Aan welke universiteit volg je best de richting farmacie (farmaceutische wetenschappen)? Wat zijn de verschillen?

Student

New member
Aan welke universiteit volg je best de richting farmacie (farmaceutische wetenschappen)? Wat zijn de verschillen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben vorige maand naar Leuven, Gent en Antwerpen infodagen gegaan waar je farmaceutische wetenschappen kan volgen en naar de koten gaan kijken. Ik ga ook farmaceutische wetenschappen volgen vanaf september en ik ga kiezen voor universiteit Gent (+ op kot).

Hier zijn de puntjes die ik had genoteerd die bij elke universiteit verschilt tegenover gent.

Universiteit Antwerpen: hier wordt geen apart vak wiskunde gegeven, je krijgt in het eerste semester een vak fysica en hierin worden de eerste 2/3 weken wiskunde gegeven, functies, limieten, afgeleiden, integralen, differentiaalvergelijkingen van de 1ste (en 2de orde, dit is niet in andere universiteiten). Daarbij krijg je ook nog een 17 hoofdstukken fysica in dat 1ste semester vak. Dit is voor mij eigenlijk de reden waarom ik liever naar Gent ga, daar krijg je het eerste semester alle wiskunde, en dan het tweede alle fysica. Ik heb liever een idee wat de verwachtingen zijn voor wiskunde en dat geven ze wel beter in Gent. In antwerpen heb je ook wel meer grote vakken, zoals 9 studiepunten en 10 studiepunten terwijl in gent het maximum 8 studiepunten is. Wat wel interessant was in antwerpen zijn de verdere opleidingen, daar kan je kiezen voor een master bio-farmaceutische wetenschappen, en je kan daar ook de apotheekstage overslaan, in Gent moet je die volgen zeiden ze ook al kies je voor geneesmiddelenontwikkeling. Omdat ze de apotheektitel een meerwaarde vinden omdat sommige mensen op latere leeftijd toch nog weg willen uit de industrie en toch in officina willen staan fzo. Al bij al had ik toen een zeer goed gevoel en de docenten hebben echt persoonlijk een halfuur gesproken en alle cursussen getoond van het eerste jaar en samen inhoudelijk alles overlopen. De labos waren wel ontzettend nieuw en gezellig. Leuke universiteit, maar ik denk toch zeer moeilijk vergeleken gent.

Universiteit Leuven: hier heb ik het minste informatie kunnen krijgen, het was een infosessie en niet veel vragen gesteld erna. Hier is het wiskunde systeem ook zoals in Antwerpen. Ik heb hier wel met een student kunnen spreken en die was enorm tevreden over de opleiding. Mooie universiteit maar wel groot vergeleken Antwerpen. Je hebt hier ook zo'n afstudeerrichting als Antwerpen je moet dus niet die apotheekstage doen als je niet wilt. De cursus chemie in Leuven was wel van een moeilijker niveau dan die van antwerpen en gent, er stonden vele minder oefeningen in (bijna geen). Hier krijg je ook al organische chemie vanaf het eerste semester, dat is uniek hier. Lijkt me wel leuk maar dan ook weer niet, want ik moet nog grondig mijn zuren en basen herhalen.

