Algemene Loopthread

Onverwacht diep onder mijn vorige PR gedoken. De vorige waren wel allemaal in een halve IM.

Wat was dat voor gerommel met de bordjes? Er stonden telkens op bijna 800m uit elkaar hetzelfde km bordje. Er liepen op enkele honderden meters uit elkaar 2 pacers met 1:40, maar geen van beiden had een doorkomtijd in de buurt van eender welk bordje. Ik ben benieuwd of ze op tijd zijn aangekomen?

Ik had het gehad en heb ze dan beiden voorbij gelopen. Dat is wel echt moeilijk met zo’n groep errond. 😅

Als ik mij niet vergis komt die verwarring door het feit dat er kilometers aangegeven stonden voor de marathon en de halve marathon, maar zonder extra info ivm welk bord voor welke afstand was. Volgens mij waren de rode “kilometer bordjes” van de marathon en de andere van de halve.

Moet wel zeggen dat ik in het begin ook wel serieus in de war was.

Onverwacht diep onder mijn vorige PR gedoken. De vorige waren wel allemaal in een halve IM.

Wat was dat voor gerommel met de bordjes? Er stonden telkens op bijna 800m uit elkaar hetzelfde km bordje. Er liepen op enkele honderden meters uit elkaar 2 pacers met 1:40, maar geen van beiden had een doorkomtijd in de buurt van eender welk bordje. Ik ben benieuwd of ze op tijd zijn aangekomen?

Ik had het gehad en heb ze dan beiden voorbij gelopen. Dat is wel echt moeilijk met zo’n groep errond. 😅
Ik was de pacer van 1u40 en mijn chiptijd was 1:39:59 :)

De bordjes van de marathon waren er ook hé (rood kleur) En na 15km gaf mijn horloge 15,3km aan. Dus afgaan op kilometerpunten is geen goed idee.

Laatst bewerkt:
Ik was de pacer van 1u40 en mijn chiptijd was 1:39:59 :)

De bordjes van de marathon waren er ook hé (rood kleur) En na 15km gaf mijn horloge 15,3km aan. Dus afgaan op kilometerpunten is geen goed idee.
Beter pacen kan niet! :D

Als er 2 borden staan en geen van beide komt overeen met je GPS, dan is op je GPS afgaan ook niet echt een optie. Ik kom vandaag uit op 21.44 km, terwijl het volgens mij een uitgemeten parcours is. Ik heb gewoon elk pacing scenario dat ik had overboord gegooid en gelopen op wat ik dacht dat ik kon volhouden.

Ik 21,5km (dual band op m'n sporthorloge voor meerdere satellietsignalen en accurate registratie afstand). Aangezien ik een grote groep meetrok, kon ik zeker niet de ideale lijn lopen. Ik kijk eigenlijk nooit naar de borden, in geen enkele wedstrijd en heb nu toch al een achttal marathons gelopen.

In de Facebook groep van het pacing team hebben ze al een overzicht gepost van alle Pacers in Antwerpen vandaag (op de hele en halve marathon) en als ik dat snel bekijk zitten de meesten er toch echt wel niet ver vanaf (al zegt de eindtijd uiteraard niet alles.

Soit, ik heb nu op een dikke maand tijd 2 pacing opdrachten uitgevoerd (3u15 op IFF marathon en sub 3u vandaag), ik vind het geweldig om te doen, maar het is heus niet altijd even eenvoudig. Splits in een stad zijn niet altijd even accuraat, kilometers aangegeven op de borden komen daardoor niet exact overeen met wat uw horloge aangeeft, welke pacing strategie hanteer je, enz…

Vandaag bijvoorbeeld gaf mijn Garmin 42,62km aan, lijkt niet veel meer dan 42,19km, maar als je te juist mikt, zit je misschien net boven de 3u en daar is dan helemaal niemand blij mee.

Ik vind het fantastisch om te doen, maar hoewel het loop gedeelte poepsimpel is, brengt het toch best wat verantwoordelijkheid met zich mee. Als je gewoon zelf loopt en je behaalt uw doel niet, kan je het alleen uzelf kwalijk nemen. Als je moet pacen en je brengt 50 man in 3u01 over de streep ipv 2u59 zit je met een heel ander probleem….

Wel heel veel “merci” te horen gekregen na de finish, dus zullen wel iets goed hebben gedaan!

