Algemene Loopthread

Balen - Cretes de Spa gaat ook nooit doorgaan.

Trail de La Soupe had sowieso wel een zware dobber geweest met al die regen. Dat parcours is al uitdagend, laat staan met al die modder.
De regen begint trouwens wel wat tegen te steken ondertussen.

ging er inderdaad goed vettig bij liggen
maar toch jammer dat niets door gaat

goh, regen bij 10+graden vind ik nog niet zo erg, koude wind vind ik dan erger
maar de modder mag wel eens weg gaan...

Houden jullie bij het berekenen van jullie hartslagzones rekening met de HRR (hart rate reserve)?

Ik gebruikte voordien altijd de formule van Karvonen om mijn max hartslag te berekenen: 220 - leeftijd en daar dan een % van te nemen afhankelijk van de zone.
De formule die rekening houdt met HRR is: (max hartslag - rusthartslag)x ...% + rusthartslag. Ik gok dat mijn rusthartslag rond de 55 is.

Morgen moet ik 50min aan 70% lopen, gevolgd door 10min aan 80-85% en afsluiten met een cooling down van 15min aan 60-65%.

Zo zien de zones eruit met beide berekeningen:

zone 70%: 132 bpm vs. 148bpm

zone 80-85%: 150-160bpm vs. 161-168bpm

zone 60-65%: 113-122bpm vs. 135-141bpm

Als ik binnenkort 2u moet joggen op een zondag op vermoeide benen, lijkt 70% of 148bpm met de tweede formule toch wel vrij intens, niet? Voor mij zou dat een tempo betekenen van rond de 5min/km of er iets onder.

Je hebt toch 10% per zone? Dus die 148 is het max he, je hoeft niet tot het max te lopen natuurlijk.

En er zijn toch 5 zones? 50-60/60-70/... Of kiest ieder ‘merk’/programma zijn eigen zones misschien?

Ik had denk ik eens een run van 5K gedaan om zo uw hartslag te bepalen waarmee je de zones kon bepalen (dacht de laatste 20min tellen). Maar zou eens moeten opzoeken terug.

Zone is misschien de verkeerde woordkeuze, maar ik moet morgen 50min aan 70% lopen volgens het schema van Decathlon.

Hangt af van het trainingsprogramma denk ik?

De zones in mijn schema zijn met HRR berekend, en de langste loopjes zijn in zone 2 (134-147 bpm in mijn geval).

Ik vind op hartslag lopen top als beginner, maar nu zou ik dat toch echt niet meer kunnen. Ik besef dat ik een slecht voorbeeld ben voor de meesten aangezien mijn doelen wedstrijden zijn waar ik toch traag loop, maar doe het toch liever op gevoel. Vind je het ook niet gemakkelijker om meer tempo gericht te trainen wanneer je voor een specifieke tijd gaat?

Nogmaals, ik ben maar een trage ultraloper die zijn snelheid haalt door hoge volumes te draaien en af en toe door te trekken, maar toch.

Ondertussen begin ik wat te twijfelen aan mijn plan om de Houffatrail te lopen met een maar op zondag. Met de regen van de laatste tijd staat het waterpeil van de Ourthe wel erg hoog... En dan die river crossings... Zou wel speciaal zijn, maar of het verantwoord is...

Ook nog eens posten hier. Na mijn Achillespeesblessure van november-december (en december bijna volledig stilgelegen) een mooie maand opbouw gehad in januari, zelfs mijn PR op 5km geëvenaard.

Helaas zondag moeten terugkeren omdat mijn pees ineens weer pijn deed. Het zal nu echt tijd zijn om een dokter op te zoeken. Het is niet zo erg als het toen was want de pijn is weer volledig weg, maar het wordt precies iets sluimerend en ik wil er nu wel volledig van af zijn. Zeker aangezien ik te graag lang ga lopen en ik nog wel plannen heb dit jaar in die zin. Bummer :(

Vandaag ook naar de cardioloog voor inspanningstest in verband met mijn lage rusthartslag. Ik denk niet dat er iets aan de hand is, maar wil het toch even zeker weten.