Universiteit Gent: (mijn voorkeur) leuke universiteit, goed gelegen en het studentenresidentie is maar 100 meter van de campus. Deze faculteit ligt helemaal apart, met enkel farmaceutische studenten dus dat lijkt echt wel leuk. In Antwerpen en Leuven zit je gemixt met andere richtingen. De labo's zijn nu net helemaal vernieuwd, ik dacht dat ze nog aan het werken waren maar ik ben niet zeker, in ieder geval was alles daar nog maar een jaar oud zeiden ze tijdens de rondleiding. Hier krijg je het vak wiskunde apart en dan in het 2de semester fysica. Je begint dan met 8 hoofdstukken wiskunde. Basiskennis functies, limieten en afgeleiden, integralen, rijen en reeksen, functies van meerdere veranderlijke, vectoren, matrices en determinanten, differentiaalvergelijkingen. Wat wel goed is, is dat je peer-peer tutoring ofziets kan doen tijdens het eerste semester en zo bonuspunten krijgt (ik dacht 2-4 bonus berekent adhv je cijfer). Dan moet je zelf oefeneningen zoeken en die maken met studenten, dat lijkt me wel echt leuk en zeker als je een bonus krijgt. Van chemie heb ik deze site link gekregen, https://chemint.ugent.be/ hier staat hun cursus structuur op en allemaal oefeningen per hoofdstuk, dan kan je al eens kijken. Hier staan ook videos voor de labovaardigheden, ook leuk om te bekijken. Volgens de studenten is het vak pathofysiologie in het eerste semester en analyse van geneesmiddelen in het tweede semester het moeilijkste. Pathofysiologie is drie delen, oncologie, neurologie en nog iets. Je kan die vakken bekijken op de website die cursussen staan online.
Ik heb nu toch dit hele jaar zitten zoeken naar welke universiteit het wordt. Moeilijke keuze omdat ze allemaal zo interessant lijken, maar ik ga dus voor Gent gaan omdat die hun aanpak iets minder hard lijkt dan andere universiteiten, inhoudelijk beginnen de meeste vakken ook van nul terwijl in andere universiteiten ze echt soms veel voorkennis vragen. Ik heb lang getwijfeld tussen Gent en Antwerpen, Antwerpen zou het geworden zijn voor mij als het niet neerkwam op die grote vakken zoals wiskunde en fysica in 1 semester.
 
Mijn dochter studeert FW in Leuven, ze zit in 2eba. FW is een aparte faculteit op de campus UZGasthuisberg. In 1eba krijg je in Leuven natuurkunde met elementen van wiskunde. Qua vakken kanje gewoon alles via de sites zoeken vd unief zelf. Hier kan je door cursussen bladeren van KUL: https://www.kuleuven.be/toekomstige...armaceutische-wetenschappen/uurrooster-leuven
Jullie zullen dit wel weten maar vanaf komend jaar is er verplichte ijkingstoets, deze is niet bindend. Als je een vraag hebt, wil ik wel eens polsen. Maar over verschillen zal ze niks kunnen vertellen.
 
Ik kan alleen maar uit mijn ervaring van 20 jaar terug spreken, dus is dit wel nog relevant?

VUB was toen wiskundiger gericht dan de UA (RUCA), maar die laatste legde de nadruk dan meer op chemie.
 
Mijn dochter studeert FW in Leuven, ze zit in 2eba. FW is een aparte faculteit op de campus UZGasthuisberg. In 1eba krijg je in Leuven natuurkunde met elementen van wiskunde. Qua vakken kanje gewoon alles via de sites zoeken vd unief zelf. Hier kan je door cursussen bladeren van KUL: https://www.kuleuven.be/toekomstige...armaceutische-wetenschappen/uurrooster-leuven
Jullie zullen dit wel weten maar vanaf komend jaar is er verplichte ijkingstoets, deze is niet bindend. Als je een vraag hebt, wil ik wel eens polsen. Maar over verschillen zal ze niks kunnen vertellen.
Deze ijkingstest is al enkele jaren 'verplicht'. Op de eerste dag kreeg je te horen wanneer en waar je aanwezig moest zijn voor de ijkingstest. Je moet aan KUL ook slagen op je practica van Algemene Chemie (5 testen) anders mag je het examen niet meedoen. Ook staan alle labo's op 2/20 van het echte examen. Er wordt ook verwacht dat je altijd je voorbereidingen maakt anders komen ze aan je punten. Ook ga je in het eerste jaar en zeker het eerste semester nooit les hebben op gasthuisberg maar in Heverlee.
 
