Advies componenten upgrade gaming PC

Mulle

Member
Hey,

Ik heb een goede gaming PC, maar voor sommige recentere games zoals FS2020 heb ik problemen dat mijn CPU zorgt voor een bottleneck.
Ik wil graag FS2020 in VR spelen en heb een Oculus Rift S, maar door de bottleneck van mijn CPU is het niet speelbaar. CPU is aangekocht geweest eind 2014.

Ik heb een maximum budget van €1000 voor de upgrade. Vroeger volgde ik de PC hardware op maar sinds ik een zoontje heb is dit al meerdere jaren het geval niet meer. Wie kan mij helpen om een goede upgrade samen te stellen binnen het budget + ook leverbaar. Ik bestel meestal bij een alternate, komplett of megekko.

De volgende componenten wens ik te herbruiken omdat deze volgens mij nog meer dan goed genoeg zijn:
- SSD : M.2 Samsung 960 PRO 1TB [voor windows] (meer dan 4000 uren en R/W iets van 28TB/27TB)
- SSD : M.2 2.0TB XPG Spectrix S40G [voor games] (nog geen half jaar oud)
- GPU : Nvidia RTX 2080 TI met aangepast koeler, is redelijk hoog en nu problemen dat ik niet alle RAM sloten kan gebruiken
- RAM : Corsair 4 x 8GB DDR4 (CMK16GX4M2A2666C16)
- HL-DT-ST BD-RE BH16NS55
- Monitor : Acer Z35P

Ik ben dus op zoek naar een:
- CPU, vooral gebruikt om te gamen en blu ray schijven te archiveren via DVDFab (codec H.265 10bit)
- CPU koeler, denk aan een corsair hydro serie
- MOBO, moet aan volgende eisen voldoen:
* Minimum 2 M.2 aansluitingen voor beide SSD's
* Genoeg plaats tussen ram en GPU
- PSU : voldoende om alles te kunnen draaien
- CASE : waar alles mooi in past, zeker plaats voldoende voor de CPU koeler.


Alles zou ook zo stil mogelijk moeten zijn, daarom dat ik al een aparte koeler heb geïnstalleerd op mijn GPU en CPU die heel wat minder geluid produceert.

Alvast bedankt voor wie mij kan helpen.


Mvg,
Tom
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik zou dan eens kijken naar een Ryzen 5 5600X of Ryzen 7 5800X ofzo. Zal meer dan voldoende zijn voor alles dat je wil doen. Een 5800X zal die rips e.d. wel sneller kunnen verwerken.

Een deftig bord zoals de Asus TUF GAMING X570-PLUS kan zelfs een OC'd 5950X aan zonder problemen. Heeft ook 2x M.2-sloten en genoeg plaats tussen het eerste PCIe slot en de DIMM slots.

Als je de Ryzen tour opgaat zal je ofwel je huidige RAM proberen te OC'en (tot minstens 3200MHz) als je het volledige potentieel wil gebruiken of anders 3200-3600MHz RAM aankopen. Kan in-game tot 10fps schelen t.o.v. 2666MHz RAM.

Qua case heb ik de Fractal R6 gekozen, is ook de enigste dat ik van buiten ken dat een ODD slot heeft. Define 7 heeft dat ook maar is bijna €40...
Ik zou dan eens kijken naar een Ryzen 5 5600X of Ryzen 7 5800X ofzo. Zal meer dan voldoende zijn voor alles dat je wil doen. Een 5800X zal die rips e.d. wel sneller kunnen verwerken.

Een deftig bord zoals de Asus TUF GAMING X570-PLUS kan zelfs een OC'd 5950X aan zonder problemen. Heeft ook 2x M.2-sloten en genoeg plaats tussen het eerste PCIe slot en de DIMM slots.

Als je de Ryzen tour opgaat zal je ofwel je huidige RAM proberen te OC'en (tot minstens 3200MHz) als je het volledige potentieel wil gebruiken of anders 3200-3600MHz RAM aankopen. Kan in-game tot 10fps schelen t.o.v. 2666MHz RAM.

Qua case heb ik de Fractal R6 gekozen, is ook de enigste dat ik van buiten ken dat een ODD slot heeft. Define 7 heeft dat ook maar is bijna €40 duurder. Heb al vaak in Fractals gebouwd en zijn veruit de meeste kwalitatieve van allemaal.

