Algemene Loopthread

Bij mijn weten is er buiten dat persbericht ook niks meer van gekomen.

Ik luister naar zijn podcast gewoon om mee te zijn met wat er leeft en om mee te kunnen praten.
Soms wel nuttige insteken en niet altijd wordt de bal misgeslagen. Maar je voelt wel heel sterk dat het vooral een markeringmachine is, en niet zozeer geweldige diepgang op trainingsvlak.
Ook de grote volumes die hij u laat lopen, kan je iets van vinden.

De keer dat ik zijn schema volledig gevolgd heb voor de marathon stond ik wel in topconditie.
Ik zat rond de 100-110km max weekvolume, maar als uw doel 2u40 en 6 loopdagen is, ook not abnormaal denk ik

Laatst bewerkt:
Ik zat rond de 100-110km max weekvolume, maar als uw doel 2u40 en 6 loopdagen is, ook not abnormaal denk ik

Ik denk dat het probleem bij Trenara vaak de gebruiker is, die zichzelf ten eerste overschat en ten tweede te weinig dagen loopt. Ik loop nu 4 dagen in de week en dat is bij dit schema echt het minimum, stel dat je maar 3 training wil doen, dan krijg je veel te lange trainingen waardoor je niet goed recupereert met alle gevolgen van dien.

Ik draai nu ongeveer 55km/week en ik zie dat 65km/week het grootste volume is, voor een ingesteld doel van 35km (met nog 6 weken te gaan).
Is dat dan zo overdreven? De training load volgens Garmin staat mooi in het groen.

Vraag is natuurlijk op wat baseert Garmin zich om te zeggen dat het groen is :p
55km per week is niet zo overdreven, maar de volumes kunnen ook veel hoger. En daar heeft trenara wel geen probleem mee om te doen.
Er hangt ook veel af van de input van de gebruiker. Maar ik heb soms het gevoel dat trenara zich enkel maar focust op zuiver volume en snelheid verhogen. Maar vergeet dat lopen een belastende sport is.
Bij 30km in de week kom je met nog wel wat weg. Maar ga je 80-100km in de week lopen dan weegt die belasting door en zijn er ook andere zaken zoals techniek, kracht etc belangrijk.

Ik denk dat het probleem bij Trenara vaak de gebruiker is, die zichzelf ten eerste overschat en ten tweede te weinig dagen loopt. Ik loop nu 4 dagen in de week en dat is bij dit schema echt het minimum, stel dat je maar 3 training wil doen, dan krijg je veel te lange trainingen waardoor je niet goed recupereert met alle gevolgen van dien.

Minder trainingen wilt ook zeggen meer tijd tussen de trainingen en dus meer recuperatie :p
Het is vooral zo dat het in feite qua belasting vaak niet lineair is maar eerder exponentieel. Dat het niet is dat 20km dubbel zo belastend is als 10km, maar alles veel meer gaat belasten en zo blessures de hand in werken.
En dan bedoel ik niet de training load, maar echt de belasting op de spieren en pezen.

Het percentage intervallen zal toch ook wel een groot verschil maken, denk ik. Als je te snel loopt voor je kunnen ga je mogelijks forceren (eventueel in een verkeerde houding), plus de extra impact die intervallen sowieso met zich meebrengen.

Mijn marathonvoorbereiding loopt gelukkig zonder problemen momenteel. Deze week nog 10x800 gedaan en als ik dhr Yasso mag geloven ben ik klaar voor mijn eerste sub-3. Maar we zien de dag zelf wel. Wel fijn om te zien dat ik weken van 80km en meer relatief goed kan verteren.

Zijn er hier nog op dit forum die volgend jaar in april meedoen met de marathon des sables?

Ze hebben vandaag net aangekondigd dat in het kader van de 40ste editie er voor de eerste keer ooit een stage van 100km zal inzitten o_O

Zoon van 7 in de atletiek.
Vandaag eerste wedstrijd in Moerzeke, wat zenuwen maar heeft dat dik ok gedaan 👌

Volgend jaar mss eens zelf meedoen voor een 5 of 10 km. Winnaars op 36 min en

Ik probeer eens hier:
Garmin fenix besteld, zit met een vraag.

Ik zou graag mijn fietsritten van mijn van wahoo (roam v1) computer syncen met garmin connect. Is dit mogelijk zonder al te veel gedoe ? Zou graag willen dat de garmin fenix ook die trainings data heeft.

Thanks !

