Apple Aankoopadvies Mac

D

Deleted member 14

Guest
Twijfel je over een MacBook Air/Pro/iMac (Pro)/Mac Mini/iPhone/iPad/enz....
Hier vind je zeker een goed advies.

Shoot!

💻🖥️
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand een idee wanneer nu die nieuwe iMacs uitkomen?

Stond gepland eind vorig jaar maar ondertussen lees en hoor ik uiteenlopende zaken, sommige zeggen in maart. Twee weken terug bij Coolblue moeten binnenspringen en die zeiden augustus, dag nadien in de Mediamarkt zeiden ze oktober...
 
Iemand een idee wanneer nu die nieuwe iMacs uitkomen?

Stond gepland eind vorig jaar maar ondertussen lees en hoor ik uiteenlopende zaken, sommige zeggen in maart. Twee weken terug bij Coolblue moeten binnenspringen en die zeiden augustus, dag nadien in de Mediamarkt zeiden ze oktober...
Early 2021 zijn de geruchten, dus wrs Maart/April
 
Ben aan het twijfelen om apple airpods pro te bestellen, zou deze willen gebruiken voor dagelijks gebruik maar ook op mijn laptop van het werk om meetings mee te houden. Momenteel heb ik een draadloze headset van het werk maar als je godganse dagen in meeting zit wordt deze toch wat zwaar... Nu weet ik niet of de airpods geschikt zijn om kwalitatief meetings te houden?
 
Ik gebruik mijn airpods nu gewoon als headsetje voor work-related telefoontjes (voip-client op gsm wegens verplicht thuiswerken), die kunnen soms uitlopen tot meer dan een uur. Zou perfect moeten gaan als iedereen het fatsoen heeft niet door elkaar heen te babbelen?
 
We hebben als nieuwjaarsgeschenk Airpods Pro gekregen. Tijdens de virtuele nieuwjaarsdrink hadden we die dus ook allemaal in. Geluid en comfort waren top.
Had er zelf niet snel geld aan durven geven, maar de kwaliteit van de Airpods Pro is super. Geluid klinkt soms beter dan van mijn oude QC25's.
 
Ben aan het twijfelen om apple airpods pro te bestellen, zou deze willen gebruiken voor dagelijks gebruik maar ook op mijn laptop van het werk om meetings mee te houden. Momenteel heb ik een draadloze headset van het werk maar als je godganse dagen in meeting zit wordt deze toch wat zwaar... Nu weet ik niet of de airpods geschikt zijn om kwalitatief meetings te houden?
Ik gebruik die al een jaar quasi elke dag voor meetings. Ik heb aan mijn bureel ook een wired B&O H2 op een AudioEngine D1 dac staan maar omdat het zo makkelijk is, gebruik ik vaker de airpods dan die setup. Sowieso de Pro versie en niet de gewone V2 nemen.

Mijn macbook pro 16" heeft een heel goede ingebouwde micro. Mijn collega's zeggen me dat de airpods misschien wat dunner klinken voor hen, maar dat het wel beter verstaanbaar is. De microfoon in de mac geeft een warmer, aangenamer geluid maar dat is minder ideaal voor videobellen met beperkte bandbreedte.

Ik heb een tijd geleden een Sony WH-1000xm4 besteld omdat ik dacht dat die (omwille van de super positieve reviews) super ging zijn, maar ik heb die snel teruggestuurd. De airpods zijn veel handiger, benaderen de geluidskwaliteit van die Sony's wireless en als ik echt HiFi wil, gebruik ik toch geen wireless hoofdtelefoon maar een dedicated set met dac, amp en goede headphones...

Ik ben echt heel tevreden van die dingen... Ik reken er wel op dat ik die maar een jaar of 2-3 ga kunnen gebruiken, maar zelfs dan zijn ze het waard, voor mij...
 
Ik gebruik die al een jaar quasi elke dag voor meetings. Ik heb aan mijn bureel ook een wired B&O H2 op een AudioEngine D1 dac staan maar omdat het zo makkelijk is, gebruik ik vaker de airpods dan die setup. Sowieso de Pro versie en niet de gewone V2 nemen.

Mijn macbook pro 16" heeft een heel goede ingebouwde micro. Mijn collega's zeggen me dat de airpods misschien wat dunner klinken voor hen, maar dat het wel beter verstaanbaar is. De microfoon in de mac geeft een warmer, aangenamer geluid maar dat is minder ideaal voor videobellen met beperkte bandbreedte.

