Algemene Loopthread

Welke hartslagmeter heb jij? Ik heb een vivoactive 3 Garmin. Volgens mij is een forerunner beter voor het lopen. Merk wel dat een 20minuten opwarming dan ook de correcte hartslag weergeeft. Maar daar heb ik niet altijd zin in
Apple Watch, nog nooit meegemaakt dat die zomaar plots 30-40 bpm sneller of trager aangeeft.

Pff, mijn motivatie is een beetje weg. Hoe pakken jullie dat aan? Denk dat het grootste probleem is dat ik niet echt een doel heb. Vroeger deed ik dan af en toe aan een loopwedstrijd mee maarja. Wat voor doelen stellen jullie?

Nu al een week niet meer gaan lopen en vind het moeilijk om mezelf te motiveren. Als ik niet meteen vertrek na mijn werk is het meestal naar de knoppen en ga ik niet die dag.

Hopelijk betert het nu het langer en langer licht blijft maar toch.
Ik loop voor ik werk, op die manier kan ik niet blijven uitstellen tot wanneer het donker / koud / te laat is. (Ik werk meestal pas vanaf 14u-15u, dus heb de luxe dat ik mijn wekker niet vroeger moet zetten.)

Ik wissel ook af waar ik loop, ik zit er niet mee om elke week een keer in de auto te stappen en ergens te gaan lopen waar ik anders niet zou geraken (terwijl ik vlak bij een Finse piste en een jaagpad van tientallen km's woon).

Laatst bewerkt:
Ik sport enkel met borstband (Polar)...
Aan de pols (vantage m) trekt dit op niet veel bij mij.
Ook de borstband werkt maar behoorlijk nadat deze goed nat gemaakt is. Wanneer ik dus te lang bezig ben met het aandoen van mijn schoenen, en het dus te lang duurt vooraleer in begin met fietsen of lopen. Dan kan ik wel eens afwijkende resultaten hebben bij de eerste km’s

Ik ervaar ook altijd een daling van mijn hartslag naar 120/130 wanneer ik een goeie boer laat. Hebben jullie dit ook? 🤣 ik vind het een vreemde vraag voor aan mijn huisarts te stellen.

Hier gisteren ook loopanalyse gehad en volgende zaken meegekregen:
- rechtervoet buigt te veel naar buiten met de tip, komt waarschijnlijk door een te zwakke gluteus medius dus daar aan werken met specifieke oefeningen
- rug staat wat te hol, ook hier spieren trainen en er zelf wat op letten om deze rechter te krijgen
- ik land midvoets en volgens de kinesist zou het beter zijn in mijn geval om op de hiel te landen om minder schokken te krijgen in de rug.

Over dat laatste ben ik niet zo zeker, hij zei zelf dat er in principe nog steeds geen consensus is wat nu het beste is dus daar ga ik voorlopig nog niets mee doen, loopstijl landing aanpassen is niet altijd zo veilig.
Nu terug als een beginner terug starten met lopen en proberen op te bouwen naar een aanvaardbare afstand (als ik richting 15km geraak zonder kwaaltjes denk ik dat ik tevreden mag zijn) maar kijk er naar uit!

Hier gisteren ook loopanalyse gehad en volgende zaken meegekregen:
- rechtervoet buigt te veel naar buiten met de tip, komt waarschijnlijk door een te zwakke gluteus medius dus daar aan werken met specifieke oefeningen
- rug staat wat te hol, ook hier spieren trainen en er zelf wat op letten om deze rechter te krijgen
- ik land midvoets en volgens de kinesist zou het beter zijn in mijn geval om op de hiel te landen om minder schokken te krijgen in de rug.
Welke spieren moet je oefenen voor je rug? Holle rug is normaal anterior tilt vd bekken, dus ik hoop dat hij je niet heeft aangeraden je rugspieren te trainen.

En minder schokken in je rug door hiellanding lijkt me straf. Je moet vooral onder je lichaam landen.

Klinkt gewoon als typisch westerse mens. Tight adductors, weak abs and glutes :)

Zondag na 2 weken terug gaan lopen en door die pauze had ik wel verwacht dat mijn HR niet optimaal zou zijn. Maar het was echt raar.