Ik probeer eens hier:
Garmin fenix besteld, zit met een vraag.

Ik zou graag mijn fietsritten van mijn van wahoo (roam v1) computer syncen met garmin connect. Is dit mogelijk zonder al te veel gedoe ? Zou graag willen dat de garmin fenix ook die trainings data heeft.

Thanks !

Ik vrees dat dat niet mogelijk zal zijn, als ik kijk in de Garmin Connect app naar de “apps die verbonden kunnen worden”, staat Wahoo daar niet tussen. Wat ergens nog te vatten is aangezien dat een concurrent is en ze dus in hun eigen voet zouden schieten.

Zal niets anders opzitten dan beide apps te verbinden met Strava en zo de trainingen van beide apps op 1 “locatie” te zien.

Also: Ik ga morgen nog eens een lange training afwerken in de Ardennen, moest er iemand zin hebben om aan te sluiten, altijd welkom.

Laatst bewerkt:
Hier stond Eindhoven zondag op de planning maar gisteren helaas ziek gevallen... Denk niet dat het tegen zondag beter zal zijn dus heb een ticket voor Antwerpen gekocht. Hopelijk daar nog een deftige poging kunnen doen want heb eigenlijk heel het jaar nog geen enkele deftige race gehad...

Morgen pacing duties op HM Hasselt (4:30 pace ) Allen daarheen!
Ging normaal meedoen via het werk. Bedoeling was 1:25 en richting de 1:20 te kruipen en kijken waar ik op uit kwam. Waarschijnlijk te ambitieus maar wou het toch proberen.

Maar. Mentaal zit de "wedstrijd drive"/goesting van de ultra 3 weken terug er nog niet in waar ik me echt volledig heb gegeven.
Dus euh, mijn eerste HM, andere keer...

Pacingtaak op de HM geslaagd. 4:29 tempo gemiddeld en eindtijd 1:35:25

Op zich wel leuke wedstrijd, kleinschalig genoeg, geen lange wachttijden en makkelijk vooraan in het startvak geraakt.

Enige minpuntje was dat de start met 15min vertraagd was door geparkeerde wagens op het parcours.

Ik heb 1:33:46 gelopen vandaag maar het waren amper 15,5 km :tongue: Ik was aan het pacen op training voor 2 andere lopers (6:00 maar ik moest er een 3-4 sec af doen. Het ging op een bepaald moment net iets te rap voor de mannen).

Pacingtaak op de HM geslaagd. 4:29 tempo gemiddeld en eindtijd 1:35:25

Op zich wel leuke wedstrijd, kleinschalig genoeg, geen lange wachttijden en makkelijk vooraan in het startvak geraakt.

Enige minpuntje was dat de start met 15min vertraagd was door geparkeerde wagens op het parcours.
Proficiat! En? Zat er nog wat volk in uw zog? ;)

Hier 2:49:39 gelopen op de marathon van Brugge. Missie geslaagd.
In mijn stoutste dromen had ik gehoopt meer richting de 2:46:00 te zitten maar door het gebrek aan voorbereidingstijd sinds Im 70.3 knokke is dat er niet uitgekomen.
Fysiek was ik dik in orde, amper hartslag drift. Van km 7 tot 38 hartslag binnen een range van 3 slagen..
Benen waren compleet naar de kloten dus mijn loopvorm trok nergens nog op. Aan eenzelfde intensiteit dus serieus moeten inboeten op snelheid in de laatste 4-5km.
Wel heel tevreden op mijn eerste poging op de weg. Denk wel niet dat ik nog terug ga naar Brugge. De kasseien op carbon schoenen zijn echt de hel na 30km.
+ de 2de helft van het parcours vind ik echt nergens op trekken

Hier de 5k van dwars door Hasselt meegelopen In de buurt en bijna dag op dag een jaar nadat ik gestart ben met lopen. Ik had gemikt op een sub 23.00 en het is sub 22.30 geworden. Het was wel 5.1km blijkbaar, dus er zat zeker rek op die tijd.

Geeft wel moed voor het komende jaar. Doel is om uiteindelijk eerst onder de 20' te duiken voor ik me andere doelen stel.

Jacob Kiplimo momenteel op weg naar een nieuw WR op de marathon (in Chicago) en misschien zelf sub 2u als hij niet stilvalt. Zit aan km +-35

Wel alles onder voorbehoud want zijn manager is de beruchte Rosa... en Kiplimo is een Keniaan

Terug
Bovenaan