Algemene Loopthread

Deze herfst/winter zou ik graag eens een paar trailruns doen. (Kluisbos/Muziekbos/Mont Saint Aubert). Nu is de vraag of ik hiervoor persé trailschoenen nodig heb? De paar trailschoenen die ik al bekeken heb (oa pegasus trail) hebben noppen van 3.5mm en deze zouden niet voldoende zijn bij modderige omstandigheden aldus de reviewer.

Ervaringsdeskundigen?
Zit er redelijk wat reliëf en veranderende ondergrond in het parcours? Dan sowieso trailschoenen of je maakt de kans om ge-wel-dig hard op je zak te vallen. Levensgevaarlijk imo, je komt constant gladde ondergronden tegen en dat is dag en nacht verschil qua grip. Ik zou het iedereen instant aanraden. Gladde steen enzovoort ga ik redelijk vlotjes over met veel grip met mijn trail schoenen, als ik dat met mijn wegschoenen zou doen breek ik mijn nek op diezelfde stenen.

Vooral wanneer je bergaf gaat is het belangrijk. Dus als het vlakke toertjes zijn met wat modder gewoon, maakt niet veel uit. Pak dan gewoon schoenen die je vuil mag maken. Ik eb graag droge voeten dus ik pak wel trailschoenen voor zulke loopjes, maar meer uit comfort dan veiligheid.

Mijn huidige loopschoenen die hebben heel weinig grip als er modder is op de weg, dus misschien ook eens trailschoenen aanschaffen voor nat weer.
Ik heb toch al enkele keren gehad dat ik wegslipte en me wel nog met wat geluk kon recht houden.
En ja , natte voeten hebben is ook vervelend, zeker in de winter dan wanneer het koud is.

Mijn huidige loopschoenen die hebben heel weinig grip als er modder is op de weg, dus misschien ook eens trailschoenen aanschaffen voor nat weer.
Ik heb toch al enkele keren gehad dat ik wegslipte en me wel nog met wat geluk kon recht houden.
stokken helpen ook !

en kousen met merinowol zijn ook handig in nat weer

Hier zondag ook de Marathon van Antwerpen gelopen. Zoals ik enkele pagina's geleden had gepost was het eigenlijk de bedoeling om de marathon van Eindhoven (de week ervoor) te lopen.

De donderdag voor Eindhoven was ik jammer genoeg ziek geworden (maar niet overdreven). Het zat ook allemaal boven mijn nek en ik had geen koorts. Toen al beginnen twijfelen wat nu het beste plan van aanpak was. De dag erop gemerkt dat lopen niet ging en mij een ticketje voor Antwerpen gekocht (terwijl ik ondertussen wél zat te carb loaden, want ik had nog een klein sprankelje hoop dat ik beter ging zijn). Tegen de zaterdag begon ik mij wel iets beter te voelen en toch een training kunnen doen. Gezien de omstandigheden (hotel, verplaatsing, ...) toch besloten om te starten met het idee dat ik nog kon stoppen als ik mij niet goed voelde. Het niet goed voelen werd uiteindelijk 20 kilometer waarna ik besloot om uit te stappen. De dag zelf totaal geen last van de benen en dus toen de knop omgedraaid dat ik Antwerpen zou meelopen.

De dag erna werd ik echter wakker met extreem stijve benen (vermoedelijk van te opgespannen te lopen door het ziek zijn?), waardoor ik toch terug begon te twijfelen. Tegen donderdag was dit uiteindelijk beter en dan toch het idee gekregen dat ik Antwerpen op zijn minst zou proberen.

Het orginele idee was om in Eindhoven aan 3:53/km te pacen met als doeltijd 2:45. 2:45 is in theorie 3:55/km maar je loopt (zoals de discussies hierboven zeggen) altijd wel +- 200m meer waar ik marge voor wou inbouwen. Gezien de minder optimale omstandigheden echter besloten om aan 3:55-3:56 te beginnen.