Qua PSU heb ik gewoon een deftig merk met meer da voldoende wattage gekozen waar je de komende jaren wel mee zal toekomen.

Heb alles nog eens in een lijstje gezet bij megekko.nl:
 
Oplossing
Ik zou dan eens kijken naar een Ryzen 5 5600X of Ryzen 7 5800X ofzo. Zal meer dan voldoende zijn voor alles dat je wil doen. Een 5800X zal die rips e.d. wel sneller kunnen verwerken.

Een deftig bord zoals de Asus TUF GAMING X570-PLUS kan zelfs een OC'd 5950X aan zonder problemen. Heeft ook 2x M.2-sloten en genoeg plaats tussen het eerste PCIe slot en de DIMM slots.

Als je de Ryzen tour opgaat zal je ofwel je huidige RAM proberen te OC'en (tot minstens 3200MHz) als je het volledige potentieel wil gebruiken of anders 3200-3600MHz RAM aankopen. Kan in-game tot 10fps schelen t.o.v. 2666MHz RAM.

Qua case heb ik de Fractal R6 gekozen, is ook de enigste dat ik van buiten ken dat een ODD slot heeft. Define 7 heeft dat ook maar is bijna €40 duurder. Heb al vaak in Fractals gebouwd en zijn veruit de meeste kwalitatieve van allemaal.

Qua PSU heb ik gewoon een deftig merk met meer da voldoende wattage gekozen waar je de komende jaren wel mee zal toekomen.

Heb alles nog eens in een lijstje gezet bij megekko.nl:
Bedankt voor deze heel nuttige info.

Ik heb het mobo gewijzigd naar 'MSI MPG X570 GAMING EDGE'. Er is hier nog meer ruimte in hoogte tussen de RAM en de GPU.
De voorgestelde case heeft geen voorziening voor een optische drive. Deze namiddag bezig geweest met de samenstelling en heel lang gezocht naar een gepaste case, maar er is praktisch niets nog te vinden met een optische drive. Ik ga kijken naar een aparte case 'Lindy 43138' voor de optische drive.

Ik zal waarschijnlijk gaan voor uw keuze maar met een ander mobo. Ik ben ook nog aan het twijfelen om de R7 5800X te nemen.

Ik wil ook nog diverse gedigitaliseerde video's upscalen met behulp van AI, maar dit vraagt enorm veel processorkracht.


Mvg,
Tom
 
Bedankt voor deze heel nuttige info.

Ik heb het mobo gewijzigd naar 'MSI MPG X570 GAMING EDGE'. Er is hier nog meer ruimte in hoogte tussen de RAM en de GPU.
De voorgestelde case heeft geen voorziening voor een optische drive. Deze namiddag bezig geweest met de samenstelling en heel lang gezocht naar een gepaste case, maar er is praktisch niets nog te vinden met een optische drive. Ik ga kijken naar een aparte case 'Lindy 43138' voor de optische drive.

Ik zal waarschijnlijk gaan voor uw keuze maar met een ander mobo. Ik ben ook nog aan het twijfelen om de R7 5800X te nemen.

Ik wil ook nog diverse gedigitaliseerde video's upscalen met behulp van AI, maar dit vraagt enorm veel processorkracht.


Mvg,
Tom

Die MPG Gaming Edge is niet zo'n schitterend bord voor een 5800X. Die TUF is daar wel beter voor. Je kan ook eventueel de GPU een slot lager steken, dat 2de PCIe slot ondersteund ook x16 snelheden net zoals de bovenste.

De Fractal R6 heeft effectief wel plaats voor een ODD. Heb zelf al reeds in die case gebouwd met ODD erbij.
Hier zie je het in de specs staan.


Qua rekenkracht is de 5800X wel pakken beter.
 
Ik vind dit toch niet terug waar die zou moeten komen, ook niet op de foto's. Ik zal het wel zien als deze geleverd wordt. Heb nog altijd een oplossing met de externe behuizing.

Bedankt voor de info. Ik ga morgen nog eens alles goed bekijken en eens denken wat ik ga doen met de cpu.

Het zal de eerste keer zijn dat ik van Intel ga overstappen.
 
Ik vind dit toch niet terug waar die zou moeten komen, ook niet op de foto's. Ik zal het wel zien als deze geleverd wordt. Heb nog altijd een oplossing met de externe behuizing.

Bedankt voor de info. Ik ga morgen nog eens alles goed bekijken en eens denken wat ik ga doen met de cpu.

