Algemeen Wielernieuws

Wat is jullie mening over de “finale” bidons.
Zoals je Pogacar en VDP zag opdrinken tijdens PR voor de aandachtige kijker.
Link
Slechte evolutie?
Wat kan je eraan doen? Ze nemen niet iets dat op de dopinglijst staat maar het is wel discutabel…
Zou je kunnen stellen dat er een breuklijn ligt qua gebruik van de finale bidon tussen teams binnen het MPCC, en teams die er niet in zitten?
(ook wat bijkomende info opgezocht: https://www.indeleiderstrui.nl/wiel...jk-gebruik-van-pijnstiller-genaamd-tapentadol & https://www.indeleiderstrui.nl/wiel...ussie-rondom-pogacar-laat-hem-garanties-geven).

Ik zou uiteraard liever geen gebruik ervan zien. Zo krijg je toch weer wielrennen op 2 snelheden. Uiteraard heeft dat een effect op prestaties.

Wat je eraan kan doen, dat is een goede vraag...

Zou je kunnen stellen dat er een breuklijn ligt qua gebruik van de finale bidon tussen teams binnen het MPCC, en teams die er niet in zitten?
(ook wat bijkomende info opgezocht: https://www.indeleiderstrui.nl/wiel...jk-gebruik-van-pijnstiller-genaamd-tapentadol & https://www.indeleiderstrui.nl/wiel...ussie-rondom-pogacar-laat-hem-garanties-geven).

Ik zou uiteraard liever geen gebruik ervan zien. Zo krijg je toch weer wielrennen op 2 snelheden. Uiteraard heeft dat een effect op prestaties.

Wat je eraan kan doen, dat is een goede vraag...
Nee helemaal geen verschil in.
De wielerwereld is klein, er is veel verloop binnen de ploegen.
Er worden wel bepaalde middelen gebruikt die niet op de lijst staan maar waar andere ploegen zich zeker niet aan wagen. Een vb daarvan is dan die Tapentadol of bv codeine.

Nee helemaal geen verschil in.
De wielerwereld is klein, er is veel verloop binnen de ploegen.
Er worden wel bepaalde middelen gebruikt die niet op de lijst staan maar waar andere ploegen zich zeker niet aan wagen. Een vb daarvan is dan die Tapentadol of bv codeine.

Persoonlijk vind ik het toch wat glad ijs.
Het is niet verboden dus er is direct geen probleem, maar ethisch gezien schort er wel iets aan heel het gebeuren.

Maar om nu dan direct te gaan zeggen dat Pogacar en MVDP deze cocktails gebruiken vind ik toch wat kort door de bocht.
We weten het niet, het kan maar zomaar renners en ploegen gaan beschuldigen is toch gevaarlijk.
Ook de link geen lid van MPCC dus ze zullen wel laakbare praktijken uitvoeren is toch ook zeer gevaarlijk. Er zullen ook gerust wel legitieme redenen zijn om niet lid te worden die niet zijn “ja dan kan ik geen cocktail bidons meer pakken”.

Ik zou er niet van schrikken mocht uitkomen dat UAE over de gezond verstand lijn gaat. Niet iets strafbaar doen, maar gewoon praktijken en technieken hanteert waar menig mens voor zou fronsen.
Maar misschien zijn ze wel medisch de meest rechtschapen ploeg die er is.
Momenteel is dat gewoon gissen.

Is exact wat ik bedoel wanneer ik zeg dat ik niet denk dat bepaalde renners/ploegen systematisch aan de doping zitten zoals vroeger, maar wel diep in de grijze zone zitten, en bewust. Is voor mij niet meer "natuurlijk" dus ik vind het maar niets en er zijn ploegen die het niet (systematisch) willen doen en anderen wel. Fair is het niet, en voor mij heeft dat ook niets meer met topsport te maken eigenlijk. Ik vind het op alle vlaken schadelijk voor de sport.

Er zijn renners die nooit iets nemen en liever hebben dat medicatie in koers niet genomen mag worden en er zijn er andere die altijd iets willen.

Zou idd beter een eenduidig sluitende regel moeten zijn maar de praktische uitwerking is verre van evident.

Er zijn renners die nooit iets nemen en liever hebben dat medicatie in koers niet genomen mag worden en er zijn er andere die altijd iets willen.
En zijn daar dan toppers bij of moet je in dit soort dingen meegaan om te kunnen meestrijden in lastige finales?

Is toch een publiek geheim dat er rare cocktails gedronken worden net voor of in de finale? Die cocktails zitten sowieso diep in de grijze zone en op het randje van legaal, als ze al nog steeds legaal zijn. Ik heb het niet over doping maar mixen van pijnstillers etc. Een dichte vriend van mij is goede vrienden met een renner van één van de succesvolste ploegen dit voorjaar, die renner praat erover zoals dat de normaalste gang van zaken is.

En zijn daar dan toppers bij of moet je in dit soort dingen meegaan om te kunnen meestrijden in lastige finales?
Ik ben persoonlijk van oordeel dat die medicatie in de praktijk weinig effect hebben en dat veel in het hoofd zit.
Er zijn toppers die nooit iets nemen en er zijn toppers die zweren bij bepaalde zaken.

Als ge een pijnstiller nodig hebt, hoort ge niet op de fiets te zitten. Simpel. Zouden allemaal verboden moeten worden IN KOERS, zoals Tramadol. En ja, het is wel bekend dat er een veel MS patiënten, hartleiders of renners met ademhalingsproblemen in het peloton rijden.

