Er mogen geen gevolgen aan verbonden worden, omdat bijna alle gevolgen illegaal zouden zijn. De vraag is maar of daar veel aan te doen is, maar bijvoorbeeld als iemands restaurant het failliet in wordt gereviewbombed, dan is dat tegen de wet. Als je iemand niét zou aannemen omdat je weet dat hij ooit veroordeeld is, dan is dat mogelijk discriminatie en tegen de wet. Als onschuldigen slachtoffer worden, is dat tegen de wet. Als de naam met opzet door het slijk wordt gehaald om nadelig te zijn voor de genaamde, is dat tegen de wet...

Jij mag kiezen wie je wilt als tandarts. Maar als iedereen dat in groep gaat doen, wordt zijn zaak wel een pak sterker. En er is nog maar een tipje opgelicht en het is al duidelijk dat het niet bij die grijze zone zal blijven, het werd meteen zwart.
De gevolgen die ik persoonlijk hieraan zou verbinden zijn niet illegaal en als er iets illegaals zou gebeuren dan kunnen de benadeelden toch naar politie/rechter stappen en dit aanklagen?
Gezien de lijst van advocaten die hen verdedigden, weten ze zeker de weg wel hoor...

Slechte reviews voor dat restaurant hadden trouwens vermeden kunnen worden door de volledige namen van de veroordeelden vrij te geven, de lont was daarmee uit het kruitvat. (Werd hier al een paar keer vermeld in deze thread.)

Wat bedoel je juist met 'er is nog maar een tipje opgelicht en het werd meteen zwart'?
 
Laatst bewerkt:
De gevolgen die ik persoonlijk hieraan zou verbinden zijn niet illegaal en als er iets illegaals zou gebeuren dan kunnen de benadeelden toch naar politie/rechter stappen en dit aanklagen?
Gezien de lijst van advocaten die hen verdedigden, weten ze zeker de weg wel hoor...

Al de zaken die je opsomt konden trouwens vermeden worden door de volledige namen van de veroordeelden vrij te geven, de lont was daarmee uit het kruitvat. (Werd hier al een paar keer vermeld in deze thread.)

Wat bedoel je juist met 'er is nog maar een tipje opgelicht en het werd meteen zwart'?
Goed, en stel dat die gevolgen nu wel illegaal zijn, als ze door het reviewbomben failliet zijn. Denk je dan niet dat ze bijvoorbeeld Acid, maar misschien ook de kranten kunnen aanklagen wegens het publiceren van die naam, als dat niet héél secuur is gebeurd? Ik denk namelijk van wel. Dat een rechter weleens kan oordelen dat de journalist had moeten weten dat een bepaalde actie mogelijk was, of dat een bepaalde zin oproept tot illegale activiteiten. Als je weet dat iets wat jij doet automatisch gaat uitmonden in illegale praktijken, is de kans bestaande dat je daarvoor veroordeeld zult worden.

Wat ik bedoel met dat er nog maar een tipje is opgelicht, en het werd meteen zwart: Er is overduidelijk een grijze zone. Zoals dat je bijvoorbeeld als individu een tandarts "discrimineert" vanwege een vorige veroordeling. Uiteraard ben je daar niet op aan te klagen, en maar goed. Maar daarom is het ook grijs. Het is echter een hele aanname om te stellen dat "de lont uit het kruitvat" is zodra de namen vrijkomen, want blijkbaar niet. Het tipje is opgelicht, de namen komen vrij via Acid, en het gaat van die grijze zone, naar pikzwart: reviewbombing, oproepen om die studenten nooit aan te nemen, cyberbelaging...

Je zou kunnen zeggen dat àls ze veel spijt hadden betuigd, àls de straf veel strenger was geweest en àls het vonnis beter uitgelegd was en àls de kranten de naam van alle Reuzegommers (inclusief de onschuldige, want daar wordt hier al voor gepleit) de lont misschien uit het kruitvat was. Maar het is maar de vraag of dat ook betekent dat dat rechtvaardiger zou zijn. Het is niet omdat iedereen roept om je op te knopen, dat dat daarom meteen de rechtvaardigste of juiste manier is. En dan nog weet je het niet, we weten alleen dat zodra de namen gepubliceerd werden, er al ontploffingen warn ipv dat de lont uit het kruitvat was.
 
...