Ik heb een tijd geleden een Sony WH-1000xm4 besteld omdat ik dacht dat die (omwille van de super positieve reviews) super ging zijn, maar ik heb die snel teruggestuurd. De airpods zijn veel handiger, benaderen de geluidskwaliteit van die Sony's wireless en als ik echt HiFi wil, gebruik ik toch geen wireless hoofdtelefoon maar een dedicated set met dac, amp en goede headphones...

Ik ben echt heel tevreden van die dingen... Ik reken er wel op dat ik die maar een jaar of 2-3 ga kunnen gebruiken, maar zelfs dan zijn ze het waard, voor mij...
Goed om horen, nu nog een deftige deal vinden en dan ga ik ervoor :).
 
Goed om horen, nu nog een deftige deal vinden en dan ga ik ervoor :).
Denk dat ze hier nu het goedkoopste staan, €209: https://www.belsimpel.nl/accessoire...=1&utm_source=2001&cntd=1&shipping_country=BE

Hou er rekening mee dat deze tijdens voicechats veranderen in telefoongesprek-kwaliteit aangezien ze via "gewone" Bluetooth werken. Da's heel duidelijk te merken wanneer je achtergrondmuziek hebt opstaan, als je er enkel stemmen door hoort is het nog te doen.

Ik denk dat Windows ze altijd in die lage kwaliteitsmodus houdt, ongeacht of de mic gebruikt wordt of niet, dus ik raad ze zeker niet aan voor media consumptie op Windows.
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat deze tijdens voicechats veranderen in telefoongesprek-kwaliteit aangezien ze via "gewone" Bluetooth werken. Da's heel duidelijk te merken wanneer je achtergrondmuziek hebt opstaan, als je er enkel stemmen door hoort is het nog te doen.

Ik denk dat Windows ze altijd in die lage kwaliteitsmodus houdt, ongeacht of de mic gebruikt wordt of niet, dus ik raad ze zeker niet aan voor media consumptie op Windows.

Inderdaad, airpods (pro) zijn absoluut geen aanrader voor meetings via een windows laptop/PC... Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor oplossingen, maar nog niets gevonden.

Voor de rest ben ik er wel tevreden van.
 
hi!

Ik ben opzoek naar een ultrawide scherm voor mijn macbook pro 2019. Maar ik lees online dat men niet altijd de 5120x1440 resolutie kan hebben vanaf de Macbook Pro. Ik vroeg me af of hier iemand ervaring mee heeft?

Thanks!
 
M'n huidige MacBook Pro is aan vervanging toe. 't is een 15" early 2011, dus die kan van een welverdiend pensioen genieten.
Zelf gebruik ik het toestel niet zo vaak. Maar nu m'n zoon op de kunstacademie zit, maakt hij veel gebruik van het Adobe CC pakket en dat draait niet meer op onze oude MacBook. Op een iMac, die ik nog op reserve had staan, kan het wel nog maar is zo traag dat het eigenlijk niet werkbaar is.

Tijd dus voor een vers appeltje!
M'n zoon gaat er meer en meer gebruik van maken en mee op-en-af naar school moeten nemen, dus lijkt me een 13" het meest praktische. Als hij veel thuis moet werken, kan er nog een groot scherm op aangesloten worden.

Een MacBook Air is wellicht het meest portable, maar de touch bar van een MacBook Pro lijkt me fijn.
Zelf dacht ik aan een MacBook Pro M1, 16GB centraal geheugen en 512 SSD aan de prijs van 1909 euro.
Natuurlijk met enkele accessoires om wat meer aansluitmogelijkheden te hebben en AppleCare (dat neem ik altijd bij nieuwe Apple toestellen).

Waar ik nog mee zit is de SSD van 512...
Is dat niet te weinig? Ik ben grotere volumes gewoon, maar dat is veel te duur in SSD.
In m'n huidige iMac heb ik een Fusion Drive van 3TB.

Nu zei een verkoopster (telefonisch van de online Apple Store) dat een SSD meer capaciteit heeft dan een HDD.
Dat de data op een SSD dus minder plaats inneemt. Bijvoorbeeld een mp3 van 5 MB op HDD zou maar 1,5 MB innemen op een SSD.
Klopt dat inderdaad? Had ik nog nooit van gehoord...

Of hoe doen jullie dat met een kleinere SSD? Alles in 'The Cloud' opslaan?
 
