Algemeen Wielernieuws

En was het een goeie koers? Dan kunnen we misschien nog een paar van die sprintkoersen inpassen in het voorjaar!
Absoluut, er zijn er veel te weinig!

Ik heb zélf alleen maar de laatste 10 kilometer gekeken. Op zich is het wel leuk om een Limburgse koers te hebben in het voorjaar. Alleen is de positie op de kalender momenteel niet fantastisch, en het deelnemersveld was er dan ook naar (en het blijft momenteel ook maar een 1.1 koers natuurlijk). Naar voren schuiven op de kalender wordt moeilijk.

Nu ja, van mij mag deze gerust ook De Panne of Bredene vervangen hoor :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen, ik heb eens een Sinutab genomen voor ik een intens intervalloopje ging doen en ik voelde me die loop onoverwinnelijk. En ik heb dat ook al gehad bij het nemen van een Excedryn voor m'n barstende koppijn die ik soms heb. Ligt dat aan de codeïne of caffeïne die erin zit of omdat de luchtwegen helemaal opengaan (bij Sinutab)?
Sinutab is ondertussen ook enkel nog op voorschrift te krijgen omdat ge er hartproblemen van kunt krijgen. De laatste jaren zijn er o toch een paar van hun fiets gevallen. Colbrelli om er maar 1 te noemen..

Anyway GO Remco! :)

Is toch een publiek geheim dat er rare cocktails gedronken worden net voor of in de finale? Die cocktails zitten sowieso diep in de grijze zone en op het randje van legaal, als ze al nog steeds legaal zijn. Ik heb het niet over doping maar mixen van pijnstillers etc. Een dichte vriend van mij is goede vrienden met een renner van één van de succesvolste ploegen dit voorjaar, die renner praat erover zoals dat de normaalste gang van zaken is.
Ik weet uit eerste hand dat er inderdaad pijnstiller + andere supplementen cocktails gemaakt en gegeven worden.

Ik ben persoonlijk van oordeel dat die medicatie in de praktijk weinig effect hebben en dat veel in het hoofd zit.
Er zijn toppers die nooit iets nemen en er zijn toppers die zweren bij bepaalde zaken.
Pijnstillers geen effect? Persoonlijk eens ibuprofen genomen tijdens een dodentocht en dat maakte toch een serieus verschil. Als ge plots de pijn niet of minder voelt dan ga je langer kunnen volhouden en dieper kunnen gaan, maar gezond is het allerminst.

Zelfs als dat relevant is, Pogacar was goed in de jeugdcategorieën maar helemaal niet uitzonderlijk (zoals Remco bijvoorbeeld). Iemand die zegt dat hij voorspelt had dat Pogacar zo goed ging worden, liegt. En Vingegaard was vis aan het snijden en Roglic zat te skiën.
Jeugdprestaties hebben toch altijd een beperkte voorspellende waarde?

Finalebidons zijn toch van alle tijden… letterlijk. Reeds in de tijd van de Rik’s werd daar mee gereden. Af en toe komt het dan weer eens in de media, maar heeft altijd bestaan. Het is altijd een schimmig verhaal van wat ze er in draaien…
Remember een aantal jaar geleden, na de doodsmak van Remco in Lombardia, dat Bramati nog snel de finalebidon uit zijn achterzak ging vissen voor hij in de ambulance werd geladen… dat zegt genoeg denk ik

Ik moet zeggen, ik heb eens een Sinutab genomen voor ik een intens intervalloopje ging doen en ik voelde me die loop onoverwinnelijk. En ik heb dat ook al gehad bij het nemen van een Excedryn voor m'n barstende koppijn die ik soms heb. Ligt dat aan de codeïne of caffeïne die erin zit of omdat de luchtwegen helemaal opengaan (bij Sinutab)?
Bij Sinutab is dat de pseudo-efedrine - wat een soort amfetamine is - die je voelt.

Pijnstillers geen effect? Persoonlijk eens ibuprofen genomen tijdens een dodentocht en dat maakte toch een serieus verschil. Als ge plots de pijn niet of minder voelt dan ga je langer kunnen volhouden en dieper kunnen gaan, maar gezond is het allerminst.
Op indicatie heeft een pijnstiller altijd nut.
Maar een renner die geen klachten of kwalen heeft zal van een pijnstiller weinig prestatieverbetering kunnen verwachten.

Op indicatie heeft een pijnstiller altijd nut.
Maar een renner die geen klachten of kwalen heeft zal van een pijnstiller weinig prestatieverbetering kunnen verwachten.
Heeft een pijnstiller niet het effect dat men langer in het rood kan gaan met minder "pijn".. ?

Heeft een pijnstiller niet het effect dat men langer in het rood kan gaan met minder "pijn".. ?
Wat is “pijn” tijdens inspanning? Werkt dit op dezelfde manier als pijn door koorts of een ontstekingspijn? Ik geloof wel dat daar studies over zijn.

Maar het feit dat wij er hier zo over discussiëren bewijst meteen dat een renner die er alles aan doet om de beste prestatie te halen bij de minste twijfel over een prestatieverbeterend effect en met de gedachte dat het veilig is, niet zal twijfelen om dan toch maar iets te nemen.

Widar wint Luik-Bastenaken-Luik bij de beloften. Verstandige keuze om nog grotendeels een jaar bij de beloften te koersen. Heel klein en lichtgewicht. Ben benieuwd wat voor coureur die gaat zijn bij de profs. Heeft een goed eindshot maar zijn tijdrit is niet slecht maar geen absolute topper daarin.

