Algemene Loopthread

Bij de langere trails gewoon alles reserve in den auto mee. Nieuwe kousen schoenen broek en t-shirt. En een handdoek om wat af te kuisen. Zeker als je veel gezweet hebt is dat handig ;-)

Beter te veel mee dan te weinig :-P

Misschien zo iets in de auto? :unsure:

P889476

Met het zonnetje krijg ik weer enorme dorst en vorige zomer liep ik nog zo ver niet, of zorgde ik er voor dat ik tussendoor aan m'n auto/fiets/huis passeerde, maar daar wil ik nu van af.

Ik zat te denken aan 2x 250ml softflasks om in de zij-zakken van mijn loopbroek te steken https://www.decathlon.be/nl/p/drinkflesje-voor-hardlopen-250-ml-blauw/_/R-p-325945?mc=8588864 en dan een drinkgordel als extra voor wanneer ik >10km loop: https://www.triathlon24.be/hardlopen/drinkgordels/nathan-trail-mix-plus-2-600ml-zwart

Tips of ervaringen?

Iemand een tip om ergens te gaan lopen waar ik aan +/- 10km kan geraken, grotendeels onverhard, op max. 30 minuten rijden van Gent?

(Bourgoyen, Vinderhoutse Bossen, Lembeekse bossen en Puyenbroeck heb ik onlangs gedaan dus die vallen af.)
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik heb net een route van 10km uitgestippeld in het Drongengoedbos: https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/8486557/alle-routes/drongengoedbos-10km Binnen 5 minuutjes vertrekken :)

Met het zonnetje krijg ik weer enorme dorst en vorige zomer liep ik nog zo ver niet, of zorgde ik er voor dat ik tussendoor aan m'n auto/fiets/huis passeerde, maar daar wil ik nu van af.

Ik zat te denken aan 2x 250ml softflasks om in de zij-zakken van mijn loopbroek te steken https://www.decathlon.be/nl/p/drinkflesje-voor-hardlopen-250-ml-blauw/_/R-p-325945?mc=8588864 en dan een drinkgordel als extra voor wanneer ik >10km loop: https://www.triathlon24.be/hardlopen/drinkgordels/nathan-trail-mix-plus-2-600ml-zwart

Tips of ervaringen?

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik heb net een route van 10km uitgestippeld in het Drongengoedbos: https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/8486557/alle-routes/drongengoedbos-10km Binnen 5 minuutjes vertrekken :)
Heb eigenlijk nooit drinken mee, maar zal van persoon tot persoon afhangen. Zelfs tot 26km niet echt nodig gehad, drink wel anderhalve liter water voor vertrek als ik +16km doe.
Bij mijn marathon had ik gewoon een flesje van 50cl in de hand, vond dat eigenlijk niet storend. Op 30km ook idd thuis gepasseerd en nieuw flesje mee.

Zo'n gordel lijkt mij echt storend, maar ik gok dat de trailexperten hier wel de beste tips kunnen geven. :unsure:

Korte broek en lichte merino + sportshirt kort was al veel te warm zonet. Zeker wind mee was het zweten.

7,5km en voor het eerst tempo onder 5min/km. Stiekem wel trots op.

Gebruik zelf een gordel met 2x 150ml. Zwaarder zou hier storen denk ik.

Verder een sterk rugzakje met een hydrapack van max 1.5L.

Ik leef echt op bij dit soort weer :D Mag zelfs gerust nog een paar graadjes warmer. Echt zalig om gewoon in lichte t-shirt & short te gaan lopen en goed te zweten in 't zonneke. Mentaal echt een gigantische opkikker, 't was toch nodig na (een toch lang aanvoelende) winter.

@Destel

Drinkgordels raad ik persoonlijk af. Ik heb er twee gehad van verschillende prijsklassen en telkens zat dat extreem ongemakkelijk. Ofwel moet je dat keihard aanspannen waardoor het oncomfortabel zit, ofwel zit het te los. Je hebt wel flacons met handgreep waardoor je 150/250ml(?) kan meenemen in je hand zonder dat het stoort.

Drinken onderweg vind ik onhandig, dus ik probeer het uit te stellen. Ik loop gemakkelijk tot 20 kilometer of meer zonder drinken mee te nemen omdat ik zo'n lange runs toch op m'n gemakje afhaspel. Voor lange afstanden (achteraan de 20 en verder) gebruik ik dan direct een rugzak (van Evadict,€35) met soortement camelbag in.