@RuZ
Dat van die SSD t.o.v. HDD is echt bullshit. En ik dacht altijd dat ze daar in de Apple Stores fatsoenlijke opleidingen kregen :unsure:

Ik gebruik zelf een 13" M1 Pro (van het werk) en een Intel 13" Pro met Touchbar (persoonlijk toestel). En ik kan u zeggen dat die M1 echt héérlijk is). 99% van de tijd is dat ding muisstil en wordt hij zelfs niet warm (en die 1% zijn dan nog eens héél intensieve developer dingen dat ik doe).
Ik moet wel zeggen dat die Touchbar echt enkel een gimmick is. Ik haat hem niet (zoals veel andere), maar ik zou ook geen seconde twijfelen als ik een goedkopere versie kon kiezen zonder de Touchbar, de meerwaarde er van is bijna nihil.

Als je de Touchbar uit de vergelijking haalt is het enige voor/nadeel van de Pro dat hij een fan heeft en de Air niet.
Dat wil zeggen dat de Air nooit lawaai maakt maar misschien af en toe een klein beetje performance zal inbooten tijdens intensieve taken om alles passief gekoeld te kunnen houden. Maar als ik mensen als Marco Arment (ATP podcast), die normaal altijd vindt dat hij een dure Mac Pro of iMac Pro nodig heeft voor zijn werk, al zeggen dat de Air zowat alles is dat hij nodig heeft vermoed ik dat dat wel zal meevallen...

RAM zou ik inderdaad sowieso op 16GB houden, zeker als er Adobe CC op gedraaid moet worden.

Opslag is iets heel persoonlijks natuurlijk. Ik heb 512GB op al mijn Macs en moet eigenlijk nooit piekeren over vrije opslag. Muziek doe ik wel via Spotify en films zet ik op een externe harde schijf.

Eigenlijk, als ik hoor waar je je zorgen om maakt zou ik denken dat je misschien het beste af bent met een 16GB, 1TB Macbook Air. Dan kom je ook nog eens 100 euro onder de prijs van de Pro met minder storage.
 
Een SSD is exact even groot als een HDD met dezelfde capaciteit, complete bullshit van die dame.

Er is buiten de touchbar nog een verschil tussen de M1 macs: De Pro heeft 1 grafische kern extra en actieve koeling, waardoor die niet alleen meer rauwe performantie heeft, maar ook bij langere workloads (denk quasi alleen redering) langer op maximum boost blijft dan de air. Ook de speakers zijn gevoelig beter op een Pro t.o.v. een Air.

Onze M1 Air werkt tot op vandaag nog niet top met Photoshop CC. Random crashes en zo... Dat is nog op de Rosetta versie van PS. Er is een native ARM versie op komst, maar die is er dus nog niet.

Ik gebruik zelf een 16" MBP met 1TB interne SSD. Ik gebruik daarnaast een Samsung T5 externe SSD en een NAS.
Workflow is op locale storage editen, met een reservekopie op de T5 en van zodra een project klaar is op de NAS offloaden die dan op zijn beurt naar de cloud back-upt.

Ik heb gemiddeld 400-500GB in gebruik nu, dus ik zou in theorie met een 512GB toegekomen zijn. Ik heb ook 80GB muziek lokaal staan, maar dat is eigenlijk niet meer nodig (Roon in huis, en nu met plex onderweg gaat dat ook prima). Daarnaast nog 250GB of zo RAW foto's in een Lightroom lib.

Download Daisydisk een keertje op de huidige mac, kijk hoe je verbruik van opslag juist gestructureerd zit en dan kan je beter plannen wat je met de nieuwe wil doen...
 
Iemand ervaring met iPads?
Heb zelf nog nooit een tablet gehad, en nu ik ernaar aan het uitkijken ben kom ik steeds uit op de iPad Air 4 vs de Samsung Tab 7.
Niet onbelangrijk is dat ik geen enkel ander Apple device heb en ook niet meteen van plan ben om er, buiten de ipad, te kopen in de toekomst. Gezien de sterkte van Apple net het ecosysteem is, zou dat een probleem kunnen vormen in het dagelijks gebruik of de gebruikservaring?
 