Ik weet niet goed hoe het is aan de KU Leuven maar aan de UA zijn de practica voor het vak Algemene Chemie zeer goed doenbaar. Ik heb ze zelf gegeven als praktijkassistent en het practicum test vnl. basisvaardigheden zoals het uitvoeren van verschillende soorten titraties en het maken van verdunningsreeksen. Er wordt sterk gequoteerd op je voorbereidingsnota's, je gedrag en je verslag en veel minder op de juistheid van je resultaat. Het is moeilijk om te falen voor dat practicum, tenzij je er echt uw voeten aan veegt.

Ook hier is er voor farmacie een ijkingstest waar je verplicht aan moet deelnemen maar waarvan het resultaat niet-bindend is. Het is dus je eigen keuze of je bijles wil volgen.
 
Ik weet niet goed hoe het is aan de KU Leuven maar aan de UA zijn de practica voor het vak Algemene Chemie zeer goed doenbaar. Ik heb ze zelf gegeven als praktijkassistent en het practicum test vnl. basisvaardigheden zoals het uitvoeren van verschillende soorten titraties en het maken van verdunningsreeksen. Er wordt sterk gequoteerd op je voorbereidingsnota's, je gedrag en je verslag en veel minder op de juistheid van je resultaat. Het is moeilijk om te falen voor dat practicum, tenzij je er echt uw voeten aan veegt.

Ook hier is er voor farmacie een ijkingstest waar je verplicht aan moet deelnemen maar waarvan het resultaat niet-bindend is. Het is dus je eigen keuze of je bijles wil volgen.
Dit klopt ook voor KUL. Het is daar wél zo dat je oplossing juist is anders moet je opnieuw beginnen. Het is wel moeilijk om niet te slagen (door bv. niets te doen voor je testen, attitude,...)
 
Dit klopt ook voor KUL. Het is daar wél zo dat je oplossing juist is anders moet je opnieuw beginnen. Het is wel moeilijk om niet te slagen (door bv. niets te doen voor je testen, attitude,...)
Ja, wij laten de studenten ook opnieuw beginnen als het resultaat niet goed genoeg is, tot de tijd op is natuurlijk. Maar je kan hier dus perfect slagen op een titratieproef zonder dat je uitkomst in de buurt komt van de concentratie van de onbekende.
 
Bon, dat is precies niet veel anders dan 20 jaar terug :) Practica waren ook altijd een leuke afwisseling. Herinner me de mouwen van mijn labojas nog na 2 jaar: volledig uitgerafeld :D
 
Mijn dochter heeft niet aan de ijkingstoets deelgenomen (ze zat 3 maanden in buitenland) en dat is maar 2 jaar geleden. Ze heeft die alsnog moeten doen de eerste week vh academiejaar. Nu -een dat is nieuw voor komend jaar- kan je enkel inschrijven voor farma indien je op voorhand hebt deelgenomen aan die toets. Zonder bewijs dus geen inschrijving: "De verplichting is nieuw voor de opleidingen bio-ingenieur, farmacie, wiskunde en fysica" Zie https://www.ijkingstoets.be/verplicht.

Gasthuisberg is trouwens in Heverlee, in UZG zijn ook de labo's.

Dat van die punten bij de labos is inderdaad zo: ze moeten prelab testen online maken waarvoor je serieus je leerstof moet bekijken en vaak verslagen indienen achteraf. Je hebt soms meerdere kansen voor de prelabtest omdat je verplicht 8/10 moet halen ofzo. Soms is er groepswerk, soms individueel. Die pratica zijn soms toch wel stresserend omdat de prof rondloopt en vanalles quoteert. Soms is het echt gewoon oefenen en veel minder stress en kan je gewoon vragen stellen.

