7 Wonders krijgt met Edifice nieuwe uitbreiding

Afgelopen weekend konden jullie nog genieten van de review van 7 Wonders, die dankzij het Unbox Now-label een nieuw leven werd ingeblazen. Vandaag haalt de populaire klassieker opnieuw het nieuws. Asmodee België liet namelijk weten dat de game een vierde uitbreiding krijgt: 7 Wonders Edifice. Vanaf 24 februari zullen we allemaal aan de slag kunnen gaan met deze uitbreiding, waarin de nadruk lijkt te liggen op het creëren van extra interactie, zonder het spel complexer te maken of nodeloos te rekken. Bert De Smet, directeur van Asmodee België, liet zelfs verstaan dat deze uitbreiding de meest eenvoudige uitbreiding is om op te zetten en ook de simpelste om uit te leggen.

In deze vierde uitbreiding ontwikkel je opnieuw steden en bouw je aan de verschillende bouwwerken, maar deze keer al dan niet gezamenlijk met je medespelers. Je zal dus vooral moeten afwegen of je samen met één of meerdere spelers aan de verschillende bouwwerken zult gaan werken of je het bouwen liever alleen wil realiseren. Onze interesse is alvast getriggerd en staat met stip op onze wishlist!

7 Wonders_Edifice.png
 
Mag natuurlijk wel de vraag/kritiek bij, dat hoewel 7 Wonders een leuk bordspel is... als ze deze expansie uitbrengen, exclusief voor de 2nd edition, voelt dit als een "cash grab" voor degenen die de eerste editie van het spel bij elkaar gespaard hebben, maar als ze nu de "volledige versie" willen (niet ik overigens, ik heb enkel de Duel+Pantheon versie, ook een topspel, en Architects) ze bijna alles opnieuw moeten aankopen, of is deze uitbreiding voorzien voor beide versies?

Ik zou dus eerder aarzelen om deze zomaar op de wishlist te zetten tot dit duidelijk is.
Nu goed, vanuit Asmodee bekeken, economisch een goede zaak, want het is de 2nd edition die naar de toekomst hun verdienmodel zal zijn en hetzelfde is nog gebeurd met andere spellenreeksen (Arkham Horror onder andere, Pandemic ook dacht ik), maar toch... als hier een recensie van komt, mag dit bij het lijstje minpunten vanuit het perspectief als boardgamer.

Persoonlijk denk ik ook dat 7 Wonders, met alle uitbreidingen tegelijkertijd, ook gewoon niet meer overzichtelijk is, maar modulaire uitbreidingen hebben wél het voordeel dat je vrij kan switchen.
 
Laatst bewerkt:
Redactie
Mag natuurlijk wel de vraag/kritiek bij, dat hoewel 7 Wonders een leuk bordspel is... als ze deze expansie uitbrengen, exclusief voor de 2nd edition, voelt dit als een "cash grab" voor degenen die de eerste editie van het spel bij elkaar gespaard hebben, maar als ze nu de "volledige versie" willen (niet ik overigens, ik heb enkel de Duel+Pantheon versie, ook een topspel, en Architects) ze bijna alles opnieuw moeten aankopen, of is deze uitbreiding voorzien voor beide versies?

Ik zou dus eerder aarzelen om deze zomaar op de wishlist te zetten tot dit duidelijk is.
Nu goed, vanuit Asmodee bekeken, economisch een goede zaak, want het is de 2nd edition die naar de toekomst hun verdienmodel zal zijn en hetzelfde is nog gebeurd met andere spellenreeksen (Arkham Horror onder andere, Pandemic ook dacht ik), maar toch... als hier een recensie van komt, mag dit bij het lijstje minpunten vanuit het perspectief als boardgamer.

Persoonlijk denk ik ook dat 7 Wonders, met alle uitbreidingen tegelijkertijd, ook gewoon niet meer overzichtelijk is, maar modulaire uitbreidingen hebben wél het voordeel dat je vrij kan switchen.
De uitbreiding zal enkel met de nieuwe editie te spelen zijn.. ('t zit al in ons achterhoofd voor de review! :woohoo:)..

De kaarten zijn volgens mij ook vernieuwd in de nieuwste versie, dus was het sowieso al moeilijk compatibel te maken met beide versies van het basisspel...
 
Terug
Bovenaan