Aan een constante snelheid zonder te versnellen ging het van 110 HR met bokkesprongen naar 140+. Na 4km lopen, zakte het dan ineens voor 2km lang terug naar 110. Om dan ineens als een raket plots naar 160+ te gaan. Daarna daalde het even plotseling, als een raket naar 130HR om dan de laatste 4km ineens naar 175+ te gaan (boven de lactaatgrens) en daar niet meer onder te komen. Nochtans was ik nog steeds in volzinnen aan het praten (wat volgens die HR niet mogelijk was :))

Ik denk niet dat bovenstaande realistische hartslagen zijn, zo'n enorme bokkesprongen kunnen normaal niet als je géén versnellingen plaatst.

Vroeger met een borstband had ik zo'n zaken toch minder voor. Aan de pols, als je je horloge niet megastrak aan hebt, dan vind ik dat het soms niet echt accuraat is.
Die fluctuerende hartslag heb ik ook met de borstband na stilliggen, hoor. Dat hoort er bij mij bij. Ik weet niet in hoeverre dat bij anderen ook het geval is. Hoe getrainder, hoe constanter de hartslag (en hoe sneller hij weer zakt na de inspanning uiteraard). Dat hoeft dus niet met polsmeting/borstmeting te maken te hebben.

Ik heb het hier al eens gezet: Ik heb mijn lactosetest gedaan, en toen had ik alleen m'n polsmeting. Die heb ik opgezet, en de grafiek loopt opzienbarend gelijk met die van de HR-meting van het ziekenhuis. Er zit wat verschil op, een beetje vertraging en sowieso een paar slagen hoger, maar voor de rest is dat héél gelijkaardig. Bij de ligfiets zat het er echter wel redelijk stevig naast. Daar moest ik 160 halen, en volgens mijn horloge zat ik al aan 190 :D

Alleen zijn intervallen gewoon problematisch voor polsmeting. Om verschillende redenen: Het lichaam reageert ook pas op de inspanning die geleverd is, niet die je aan het leveren bent. Dus daar zit al vertraging op, je hart gaat sneller slaan om het bij te benen, terwijl de piek misschien al voorbij is. Polsmeting werkt met visuele meting, en dus zit daar opnieuw een grotere vertraging op. En bij mijn Polar merk ik dat de achterliggende software ook moeite heeft met schommelingen. Dat die soms probeert te corrigeren voor foute pieken terwijl die net gewild zijn, of 180 slagen gaat interpreteren als 90... Bij de borstband is dat veel minder, maar natuurlijk niet weg.

Allee kheb de poging gedaan om zo snel mogelijk mijn 5km te lopen. 24:00 recht op de kop. Net niet mijn PR van 23:34 kunnen verbreken. Is al wel 2 jaar geleden dat ik nog zo heb gelopen, tamelijk tevreden voor toch nog maar net 3 weken terug te sporten na een klein jaar onderbreking. Toch ook weer even tegen mijn max hartslag 198 aangelopen. Voelde lekker.

Btw hoe komt het dat de hartslag grafiek op begin echt een 30-40 HPM lager aangeeft en erna pas omhoog schiet (terwijl de eerste 2km tegen het snelste tempo was)?
Kan een paar redenen hebben. Het kan puur je lichaam zijn, kan zijn dat je horloge met zo'n foute berekening zat als hierboven, en het kan zijn dat je niet opgewarmd was. Denk ik.

Hey Loser, dat zal er inderdaad wel deels mee te maken hebben. Er lag zondag ook nog véél ijs hier en het was op bepaalde plekken nog spekglad, waardoor mijn ritme regelmatig verstoord werd.

Gisteren heb ik ook erg constant gelopen maar zat ik ook constant in een goed ritme en toen bleef de HR héél de tijd volledig stabiel.

Welke spieren moet je oefenen voor je rug? Holle rug is normaal anterior tilt vd bekken, dus ik hoop dat hij je niet heeft aangeraden je rugspieren te trainen.

En minder schokken in je rug door hiellanding lijkt me straf. Je moet vooral onder je lichaam landen.