Laatst bewerkt:
Ik 21,5km (zelfs met dual band op m'n sporthorloge voor meerdere satellietsignalen). Aangezien ik een grote groep meetrok, kon ik zeker niet de ideale lijn lopen. Ik kijk eigenlijk nooit naar de borden, in geen enkele wedstrijd en heb nu toch al een achttal marathons gelopen.
Je groep was inderdaad ontzettend groot en moeilijk in te halen.

Ik kijk normaal ook niet naar de borden, maar door de onverwachte start en de voorbije beperkte trainingsperiode (eerder herstelperiode) wou ik wat experimenteren. Ik heb het eerste deel gelopen op de Garmin pacer.

Waren er nu extra bevoorradingen ingelegd met de warmte of heb ik verkeerd geteld dat er meer waren? :unsure:

In de Facebook groep van het pacing team hebben ze al een overzicht gepost van alle Pacers in Antwerpen vandaag (op de hele en halve marathon) en als ik dat snel bekijk zitten de meesten er toch echt wel niet ver vanaf (al zegt de eindtijd uiteraard niet alles.

Soit, ik heb nu op een dikke maand tijd 2 pacing opdrachten uitgevoerd (3u15 op IFF marathon en sub 3u vandaag), ik vind het geweldig om te doen, maar het is heus niet altijd even eenvoudig. Splits in een stad zijn niet altijd even accuraat, kilometers aangegeven op de borden komen daardoor niet exact overeen met wat uw horloge aangeeft, welke pacing strategie hanteer je, enz…

Vandaag bijvoorbeeld gaf mijn Garmin 42,62km aan, lijkt niet veel meer dan 42,19km, maar als je te juist mikt, zit je misschien net boven de 3u en daar is dan helemaal niemand blij mee.

Ik vind het fantastisch om te doen, maar hoewel het loop gedeelte poepsimpel is, brengt het toch best wat verantwoordelijkheid met zich mee. Als je gewoon zelf loopt en je behaalt uw doel niet, kan je het alleen uzelf kwalijk nemen. Als je moet pacen en je brengt 50mijl in 3u01 over de streep ipv 2u59 zit je met een heel ander probleem….

Wel heel veel “merci” te horen gekregen na de finish, dus zullen wel iets goed hebben gedaan!
Versta me niet verkeerd: ik heb veel respect voor de pacers en het is duidelijk dat ze een goede job gedaan hebben. Ik was gewoon in de war door de verschillende groepen en afstandsaanduidingen. Ik weet dat pacers hier soms wel eens kritiek krijgen, maar dat was dus zeker niet mijn bedoeling. Ik maakte er bewust een vraag van hoe die uiteindelijk waren doorgekomen.

Versta me niet verkeerd: ik heb veel respect voor de pacers en het is duidelijk dat ze een goede job gedaan hebben. Ik was gewoon in de war door de verschillende groepen en afstandsaanduidingen. Ik weet dat pacers hier soms wel eens kritiek krijgen, maar dat was dus zeker niet mijn bedoeling. Ik maakte er bewust een vraag van hoe die uiteindelijk waren doorgekomen.

Nee, nee, mijn post was ook helemaal niet op u bedoeld hoor. Ik wilde gewoon even mijn relaas doen vanuit het standpunt van een pacer. Want ik weet dat er soms commentaar komt op Pacers (daarom niet hier). Het is gewoon niet altijd even gemakkelijk en niet zo eenvoudig als “gewoon tempo x aanhouden op de afstand.”

Aan bevoorradingen houd je wat in, kijk je achterom om te zien of uw groep terug volledig is, enz… Klinkt stom, maar als ik gewoon door de bevoorradingen heen loop zonder te vertragen, dunnen we de groep op 1, 2, 3 uit.

Ik wilde het gewoon even kaderen om aan te geven dat er soms wel wat bij komt kijken. Feit is ook dat het gewoon iets is dat je wat meer moet doen om onder de knie te krijgen, want ik doe heus ook niet alles perfect wanneer ik pace.

Laatst bewerkt:
Zoon vandaag zijn eerste cross gelopen als benjamin in Berlare. Wel eens leuk om dat allemaal zo te zien zo'n dingen als niet kenner.
Toch groot verschil piste / veld. Zoon gaf het ook wel aan + veel volk in zijn race en publiek zal wel wat indrukken gegeven hebben.

Ik vind het fantastisch om te doen, maar hoewel het loop gedeelte poepsimpel is, brengt het toch best wat verantwoordelijkheid met zich mee. Als je gewoon zelf loopt en je behaalt uw doel niet, kan je het alleen uzelf kwalijk nemen. Als je moet pacen en je brengt 50 man in 3u01 over de streep ipv 2u59 zit je met een heel ander probleem….