Slechte reviews voor dat restaurant hadden trouwens vermeden kunnen worden door de volledige namen van de veroordeelden vrij te geven, de lont was daarmee uit het kruitvat. (Werd hier al een paar keer vermeld in deze thread.)

...
Dus zolang de namen van de veroordeelden niet vrijgegeven worden is het ok dat men video's verspreid waarbij men niet veroordeelden wat narigheden kan bezorgen?
Dat ruikt stilaan naar een soort van afpersing. En sensatie/views/clicks, want hij kondigde al een 2e video aan, laten we dat vooral niet vergeten.
 
Goed, en stel dat die gevolgen nu wel illegaal zijn, als ze door het reviewbomben failliet zijn. Denk je dan niet dat ze bijvoorbeeld Acid, maar misschien ook de kranten kunnen aanklagen wegens het publiceren van die naam, als dat niet héél secuur is gebeurd? Ik denk namelijk van wel. Dat een rechter weleens kan oordelen dat de journalist had moeten weten dat een bepaalde actie mogelijk was, of dat een bepaalde zin oproept tot illegale activiteiten. Als je weet dat iets wat jij doet automatisch gaat uitmonden in illegale praktijken, is de kans bestaande dat je daarvoor veroordeeld zult worden.
Op basis van welke wet zou die journalist dan veroordeeld worden?

Ik denk niet dat een journalist die enkel de waarheid schrijft, terwijl er zelfs 2 voorwaarden vervuld zijn van hun eigen code om namen bekend te mogen maken én het gaat enkel om namen van door het gerecht veroordeelden, kan veroordeeld worden als anderen het heft in eigen handen nemen.

In jouw hypothese: als Dutroux vroeger gelyncht werd dan konden de journalisten die over de gruwelijke feiten hadden bericht én zijn naam vermeldden volgens jou aangeklaagd worden? Dan mag er nooit nog een volledige naam bekend gemaakt worden.

Wat ik bedoel met dat er nog maar een tipje is opgelicht, en het werd meteen zwart: Er is overduidelijk een grijze zone. Zoals dat je bijvoorbeeld als individu een tandarts "discrimineert" vanwege een vorige veroordeling. Uiteraard ben je daar niet op aan te klagen, en maar goed. Maar daarom is het ook grijs. Het is echter een hele aanname om te stellen dat "de lont uit het kruitvat" is zodra de namen vrijkomen, want blijkbaar niet. Het tipje is opgelicht, de namen komen vrij via Acid, en het gaat van die grijze zone, naar pikzwart: reviewbombing, oproepen om die studenten nooit aan te nemen, cyberbelaging...
De posts hier lopen kriskras door elkaar met het andere topic, het gaat mij enkel over de namen van de veroordeelde Reuzegommers.
Er zijn 2 namen volledig bekend gemaakt van x-aantal veroordeelden in een youtube-filmke dat ondertussen offline is gehaald en die namen werden niet gefactcheckt. Er is naar mijn aanvoelen nougatbollen bekend voor de gewone bevolking.

Dus zolang de namen van de veroordeelden niet vrijgegeven worden is het ok dat men video's verspreid waarbij men niet veroordeelden wat narigheden kan bezorgen?
Dat ruikt stilaan naar een soort van afpersing. En sensatie/views/clicks, want hij kondigde al een 2e video aan, laten we dat vooral niet vergeten.
Natuurlijk is dit niet ok.
Er wordt nu zoveel aandacht aan besteed omdat hij wél namen bekend maakt en anderen niet.
Als de aandacht minder groot was dan had dit filmke veel minder ophef veroorzaakt en had hij het mogelijks zelfs niet eens gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Denk je dan niet dat ze bijvoorbeeld Acid, maar misschien ook de kranten kunnen aanklagen wegens het publiceren van die naam, als dat niet héél secuur is gebeurd? Ik denk namelijk van wel. Dat een rechter weleens kan oordelen dat de journalist had moeten weten dat een bepaalde actie mogelijk was,
Daar is bij mijn weten nog nooit een precedent van geweest dus heel benieuwd waarop je dit baseert. Persvrijheid is wel degelijk nog een ding.
 
Rik Van Cauwelaert herinnerde zich 1 anekdote waar een onschuldige patisserie werd gelinkt aan Michel Nihoul omdat de lokale Brusselse zender dat in de herhaalfeed had. Snel nadien was het geschrapt maar de eigenaars zaten er jaren mee, weggelopen klanten, taarten in het gezicht tot zelfs dozen zonder Nihoul op.