Hopelijk heb je hier iets aan. 😅

Amai zo weinig dat jullie drinken :S Op weg naar het Drongengoedbos de Decathlon binnengesprongen voor zo 2x 250ml softflasks en dat was eigenlijk ideaal. Wil wel een groter volume voor >10km, want heb alles vlotjes opgedronken :unsure: Dus eens zien, een drinkgordel leek me aangenamer naar zweet toe, maar heb precies ook heel lichte rugzakjes gezien, dus misschien dat ik daar iets mee doe. Alleen dat drinken door een darmpje ziet er niet echt smakelijk uit :(

vroeger kon ik ook echt niet vertrekken zonder drank mee te hebben, tegenwoordig pak ik die enkel mee als het boven de 20km is.
Maar als je lichaam echt vraagt om drank, pak die dan zeker mee hé (ookal is het maar voor 1km ofzo).

Ik had vroeger voor in het begin dat ik liep, een drinkgordel met 1 fles van 300-400ml ofzo die schuin op de heup zit, zat eigenlijk echt wel goed.
Als ik nu drank meeheb is dat in m'n salamon rugzak, 2*500ml flasks en een 2l camelbak. Vergeleken met een karry drink ik echt superveel op langere trails ;)

Het is logisch als je nu het gevoel hebt warmere temperaturen niet goed te verdragen. Ons lichaam is dat gewoon niet meer gewoon na een winter en moet er wat aan wennen. Binnen een paar maanden voelt 15 graden zoals vandaag al helemaal anders aan. Ik kijk al uit naar de eerste 30+ graden dagen. Ik loop echt waanzinnig graag bij warme temperaturen, deze zomer meermaals gaan lopen bij 40+ graden in de zon, altijd lachen.

I.v.m. het meenemen van water kan ik kort zijn: Als je twijfelt, pak het gewoon mee. Je kan beter 500ml water voor niets dragen dan na 10km te sterven van de dorst. Ik ben zelf wel wat gewoon, maar neem bij trainingen van 15km+ en 25+ graden ook gewoon wat water mee.

Voor mijn lange tochten (40km+) bij aangename of lage temperaturen heb ik inderdaad zeer weinig water nodig. Afgelopen zondag bvb kwam ik voor 46km toe met 1l water, hoewel het toen toch al wat warmer was. Dat is gewoon aan zo’n lage intensiteit dat ik niet zweet. Ik drink voldoende op voorhand en achteraf.

Ik kijk al uit naar de eerste 30+ graden dagen. Ik loop echt waanzinnig graag bij warme temperaturen, deze zomer meermaals gaan lopen bij 40+ graden in de zon, altijd lachen.

Sorry karry, maar ik hoop toch dat het er niet te veel van zulke dagen gaan zijn ;)

Ik zat te denken aan 2x 250ml softflasks om in de zij-zakken van mijn loopbroek te steken https://www.decathlon.be/nl/p/drinkflesje-voor-hardlopen-250-ml-blauw/_/R-p-325945?mc=8588864
Waarom niet 2x de 500ml versie?

Die kost amper 1 euro meer dan de 250ml versie. (10€ vs 9€)

Heb eigenlijk nooit drinken mee, maar zal van persoon tot persoon afhangen. Zelfs tot 26km niet echt nodig gehad, drink wel anderhalve liter water voor vertrek als ik +16km doe.
Bij mijn marathon had ik gewoon een flesje van 50cl in de hand, vond dat eigenlijk niet storend. Op 30km ook idd thuis gepasseerd en nieuw flesje mee.

Zo'n gordel lijkt mij echt storend, maar ik gok dat de trailexperten hier wel de beste tips kunnen geven. :unsure:
Ik heb een tijdje zo'n gordel rond de heupen gedragen maar dan klotst de drank héél de tijd tijdens het lopen, ik ben géén fan.
Ik loop tegenwoordig met ne camelbak + 2 flasks van 500ml, en dat vind ik véél handiger.
Ik heb soms nog wel een specifieke gordel mee, maar dat is voor gellekes in te steken.

Waarom niet 2x de 500ml versie?

Die kost amper 1 euro meer dan de 250ml versie. (10€ vs 9€)
Passen er niet in jammer genoeg, maar je brengt me wel op het idee om een broek te zoeken waar ze in passen, dan voel ik me toch al safe qua water tot pakweg 20km.

Terug
Bovenaan