Het zal de eerste keer zijn dat ik van Intel ga overstappen.

Die ODD bay zit achter dat deurtje. Net boven de bovenste fan vooraan.


Graag gedaan, als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Ryzen is zeker een heel deftige upgrade van eender welk platform je komt.
 
Ah, nooit gezien dat het voorpaneel een deurtje was :).

Ondertussen bestelling geplaatst en toch gekozen voor de R7 5800X. Ik heb het Wifi moederbord 'Asus TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)' gekozen omdat uw voorstel al meer dan 10 dagen levertermijn had. Dit zal wel identiek zijn al deze zonder de Wifi. Voordeel is nu dat ik geen Bluetooth stickje meer nodig heb.
 
Ah, nooit gezien dat het voorpaneel een deurtje was :).

Ondertussen bestelling geplaatst en toch gekozen voor de R7 5800X. Ik heb het Wifi moederbord 'Asus TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)' gekozen omdat uw voorstel al meer dan 10 dagen levertermijn had. Dit zal wel identiek zijn al deze zonder de Wifi. Voordeel is nu dat ik geen Bluetooth stickje meer nodig heb.
Dat is inderdaad hetzelfde bord. Kan je niets fout mee doen. Je moet tegenwoordig snel zijn als je iets wil bestellen.
 
Hey, ik heb nog een vraagje. Alle onderdelen zijn aangekomen en ondertussen alles aan het aansluiten. Is een grote case maar echt wel handig.

Als laatste ben ik begonnen met de voeding. Nu heb ik op het mobo 2 ATX aansluitingen voor de 12v. 1tje van 8pins en 1tje van 4pins. Nu zit er bij de voeding geen van 4pins en als ik deze van 8pins er op klik, zit hij beetje schuin.

Mijn vraag is nu, heeft het mobo voldoende stroom met 1 keer 8pins of moet die 4pins er ook nog bij?

Indien wel, dan ga ik die connector wat moeten aanpassen.

Alvast bedankt.
 
Hey, ik heb nog een vraagje. Alle onderdelen zijn aangekomen en ondertussen alles aan het aansluiten. Is een grote case maar echt wel handig.

Als laatste ben ik begonnen met de voeding. Nu heb ik op het mobo 2 ATX aansluitingen voor de 12v. 1tje van 8pins en 1tje van 4pins. Nu zit er bij de voeding geen van 4pins en als ik deze van 8pins er op klik, zit hij beetje schuin.

Mijn vraag is nu, heeft het mobo voldoende stroom met 1 keer 8pins of moet die 4pins er ook nog bij?

Indien wel, dan ga ik die connector wat moeten aanpassen.

Alvast bedankt.

Is inderdaad wel een grote case. Maar serieus gemakkelijk om alles in te bouwen. Bouw echt graag in Fractals door de goed afwerking, kwaliteit en grootte.

Die extra 4-pin is enkel nodig als je zwaar wilt overklokken. Zoals met LN2 o.i.d. dan kan de extra power wel handig zijn. Voor alledaags gebruik is dat niet nodig om dat aan te sluiten.
 
Is inderdaad wel een grote case. Maar serieus gemakkelijk om alles in te bouwen. Bouw echt graag in Fractals door de goed afwerking, kwaliteit en grootte.

Die extra 4-pin is enkel nodig als je zwaar wilt overklokken. Zoals met LN2 o.i.d. dan kan de extra power wel handig zijn. Voor alledaags gebruik is dat niet nodig om dat aan te sluiten.
Ik zie net dat een 8pin connector kan gesplitst worden in 2 van 4pins. Probleem dus opgelost. Denk dat ik gisteren niet goed wakker meer was :).

Vroeger kocht ik altijd een goedkope case. Maar die waren telkens een hel om in te bouwen.

Testen zal maar pas voor morgen zijn. Straks beginnen in huis te werken.
 
Idem, en bijkomend voordeel is dat de kans op snijwonden bijna nihil is...

Tenzij je die goedkope Fractal Focus G case hebt 😅. Dat is echt een slecht afgewerkte case. Der heb ik mij zoveel aan gesneden.

Ik zie net dat een 8pin connector kan gesplitst worden in 2 van 4pins. Probleem dus opgelost. Denk dat ik gisteren niet goed wakker meer was :).

Vroeger kocht ik altijd een goedkope case. Maar die waren telkens een hel om in te bouwen.