Er werd geen klacht ingediend, de eigenaars zaten wel jaren in zak en as. Maar dat lijkt nu een van de meer uitzonderlijke anekdotes want het Dutroux-schandaal leidde tot massa-hysterie waar de minste verdenking al in heftige verhalen werd omgezet.

In het geval van de getroffen handelszaken die met Reuzegom worden gelinkt zijn er een aantal "steunende" recensies, dus gitzwart werd het niet.
 

Dit is dan ook weer niet de bedoeling. We leven in een rechtstaat , een rechter heeft een oordeel geveld. Onvoldoende voor de massa ? Ja zo blijkt. Maar die advocaten doen ook maar hun job .

Ik had ook wel die namen vrijgegegeven om toch een hoop commotie kwijt te spelen , maar blijkbaar zijn daar journalistieke codes voor . Maar het is niet de bedoeling dat de massa rechter speelt.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dan ook weer niet de bedoeling. We leven in een rechtstaat , een rechter heeft een oordeel gevelt. Onvoldoende voor de massa ? Ja zo blijkt. Maar die advocaten doen ook maar hun job .

Ik had ook wel die namen vrijgegegeven om toch een hoop commotie kwijt te spelen , maar blijkbaar zijn daar journalistieke codes voor . Maar het is niet de bedoeling dat de massa rechter speelt.
Je weet het nooit uiteraard, maar wie gaat dat ondertekenen op die manier + zet de datum van de uitzending van de afspraak erbij + kent het woord balie + maakt consequent fouten bij de komma's, maar verdacht weinig spelfouten?

De persoon die dit heeft gestuurd wil zich in elk geval serieus dommer voordoen dan hij werkelijk is.

Edit: ik maak toch geen problematische insinuatie? Ik zeg gewoon dat de schrijver zich waarschijnlijk fundamenteel dommer (en anders) wil voordoen dan hij/zij is. ik laat mij niet uit over wie het al dan niet gestuurd heeft.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even de nuancering dat het niet gaat om de verdediging van milde straffen, maar wel die van de rechtstaat. Ik hoop dat wanneer ik of een naaste ooit in een situatie terechtkom waar ik iets (ernstig) mispeuter (en zeker als dat een sterk gemediatiseerde zaak zou zijn), ik word berecht door een rechtbank. Een rechtbank die daartoe professioneel is opgeleid, de tijd neemt en daartoe over alle nodige informatie beschikt zodat zij tot een zo objectief oordeel komt op basis van de geldende regels.

Dat is ook wat het hof in dit geval, volgens mij in eer en weten geweten, heeft gedaan. Een hof met rechters die ettelijke weken maanden aan dit dossier hebben besteed, met als gevolg een erg omstandig en gemotiveerd arrest. Dit louter afdoen als een ivoren toren-benadering, doet voor mij de waarheid toch wat geweld aan. Dat een beklaagde op deze manier wordt veroordeeld, is een essentieel onderdeel van onze rechtstaat. Iemand laten veroordelen door de publieke opinie die handelt en redeneert op buikgevoel, is dat uiteraard niet. Ik denk dat niemand in een vergelijkbare situatie op zo'n manier zou willen behandeld worden (want dan keren we inderdaad terug naar de Middeleeuwen).

Een rechtbank mag zich niet laten leiden door de publieke opinie en is niet opgericht om die opinie te pleasen. Dat zal ongetwijfeld afgedaan worden als wereldvreemdheid/ivoren toren benadering, maar dat is voor mij de bestaansreden/absolute vereiste voor een rechtbank en rechtstaat. Als je daar niet mee akkoord kan gaan, fine by me.

Dat wil uiteraard zelf niet zeggen dat ik het buikgevoel van de publieke opinie niet begrijpelijk vind. Een hope witte geprivilegieerde studentjes die de dood van een jongeman op hun geweten hebben, er nog goed van afkomen en vervolgens nog in bescherming worden opgenomen. De kleine man op de straat wordt voor het minste gejost, maar de "elite" komt er altijd ongeschonden uit want ze houden elkaar het hand boven het hoofd. Een cliché verhaal/perceptie dat het publiek andermaal bevestigd ziet en daarom kwaad bloed zet. Dus daar heb ik zeker begrip voor. Maar het arrest met enkele boutades afschrijven als klassejustitie (en ik viseer niet jou voor de duidelijkheid), daar ga ik niet mee akkoord om de redenen hierboven.

