2012 build in 2024

Tijdloos

Active member
Hey iedereen,

Mijn huidige desktop is nog van 2012, hier nog enkele prijzen die ik kon terugvinden van toen (lekker nostalgisch)
Product:​
Stuks:​
Prijs:​
Totaal:​
CoolerMaster COSMOS II Black ATX ATX - USB3.0 / FireWire / Audio / eSATA1
€ 299,00​
€ 299,00​
INTEL Core i7-3930K 3.2GHz LGA2011 Hexa-core - Exclusief Koeler1
€ 529,00​
€ 529,00​
Asus RAMPAGE IV EXTREME ATX Intel X79 - 8 x DDR3 - USB3.0/SATA6001
€ 364,95​
€ 364,95​
ASUS GeForce GTX680-DC2T-2GD5 DVI/HDMI/DisplayPort1
€ 537,00​
€ 537,00​

Over de jaren zijn er wel wat upgrades hier en daar gekomen, SSD's, GTX1080, maar de CPU, moederbord, ... zijn nog steeds hetzelfde.

Ik werk bijna dagelijks met de adobe suite (Premiere, Photoshop, After Effects, ...) en 3D applicaties (Blender voornamelijk). Hier en daar game ik ook nog (pubg, battlefield, ...) Het begint met toch op te vallen dat zeker met zwaardere video codec's de pc gewoon niet meer mee kan.

Vroeger was ik volledig op de hoogte van alles en nog wat, nu totaal niet meer. Ik zou de case graag behouden (Coolermast Cosmos II), verder lijkt de PSU (1000W) en het grote deel van de harde schijven nog perfect bruikbaar. De GPU kan desnoods ook nog wel even blijven steken.

Heeft iemand aanraders voor een good-value build? Ik wil namelijk niet de fout maken die ik destijds maakte van alles gewoon "top" te nemen, om dan te beseffen dat de helft van de kost naar features ging die ik toch nooit zal gebruiken.

Bedankt alvast!
 
Goh, good value is relatief als je in videobewerking zit...

Vandaag heb je geen workstation / HEDT parts meer nodig voor een hobby / standaard video-editing rig. Als het je beroep was, en elke seconde telde zou je volgens mij al sneller zijn geupgrade. In die use cases is het nog wel nuttig voor HEDT parts te gaan, threadripper dan meer specifiek. Dat is ook zo als je vooral met RAW video aan de slag bent, maar dat is zo niche dat ik het zelden tegen kom.

Een intel 13900k of zelfs 13700k met een Nvidia GPU (omwille van zijn CUDA cores) geeft heel degelijke performance als je in H.264 of HEVC werkt.
32GB snel ram, NVMe 4.0 disk voor je boot drive en je scratch disk SSD en eventueel lower tier SSD's voor interne media en je komt al ver.

Een RTX4070Ti is wat de sweet spot voor video editing momenteel. Premiere houdt van GPU's, RAM en veel cores. PS houdt van hoge single thread performance, LR(c) houdt van RAM, elke programma heeft iets andere eisen maar die nieuwe intel chips doen de meeste dingen heel goed.

Als je een indicatief budget geeft, is dat makkelijker.
 
Goh, good value is relatief als je in videobewerking zit...

Vandaag heb je geen workstation / HEDT parts meer nodig voor een hobby / standaard video-editing rig. Als het je beroep was, en elke seconde telde zou je volgens mij al sneller zijn geupgrade. In die use cases is het nog wel nuttig voor HEDT parts te gaan, threadripper dan meer specifiek. Dat is ook zo als je vooral met RAW video aan de slag bent, maar dat is zo niche dat ik het zelden tegen kom.

Een intel 13900k of zelfs 13700k met een Nvidia GPU (omwille van zijn CUDA cores) geeft heel degelijke performance als je in H.264 of HEVC werkt.
32GB snel ram, NVMe 4.0 disk voor je boot drive en je scratch disk SSD en eventueel lower tier SSD's voor interne media en je komt al ver.

