Algemene Loopthread

3 weken hitte training doet Hbmassa al toenemen, 5 weken nog net iets meer.
3x/week 45' in warmte op rollen aan lage intensiteit.

Heb jij weet van een betaalbaar boek die dieper ingaat op de materie?
Alles wat ik vind is bijna 100+ EUR & is waarschijnlijk lectuur die gebruikt wordt bij opleidingen aan de Unief.

Wil vooral meer info terugvinden over frequentie van trainingen, timing? (wanneer in de voorbereiding op te nemen). Hoe hoog moet je proberen te gaan met core temp, praktische voorbeelden van wegen voor/na & hoeveel bijdrinken, intensiteit.

Ik ben een perfectionist op dat vlak & wil dan ook graag iets waar ik naar kan teruggrijpen bij vragen.
Weet dat de hittetraining al een aantal keer aan bod kwam in de live slow ride fast podcast van beter worden & ook bij de podcast van scientific triathlon.

Een tip voor wie toch wat water wil meepakken op loopjes van een uurtje: koop een flipbelt met zo een gebogen flesje van 350ml erbij (google is your friend). Je kan er ook je gsm en sleutel in kwijt, en je voelt daar écht helemaal niks van tijdens het lopen. Enfin, dat is toch mijn ervaring.
ik loop gewoon met een salomon adv skin 12. Als je de lucht uit je softflasks zuigt bij het begin, hoor/voel je amper niet dat je iets aan hebt.. Die zijn echt enorm comfortabel.
heb daar ook zelf mee gelopen tijdens het loopgedeelte van de IM 70.3 knokke heist. Was volgens mij de enige op het parcours op dat moment met een running vest maar gezien de temperatuur was ik er heel blij mee. Liep dan ook 7de looptijd van mijn agegroup 30-34 & 1:22:57 op de halve marathon na toch wel een pittig fietsonderdeel.
Zo'n adv skin 12 weegt 247gram, dat zal echt het verschil niet maken. Het extra gewicht van mijn drank mee te hebben, maak je goed door tijdens de bevoorrading gewoon te kunnen doorlopen.

@MBoddin04 Allicht al bekend bij je maar de Jogclub had er ook een podcast over:
. Het zal wel niet al je vragen beantwoorden.

Ik loop tijdens mijn marathons trouwens zelf ook met een handheld met 600ml met in de pouch 2 gelletjes. Op 2 punten op het parcours rijkt mijn broer dan mijn nieuw flesje aan. Lichtjes irritant om mee te lopen maar zoals @MBoddin04 zegt wegen de voordelen wel zwaar door: drinken wanneer ik wil, doorlopen tijdens bevoorrading, water op de bevoorading vanaf het begin om jezelf af te koelen, ...

Ik heb eigenlijk geen probleem meer met duur materiaal kopen. Zolang daar geen superioteitscomplex bijkomt, is het gewoon iemand die zijn hobby graag doet en een ander budget heeft dan ik.

@MBoddin04 Allicht al bekend bij je maar de Jogclub had er ook een podcast over:
. Het zal wel niet al je vragen beantwoorden.

Ik loop tijdens mijn marathons trouwens zelf ook met een handheld met 600ml met in de pouch 2 gelletjes. Op 2 punten op het parcours rijkt mijn broer dan mijn nieuw flesje aan. Lichtjes irritant om mee te lopen maar zoals @MBoddin04 zegt wegen de voordelen wel zwaar door: drinken wanneer ik wil, doorlopen tijdens bevoorrading, water op de bevoorading vanaf het begin om jezelf af te koelen, ...
Ik ben altijd wat kritisch voor Hendrik, want hij geeft altijd meer de indruk dat hij herhaalt wat hij anderen hoorde zeggen in plaats van het echt helemaal te begrijpen.

3 weken hitte training doet Hbmassa al toenemen, 5 weken nog net iets meer.
3x/week 45' in warmte op rollen aan lage intensiteit.

Ik start volgende week met mijn hittetraining i.f.v. WK 70.3 begin november.
Enerzijds om goed om te kunnen gaan met warmere temperaturen in Marbella. En als ik er nog een positief effect op Hbmassa kan hebben is dat mooi meegenomen.

Ik had onlangs gehoord om de eerste week minstens 5x hitte adaptatie te doen en de weken erna 3x.
Maar ik ga eerder voor de passieve approach, sauna en warme baden, zoveel mogelijk na training.
Als ik op rollen train eventueel het laatste stuk van de training al wat extra kleren aandoen om de core temp. al wat omhoog te krijgen.

Ja ik ben een amateur met een day job maar ik leef er wel 99% dedicated voor de sport & trainde gemiddeld al 12h per week gedurende 2025.
Kan echt wel claimen dat mijn voeding 100% on point is, voldoende slaap (8-9h/dag), materiaal goed verzorgd & zorg dat ik gestructureerd efficiënt train.
Dan vind ik het ook een no brainer om te proberen die extra %'en te nemen in de marginal gains. Dat gaat over aero gains op de fiets, hogere carb intake dan de traditionele 90gr/h, ...