Ik heb hem gelopen, mijn tijd was 3u31 maar het had 3u28 geweest moest het gewoon 42,195m geweest zijn (wat mijn marathon tijd was op Strava). Ik kan begrijpen dat ze dat niet exact tot op de meter kunnen passen, maar ik kwam uit op 42,75 km en dat is toch ruim een halve kilometer meer, dus dat kan 3 minuten verschil gemaakt hebben.

Zeer tevreden, nog nooit een marathon gelopen, dus ik wist niet goed wat mijn tijd ging zijn (ik wou gewoon finishen onder 4u).
Nu herstel, volgende week niet lopen om alles te laten herstellen, want mijn knieën doen echt zeer nu. Mijn langste training was 27km en dit was er even >15km meer. Vanaf 35km is dat gewoon blijven doorlopen op karakter, ik liep na 32km nog altijd tussen 5:00 en 5:20 per km, dus viel mee met het verval. Ik was in het begin bij de pacer van 3u45 gestart, dat was te traag voor mij.

Nu geen lange lopen meer dit jaar, ik zou wel eens op een 5-10k run willen knallen. En misschien eens een halve in't voorjaar.

Uw toestel is ook niet perfect he, ik geloof liever een officiële opmeting dan een GPS horloge in de stad.
En daarbij, de mattijd is officieel, dat is nu eenmaal zo.

Proficiat aan de pacers, lijkt mij inderdaad absoluut niet gemakkelijk.

Ik ben ook aan het taperen nu voor Frankfurt komende zondag. Kijk er enorm naar uit!

Uw toestel is ook niet perfect he, ik geloof liever een officiële opmeting dan een GPS horloge in de stad.
En daarbij, de mattijd is officieel, dat is nu eenmaal zo.

Proficiat aan de pacers, lijkt mij inderdaad absoluut niet gemakkelijk.

Ik ben ook aan het taperen nu voor Frankfurt komende zondag. Kijk er enorm naar uit!
Dat was geweten dat het iets langer was. Een van de pacers had het wel tegen een maat gezegd dat het parcours iets te lang was. Je moet daar als pacer ook rekening mee houden.
Die maat had trouwens 42,9km volgens zijn Apple Watch.

Dus ja onderling zit er nog verschil op tussen de verschillende GPS horloges.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem gelopen, mijn tijd was 3u31 maar het had 3u28 geweest moest het gewoon 42,195m geweest zijn (wat mijn marathon tijd was op Strava). Ik kan begrijpen dat ze dat niet exact tot op de meter kunnen passen, maar ik kwam uit op 42,75 km en dat is toch ruim een halve kilometer meer, dus dat kan 3 minuten verschil gemaakt hebben.
Ik heb 5x een marathon gedaan en meestal zat mijn Garmin redelijk nauwkeurig op de juiste afstand, maar in Amsterdam gaf hij aan dat ik ongeveer 43km heb gedaan. Geen idee wat zo'n grote afwijking kan verklaren, in Genève of Madrid zat ik knal op de 42.4 km.

Ik was de laatste twee weken van mijn voorbereiding ziek/licht geblesseerd/heel lange uren aan het werken dus het finishen is wat misgelopen.

Gisteren dan toch een goed stukje onder de 1:55 (mijn oorspronkelijke doel) kunnen duiken maar de 1:50 aanvallen viel in duigen tegen km 16. Ik moet nu wel zeggen, ondanks dat ik veel moest versnellen en vertragen door het inhalen lag het aan mezelf. Ik was 5:10 aan het lopen in het begin waardoor ik nogal snel boven 170-175 hartslag zat. Maar het voelde prima dus ik ben zorgeloos doorgelopen tussne 5:10 en 5:15 tot het laatste kwart van de wedstrijd. Km 19 was ik sterven na dood tot ik terug een revival had en weer 5:30 ben gaan rennen. :unsure:

Ik kreeg eerlijk gezegd ook wel geen gummie meer door mijn keel. Dat verveelt echt wel na een uur.

Was mijn eerste wedstrijd dus was wat in de war wanneer de tracking zou beginnen, met mijn Strava beginnen tracken vanaf de boog aan het podium en dan kom ik uit op 1:53:26 voor mijn HM maar wel 21,43km gelopen. Aan mijn tijd te zien op de app tracking is die iets trager dus ik neem aan dat tracking iets verder begon?