Een RTX4070Ti is wat de sweet spot voor video editing momenteel. Premiere houdt van GPU's, RAM en veel cores. PS houdt van hoge single thread performance, LR(c) houdt van RAM, elke programma heeft iets andere eisen maar die nieuwe intel chips doen de meeste dingen heel goed.

Als je een indicatief budget geeft, is dat makkelijker.
Ik had er misschien bij moete vermelden: Het is mijn job, echter heb ik op kantoor een workstation met i9-10920x, 64gb ram en een rtx A4000 en dan nog 2 andere systemen (praktisch kopie van mijne) die ik ook nog kan gebruiken als ik moet renderen etc. Al zijn deze niet top voor gaming etc meen ik me te herinneren (en overpriced ook wel)

Nu zou ik ipv altijd langer op kantoor te blijven ook regelmatig gewoon van thuis uit verder willen kunnen. Remote desktop is echt niet efficiënt.

Laten we zeggen indicatie budget voor de internals +-€2000?


Bedankt voor het advies alvast!
 
Dat verandert de zaak :)

Ik denk dan dat je in dat geval toch best voor een i9 13900k op een Z790 moederbord gaat, als basis. (check dit voor context, van een referentie in video-editing systemen)

Voeg dan naar gelang budget en type files / projects waar je mee werkt 32 of 64GB DDR5 geheugen toe, 6000mHz. Je kan het geheugengebruik op je workstations op je werk checken om te zien of je met 32GB toe komt of 64 nodig hebt.

De volgende belangrijke is NVMe storage.

Ik zou voor boot disk, waar ook je creative suite apps op draaien een snelle 1TB Samsung 990pro voorstellen, die je aanvult met een grotere, naar budget disk voor je media / scratch disk voor het project waar je op dat moment mee bezig bent. Sowieso NVMe, maar je geraakt weg met een iets tragere variant als het moet... Een 980pro of zelfs 980. Daar is het belangrijker dat het een versie NVMe is en dat je project + eventuele proxies erop kunnen dan de ultieme theoretische maximumsnelheid.

Dat laat niet veel budget meer over voor een GPU, idealiter een RTX4070Ti. Ik zou even durven doorbijten of doorsparen naar dat model, maar een oudere 3080 of zo kan ook...

Ik zou ook rekening houden met OOIT je PSU eens preventief veranderen. Die dingen gaan lang mee, maar als ze gaan, nemen ze wel eens andere componenten mee...

EDIT: vergeet ook niet budget te rekenen voor een high end cooler voor die 13900k
 
Laatst bewerkt:
Dat verandert de zaak :)

Ik denk dan dat je in dat geval toch best voor een i9 13900k op een Z790 moederbord gaat, als basis. (check dit voor context, van een referentie in video-editing systemen)

Voeg dan naar gelang budget en type files / projects waar je mee werkt 32 of 64GB DDR5 geheugen toe, 6000mHz. Je kan het geheugengebruik op je workstations op je werk checken om te zien of je met 32GB toe komt of 64 nodig hebt.

De volgende belangrijke is NVMe storage.

Ik zou voor boot disk, waar ook je creative suite apps op draaien een snelle 1TB Samsung 990pro voorstellen, die je aanvult met een grotere, naar budget disk voor je media / scratch disk voor het project waar je op dat moment mee bezig bent. Sowieso NVMe, maar je geraakt weg met een iets tragere variant als het moet... Een 980pro of zelfs 980. Daar is het belangrijker dat het een versie NVMe is en dat je project + eventuele proxies erop kunnen dan de ultieme theoretische maximumsnelheid.

Dat laat niet veel budget meer over voor een GPU, idealiter een RTX4070Ti. Ik zou even durven doorbijten of doorsparen naar dat model, maar een oudere 3080 of zo kan ook...

Ik zou ook rekening houden met OOIT je PSU eens preventief veranderen. Die dingen gaan lang mee, maar als ze gaan, nemen ze wel eens andere componenten mee...

EDIT: vergeet ook niet budget te rekenen voor een high end cooler voor die 13900k
Top antwoord, bedankt voor alle info! Ik ga er mee aan de slag.
 
Terug
Bovenaan