Klinkt gewoon als typisch westerse mens. Tight adductors, weak abs and glutes :)
neenee voor de holle rug buikspieren en inderdaad oefeningen op bekken tilten e.d., was daar sowieso al mee bezig vanwege hernia dus daarop voort gaan.
Waar heb je zo een loopanalyse gedaan?
Bij mij was dit gewoon bij m'n kinesist, kan ook bij bvb een runnerslab als ik me niet vergis.

Dat wordt dan gefilmd met smartphone terwijl je loopt op de loopband?
Bij Runners’ Lab werken ze met een loopbaan waar sensoren onder zitten zodat ze een heatmap van uw voetafdruk kunnen opstellen. Weet niet of ge hun analyse kunt opvatten als medisch advies, da’s meer bedoeld voor goede schoenen te vinden.

Hamstring overbelast. 2 weken rust te nemen. Ook geen lange fietstochten (heb geen auto meer dus helemaal zonder fiets kan ik niet).
Instant-depressie als ik de weersvoorspelling voor dit weekend en volgende week zie.

Dat wordt dan gefilmd met smartphone terwijl je loopt op de loopband?
Bij mij is de kinesist een stukje mee gaan lopen. Ging wel minder ver dan wat ShovShov beschrijft. Ik heb ook mijn twijfels bij op volwassen leeftijd je loophouding nog grondig aanpassen, maar ik heb ook niet de achtergrond die die kinesist heeft, dus daar ga ik me helemaal niet aan uitspraken wagen :D

Bij mij is de kinesist een stukje mee gaan lopen. Ging wel minder ver dan wat ShovShov beschrijft. Ik heb ook mijn twijfels bij op volwassen leeftijd je loophouding nog grondig aanpassen, maar ik heb ook niet de achtergrond die die kinesist heeft, dus daar ga ik me helemaal niet aan uitspraken wagen :D
Dat je door bepaalde oefeningen spieren traint die automatisch voor een licht verbeterde houding kunnen zorgen dat wil ik wel geloven, maar echt drastische veranderingen dat lijkt me inderdaad heel moeilijk tenzij met constante begeleiding.

Dat je door bepaalde oefeningen spieren traint die automatisch voor een licht verbeterde houding kunnen zorgen dat wil ik wel geloven, maar echt drastische veranderingen dat lijkt me inderdaad heel moeilijk tenzij met constante begeleiding.
Dat sowieso. Die spiertraining is eigenlijk wel heel belangrijk. En het zijn vaak dezelfde spieren die terugkomen.

Inderdaad ben al eens op die site terecht gekomen, maar enorm dure prijzen. Ik had vorig jaar een sportmedisch onderzoek gedaan alles was wel in orde. Ik zal eens gaan horen bij de kinesist.
Het gaat daar vooral om de juiste schoenen vinden (die meer demping hebben op de plaatsen waar dat voor jouw voetafdruk nodig is). Kost wel wat maar voor een eerste paar goede loopschoenen is dat imo wel de moeite vergeleken met lukraak iets uit te kiezen. Eens je weet welke schoenen, kan je de volgende elders goedkoper kopen natuurlijk.

Fantastisch dat ik tegenwoordig tijdens een gezapige training de 5K sneller loop dan toen ik dat in het middelbaar voor punten moest doen :D

Komt me bekend voor...

Wij moesten in het middelbaar enkel 1.2km lopen, volgens mij moest het onder de 10 minuten om geslaagd te zijn en dat was hier altijd kantje boordje...

Nu zou ik de 1.2km afhaspelen op een kleine 5min. :woohoo:

Als je een opwarming doet, stop je die bij in je training? Of start je dan een nieuwe training (dit is wat ik doe voor een betere min/km)?
Nog even hierover: op een training hoef je geen betere min/km na te streven, toch? Elke training voluit lijkt me niet de gezondste manier!

Hier zit de warm-up en cooldown gewoon mee in de workout. Bij Garmin kan je ook je gemiddelde zien specifiek voor het workout gedeelte indien je dat nodig hebt.

Bij een rdl of een ldl doe ik dat ook niet. Maar bij een opwarming, interval, loslopen start ik bij elk gedeelte een nieuwe training op mijn horloge. Aan 1 stuk werkt ook wel. Denk dat het vooral is wat je prefereert, makkelijker om gemiddeldes te bekijken denk ik dan.
Ronde tijden gebruiken?

Terug
Bovenaan