Tijdens de Marathon zelf begon ik al snel last te krijgen van mijn quadriceps, vanwege de pijn die er van de week ervoor nog in zat. Toen dacht ik al dat het nog een lange tocht ging worden. Dat gevoel bleef echter redelijk stabiel tot km 35. Tot km 35 heb ik kunnen lopen aan 3:56/km gemiddeld maar toen merkte ik dat het beste er wel af was. Ik had mezelf toen voorgenomen dat ik (op mijn horloge) nog graag onder sub 4:00/km wou eindigen. Op de exacte afstand is dat 2:48. Met de extra meters die je altijd doet hoopte ik echter om sub 2:50 te finishen. Uiteindelijk gefinisht (op mijn horloge) aan 3:59km maar wel met meer extra meters dan gehoopt (gefinisht op 42,8) op 2:50:XX.

Ik heb het al even kunnen laten bezinken en het is geen tijd waar ik warm van word. Initieel had ik op veel sneller gehoopt/verwacht. Aan de andere kant ben ik wel tevreden met de tijd gezien de omstandigheden (met het ziek zijn). Ik denk ook dat ik met dezelfde vorm in Eindhoven zeker enkele minuten van de tijd had gehaald. Antwerpen is namelijk niet het snelste parcours (bochten, kasseien, ...)

Al bij al vond ik het wel echt leuk. Ik heb tot km32 met de eerste vrouw gelopen waardoor ik echt kon meesurfen op de aanmoedigingen. Bovendien vind ik het ook echt de charme van de Marathon dat je relatief weinig kansen hebt om die echt goed te doen en dat echt alles moet goed zitten op de dag zelf en in de voorbereiding om een strakke tijd neer te zetten. Nu is dat helaas niet gelukt.

Ik heb Antwerpen al enkele keren gelopen en ik moet zeggen dat de organisatie wel sterk verbeterd is doorheen de jaren. Er waren meer als voldoende toiletten, startprocedure zat goed in elkaar, ... Het enige jammer aan Antwerpen is het parcours :unsure:

Ik heb Antwerpen al enkele keren gelopen en ik moet zeggen dat de organisatie wel sterk verbeterd is doorheen de jaren. Er waren meer als voldoende toiletten, startprocedure zat goed in elkaar, ... Het enige jammer aan Antwerpen is het parcours :unsure:
je loopt liever op de parking? :s

Nee, ik snap wel de teleurstelling 2 keer dezelfde ronde, nooit echt aangenaam. Vroeger meegedaan en toen liepen ze nog door onder andere het rivierenhof enz.

je loopt liever op de parking? :S

Nee, ik snap wel de teleurstelling 2 keer dezelfde ronde, nooit echt aangenaam. Vroeger meegedaan en toen liepen ze nog door onder andere het rivierenhof enz.
Als de parking vlak is met perfecte weg wel ja :unsure:

Ik heb het idee dat ze hard proberen inzetten om het voor de toeschouwers aangenaam te maken door die dubbele lus maar in de praktijk staat er vanaf centraal station tot de kaaien toch zeer weinig volk (behalve op de Dageraadplaats). In het begin over de Mexicobrug lopen en dan te weten "ik moet straks deze kasseien nog eens doen maar dan op km 25" was ook niet heel motiverend

Hier zondag ook de Marathon van Antwerpen gelopen. Zoals ik enkele pagina's geleden had gepost was het eigenlijk de bedoeling om de marathon van Eindhoven (de week ervoor) te lopen.

De donderdag voor Eindhoven was ik jammer genoeg ziek geworden (maar niet overdreven). Het zat ook allemaal boven mijn nek en ik had geen koorts. Toen al beginnen twijfelen wat nu het beste plan van aanpak was. De dag erop gemerkt dat lopen niet ging en mij een ticketje voor Antwerpen gekocht (terwijl ik ondertussen wél zat te carb loaden, want ik had nog een klein sprankelje hoop dat ik beter ging zijn). Tegen de zaterdag begon ik mij wel iets beter te voelen en toch een training kunnen doen. Gezien de omstandigheden (hotel, verplaatsing, ...) toch besloten om te starten met het idee dat ik nog kon stoppen als ik mij niet goed voelde. Het niet goed voelen werd uiteindelijk 20 kilometer waarna ik besloot om uit te stappen. De dag zelf totaal geen last van de benen en dus toen de knop omgedraaid dat ik Antwerpen zou meelopen.

