens toegeven dat het flipflopbeleid van de afgelopen 20 jaar en het voortdurend op de rem staan van het effectief voorbereiden en uitvoeren van de kernuitstap de reden is waarom we nu in de shit zitten?
De vraag is, is dit probleem er gekomen door flipflopbeleid of gewoon door gewoon veel te weinig investering in het net? Want eigenlijk heeft kernenergie of elektriciteit uit gas daar niks mee te maken, dat is gewoon ons net die in de tijd stil is blijven staan en men nooit geanticipeerd heeft op de hogere energievraag.
 
De vraag is, is dit probleem er gekomen door flipflopbeleid of gewoon door gewoon veel te weinig investering in het net? Want eigenlijk heeft kernenergie of elektriciteit uit gas daar niks mee te maken, dat is gewoon ons net die in de tijd stil is blijven staan en men nooit geanticipeerd heeft op de hogere energievraag.
Het ene hangt samen met het andere hé, het is moeilijk om te investeren wanneer er geen duidelijk (globaal) plan is. Of wanneer er een wettelijk plan is, maar de praktijk in grote mate dode letter of minstens heel vaag blijkt.
 
Het ene hangt samen met het andere hé, het is moeilijk om te investeren wanneer er geen duidelijk (globaal) plan is. Of wanneer er een wettelijk plan is, maar de praktijk in grote mate dode letter of minstens heel vaag blijkt.
Heb je dan voor het onderhoud en uitbreiding van de netten een plan nodig ivm met de opwekking van die energie? Imo heb je een robuust net nodig dat kan de energie leveren die nodig is over het ganse land, of dat nu opgewekt wordt in een kerncentrale in doel of thiange, of een windmolenpark op zee of komt het uit een kerncentrale in frankrijk. Dat moet gewoon allemaal mogelijk zijn. Eigenlijk zou daar helemaal geen politiek voor nodig moeten zijn maar de netbeheerder moet op onafhankelijke basis kunnen oordelen over hoe men het net onderhoud en of er verzwaring of uitbreiding nodig is.
 
Terug
Bovenaan