Widar wint Luik-Bastenaken-Luik bij de beloften. Verstandige keuze om nog grotendeels een jaar bij de beloften te koersen. Heel klein en lichtgewicht. Ben benieuwd wat voor coureur die gaat zijn bij de profs. Heeft een goed eindshot maar zijn tijdrit is niet slecht maar geen absolute topper daarin.
Typetje Lambrecht / Rodriguez, Joaquim?
Laat maar komen.

Wild word je toch niet van zo'n plannen.

Wie weet krijg je uiteindelijk zo'n vis noch vlees project, waarbij de helft van de grote koersen in die 'super league' zitten en de andere helft niet.

De Saudi's zouden 250 miljoen investeren... maar wat willen ze in ruil? Krijgen we dan een paar opgepompte wedstrijden (in Saudi-Arabië) zonder ziel of traditie?

Ik begrijp de financiële moeilijkheden wel, maar misschien loop je nu eenmaal ook gewoon tegen de limieten van de sport aan? Misschien is dit het gewoon (en is dat ook niet slecht). Je bent nu eenmaal geen voetbal, NBA, ... sporten met volle stadions, wedstrijden die in prime-time uitgezonden kunnen worden, veel merchandising, ...

Het zijn de organisatoren (ASO, Flanders Classics, ...) die nu het geld scheppen zeker hé. Eigenlijk zou er een goed akkoord moeten komen tussen organisatoren en wielerploegen om een deel van het TV-geld, inkomgeld (VIP-tenten), ... te laten doorvloeien naar de ploegen. Maar dan moeten de wielerploegen natuurlijk één blok vormen, want happig zullen die organistoren daar niet op zijn.

Ik begrijp de financiële moeilijkheden wel

Ze hebben die financiële moeilijkheden zelf veroorzaakt. Ze kunnen allemaal sponsoren vinden om een budget van pakweg 20M bijeen te krijgen hoor, want dat is het waard voor gewone bedrijven, dan krijgen ze in principe genoeg ROI. Maar niet als ze voor een budget van 30, 40, ... miljoen moeten gaan zorgen en alle koersen gewonnen worden door een 3tal ploegen. Renners worden steeds meer compleet overbetaald omdat er een beperkt aantal ploegen is die dat doen en je dus mee moet. Het wielrennen is compleet boven hun stand aan het leven. Het is het niet waard meer voor de meeste normale sponsoren en er zijn helemaal niet genoeg inkomsten via andere wegen. Ze mogen dan bij OneCycling wel doen alsof ze dat kunnen oplossen, maar hoe dan? En dan bedoel ik zonder de sport helemaal te veranderen. Overal circuits? Bah. Zielloze koersen gaan rijden in het Midden Oosten? Bah. Dat heeft allemaal niets meer met het wielrennen waar de meeste wielerfans (en renners) verliefd op zijn geworden.

De 2 opties zijn dezelfde als dat ze 20 jaar geleden zijn. TV inkomsten verhogen (want als je kijkt naar de cijfers van ASO zou het als ze meer van hun winst aan de ploegen geven niet eens veel uitmaken). Door nieuwe markten aan te boren (maar dat is iets wat de UCI al eeuwig probeert met bijvoorbeeld opgewaardeerde Chinese koersen of koersen in het Midden Oosten) of door gewoon meer geld te vragen voor hetzelfde product (ze gaan het in een pakket aanbieden om zo meer te krijgen). En het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van beiden, maar vooral het tweede. De dupe zullen wij zijn, de gewone wielerfans. Wants als TV zenders meer moeten betalen wordt dat verschil uiteindelijk gewoon betaald door de kijkers. Er zullen nog meer wedstrijden van het open net verdwijnen, een streamingdienst zal duur worden, etc.

Is dat het allemaal waard? Wie heeft hier nu eigenlijk baat bij? Ja juist, de Fore's, Plugge's, Vaughters', etc. van de wereld want hun waarde zal omhoog gaan.

Laatst bewerkt:
Is het in Groot-Brittannie toch al zo dat het grootste gedeelte van het wielrennen (mss zelf alles) achter een betaalmuur zit ?

Iets van 35 euro / maand ?

Maar ik weet ook dat er in sommige landen wetten zijn , dat bepaalde evenementen niet achter een Paywall mogen komen. Ik hoop dat dat in België ook zo zal blijven.

Is het in Groot-Brittannie toch al zo dat het grootste gedeelte van het wielrennen (mss zelf alles) achter een betaalmuur zit ?

Iets van 35 euro / maand ?

Maar ik weet ook dat er in sommige landen wetten zijn , dat bepaalde evenementen niet achter een Paywall mogen komen. Ik hoop dat dat in België ook zo zal blijven.
BK, EK en WK zullen we wel gratis kunnen blijven zien.

Wild word je toch niet van zo'n plannen.

Wie weet krijg je uiteindelijk zo'n vis noch vlees project, waarbij de helft van de grote koersen in die 'super league' zitten en de andere helft niet.
Het gaat nooit perfect zijn vanaf dag 1. Maar dit soort zaken vind ik wel altijd heel positief (alleen jammer van de oorsprong van de fondsen, maar dat is een andere discussie). Het wielrennen is vandaag financieel gewoon gatachterlijk met alle gevolgen van dien. Dergelijke formats zijn dus gewoon een stap vooruit. Uiteraard zullen er altijd minpunten aan zijn, maar hoe meer geld er binnen kan komen, hoe beter het is voor de kijker. Voetbal vandaag is ook veel aangenamer en leuker om naar te kijken dan ~30jaar geleden. Geld maakt geld vrij voor goede omkadering, en belangrijker: het kan ook de juiste talenten aantrekken. Zie bv de strijd tussen atletiek en NFL voor de beste Amerikaanse sprinters.

Terug
Bovenaan