Je beseft natuurlijk ook wel dat je binnen het veld van amateurs daarmee aan het uiteinde van het spectrum zit. 99% van de mensen gaat minder trainen en er minder mee bezig zijn. Je bent bezig met marginal gains omdat je geen grote gains meer elders kan halen. Voor de meeste mensen (ook hier) zal het interessanter zijn om op andere vlakken gains te zoeken dan om elke keer een flask mee te sleuren als ze een uur gaan lopen.

Triathlon-volk is trouwens, no offence, weer een heel andere categorie van gek zijn.

Ik start volgende week met mijn hittetraining i.f.v. WK 70.3 begin november.
Enerzijds om goed om te kunnen gaan met warmere temperaturen in Marbella. En als ik er nog een positief effect op Hbmassa kan hebben is dat mooi meegenomen.

Ik had onlangs gehoord om de eerste week minstens 5x hitte adaptatie te doen en de weken erna 3x.
Maar ik ga eerder voor de passieve approach, sauna en warme baden, zoveel mogelijk na training.
Als ik op rollen train eventueel het laatste stuk van de training al wat extra kleren aandoen om de core temp. al wat omhoog te krijgen.
Op 1 week hitte training gaat prestatie in de warmte al toenemen, effect neemt toe tot een 5 weken periode, langer zou niet nuttig zijn.
Dus lijkt ideaal!

Ik ben altijd wat kritisch voor Hendrik, want hij geeft altijd meer de indruk dat hij herhaalt wat hij anderen hoorde zeggen in plaats van het echt helemaal te begrijpen.
Hendrik heeft geen wetenschappelijke achtergrond hierin en mist basiskennis en valt idd snel door de mand dan.

ik loop gewoon met een salomon adv skin 12. Als je de lucht uit je softflasks zuigt bij het begin, hoor/voel je amper niet dat je iets aan hebt.. Die zijn echt enorm comfortabel.
heb daar ook zelf mee gelopen tijdens het loopgedeelte van de IM 70.3 knokke heist. Was volgens mij de enige op het parcours op dat moment met een running vest maar gezien de temperatuur was ik er heel blij mee. Liep dan ook 7de looptijd van mijn agegroup 30-34 & 1:22:57 op de halve marathon na toch wel een pittig fietsonderdeel.
Zo'n adv skin 12 weegt 247gram, dat zal echt het verschil niet maken. Het extra gewicht van mijn drank mee te hebben, maak je goed door tijdens de bevoorrading gewoon te kunnen doorlopen.
Heb die ook maar vind het toch wat ambetant omdat je dan zweet op je rug wat je anders niet hebt, maar idd, effe zuigen in het begin aan die softflasks en je hebt er geen last van.

Ivm de discussie vorige pagina: ik heb heel de dag een fles water naast mij staan om mezelf zoveel mogelijk aan te moedigen water te drinken, op het moment dat ik “maar” 5k ga lopen ga ik mij dat niet opeens ontzeggen omdat iemand zegt dat ik dat niet nodig heb.

Ik vind dat allemaal maar goedkope gatekeeping. Dat de sport populair is, is de reden dat er zo veel events zijn en dat mensen gezonder zijn. Mensen die anderen willen tegenhouden om met telefoon te lopen voor een selfie of die camelbacks willen weren omdat die zogenaamd dienen om er ‘professioneel’ uit te zien, willen ook gewoon hetzelfde doen: laten zien dat zij de échte lopers zijn.

De lopers die iedereen op de drukke 10M dan voorbij komen gevlogen, tierend en duwend, zijn dan ook vaker van die laatste dan van die eerste. Omdat ze 200ste gaan eindigen, en niet 204de.

Als de 10M te druk is voor je, niet gaan. Wil je zo’n massa-evenement meemaken met alles wat erbij hoort, welkom. Maar van dat gezaag over wie nu de echte is, wat nu echt lopen is… pft.

Ik heb eigenlijk geen probleem meer met duur materiaal kopen. Zolang daar geen superioteitscomplex bijkomt, is het gewoon iemand die zijn hobby graag doet en een ander budget heeft dan ik.
Als ge echt goed zijt, en wilt uw allerbeste tijd lopen dan begrijp ik dat wel.
Anders is het zoals >10000 te geven aan een koersfiets en dan 30kg te dik staan. Dat heeft niet veel zin, ge kunt dan beter een paar kilo afvallen.
Gelletjes en zo dat vind ik meestal weggesmeten geld , tenzij voor een wedstrijd of een lange loop >20K.

Bij een loop van 10K drink ik niet , ik doe dat pas vanaf 20K, anders drink ik gewoon eens voor ik vertrek.
Bij een marathon wordt eten en drinken wel belangrijk.

Als ge echt goed zijt, en wilt uw allerbeste tijd lopen dan begrijp ik dat wel.
Anders is het zoals >10000 te geven aan een koersfiets en dan 30kg te dik staan. Dat heeft niet veel zin, ge kunt dan beter een paar kilo afvallen.
Gelletjes en zo dat vind ik meestal weggesmeten geld , tenzij voor een wedstrijd wedstrijd.