Die mening "verkondigen" zoals Acid en andere social media-detectives, daar ben ik al helemaal niet mee akkoord.

(Overigens volledig akkoord dat er heel wat schort met onze justitie, o.a. ingevolge permanente onderfinanciering en brakke wetgeving. Dat alle juristen onder elkaar beste vriendjes zijn en elkaar steunen, is een beeld dat echt niet klopt imo).

Sorry maar ik vind dat je hiermee opnieuw bijdraagt aan het ivoren toren-gehalte.

Stel nu nog dat het geen corruptie is. Stel, want ik zou er niet van verschieten.
Dan zou je nog altijd denken dat rechters ook maar gewoon mensen zijn. Maar dat zijn ze blijkbaar niet. Neen, rechters hebben altijd en overal hun arrest gemaakt in "eer en geweten". Punt, andere lijn.

Dat moet leuk zijn om te werken als rechter. Je kunt namelijk nooit fouten maken. Al wie kritiek heeft, die moet zwijgen "want je valt de rechtstaat aan!". Die moet zwijgen want je bent slechts gepeupel die er niets van begrijpt.

Mocht iemand nog zoeken naar wie het Grote Gelijk in pacht heeft, stop met zoeken. Het Grote Gelijk zit daar, bij de rechters. Bij justitie.
 
Hoe triest de reactie van Liesbeth Van Impe (Nieuwsblad) die in 'De Afspraak' zit te verdedigen waarom ze de namen niet gepubliceerd hebben. Letterlijk: 'als ik zie wat er nu in de samenleving gebeurt, met alle Acids en betogingen, ben ik blij dat we de namen niet gepubliceerd hebben'.
Met andere woorden, vrij vertaald: 'ik ben blij dat het Nieuwsblad niet in het oog van de storm staat'.

De dame beseft blijkbaar nog steeds niet haar macht en dat ze heel veel frustratie had kunnen voorkomen door verslaggeving te doen zoals bij andere rechtszaken, met publicatie van namen dus.
Had op z'n minst de commotie die ontstaan is door Acid kunnen voorkomen.
Misschien eens tijd om haar interne beslissingscharter te herbekijken!
 
Inderdaad, er had nog steeds verontwaardiging geweest over de lage strafmaat, maar ik ben er van overtuigd dat werken met minstens initialen of voornamen de storm véél minder hevig had geweest. Het is door het twee maten twee gewichten gevoel dat de verontwaardiging overkookt. De media heeft hierin een volstrekt foute inschatting gemaakt.
 
Hoe triest de reactie van Liesbeth Van Impe (Nieuwsblad) die in 'De Afspraak' zit te verdedigen waarom ze de namen niet gepubliceerd hebben. Letterlijk: 'als ik zie wat er nu in de samenleving gebeurt, met alle Acids en betogingen, ben ik blij dat we de namen niet gepubliceerd hebben'.
Met andere woorden, vrij vertaald: 'ik ben blij dat het Nieuwsblad niet in het oog van de storm staat'.

De dame beseft blijkbaar nog steeds niet haar macht en dat ze heel veel frustratie had kunnen voorkomen door verslaggeving te doen zoals bij andere rechtszaken, met publicatie van namen dus.
Had op z'n minst de commotie die ontstaan is door Acid kunnen voorkomen.
Misschien eens tijd om haar interne beslissingscharter te herbekijken!
Of vrij vertaald: aangezien er (zoals voorspeld) mensen eigen rechter beginnen spelen, is het geen goed idee om de namen bekend te maken.
 
Inderdaad, er had nog steeds verontwaardiging geweest over de lage strafmaat, maar ik ben er van overtuigd dat werken met minstens initialen of voornamen de storm véél minder hevig had geweest. Het is door het twee maten twee gewichten gevoel dat de verontwaardiging overkookt. De media heeft hierin een volstrekt foute inschatting gemaakt.
Dat hebben ze in het begin ook wel gedaan hoor. De oudere artikels hebben gewoon voornaam + initialen. Daar het ook gewoon over 18 man gaat met afzonderlijke getuigenissen leest het ook gewoon vlotter om het over Strontvlieg en Zaadje te hebben ipv Jef K, dan hebt ge een duidelijke personage, ook over verschillende artikels heen.

goh ja en dat ze niet achteraf zelf een artikel gaan publiceren waarin ze nog ‘the big reveal’ doen kan ik eigenlijk ook helemaal begrijpen. De journalistieke waarde is er gewoon niet.