Soit op zich tevreden, ik denk niet dat ik 1:50 had gehaald als ik mijn race beter had ingedeeld, 1:51 zat er wel in.

Nee, nee, mijn post was ook helemaal niet op u bedoeld hoor. Ik wilde gewoon even mijn relaas doen vanuit het standpunt van een pacer. Want ik weet dat er soms commentaar komt op Pacers (daarom niet hier). Het is gewoon niet altijd even gemakkelijk en niet zo eenvoudig als “gewoon tempo x aanhouden op de afstand.”

Aan bevoorradingen houd je wat in, kijk je achterom om te zien of uw groep terug volledig is, enz… Klinkt stom, maar als ik gewoon door de bevoorradingen heen loop zonder te vertragen, dunnen we de groep op 1, 2, 3 uit.

Ik wilde het gewoon even kaderen om aan te geven dat er soms wel wat bij komt kijken. Feit is ook dat het gewoon iets is dat je wat meer moet doen om onder de knie te krijgen, want ik doe heus ook niet alles perfect wanneer ik pace.

Ik denk dat soms de kritiek wel terecht is.
Als je aan een schema van 4m45 moet lopen en loopt 4m30 kilometers aan een stuk dan doe je uw job gewoon niet goed. Als ik op de 10miles voorbijgestoken wordt door de pacer van 1u10 en ik loop aan een tempo voor 1u7 dan klopt er iets niet.

Maar ik moet zeggen gisteren op de marathon was de pacer van 3u30 echt wel goed. Liep een strak tempo en deed alles wat hij moest doen.
Tot kilometer 21 mooi in zijn kielzog gelopen, dan dringend naar het toilet gemoeten en goed 2minuten letterlijk verscheten. Dan gewoon terug gestart en het tempo verhoogd naar 4m30-4m35 en bij hem terug aangesloten rond kilometer 26-27. Daardoor dus ook een negatieve split gelopen.
Officiële tijd uiteindelijk 3u30m27s, op 42,73km. Content mee gezien de voorbereiding niet ideaal was, dit mijn eerste marathon was, mijn enkel al 2 weken echt zeer doet en ik dus gewoon behoedzaam heb gelopen.
Uit schrik omdat ik niet wist wat te verwachten gewoon voor een tempo gegaan waarvan ik wist dat het zeker moest lukken, en dat is ook gewoon gelukt.
Achteraf had ik zonder die blessure en minder schrik veel ambitieuzer mogen zijn, onder de 3u10 was niet gek geweest.
Maar zelfs dat steekt in feite niet. Ik heb dat vakje afgevinkt, ik ben nu een echte loper in iedereen zijn ogen.
Misschien vind ik ooit nog wel de goesting. Maar ik ben allesbehalve verliefd geworden.

Al gebied eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik rondom mij weinig mensen heb gezien die zich overschatte, waar ik toch wel van schrok.

Maar dat het parcours te lang was lijkt me wel duidelijk. In feite not done, zeker niet als het 4-500m is.

Laatst bewerkt:
Maar dat het parcours te lang was lijkt me wel duidelijk. In feite not done, zeker niet als het 4-500m is.
Hoeveel te lang was het?

Op je horloge ga je altijd meer hebben dan de ideale lijn in een stadsmarathon hé?

Mijn beste prestatie qua "afstand" was in Rotterdam waar ik echt enorm hard gelet heb om telkens de ideale lijn te lopen en daar had ik 42,42 op mijn horloge aan de finish. Daar liepen toen een pak toppers mee dus ik vermoed dat de effectieve korste afstand daar wel quasi perfect 42,195 zal geweest zijn?

Ik denk dat soms de kritiek wel terecht is.
Als je aan een schema van 4m45 moet lopen en loopt 4m30 kilometers aan een stuk dan doe je uw job gewoon niet goed. Als ik op de 10miles voorbijgestoken wordt door de pacer van 1u10 en ik loop aan een tempo voor 1u7 dan klopt er iets niet.

