Advies TV Oled/LCD 65"/77"

Scifo

Active member
Hallo,

Ik zoek advies voor mijn zoektocht naar een nieuwe TV. Budget in range van 1500€-2500€.

- De TV zou naast een glasraam staan. Blijkbaar is dat een probleem voor OLED? Nuja als de zon schijnt doe ik het rolgordijn wel naar beneden. (rolgordijn altijd sluiten als ik bv niet thuis ben zie ik me wel niet doen)

- Ik dacht eerst voor 65" te gaan, nu lees ik dat je ook deze grootte snel gewoon kan worden. Voor een TV dat dagdagelijks gebruikt wordt, zie ik mezelf wel voor een 77" gaan. Afstand tot TV is 3,5meter.

Het hoofddoel voor de tv, ik ben niet zo een film of serie kijker

- play sports (voetbal, motorsport)
- F1TVpro
- Youtube
- PS5 gaming
(- PC gaming? Zou me eens willen verdiepen in nvidia shield)

Ik had de LG C1 of C2 OLED tv op het oog maar nu vraag ik me af of er geen betere opties zijn. Is LCD een aanrader?
 
- De TV zou naast een glasraam staan. Blijkbaar is dat een probleem voor OLED? Nuja als de zon schijnt doe ik het rolgordijn wel naar beneden. (rolgordijn altijd sluiten als ik bv niet thuis ben zie ik me wel niet doen)

begrijpbaar dat je dat niet kan doen als je niet thuis bent. En inderdaad, elke OLED, ook die nieuwe van oled-reeks samsung hebben last van zon omdat de UV straling het organische materiaal kan aantasten door langdurige zonneschijn op het paneel.

Het hoofddoel voor de tv, ik ben niet zo een film of serie kijker

Kies dan gewoon een goede high-end LCD tv met FALD backlight. Op basis van jouw voorkeur en gebruik heb ik een lijst op tweakers gemaakt:

Nu is het aan jou om gebruikers ervaringen én professionele reviews op te zoeken om dan een keuze te maken.

TIP: bij welk toestel je ook aanschaft, zet deze gewoon op "film/cinema/movie" mode en voor de rest zal deze dan relatief goed staan voor gebruik :)
 
Merci. Straks eens uw tweakers lijstje overlopen.

Rap eens passeren bij mediamarkt om te kijken hoe groot een 77” in het echt is :’)
 
Rap eens passeren bij mediamarkt om te kijken hoe groot een 77” in het echt is :’)

In de winkel zal deze relatief klein zijn, totdat je deze in je living hebt staan. Dan is alles enorm groot, zelfs een 55". Gelukkig went dat vrij snel :unsure: .

PS: In winkels en al zeker mediamarkt kan je toestellen niet beoordelen op beeldkwaliteit. Ze staan allen in torchmode(winkel/demo modi) om op te vallen.
 
je zit op 3.5 meter, dan zou ik al zeker niet voor 55 inch gaan.
met 65 inch zit je ok, zeker voor wat je er mee plant te doen.
een 77 inch zou toch aangeraden zijn voor series en vooral films om de immersie te verhogen op die afstand.

 
En inderdaad, elke OLED, ook die nieuwe van oled-reeks samsung hebben last van zon omdat de UV straling het organische materiaal kan aantasten door langdurige zonneschijn op het paneel.
Ik heb ook zonlicht dat rechtstreeks op de tv valt en daardoor nog altijd geen andere tv willen kopen. Momenteel nog altijd een goede Panasonic plasma in gebruik en de enige waardige opvolger daarvoor is imo een oled, maar ja de zon wil niet meewerken 😋

Eigenlijk ben ik nu zo een beetje aan het wachten op microled (of een andere technologie) die best of both worlds heeft. Alleen vrees ik er voor dat die zo wat onbetaalbaar gaat zijn. Ik wil ook een 65" als opvolger.
 
65" is zeker de minimum op die afstand. Onze living is 3.5m breed maar als je rekent dat de tv een beetje van de muur hangt en mijn kop ook, zal dat een 3-tal meter zijn. Ik ben van 32" naar 65" gegaan en de eerste dagen is het idd gewoon worden, maar je bent dat zéér rap gewoon.
Ik kan u zeggen dat een 77" waarschijnlijk ook niet te groot zal zijn in die living. Ik heb me zelf gebaseerd op wat THX voorschrijft qua hoek van uw gezichtsveld moet innemen, en 65" was zowat het minimum dacht ik. Onze tv hangt aan een stevige beugel en soms schuif ik die zelfs een halve meter uit om hem nog dichter te hebben. Dan zit je echt in de film.

 
Bij Vandenborre es gepasseerd en daar stond wel een 77" opgesteld. Leek groot maar denk wel dat deze in de woonkamer zal passen (zie foto) :p

We leven maar 1 keer zeker. 77" gaat het worden. Onderstaand is een 46".

TV_46inch.jpg
 
LG OLED77C25LB 2022 model voor 2800€, bij elke andere winkel 3800€. Verleidelijk maar toch nog veel geld :/

 
Ik zit op 2m80 en heb een 85'' perfect voor me

Vorig jaar de 77A80J van Sony gekocht maar bleef op men honger zitten qua grote, 82" was hier het kantelpunt, na 3 dagen de 77 oled retour gedaan en de Sony 85X95J gekocht, net als ik zijn er op Tweakers nog een paar die hetzelfde hebben gedaan en alle zijn we van mening dat de Lcd amper onderdoet voor de Oled, nu als je max 77" wil gaan is de Oled gewoon een goede keuze 65" is toch vrij passé al moet die euro bij vele nog vallen.

Op de Sony 85X95J totaal niks last van blooming, als bv een Netflix serie opstart start zie je het wel omdat het 1 sec duurt voor de Local dimming erin kikt en vanaf dan heb je gewoon gelijkaardig beeld vergeleken met Oled (heb ze hier uitgebreid naast elkaar vergeleken) de Sony 85X95J is wel een buitenbeetje qua Lcd,

Geen idee over de opvolger (85X85K) heb men 85X95J vorig jaar 1 maand voor Bf gekocht bij Tvsmits na cashback voor €2387, die cashback deal loopt nu weer en zal waarschijnlijk 2/3 weken voor Bf weer eindigen zoals vorig jaar toen, op Bf stond de 85X95J terug €3299
 
nee, de afstand tot de tv bepaalt de ideale grootte. 65 inch kan perfect in kleinere woonkamers waar je er vrij dicht op zit.
Puur kijkend naar het 4K verhaal kopen vele een te kleine tv, zijn er een hoop die op +3m 55/65" hebben voor 4k is dat eigenlijk totaal nutteloos, vaak is het meer een dingetje van niet mogen van de partner of niet durven, vanaf 3 meter kijkafstand raad is altijd 85" aan na een week zal 95% niet meer terug kleiner willen
 
Merci voor de input.

Bij Sony is er nu ook al de X90K

Misschien inderdaad wat acties afwachten in november en daarop beslissen. Maar 85"dajumnn xD
Tvsmits zeker mailen voor prijzen die gaan er altijd zot onder tov de rest en hebben een super service, op Marktplaats vind je hun terug onder de naam Job en Freek, de Mp prijzen zijn vaak lager dan op hun Webshop.

En sowieso een tv kopen in Nl daar heb je op een tv toestel van +€1000 recht op 6 jaar een deugdelijk product. (Nl heeft afwijkende garantie regels tov de rest van de Eu)

Als je voor Oled zou gaan zou ik zeker een Lg kopen, daar kan je een lut tabel mee opladen en dan heb je de best mogelijk afgestelde tv die er op de markt is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan