Sky won met 3 verschillende Britten de Tour, terwijl UAE inderdaad de allerbeste jongeren naar zich toe trekt met zakken vol geld. Op dat vlak zag het er bij Sky nog meer gemaakt uit. Alsof ze van elke Brit een Tour winnaar konden maken.
Vingegaard was bij het begin van het seizoen de favoriet om de Tour te winnen, laten we dat niet vergeten. Pogacar kreeg 2x op rij op zijn appel. Vingegaard is beter op langere beklimmingen, Vingegaard recupereert beter in een koers van 3 weken. Pogacar gaat voorsprong moeten nemen in de eerste week want daarna zal Vingegaard enkel beter worden. Wel grappig hoe snel zo'n dingen omkeren.
Wat ook in het voordeel van Pogacar spreekt is dat zijn grote uitdager geen charisme heeft. Buiten de Denen supportert nu toch niemand voor Vingegaard. Pogacar en Evenepoel zijn een heel jaar lang uithangborden voor het wielrennen.
Ja, ik heb het mezelf ook al afgevraagd waarom ik best met een 'gerust' gevoel naar al die topprestaties zit te kijken.
In een nog niet zo heel veel verleden was ik (en velen met mij) nochtans meteen argwanend bij prestaties van Ricco, Schumacher, ... en was het ook gewoon logisch (en een opluchting) dat ze op een gegeven moment tegen de lamp liepen.
Pogacar heeft wel een enorme gun-factor natuurlijk. Hij komt totaal niet arrogant over. Lijkt zich ook zeer amicaal te gedragen tegenover zijn concurrenten. Dat helpt allemaal.
Zoals je zegt, heeft hij ook al 2x op zijn doos gehad in de Tour van Vingegaard, wat maakt dat hij geen aura van onoverwinnelijkheid heeft. Dat is toch een verschil met Armstrong destijds, die enkel in de Tour van 2023 even een kleine barst vertoonde (en alsnog won).
Hij doet ongelooflijke dingen, maar we hebben ook al straffe stoten gezien van Evenepoel, MVDP, Van Aert, ... de laatste jaren. En er rijdt inderdaad ook nog een Vingegaard rond.
Maar goed, nu heeft Pogacar wel een enorm grand-cru jaar achter de rug. Het zou wel eens kunnen dat het publiek en de pers toch iets argwanender wordt. Temeer omdat er toch een beetje een frustatie gegroeid is bij sommige wielerfans, want het is wéér Pogacar die op xx km van de streep vertrekt en de koers is weeral afgelopen... De gun-factor is misschien toch wat afgebrokkeld daardoor.
. Wel grappig hoe snel zo'n dingen omkeren.
. Sommige bekrompen Vlamingen weten niet beter heb ik helaas al vaak ondervonden.

.
.