De dag erna werd ik echter wakker met extreem stijve benen (vermoedelijk van te opgespannen te lopen door het ziek zijn?), waardoor ik toch terug begon te twijfelen. Tegen donderdag was dit uiteindelijk beter en dan toch het idee gekregen dat ik Antwerpen op zijn minst zou proberen.

Het orginele idee was om in Eindhoven aan 3:53/km te pacen met als doeltijd 2:45. 2:45 is in theorie 3:55/km maar je loopt (zoals de discussies hierboven zeggen) altijd wel +- 200m meer waar ik marge voor wou inbouwen. Gezien de minder optimale omstandigheden echter besloten om aan 3:55-3:56 te beginnen.

Tijdens de Marathon zelf begon ik al snel last te krijgen van mijn quadriceps, vanwege de pijn die er van de week ervoor nog in zat. Toen dacht ik al dat het nog een lange tocht ging worden. Dat gevoel bleef echter redelijk stabiel tot km 35. Tot km 35 heb ik kunnen lopen aan 3:56/km gemiddeld maar toen merkte ik dat het beste er wel af was. Ik had mezelf toen voorgenomen dat ik (op mijn horloge) nog graag onder sub 4:00/km wou eindigen. Op de exacte afstand is dat 2:48. Met de extra meters die je altijd doet hoopte ik echter om sub 2:50 te finishen. Uiteindelijk gefinisht (op mijn horloge) aan 3:59km maar wel met meer extra meters dan gehoopt (gefinisht op 42,8) op 2:50:XX.

Ik heb het al even kunnen laten bezinken en het is geen tijd waar ik warm van word. Initieel had ik op veel sneller gehoopt/verwacht. Aan de andere kant ben ik wel tevreden met de tijd gezien de omstandigheden (met het ziek zijn). Ik denk ook dat ik met dezelfde vorm in Eindhoven zeker enkele minuten van de tijd had gehaald. Antwerpen is namelijk niet het snelste parcours (bochten, kasseien, ...)

Al bij al vond ik het wel echt leuk. Ik heb tot km32 met de eerste vrouw gelopen waardoor ik echt kon meesurfen op de aanmoedigingen. Bovendien vind ik het ook echt de charme van de Marathon dat je relatief weinig kansen hebt om die echt goed te doen en dat echt alles moet goed zitten op de dag zelf en in de voorbereiding om een strakke tijd neer te zetten. Nu is dat helaas niet gelukt.

Toch proficiat met uw prestatie!

Ik snap uw ontgoocheling uiteraard volledig, zeker na het werk dat je er ongetwijfeld in hebt gestoken, maar ergens vind ik het wel heel knap dat je een knop hebt kunnen omdraaien en er toch nog veel hebt uitgehaald. Zoals gezegd kan er altijd iets mislopen in aanloop naar of tijdens een marathon en dan is het knap om er toch nog iets uit te halen.

Doet mij wat denken aan enkele jaren geleden. Super hard getraind voor de marathon van Antwerpen, in topvorm aan de start gestaan en na 20km enorme last van mijn darmen beginnen krijgen. 4 keer moeten stoppen om een nummer 2 te doen. Uiteindelijk nadien een knop omgedraaid en beslist op 2 weken later in Brugge te lopen om mijn conditie niet verloren te laten gaan en daar een PR gelopen.

Onder de 3u is al enorm knap, dan moet je 4:16 lopen, en zeker onder de 4:00
Ik zou eens willen onder de 4:00 duiken op de 5km. Volgens Strava is mijn PR 20:52. Maar ik heb dat 2 jaar geleden als deel van de halve marathon van Antwerpen gelopen :)

Onder de 3u is al enorm knap, dan moet je 4:16 lopen, en zeker onder de 4:00
Ik zou eens willen onder de 4:00 duiken op de 5km. Volgens Strava is mijn PR 20:52. Maar ik heb dat 2 jaar geleden als deel van de halve marathon van Antwerpen gelopen :)
We hadden in het middelbaar ne leraar en zijne bijnaam was 'Den Bolle' en hij was fanatiek bezig met lopen. Hij stoomde ons dan klaar voor een wedstrijdje op 2 km. Maar ik heb voor de wedstrijd forfait gegeven. Ik kreeg kritiek van hem dat ik niet hard genoeg trainde en ..