Dochter vindt het een interessante richting, een combi aan vakken uit geneeskunde en wetenschappen -natuurlijk veel chemie. Best toch een pittige richting. In het boekje staat dat je goed gedisciplineerd moet zijn om zowel alle vakken bij te houden als de labos te doen en voor te bereiden. Het is geen richting als je niet veel uren wil spenderen. Maar zo zijn er nog richtingen natuurlijk. Eerste jaar is focus op wetenschappen, vanaf jaar 2 al meer farma-vakken. Maar dat zal overal zo zijn.

Ze vindt dat ze ook best veel goede profs heeft. Er is ergens een dag dat ze geen les heeft.

Eén belangrijk ding nog: in Leuven haal je met de master geneesmiddelenontwikkeling blijkbaar niet de titel van apotheker, en aan de andere uniefs wel. Daar komen wij pas dit jaar achter. Wij wonen in Leuven en zijn nergens anders gaan kijken. Maar dit zou ik wel navragen. Zij wil geneesmiddelenontwikkeling doen mar had wel graag die titel van apotheker gehad. In Kul is dat dan blijkbaar enkel te behalen met een extra jaar verkorte zorgmaster te doen.
 
Mijn dochter heeft niet aan de ijkingstoets deelgenomen (ze zat 3 maanden in buitenland) en dat is maar 2 jaar geleden. Ze heeft die alsnog moeten doen de eerste week vh academiejaar. Nu -een dat is nieuw voor komend jaar- kan je enkel inschrijven voor farma indien je op voorhand hebt deelgenomen aan die toets. Zonder bewijs dus geen inschrijving: "De verplichting is nieuw voor de opleidingen bio-ingenieur, farmacie, wiskunde en fysica" Zie https://www.ijkingstoets.be/verplicht.

Gasthuisberg is trouwens in Heverlee, in UZG zijn ook de labo's.

Dat van die punten bij de labos is inderdaad zo: ze moeten prelab testen online maken waarvoor je serieus je leerstof moet bekijken en vaak verslagen indienen achteraf. Je hebt soms meerdere kansen voor de prelabtest omdat je verplicht 8/10 moet halen ofzo. Soms is er groepswerk, soms individueel. Die pratica zijn soms toch wel stresserend omdat de prof rondloopt en vanalles quoteert. Soms is het echt gewoon oefenen en veel minder stress en kan je gewoon vragen stellen.

Dochter vindt het een interessante richting, een combi aan vakken uit geneeskunde en wetenschappen -natuurlijk veel chemie. Best toch een pittige richting. In het boekje staat dat je goed gedisciplineerd moet zijn om zowel alle vakken bij te houden als de labos te doen en voor te bereiden. Het is geen richting als je niet veel uren wil spenderen. Maar zo zijn er nog richtingen natuurlijk. Eerste jaar is focus op wetenschappen, vanaf jaar 2 al meer farma-vakken. Maar dat zal overal zo zijn.

Ze vindt dat ze ook best veel goede profs heeft. Er is ergens een dag dat ze geen les heeft.

Eén belangrijk ding nog: in Leuven haal je met de master geneesmiddelenontwikkeling blijkbaar niet de titel van apotheker, en aan de andere uniefs wel. Daar komen wij pas dit jaar achter. Wij wonen in Leuven en zijn nergens anders gaan kijken. Maar dit zou ik wel navragen. Zij wil geneesmiddelenontwikkeling doen mar had wel graag die titel van apotheker gehad. In Kul is dat dan blijkbaar enkel te behalen met een extra jaar verkorte zorgmaster te doen.
Dankuwel voor de uitgebreide ervaringen die u doorgeeft. Wat waren haar cijfers toen ze de ijkingstoets had afgelegd?

Wel jammer dat je niet de apotheker titel kan behalen in leuven, is het niet mogelijk om na de bachelor naar een andere universiteit te gaan die het wel geeft?

In welk boekje bedoel je? Infoboekje?
 
Dankuwel voor de uitgebreide ervaringen die u doorgeeft. Wat waren haar cijfers toen ze de ijkingstoets had afgelegd?