Iemand ervaring met iPads?
Heb zelf nog nooit een tablet gehad, en nu ik ernaar aan het uitkijken ben kom ik steeds uit op de iPad Air 4 vs de Samsung Tab 7.
Niet onbelangrijk is dat ik geen enkel ander Apple device heb en ook niet meteen van plan ben om er, buiten de ipad, te kopen in de toekomst. Gezien de sterkte van Apple net het ecosysteem is, zou dat een probleem kunnen vormen in het dagelijks gebruik of de gebruikservaring?
Als je veel via Google doet, raad ik aam om de Google apps in iPadOS te gebruiken (Google Calendar, Gmail, Google Chrome, etc. ..) ipv de Apple apps en heb je 99% dezelfde Google-integratie als op Android. Dan gebruik je Apple enkel nog voor de App Store ;)
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met iPads?
Heb zelf nog nooit een tablet gehad, en nu ik ernaar aan het uitkijken ben kom ik steeds uit op de iPad Air 4 vs de Samsung Tab 7.
Niet onbelangrijk is dat ik geen enkel ander Apple device heb en ook niet meteen van plan ben om er, buiten de ipad, te kopen in de toekomst. Gezien de sterkte van Apple net het ecosysteem is, zou dat een probleem kunnen vormen in het dagelijks gebruik of de gebruikservaring?

Wat is de voornaamste reden dat je hem gaat kopen? (gebruik) Wrs browsen en YT ?

zit met @Goldrusher ook zo in een discussie. Natuurlijk ben ik Apple minded en hebben die een voordeel bij mij, maar ik zou toch ook eerder de iPad Air 2020 (die met de kleurtjes) kiezen dan de Samsung.

Het OS is elk jaar beter aan het worden, natuurlijk mag je het niet vergelijken met een volwaardig besturingssyteem als Windows, MacOs.
Qua apps zit het daar uitstekend, ook heb ik het voordeel dat mijn aangekochte apps van de iPhone daarop ook goed werken.

Dus mss als je op uw Android veel gekochte apps hebt, dat bekijken? Maar ik zou eerder eens in een winkel bekijken wat jou het best ligt qua OS?

Zeg ik nu dat de Samsung slecht is? nee, zeker niet, wrs is die qua specs iets sterker. Maar ik heb het gevoel dat de iPadOS nog altijd stuk beter is dan Android tablets. Wrs is de kloof wel al stuk kleiner.

Voordeel is zoals bij mij nu dat ik mijn 4 jaar oude iPad Pro nog altijd kan verkopen voor 350€ (!), als je die goed onderhoud blijft de waarde hoog.

Als je veel via Google doet, raad ik aam om de Google apps in iPadOS te gebruiken (Google Calendar, Gmail, Google Chrome, etc. ..) ipv de Apple apps en heb je 99% dezelfde Google-integratie als op Android. Dan gebruik je Apple enkel nog voor de App Store ;)

uhu, maar eigenlijk draaien de Google apps super op de iPad/iPhone
 
Voornaamste reden op dit moment is om mij voor bepaalde taken van de desktop weg te halen, omdat daar teveel afleiding op is.
Verder inderdaad Netlfix, YT, lezen...

Ik heb daarstraks uiteindelijk voor de iPad Air 4 gekozen, de 64GB Wifi versie. Leek me leuk om ook toegang te hebben tot de Apple app store, naast mijn Android. Dat + nog actieve OS ontwikkeling en waardevastheid.

Heb overigens wel een appleTV 3, die was ik vergeten.
 
Is er een groot verschil tussen de iPad Air 4 en de iPad Pro 2020? Ik ben aan het overwegen om mijn iPad Pro (2017) door te schuiven naar mijn kinderen en een nieuwe te kopen. Ik gebruik dat vooral voor wat te rommelen met Procreate, affinity photo en daarnaast nog wat gewoon gebruik zoals YouTube en web. Ik wacht sowieso wel nog even af of er deze maand geen nieuwe pro wordt aangekondigd maar intussen al eens aan het rondkijken.
 
Is er een groot verschil tussen de iPad Air 4 en de iPad Pro 2020? Ik ben aan het overwegen om mijn iPad Pro (2017) door te schuiven naar mijn kinderen en een nieuwe te kopen. Ik gebruik dat vooral voor wat te rommelen met Procreate, affinity photo en daarnaast nog wat gewoon gebruik zoals YouTube en web. Ik wacht sowieso wel nog even af of er deze maand geen nieuwe pro wordt aangekondigd maar intussen al eens aan het rondkijken.
ProMotion display 120hz en 4 speakers daar zit het grootste verschil, en opslag.
 
Terug
Bovenaan