Geprofiteerd van het droge weer om eindelijk mijn intervaltraining erdoor te krijgen deze week.
15 minuten opwarmen
1 minuut lopen à 5:08-5:20 - 1 minuut joggen/wandelen (x 12)
1 minuut lopen à 4:40 - 4:52 - 1 minuut joggen/wandelen (x 5)
15 minuten cooling down

ging eigenlijk best OK, hartslag wel hoog maar dat lijkt me niet onlogisch bij interval :p recuperatiestukjes merkte je toch dat de hartslag direct goed daalde dus dat is goed.

Volgens het schema ben ik nog steeds goed op weg om mijn doel (10km in 57 minuten) te halen op 20 februari, ik ben benieuwd allessinds. Het lijkt me nog een grote stap tov waar ik nu sta, maar ik merk wel vlot vooruitgang. We'll see :) en is het niet op 20 februari, dan lukt het wel in maart :D

In navolging van Karry mij eindelijk eens gewaagd aan mijn 10km PR. Niet specifiek op voorbereid, maar den benen voelden goed en hier op de dijk rechtdoor lopen leek me ideaal.
Eindelijk onder de 40 min kunnen duiken met 10k in 39:20!
Heel content met mijn tijd, goed ingedeeld en nergens stilgevallen.
Hiermee men eerste doel van 2021 bereikt, nu eens nadenken wat er volgt :)

Hatelijk! Ik geraak niet meer van de mijne af ... misschien dat ik toch eens naar de dokter moet. Hopelijk duurt het bij jou niet te lang.

ondertussen loop ik met steunkousen, loop ik niet langer dan 1000k met een paar (goeie) schoenen, loop ik nooit 2 dagen na elkaar. Niets helpt.

Herkenbaar. Heb er een heel aantal jaren geleden last van gehad en heeft lang geduurd voor ik er van af was.
Nu ging het goed en begon ik lichtjes meer te lopen, zonder problemen.

Dan maar steunkousen gekocht omdat ik voorbereid wilde zijn en nu begint 't weer natuurlijk...

En ik wilde mijn benen wat conditioneren want als we terug mogen ga ik in de ring vechten en zal ik sowieso heel wat kilometers moeten maken bovenop m'n trainingen.
Daar komt dan ook nog 5 keer in de week touwtje springen bij als opwarming dus ja

En ik voel 't nu ook al geregeld als ik op de zak trap met mn schenen.
Tis echt echt lullig want nu kan ik die conditionering van m'n benen trainen en sikkel ik er weer mee...

Hier ook last van de schenen. Mezelf nu maar voorgenomen van twee weken volledig niks te lopen in de hoop dat het dan weer beter is. Plezante start van het nieuwe jaar :rolleyes:

Trail du Grand Ballon gaat niet door op 1 mei :(
Eind juli is er wel een gelijkaardig event daar, dus dan gaan we ons daar op focussen. En ondertussen nog wat Ardennentrails doen. M'n collega sprak over Herbeumont, iemand al eens geweest daar?

Voor de tweede keer dit jaar in short gaan lopen.

De lente begint er aan te komen 🥳
Tijd om het volume beginnen te vergroten!
Oei, zolang het niet vreest & guur weer (wind & regen) haal ik nogal gemakkelijk een short boven :D
In november weer beginnen opbouwen, doel voorlopig is gewoon consistent blijven lopen en minstens 40km/week te draaien. Begin maart eens een eerste keer testen waar we staan met een HM. Voorlopig tussendoor ook vaak aan het fietsen als crosstraining, dus nieuwe marathonplannen blijven voorlopig nog op zak.

Edit: Ik ben trouwens voor een fresh start gegaan met beyondgaming, op 9lives stond ik geregistreerd onder 'antHraxx'.

Iemand ervaring met pijn in de voet? Vooral aan de bovenkant, in het verlengde van de dikke teen.
Het doet niet veel pijn maar eerder vervelend.

Terug
Bovenaan