Het staat uiteraard vrij voor iemand anders om de namen bekend te maken, sowieso weet iedereen in de omgeving van die kerels wel wie ze zijn. De namen staan ondertussen letterlijk overal op het net, dat zal inderdaad deels te danken zijn aan onze goede vriend Acid die daar een punt van heeft gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Te zot voor woorden dit. BDW heeft niets als de mond vol over activistische rechters. En dan dit verkondigen.

Compleet.schizofreen die man
 
Hoe triest de reactie van Liesbeth Van Impe (Nieuwsblad) die in 'De Afspraak' zit te verdedigen waarom ze de namen niet gepubliceerd hebben. Letterlijk: 'als ik zie wat er nu in de samenleving gebeurt, met alle Acids en betogingen, ben ik blij dat we de namen niet gepubliceerd hebben'.
Met andere woorden, vrij vertaald: 'ik ben blij dat het Nieuwsblad niet in het oog van de storm staat'.

De dame beseft blijkbaar nog steeds niet haar macht en dat ze heel veel frustratie had kunnen voorkomen door verslaggeving te doen zoals bij andere rechtszaken, met publicatie van namen dus.
Had op z'n minst de commotie die ontstaan is door Acid kunnen voorkomen.
Misschien eens tijd om haar interne beslissingscharter te herbekijken!
Mja, je "vrije vertaling" is wel erg vrij. Eigenlijk zegt ze gewoon wat ik dus ook al de hele tijd zeg: als ze ziet hoeveel gevolgen mensen aan die namen willen verbinden, is ze blij dat zij ervoor gekozen hebben om de namen niet te publiceren en niet mee verantwoordelijk te zijn voor datgene waar Acid wel mee verantwoordelijk voor is.

Trouwens, Van Impe zelf komt niet voor het eerst met zoiets in het nieuws, ik ben blij dat ze daar hun les duidelijk wel geleerd hebben. Na de busramp in Sierre was gevraagd door de nabestaanden om de namen en foto's van de kinderen niet te publiceren, maar het Nieuwsblad en HLN hebben ervoor gekozen om dat wel te doen. Zij noemden het toen een "waardige hommage", en staan er officieel nog steeds achter. Maar op zich is die vergelijking niet heel anders. VRT noemde het toen: Recht op persvrijheid ingeperkt door recht op privacy. En terecht.

Dus ik weet niet zo zeker of ze hun "interne beslissingscharter" niet al herbekeken hebben, voor ze tot deze conclusie zijn gekomen. Het idee dat zij frustratie had voorkomen en er opeens superkoel en vergevingsgezind op de namen zou gereageerd zijn als ze in de krant stonden tov nu ze op YT stonden, is toch totaal ongefundeerd?
 
Of vrij vertaald: aangezien er (zoals voorspeld) mensen eigen rechter beginnen spelen, is het geen goed idee om de namen bekend te maken.
Of vrij vertaald: aangezien er (zoals voorspeld) mensen een hand boven het hoofd wordt gehouden door de namen niet bekend te maken, zijn mensen eigen rechter beginnen spelen.

De juiste volgorde aanhouden aub.
 
Of vrij vertaald: aangezien er (zoals voorspeld) mensen een hand boven het hoofd wordt gehouden door de namen niet bekend te maken, zijn mensen eigen rechter beginnen spelen.

De juiste volgorde aanhouden aub.
Nochtans lost Acid ook niet enkel de initialen, maar de gehele privédetails van de Reuzegommers. Dus als ze op exact dezelfde manier als anders werden omschreven, dan had (volgens mij) exact hetzelfde gebeurd hoor.
 
Mja, je "vrije vertaling" is wel erg vrij. Eigenlijk zegt ze gewoon wat ik dus ook al de hele tijd zeg: als ze ziet hoeveel gevolgen mensen aan die namen willen verbinden, is ze blij dat zij ervoor gekozen hebben om de namen niet te publiceren en niet mee verantwoordelijk te zijn voor datgene waar Acid wel mee verantwoordelijk voor is.