Bij een loop van 10K drink ik niet , ik doe dat pas vanaf 20K, anders drink ik gewoon eens voor ik vertrek.
Bij een marathon wordt eten en drinken wel belangrijk.
Een mooie fiets geeft goesting om te fietsen. Waar ik daar onnozel van wordt is dat ze 10k uitgeven aan een fiets en te cheap zijn voor een deftige bikefit. 😭

Een mooie fiets geeft goesting om te fietsen. Waar ik daar onnozel van wordt is dat ze 10k uitgeven aan een fiets en te cheap zijn voor een deftige bikefit. 😭
Ja, maar hoeveel volk is er niet dat heel veel geld dokt voor een dure fiets en dan amper fietst? Dan zou ik eerder beginnen met een fiets van 2-3K en als het mij bevalt gaan voor een duurdere fiets.

Een maat van mij heeft carbonschoenen, die kosten >250 euro en je kan daar dan 250km mee lopen en ze zijn kapot. Je loopt daar misschien wel 2-3% rapper mee, maar je moet ook al een beetje kunnen lopen voor dat zin heeft om die te kopen. Dat is echt voor wanneer je uw PR wilt breken.

Ik vind dat allemaal maar goedkope gatekeeping. Dat de sport populair is, is de reden dat er zo veel events zijn en dat mensen gezonder zijn. Mensen die anderen willen tegenhouden om met telefoon te lopen voor een selfie of die camelbacks willen weren omdat die zogenaamd dienen om er ‘professioneel’ uit te zien, willen ook gewoon hetzelfde doen: laten zien dat zij de échte lopers zijn.

De lopers die iedereen op de drukke 10M dan voorbij komen gevlogen, tierend en duwend, zijn dan ook vaker van die laatste dan van die eerste. Omdat ze 200ste gaan eindigen, en niet 204de.

Als de 10M te druk is voor je, niet gaan. Wil je zo’n massa-evenement meemaken met alles wat erbij hoort, welkom. Maar van dat gezaag over wie nu de echte is, wat nu echt lopen is… pft.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over fluoruns...

of om in het thema van het lopen te blijven: waar ik onnozel van wordt is dat ze dure en vaak overbodige gear bij hebben, maar zich wel te goed voelen om goeiendag te zeggen (of teken te doen) naar een kruisende andere loper -> ook vaak die 10 miles mannekes die selfies pakken ;)

Ik denk dat jullie ook misschien wel snel denken dat echte amateurs dat (gellekes, electrolytes, water, kousen, etc) doen voor de gains of de looks. Ale, persoonlijke anekdote natuurlijk maar als ik iets zou doen zoals compressiekousen aandoen of water meenemen op mijn loopkes of een gelleke eten dan is dat puur om het mijzelf meer comfortabel te maken, en het lopen zelf gewoon een beetje aangenamer te maken. Ik neem standaard geen water mee ( en heb ook totaal geen zin om geld te geven aan die vies uitziende gellekes) maar deze zomer heb ik voor het eerst een (kleine) 10k gelopen en toen had ik toch ook wel het gevoel dat een flesje water(eventueel+electrolytes) meenemen niet zo slecht zou zijn. Het lopen is gewoon net iets fijner als je niet moet denken "goh ik heb nu toch wel dorst". Als een camelback voor mij meer comfortabel zou zijn dan een heuptasje of een flesje in mijn handen dan zou ik dat gewoon aandoen. Ik snap wel dat sommigen daar een mening over hebben en denken dat dat mega overkill is maar zich effectief daaraan ergeren vind ik dan ook weer overkill.

Laatst bewerkt:
Ja, maar hoeveel volk is er niet dat heel veel geld dokt voor een dure fiets en dan amper fietst? Dan zou ik eerder beginnen met een fiets van 2-3K en als het mij bevalt gaan voor een duurdere fiets.
Goh, ik heb een dure fiets en rij er veel te weinig op, maar deze fiets geeft mij tijdens de weinige ritjes wel veel plezier en ik rij liever op degelijk gerief, goedkopere fietsen heb ik vroeger gehad.

Ieder zijn keuze nee? Een ander maakt uw rekening toch ook niet?
Een maat van mij heeft carbonschoenen, die kosten >250 euro en je kan daar dan 250km mee lopen en ze zijn kapot. Je loopt daar misschien wel 2-3% rapper mee, maar je moet ook al een beetje kunnen lopen voor dat zin heeft om die te kopen. Dat is echt voor wanneer je uw PR wilt breken.
Weer beetje hetzelfde verhaal, zijn die carbonschoenen nodig? Nee, maar geeft wel een goed gevoel om eens met te lopen.
Ik had er gekocht voor paar tijden te lopen, nu gebruik ik ze af en toe om eens een tempotraining in te doen, zijn ze op koop ik er weer nieuwe gewoon omdat ik er graag eens met loop.

In het algemeen wil ik de (weinige) tijd die ik heb om te sporten invullen en beleven op een leuke manier en degelijk gerief helpt hier bij. Ook al is dit soms puur placebo effect.

Terug
Bovenaan