Testen zal maar pas voor morgen zijn. Straks beginnen in huis te werken.

Sommige voedingen hebben dat inderdaad. Zoals ik zei, het hoeft niet persé aangesloten te worden.

Een kwalitatieve case maakt echt het verschil, je gaat daar jaren plezier aan hebben. Heb mijn dure case al 5 jaar en is nog altijd perfect inorde.
 
Pc zit volledig samen. Grafische kaart heeft net plaats genoeg. Windows staat er ondertussen op.

Moet nog enkele zaken bekijken. Cpu temp was constant boven de 50°C. De koeler zelf nu op pwm gezet ipv auto en is nu rond de 35.
Moederbord blijft boven de 40. Geen idee waarom. Is wel zo dat mijn grafische kaart dat extra koelertje op mobo volledig gaat blokkeren.
Ook moet ik de rams nog eens bekijken. Werkt maar aan 2666.

Ik weet morgen wat gedaan. Hopelijk kan ik fs2020 testen en in vr.

Nog eens bedankt voor het advies. Alles past perfect bij elkaar en was aangenaam te bouwen. Geen problemen gehad bij het bouwen.

Wifi werkt ook heel vlot op mobo. Zonder antenne haal ik meer dan 250mbit. Maar bedoeling is om ethernet aan te sluiten maar staat nog niet op zijn plaats de pc.
 
Pc zit volledig samen. Grafische kaart heeft net plaats genoeg. Windows staat er ondertussen op.

Moet nog enkele zaken bekijken. Cpu temp was constant boven de 50°C. De koeler zelf nu op pwm gezet ipv auto en is nu rond de 35.
Moederbord blijft boven de 40. Geen idee waarom. Is wel zo dat mijn grafische kaart dat extra koelertje op mobo volledig gaat blokkeren.
Ook moet ik de rams nog eens bekijken. Werkt maar aan 2666.

Ik weet morgen wat gedaan. Hopelijk kan ik fs2020 testen en in vr.

Nog eens bedankt voor het advies. Alles past perfect bij elkaar en was aangenaam te bouwen. Geen problemen gehad bij het bouwen.

Wifi werkt ook heel vlot op mobo. Zonder antenne haal ik meer dan 250mbit. Maar bedoeling is om ethernet aan te sluiten maar staat nog niet op zijn plaats de pc.
Perfect.

Moederbord temps maken op zich niet heel veel uit. Zolang er airflow is. 9 van de 10 is dat ook niet de temp van onder de GPU, maar van de VRM boven de CPU. Moet je niet echt van wakker liggen van die temps. Dat bord kan zelfs perfect een zwaar overklokte 5900X aan zonder problemen.

RAM moet je goed zetten in de BIOS. Heb je die 3600MHz RAM gekocht of die 2666 behouden?
Want met XMP/DOCP aan zal die 2666 maar max. op 2666 MHz werken.

Deftige onderdelen maken een serieus verschil bij het bouwen.

Veel plezier ermee.
 
Perfect.

Moederbord temps maken op zich niet heel veel uit. Zolang er airflow is. 9 van de 10 is dat ook niet de temp van onder de GPU, maar van de VRM boven de CPU. Moet je niet echt van wakker liggen van die temps. Dat bord kan zelfs perfect een zwaar overklokte 5900X aan zonder problemen.

RAM moet je goed zetten in de BIOS. Heb je die 3600MHz RAM gekocht of die 2666 behouden?
Want met XMP/DOCP aan zal die 2666 maar max. op 2666 MHz werken.

Deftige onderdelen maken een serieus verschil bij het bouwen.

Veel plezier ermee.
De rams heb ik ook nieuw gekocht. Moet nog alles eens overlopen in de bios. Voordien altijd gewerkt met MSI. Maar is voor morgen.

Met de vele ventilatoren is deze ook wel heel stil. Bijna niet hoorbaar.
 
De rams heb ik ook nieuw gekocht. Moet nog alles eens overlopen in de bios. Voordien altijd gewerkt met MSI. Maar is voor morgen.

Met de vele ventilatoren is deze ook wel heel stil. Bijna niet hoorbaar.

Asus BIOS is iets meer uitgebreider dan MSI, maar veel dingen zijn wel hetzelfde.

Staat bij Advanced Options, dan tabblad AI Tweaker.

Die fans zijn inderdaad wel stil. Maar kan je met die hub wel via de BIOS regelen.
 
Terug
Bovenaan