Trouwens, Van Impe zelf komt niet voor het eerst met zoiets in het nieuws, ik ben blij dat ze daar hun les duidelijk wel geleerd hebben. Na de busramp in Sierre was gevraagd door de nabestaanden om de namen en foto's van de kinderen niet te publiceren, maar het Nieuwsblad en HLN hebben ervoor gekozen om dat wel te doen. Zij noemden het toen een "waardige hommage", en staan er officieel nog steeds achter. Maar op zich is die vergelijking niet heel anders. VRT noemde het toen: Recht op persvrijheid ingeperkt door recht op privacy. En terecht.
Wat, Loser? Deze vergelijking met minderjarige slachtoffers is niet heel anders maar alle andere vergelijkingen met meerderjarige verdachten en veroordeelden, gaan niet op?
Dus ik weet niet zo zeker of ze hun "interne beslissingscharter" niet al herbekeken hebben, voor ze tot deze conclusie zijn gekomen. Het idee dat zij frustratie had voorkomen en er opeens superkoel en vergevingsgezind op de namen zou gereageerd zijn als ze in de krant stonden tov nu ze op YT stonden, is toch totaal ongefundeerd?
Zeker en vast frustratie over het niet vrijgeven van de namen door de media, die was zeker en vast vermeden.

Ik wacht ook nog op voorbeelden en precedenten van media die succesvol aangeklaagd zijn door acties van andere mensen doordat media een naam publiceerden, zoals jij hier beweert. De "automatisch" hieronder is zo van de pot gerukt dat je zelf wel inziet dat dit een loos argument is.
Goed, en stel dat die gevolgen nu wel illegaal zijn, als ze door het reviewbomben failliet zijn. Denk je dan niet dat ze bijvoorbeeld Acid, maar misschien ook de kranten kunnen aanklagen wegens het publiceren van die naam, als dat niet héél secuur is gebeurd? Ik denk namelijk van wel. Dat een rechter weleens kan oordelen dat de journalist had moeten weten dat een bepaalde actie mogelijk was, of dat een bepaalde zin oproept tot illegale activiteiten. Als je weet dat iets wat jij doet automatisch gaat uitmonden in illegale praktijken, is de kans bestaande dat je daarvoor veroordeeld zult worden.
Daar is bij mijn weten nog nooit een precedent van geweest dus heel benieuwd waarop je dit baseert. Persvrijheid is wel degelijk nog een ding.
 
Nochtans lost Acid ook niet enkel de initialen, maar de gehele privédetails van de Reuzegommers. Dus als ze op exact dezelfde manier als anders werden omschreven, dan had (volgens mij) exact hetzelfde gebeurd hoor.
Uiteraard krijg je dan overreactie. Dat is ook het hele punt: omdat justitie zijn taak niet uitoefent, vullen burgers dat vacuüm op een ongecontroleerde manier.

Uiteraard is dat niet goed, maar om dat te vermijden moet justitie zijn verantwoordelijkheid nemen.
 
Niemand kan het ooit met zekerheid zeggen natuurlijk, maar ik denk ook wel dat, moest men die namen gewoon hebben gepubliceerd zoals men dat vaak doet (dus -fictief- 'Jan J. uit Merksem' in plaats van 'Janker') dat er veel minder oproer was geweest. Ja, dan hadden er misschien een paar voor burgerwacht gespeeld en wat scheldtirades gestuurd, maar gezien de gevoeligheid en de aard van de zaak was dat denk ik altijd het gevolg geweest.

Nu zie je enorm veel mensen die zich daar denk ik anders niet mee hadden bezig gehouden die namen verspreiden uit een soort rechtvaardigheidsgevoel, met zo'n soort 'ik heb mijn deel gedaan' attitude. Je moet daar niet veel voor doen: gewoon een filmpje op TikTok plaatsen en het is gebeurd, dus die stap is echt wel klein als je je (al dan niet misplaatst; daarover spreek ik me in deze post niet uit) deel van de 'rechtvaardigheidsbrigade' wilt voelen.

Moesten die namen gewoon (deels) publiek zijn en dus het publiceren van die namen niks nieuws onder de zon zijn, dan wordt die 'ik heb mijn deel gedaan' stap voor mensen die bij de brigade willen gaan al verzwaard naar het sturen van haatberichten of dergelijke, en dat is voor veel mensen toch al een grotere stap denk ik.

Dus ja: ik denk persoonlijk wel dat 'men' (de media, en in mindere mate justitie want het is denk ik gewoon legaal om die namen te publiceren) hier een foute inschatting heeft gemaakt. Al zal dat dus inderdaad wel nooit te bewijzen zijn.
 
Terug
Bovenaan