Maar ik moet zeggen gisteren op de marathon was de pacer van 3u30 echt wel goed. Liep een strak tempo en deed alles wat hij moest doen.
Tot kilometer 21 mooi in zijn kielzog gelopen, dan dringend naar het toilet gemoeten en goed 2minuten letterlijk verscheten. Dan gewoon terug gestart en het tempo verhoogd naar 4m30-4m35 en bij hem terug aangesloten rond kilometer 26-27. Daardoor dus ook een positieve split gelopen.
Officiële tijd uiteindelijk 3u30m27s, op 42,73km. Content mee gezien de voorbereiding niet ideaal was, dit mijn eerste marathon was, mijn enkel al 2 weken echt zeer doet en ik dus gewoon behoedzaam heb gelopen.
Uit schrik omdat ik niet wist wat te verwachten gewoon voor een tempo gegaan waarvan ik wist dat het zeker moest lukken, en dat is ook gewoon gelukt.
Achteraf had ik zonder die blessure en minder schrik veel ambitieuzer mogen zijn, onder de 3u10 was niet gek geweest.
Maar zelfs dat steekt in feite niet. Ik heb dat vakje afgevinkt, ik ben nu een echte loper in iedereen zijn ogen.
Misschien vind ik ooit nog wel de goesting. Maar ik ben allesbehalve verliefd geworden.

Al gebied eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik rondom mij weinig mensen heb gezien die zich overschatte, waar ik toch wel van schrok.

Stel dat je specifiek zou gemikt hebben op 3:30, dan zou je mss wel pissed geweest zijn, zeker omdat je dan beter gelopen had op de marathon maar officieel je er net boven zat.

Ik voel mij toch wat een halve kreupele vandaag. Gisteren ben ik op handen en voeten de trap opgegaan :)
Ik kan het nu ook afvinken, maar weet niet of ik mij terug voor een volledige marathon zou inschrijven volgend jaar.
Er mag ook niet te veel mis gaan qua blessures, en je moet er toch al minstens 3-4 maanden op voorhand zeker mee bezig zijn.
Dus 't is niet van, ik schrijf me hier even voor de lol in voor een marathon. Een halve marathon of een 10-miles dat kan je al doen met enkele weken voorbereiding (vermits je een goede basisconditie hebt uiteraard) en als je niet op een bepaalde tijd mikt ofzo.

Stel dat ik volgende keer echt een schema volg, en nog vroeger begin met lopen (en niet geblesseerd geraak anderhalve maand ervoor en zo 3 weken amper kon trainen door een verrekking), dan moet er nog verbetering mogelijk zijn. En zijn er nog andere zaken zoals voeding, geen alcohol etc, dan moet er nog verbetering mogelijk zijn.
Maar het is altijd wat een kwestie van geluk ook om geen blessure te hebben. Je kan te veel trainen ook en dat dat uiteindelijk een negatieve impact heeft.

Laatst bewerkt:
Hoeveel te lang was het?

Op je horloge ga je altijd meer hebben dan de ideale lijn in een stadsmarathon hé?

Mijn beste prestatie qua "afstand" was in Rotterdam waar ik echt enorm hard gelet heb om telkens de ideale lijn te lopen en daar had ik 42,42 op mijn horloge aan de finish. Daar liepen toen een pak toppers mee dus ik vermoed dat de effectieve korste afstand daar wel quasi perfect 42,195 zal geweest zijn?

Laat ons zeggen dat ik wel wat ervaring heb met wedstrijden lopen en ik gisteren geen enkel voetpad onaangeroerd heb gelaten :P
Ik heb echt meer afgesneden dan nodig was, het parcours was gewoon een goeie 400m te lang.
Nicolai sake, de winnaar had zelfs 43km. Iedereen in de top 20 zat boven de 42,4km.

Maar het is wat het is natuurlijk. Ik wil ook niet te kritisch zijn, maar er waren nog wel puntjes die beter konden :P
Maar goed het is in de praktijk ook niet altijd zo eenvoudig. Maar van een grote speler als golazo verwacht ik toch iets meer.

Laat ons zeggen dat ik wel wat ervaring heb met wedstrijden lopen en ik gisteren geen enkel voetpad onaangeroerd heb gelaten :p
Ik heb echt meer afgesneden dan nodig was, het parcours was gewoon een goeie 400m te lang.
Nicolai sake, de winnaar had zelfs 43km. Iedereen in de top 20 zat boven de 42,4km.

Maar het is wat het is natuurlijk. Ik wil ook niet te kritisch zijn, maar er waren nog wel puntjes die beter konden :p
Maar goed het is in de praktijk ook niet altijd zo eenvoudig. Maar van een grote speler als golazo verwacht ik toch iets meer.
De kerel van de organisatie bij het graveren van de medailles was ook aan het roepen dat de tracking 'falsch' was. :unsure:

Ik vond het ook wel heel kut toen ik even piepedood was om te zien dat de kilometerborden pas kwamen toen ik al 300/400 meter had afgelegd van die kilometer, dat is inderdaad geen klein verschilleke meer.

Terug
Bovenaan