Ik was 15 jaar, ik woog ongeveer 65kg voor 1m84 (ik was toen nog echt mager in die tijd) Ik schaatste meermaals per week en ik deed 2x per week aan judo. Dus je kon mij toen toch wel sportief noemen. Op training was ik echter chronisch voorlaatste van de klas (één iemand was nog slechter maar daar kon ik letterlijk 2x in). Mijn PR toen was 8:30 of 4:15/km. Om maar te zeggen: Ik heb nooit veel looptalent gehad puur op snelheid.

Ik haat het als ik weer ene moet aanhoren: Als je echt hard traint dan kan iedereen (jij ook Makila) onder de 4:00 lopen per km.
Als je bedoelt 1 km lang. Ja zeker? Mijn PR op 1 km heb ik gelopen in 2017 als ouwe zak (43 jaar) en dat is 3:57. :D

4:00 op 5 km gaat altijd ne droom blijven. Dat zat er bij mij eigenlijk nooit in. Allé ja stel dat ik gestopt zou zijn met school en Borlée als trainer zou hebben gehad: Ja OK dan misschien wel hé, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 jaar geleden 1:33:16 op de halve van Antwerpen oftewel 4:25/km gelopen. De eerste 5k waren toen in 20:52 (4:13/km) gelopen, de pacer was te rap gestart. Dat was zonder te mikken op een PR op de 5K. Dus het zou moeten doenbaar zijn om 5k onder de 4:00/km te lopen als ik mij daar op toeleg, maar net een tikkeltje te snel lopen is altijd gevaarlijk voor blessures.

Ik heb 2 jaar geleden 1:33:16 op de halve van Antwerpen oftewel 4:25/km gelopen. De eerste 5k waren toen in 20:52 (4:13/km) gelopen, de pacer was te rap gestart. Dat was zonder te mikken op een PR op de 5K. Dus het zou moeten doenbaar zijn om 5k onder de 4:00/km te lopen als ik mij daar op toeleg, maar net een tikkeltje te snel lopen is altijd gevaarlijk voor blessures.

Om eerlijk te zijn zou het geen probleem mogen zijn als je 1u33 op de HM kan. Ook al is het 2j geleden.
Als je specifiek wat op snelheid werkt dan moet dat echt wel lukken.

Maar het mentale speelt ook een rol natuurlijk. 5km is 4,5km op de limiet lopen en vele worstelen met dat cijfer van 4:00/km.
Mits de juiste techniek is er niet zoveel meer risico als je sneller loopt. Maar sneller lopen wilt bij velen zeggen anders lopen en daar schort het.

Ik heb met pijn aan m'n Achillespees (blessure, overbelasting volgens m'n huisarts maar geen scheur gelukkig) verstek moeten geven voor de marathon van Antwerpen, één week voor het doel...
al weet ik niet of ik er klaar voor was... 'maar' 500-tal km gelopen de 4 maanden ervoor, aantal trainingen geskipped door social issues (ldvd), corona heeft me 3 weken terug stevig beet gehad terug... Wel m'n PR op de 10km eindelijk onder de 50min gekregen en m'n PR op de HM was ook eraan gegaan als ik in die training niet de blessure was opgelopen...

Kiné heeft nog niet terug gebeld... Ben aan het twijfelen om volgende week langzaam te herstarten met 4/4/5 km (3 per week) ... Maar ik mis nu wel een 'doel' en vaak echt van m'n tweede marathon niet gehaald te hebben (eerste in februari wel).

al weet ik niet of ik er klaar voor was... 'maar' 500-tal km gelopen de 4 maanden ervoor
Ik zit aan 579 km lopen (+-600 eind oktober) + 1,2 km zwemmen + 18,8 km wandeltochtjes sinds begin juli en ik voel mij amper klaar om ne HM te lopen op wedstrijdniveau. Die traagjes lopen zal al wel lukken. Over ne marathon spreken we dan nog niet eens.