Wel jammer dat je niet de apotheker titel kan behalen in leuven, is het niet mogelijk om na de bachelor naar een andere universiteit te gaan die het wel geeft?

In welk boekje bedoel je? Infoboekje?
Je kan in Leuven wél de titel van apotheker behalen als je de master farmaceutische zorg kiest (er zijn 2 masters beschikbaar). Met die master kan je ook de industrie in.

Mijn dochter heeft niet aan de ijkingstoets deelgenomen (ze zat 3 maanden in buitenland) en dat is maar 2 jaar geleden. Ze heeft die alsnog moeten doen de eerste week vh academiejaar. Nu -een dat is nieuw voor komend jaar- kan je enkel inschrijven voor farma indien je op voorhand hebt deelgenomen aan die toets. Zonder bewijs dus geen inschrijving: "De verplichting is nieuw voor de opleidingen bio-ingenieur, farmacie, wiskunde en fysica" Zie https://www.ijkingstoets.be/verplicht.

Gasthuisberg is trouwens in Heverlee, in UZG zijn ook de labo's.

Dat van die punten bij de labos is inderdaad zo: ze moeten prelab testen online maken waarvoor je serieus je leerstof moet bekijken en vaak verslagen indienen achteraf. Je hebt soms meerdere kansen voor de prelabtest omdat je verplicht 8/10 moet halen ofzo. Soms is er groepswerk, soms individueel. Die pratica zijn soms toch wel stresserend omdat de prof rondloopt en vanalles quoteert. Soms is het echt gewoon oefenen en veel minder stress en kan je gewoon vragen stellen.

Dochter vindt het een interessante richting, een combi aan vakken uit geneeskunde en wetenschappen -natuurlijk veel chemie. Best toch een pittige richting. In het boekje staat dat je goed gedisciplineerd moet zijn om zowel alle vakken bij te houden als de labos te doen en voor te bereiden. Het is geen richting als je niet veel uren wil spenderen. Maar zo zijn er nog richtingen natuurlijk. Eerste jaar is focus op wetenschappen, vanaf jaar 2 al meer farma-vakken. Maar dat zal overal zo zijn.

Ze vindt dat ze ook best veel goede profs heeft. Er is ergens een dag dat ze geen les heeft.

Eén belangrijk ding nog: in Leuven haal je met de master geneesmiddelenontwikkeling blijkbaar niet de titel van apotheker, en aan de andere uniefs wel. Daar komen wij pas dit jaar achter. Wij wonen in Leuven en zijn nergens anders gaan kijken. Maar dit zou ik wel navragen. Zij wil geneesmiddelenontwikkeling doen mar had wel graag die titel van apotheker gehad. In Kul is dat dan blijkbaar enkel te behalen met een extra jaar verkorte zorgmaster te doen.
Gasthuisberg is idd in Heverlee, maar de lessen in de eerste bachelor gaan zo goed als niet door op gasthuisberg maar op de Celestijnenlaan. Ook heeft mijn vriendin iedere dag gewoon les gehad en nooit standaard een dag in de week vrij gehad. Over de profs deelt ze jouw mening, alhoewel niet iedere prof even vriendelijk of even goede uitleg geeft.
 
Dankuwel voor de uitgebreide ervaringen die u doorgeeft. Wat waren haar cijfers toen ze de ijkingstoets had afgelegd?

Wel jammer dat je niet de apotheker titel kan behalen in leuven, is het niet mogelijk om na de bachelor naar een andere universiteit te gaan die het wel geeft?