Probleem is inderdaad dat dat al dat gedoe bij een deel van het peloton als doodnormaal gezien wordt, terwijl het dat natuurlijk niet is. Ook omdat er in de pers en op sociale media zo weinig over wordt gebabbeld de laatste jaren. Ik vind het nog altijd vreemd dat bij alles wat Froome deed in het verleden vraagtekens gezet werden, maar sinds het sterrentijdperk (Pogacar, Van der Poel, etc.) er zelden nog iets over gezegd wordt.

Ik vind het nog altijd vreemd dat bij alles wat Froome deed in het verleden vraagtekens gezet werden, maar sinds het sterrentijdperk (Pogacar, Van der Poel, etc.) er zelden nog iets over gezegd wordt.

Maar ik heb dit in het verleden ook al gezegd.
Maar dat kan je toch niet vergelijken?

Froome is werkelijk van matig renner naar beste van de wereld gegaan op relatief korte tijd. Kwam zo een beetje uit het niets.
Plus dat die man ook zeer mottig op zijn fiets zat en iedereen zich afvroeg hoe die in godsnaam zo rap kon rijden.

MVDP is heel zijn leven een fenomeen. En WVA en Pogacar rijden al heel hun leven op een zeer hoog niveau.
Die mannen bevestigen gewoon. Dat is dus totaal iets anders.
Want niemand gelooft nu toch dat die mannen al vanaf de jeugd over de schreef gaan?

Maar ik heb dit in het verleden ook al gezegd.
Maar dat kan je toch niet vergelijken?

Froome is werkelijk van matig renner naar beste van de wereld gegaan op relatief korte tijd. Kwam zo een beetje uit het niets.
Plus dat die man ook zeer mottig op zijn fiets zat en iedereen zich afvroeg hoe die in godsnaam zo rap kon rijden.

MVDP is heel zijn leven een fenomeen. En WVA en Pogacar rijden al heel hun leven op een zeer hoog niveau.
Die mannen bevestigen gewoon. Dat is dus totaal iets anders.
Want niemand gelooft nu toch dat die mannen al vanaf de jeugd over de schreef gaan?

Zelfs als dat relevant is, Pogacar was goed in de jeugdcategorieën maar helemaal niet uitzonderlijk (zoals Remco bijvoorbeeld). Iemand die zegt dat hij voorspelt had dat Pogacar zo goed ging worden, liegt. En Vingegaard was vis aan het snijden en Roglic zat te skiën.

En euhm Pogacar reed onder meer tegen iemand waarvan bewezen is dat hij in de jeugd over de schreef ging. Maar ok, die mag blijkbaar al gewoon weer koersen. Het boeit allemaal niet meer.

Misschien is het allemaal dankzij de generatie van Froome dat deze renners makkelijker buiten schot blijven.

Froome was toch opnieuw de eerste renner die een paar jaar de Tour domineerde, maar nooit betrapt werd. Ook al kreeg hij zélf veel verdachtmakingen naar zijn hoofd. De dominantie van Sky was vergelijkbaar met die van US postal. Mensen zagen dat niet graag.

Ook andere attractieve renners van die tijd, zoals Sagan, zijn nooit betrapt.

Het wielrennen is toch terug wat op zijn plooi kunnen komen in die periode.

En dan komen er ineens een paar fantastische renners aan, zoals Mathieu, Wout, Tadej, Remco, Vingegaard, … maar ook nog Alaphilippe, Roglic, …

Mannen die allemaal attractief koersen en plots ook weer van véél verder de finale openbreken.

In hun voordeel spreekt dat er ze niet ‘alleen’ waren, maar ineens met een trosje. De meesten hebben ook al barsten vertoond, zoals Pogacar die plots 2x de duimen moest leggen voor Vingegaard in de Tour.

Ze koersen attractief en zijn ook sympathiek voor de camera (hoe kan je niet houden van Tadej?). Dat zijn zaken die allemaal helpen bij de publieke opinie.

Er wordt ook héél veel gesproken over de wetenschappelijke vooruitgang (voedsel, training, materiaal, …). Ook dat leidt de aandacht af van dopinginsinuaties.

Denk dat er dus veel factoren zijn, maar hoe dan ook zie je dat, zeker sinds vorig jaar, een Tadej toch meer en meer in twijfel getrokken wordt.

Mooie overwinning voor Fretin. Mooi seizoen voor hem.

Maar wat gebeurde daar op een kilometer van de meet? Het begin van die dranghekken was toch wat raar? Plots zaten daar een aantal renners aan de verkeerde kant van die hekken? Ook een paar renners die vielen?

Lijkt me zeker ook de verantwoordelijkheid van de renners, maar dat kon daar volgens mij nu toch ook beter afgezet worden?

En Karl weer met fantastisch commentaar in de finale :unsure:
Had dat incident al helemaal niet door om te beginnen, ook weer volledig foute namen...
En was het een goeie koers? Dan kunnen we misschien nog een paar van die sprintkoersen inpassen in het voorjaar!

Ik moet zeggen, ik heb eens een Sinutab genomen voor ik een intens intervalloopje ging doen en ik voelde me die loop onoverwinnelijk. En ik heb dat ook al gehad bij het nemen van een Excedryn voor m'n barstende koppijn die ik soms heb. Ligt dat aan de codeïne of caffeïne die erin zit of omdat de luchtwegen helemaal opengaan (bij Sinutab)?

Terug
Bovenaan