Allé het hangt er vanaf: Een marathon rustig uitlopen met wandelpauzes tegen 7-8min/km zal mij wel lukken maar ik heb dus meer gelopen dan jij. Ik overweeg pas NU zondag voor het eerst dit jaar een HM te lopen op training. :tongue:

Kudos dat je het geprobeerd hebt, maar mirakels bestaan helaas nog niet. :support:

Ik zit aan 579 km lopen (+-600 eind oktober) + 1,2 km zwemmen + 18,8 km wandeltochtjes sinds begin juli en ik voel mij amper klaar om ne HM te lopen op wedstrijdniveau. Die traagjes lopen zal al wel lukken. Over ne marathon spreken we dan nog niet eens.

Allé het hangt er vanaf: Een marathon rustig uitlopen met wandelpauzes tegen 7-8min/km zal mij wel lukken maar ik heb dus meer gelopen dan jij. Ik overweeg pas NU zondag voor het eerst dit jaar een HM te lopen op training. :tongue:

Kudos dat je het geprobeerd hebt, maar mirakels bestaan helaas nog niet. :support:

Eerste marathon in Februari is gelukt hé 😅, nu ja, 37km gelopen, 5km gewandeld, maar het parcours was bijna volledig offroad, 400 hoogtemeters... Prachtig weer wel toen...

Ik had de marathon wel kunnen uitlopen, Trenara voorspelde zelfs 3h50 waar ik ruim tevreden mee zou zijn (als ik alle trainingen had gedaan was de voorspelling 3h25). Ik loop/liep recreatief... Ik ga dat nooit niet 'winnen' of uitlopen aan toptijden.

Eerste marathon in Februari is gelukt hé 😅, nu ja, 37km gelopen, 5km gewandeld, maar het parcours was bijna volledig offroad, 400 hoogtemeters... Prachtig weer wel toen...

Ik had de marathon wel kunnen uitlopen, Trenara voorspelde zelfs 3h50 waar ik ruim tevreden mee zou zijn (als ik alle trainingen had gedaan was de voorspelling 3h25). Ik loop/liep recreatief... Ik ga dat nooit niet 'winnen' of uitlopen aan toptijden.
Tenzij je op training LSD's doet van 40-45 km moet je bij die 3:25 er 5-10 minuten bijtellen. ;) [en/ of je moet meer weekvolume lopen]
Anders sta je mogelijks inderdaad te voet de laatste 5 - 10 km als daar lastige stukken in zitten (ik ga er nu van uit dat je max 32-35 km LSD's doet op training)

Uitlopen zal altijd wel gaan maar het grootste gevaar = blessures en overbelasting.

Tenzij je op training LSD's doet van 40-45 km moet je bij die 3:25 er 5-10 minuten bijtellen. ;) [en/ of je moet meer weekvolume lopen]
Anders sta je mogelijks inderdaad te voet de laatste 5 - 10 km als daar lastige stukken in zitten (ik ga er nu van uit dat je max 32-35 km LSD's doet op training)

Uitlopen zal altijd wel gaan maar het grootste gevaar = blessures en overbelasting.

Nope, langste LSD's waren 27km en 30km ofzo.

Maar ik weet niet hoe ik de blessure had kunnen vermijden. Ik heb anderhalve week inderdaad stilgelegen door corona en daarna idd 'plankgas' de weken erna om terug in te pikken op het hardloopschema en dat heeft mogelijks de overbelasting mee veroorzaakt... Dat en wat extra kilo's de laatste maanden maar die verdwijnen ook wel weer.

Een off-road marathon uitlopen in februari was ook al een mooie verwezenlijking voor iemand die 10 jaar geleden nooit liep hoor. 😅

Maar ik weet niet hoe ik de blessure had kunnen vermijden.
Misschien door minder snel die (eerste) marathon te lopen? Langer opbouwen? En tevens een beetje geluk te hebben ... + het hangt ook van je sportverleden af en je genetica.

Nu ik moet zelf eigenlijk niet veel zeggen. Ik heb mij tss 2014 en 2017 er ook aan bezondigd hoor. Geduld is geen mooie deugd :)

Al ben ik wel altijd sportief geweest, vooral mijn benen zijn sterk ontwikkeld, waardoor de kans dat ik een ernstige beenblessure op loop heel klein is. Maar goed dat maakt uw rekening niet hé.

Terug
Bovenaan