Age of Empires II en IV banen een weg naar Xbox-consoles!

Eind oktober 2022 lanceerden Microsoft en ontwikkelaar Relic Entertainment de pc-versie van Age of Empires IV, een langverwachte sequel waarover één van onze redactieleden destijds een recensie schreef. Toen was er amper sprake over de mogelijkheid van een release op consoles, deels omdat de serie gedurende diens hele bestaan voornamelijk synoniem stond met de computers. Vandaag de dag zit de videogame-markt echter anders in elkaar, want Microsoft zelve heeft geen bezwaar om hun iconische real-time strategy game naar andere platformen te porten, zo blijkt. Tijdens een recente livestream waar men uitgebreid over de serie praatte, confirmeerde de firma namelijk dat maar liefst twee titels uit deze reeks op komst zijn voor Xbox Series S | X en dat ze bovendien eveneens via Game Pass beschikbaar zullen zijn!

Op de officiële Xbox-website staan alle relevante gegevens, welke we in dit nieuwsbericht enigszins zullen samenvatten. Men start alvast met Age of Empires II: Definitive Edition, welke de betrokken partijen tegen 31 januari 2023 zullen klaarstomen, terwijl de port van Age of Empires IV op een latere datum (lees: in hetzelfde jaar) zal volgen. Met als gevolg kregen we dus enkel informatie over die eerste titel te horen, beginnende met de aanwezige content. Alles wat je via de huidige pc-versie kunt spelen, zal present zijn in de Xbox-port, waaronder:
  • 40 reeds geïmplementeerde updates
  • 3 DLC-toevoegingen
  • 83 maps
  • 42 multiplayer-beschavingen
  • 34 single player-campagnes
  • 10 multiplayer modi
  • 7 coöperatieve campagnes
Net hierdoor komt dus het nauwelijks als een verrassing over dat het spel cross-platform multiplayer tussen de pc- en Xbox-versies gaat ondersteunen, hoewel dit een optionele instelling zal zijn. Deels omdat het spel - naast het toelaten van toetsenbord en muis - het mogelijk maakt om controllers te hanteren, waarvoor enkele veranderingen nodig waren. Zo ontwierp men een nieuwe User Interface en een nieuwe tutorial voor gamepad-gebruikers, bovenop een gewijzigde artificiële intelligentie die het management van grondstoffen en andere middelen intuïtiever zal maken. Helaas gaf Microsoft geen beeldmateriaal vrij waarmee men deze port demonstreerde, dus laat ons hopen dat we het spel binnenkort in beweging mogen zien!

 
Laatst bewerkt:
Yes, altijd gezegd dat age of empires met een controller moet kunnen :).
Hopelijk voegen ze dit ook toe aan de pc versie zodat ik die op mijn tv kan spelen!
 
Meh gewoon een poging om meer geld uit het franchise te slaan. RTS met een console werkt niet. Dat snapt iedereen toch.
 
Meh gewoon een poging om meer geld uit het franchise te slaan. RTS met een console werkt niet. Dat snapt iedereen toch.
Wat heeft dat met , poging om meer geld er uit te slaan er mee te maken ?
Niet iedereen heeft een goeie pc om deze spellen te spelen.
Waarom werkt RTS op een console volgens jou niet ?
Keyboard en mouse worden ook ondersteund.
Ik snap je negatieve instelling gewoon niet.
 
Yes, altijd gezegd dat age of empires met een controller moet kunnen :).
Hopelijk voegen ze dit ook toe aan de pc versie zodat ik die op mijn tv kan spelen!
je gaat nooit zo snel kunnen reageren als met KB en muis wanneer alles in brand staat.
Uiteraard is die aansluiten ook een optie.
 
je gaat nooit zo snel kunnen reageren als met KB en muis wanneer alles in brand staat.
Uiteraard is die aansluiten ook een optie.
Ik kan natuurlijk niet vergelijken, omdat ik altijd een console gamer ben geweest, maar ik vond c&c toch altijd goed spelen op de playstation
 
Terug
Bovenaan