In welk boekje bedoel je? Infoboekje?
Zij had 16/20 dus dat is een mooi cijfer om het jaar te starten. Ik bedoel inderdaad het infoboekje van Kul. En natuurlijk kan je wel de titel van apotheker halen in Leuven maar zoals hierboven aangegeven, moet je dan de master "farmaceutische zorg" kiezen. Ze heeft tijdens de paasvakantie 3 dagen kijkstage gehad in een apotheek... dat is niet zo voor haar, zij zal "geneesmiddelenontwikkeling" doen. Maar dat wist ze eigenlijk al van voor de stage. Bij deze laatste master doe je denk ik stage in de industrie en niet in de apotheek. En dus in Leuven dan geen apothekerstitel,. Maar zover had ze het infoboekje niet bekeken en dusontdekken we dat pas dit jaar. Dat is wel iets om na te vragen denk ik op andere plaatsen.
Even bijvertellen: vorig jaar was die ijkingtoets van thuis vanwege Corona... ik denk dat er misschien minder tijdsdruk was.
 
Laatst bewerkt:
Je volgt het beste een studie aan de universiteit waar je je het beste (bij) voelt. De verschillen tussen Vlaamse universiteiten zijn nihil, je gaat echt niet 'makkelijker' aangenomen worden als je op de UA hebt gezeten ipv de KUL. Zeker niet voor gegeerde profielen zoals (industriële) apothekers.
 
Je volgt het beste een studie aan de universiteit waar je je het beste (bij) voelt. De verschillen tussen Vlaamse universiteiten zijn nihil, je gaat echt niet 'makkelijker' aangenomen worden als je op de UA hebt gezeten ipv de KUL. Zeker niet voor gegeerde profielen zoals (industriële) apothekers.
Volledig akkoord. Als je het onderzoek in wil kan je nog wat selecteren op de accenten die in een opleiding gelegd worden (maar wie kan dat in het eerste jaar inschatten), maar uiteindelijk zijn al die verhalen over hoe het in universiteit X beter is dan in Y, of hoe ze in Z makkelijker worden aangenomen, vooral dat: sterke verhalen.

Al de opleidingen aangeboden in de Vlaamse universiteiten passeren een strenge kwaliteitscontrole, het is dus niet zoals in sommige (niet-EU) landen dat een diploma gigantisch in kwaliteit verschilt tussen de universiteiten.
 
Je volgt het beste een studie aan de universiteit waar je je het beste (bij) voelt. De verschillen tussen Vlaamse universiteiten zijn nihil, je gaat echt niet 'makkelijker' aangenomen worden als je op de UA hebt gezeten ipv de KUL. Zeker niet voor gegeerde profielen zoals (industriële) apothekers.
Kan je daar iets over vertellen, over die gegeerde profielen? Is dat met extra manama? Zijn dat interessante jobs?
 
Ik heb even alles nagekeken, want er waren wel echt verschillen tussen de universiteiten op de infodagen. Zeker in de masters.

Universiteit Antwerpen:
Universiteit Leuven:
Universiteit Gent:
Universiteit Brussel:
Voor gewone officina zal het niet veel uitmaken waar je gaat studeren, maar voor de geneesmiddelenontwikkeling en de unieke masters zal het dan wel doorslaggevend zijn (aldus waarom ik ga kiezen voor ugent omwille van de vele opties).
 
Die 2 nieuwe programma's in Gent moeten blijkbaar nog wel goedgekeurd worden... maar dat wel in orde zijn tegen dat jij daar zit. Interessant wel. Al merk ik in het bedrijf waar ik werk dat bv. ingenieurs eigenlijk grotendeels binnen het bedrijf worden opgeleid wat betreft de echte speicfieke vaardigheden. Dus of al die extra masters veel zullen doen, valt misschien nog af te wachten.
In Kul kan je na ba FW overstappen naar biochemie/biotechnologie. Geen idee of dat veel gebeurt maar het is een optie.
Verder weet ik dat leuven vrij recent het hele programma heeft aangepast "aan de noden vd arbeidsmarkt".

Ik dat dat je inderdaad moet kiezen waar je hart het meeste ligt... wonende in Leuven met 2 studenten was het gewoon voor de hand liggend om Leuven te kiezen. Voorlopig geen kot dus hier.
 
Terug
Bovenaan