2.4 Ghz VS 5.0 Ghz

DwightSchrute

Well-known member
Dag

Het verschil tussen 2.4 Ghz en 5.0 Ghz had ik wel al eens opgezocht maar nog nooit getest.
5.0 Ghz wifi heeft bij mij een download van 300 mbps tegenover 30 mbps voor 2.4 Ghz.
Een enorm verschil en groter dan ik had verwacht, zelf heb ik dit nooit echt gemerkt.

Nu heb ik wel gelezen dat 5.0 moeilijker rond obstakels raakt en deze frequentie ook wel overbelast kan raken.

Thuis hebben we in volgorde van belangrijkheid:

- Chromecast TV
- 2 Gsms
- 1 Ipad
- 2 laptops voor het werk

Lijkt het hier best om de Chromecast, gsm en ipad om 5.0 aan te sluiten en de laptops of 2.4 ?
Of maak ik me hier zorgen om niets?
 
Zolang alles voldoende signaal krijgt (om geen connectieverliezen te krijgen), zou ik voor 5GHz gaan. Pas als de afstand wat groot wordt zal 2.4 stabieler zijn. Nu ja, de vraag is ook welke down/upstream uw toestellen effectief nodig hebben. Iets dat streamt gaat beter af zijn met een 5GHz signaal, terwijl dingen zoals een smartphone in de meeste gevallen nooit echt boven de 30mbps vereisen om voldoende snel data binnen te trekken naar uw aanvoelen.

Trouwens, ik weet niet of dat ondertussen al anders is, maar ik ging er altijd van uit dat 2.4GHz meer kans had om congested te raken, omdat veel andere dingen ook die band gebruiken. Om nog maar te zwijgen van al uw buren in de straat die op de 2.4 zitten (waar het signaal ook veel verder reikt.)

//edit: Ik gebruikte vroeger altijd InSSIDer om te checken wat er in mijn omgeving aanwezig was van signalen om dan zo een gepast channel te kiezen in mijn bbox.
 
Laatst bewerkt:

ik zou ook bekabelde verbinding toepassen waar mogelijk. uw werklaptops bijvoorbeeld, of uw chromecast.
gsm zet ik hier altijd op mobile data ipv wifi.
Also, bluetooth kan ook interference geven met wifi 2.4ghz:
 
Als je door gewapend beton moet (dus effectief bij elke nieuwbouw tussen verdieping) zou ik nog altijd voor 2.4 GHz opteren. Attinuatie bij 5 GHz is énorm in die omstandigheden.
 
Je kan met gescheiden SSID's werken voor bijvoorbeeld IoT devices die alleen maar 2.4gHz radio's hebben, maar dat is vandaag een beetje achterhaald. Ietwat deftige Access Points hebben band steering technologie en gaan proberen nieuwere devices zo veel mogelijk op de 6 en 5gHz band te houden (afhankelijk van de generatie AP, 6gHz komt alleen voor op de allernieuwste generatie) en pas naar 2.4 gHz te gaan als 5gHz capable devices daar echt niet goed op presteren...

De 6gHz band is enkel voor line of sight bedoeld
De 5gHz band kan beperkt door obstakels (1-2 muren)
De 2.4gHz band is gemaakt voor langere afstand en meer obstakels met lager theoretische throughput.

Hoe hoger de freqentie, hoe meer informatie er per seconde over- en weer kan. Hoe langer de frequentie hoe meer vermogen door obstakels heen te gaan.


Je device zelf heeft ook een eigen WiFi chip en WiFi antennes waar veel verschil op zit in kwaliteit, ook nog eens per band verschillend.

Er zit ook verschil tussen AP's in hoe goed hun apparatuur is per band, want er zijn AP's die een WiFi 6 (802.11ax) capabele 5gHz chip / transceiver gebruiken maar slechts een WiFi4 (802.11n) 2.4gHz technologie. Er zijn evengoed heel krachtige Wifi 5 devices die op de 5 én 2.4gHz band super goede hardware gebruiken, met antennes met heel lage attenuation waar je via de 2.4ghz band wel makkelijk 300Mb/s download haalt... De band is namelijk niet het enige dat de snelheid bepaald, er zijn nog onderliggende technologische componenten zoals het (MU-)MIMO, OFDMA, etc... Die allemaal impact hebben op de snelheid.

WiFi is aan heel veel factoren onderhevig, maar kort door de bocht geeft een hoge kwaliteit AP + een hoge kwaliteit device in een ruimte zonder veel DECT / microgolfovens / AP's van buren en andere actieve stoorzenders een vrij hoge kans om zowel op 2.4gHz als 5gHz heel degelijke snelheden te leveren met 2.4gHz die verder weg van het AP blijft werken en 5gHz die dicht bij het AP een hoger maximum zal halen.
 
Ik ken eerlijk gezegd geen enkel toestel dat WiFi 6 ondersteuning heeft in de 5 GHz band maar slechts WiFi 4 in de 2.4 GHz band. Eén van de voordelen van WiFi 6 is dat het ook in de 2.4 GHz band werkt.

DECT maakt gebruik van een andere frequentieband en heeft dus geen invloed op je WiFi netwerk. Slechte / oude microgolfovens daarintegen kunnen wel een invloed hebben.
 
De Ubiquiti U6-Lite en U6-LR hebben een Wifi 6 chip op 5gHz en maar een WiFi 4 chip op 2.4gHz. De U6-Pro heeft op beiden een Wifi6 capabele chip

WiFi 6 is een standaard die je geheel of gedeeltelijk kan implementeren als fabricant. wifi 6 voegt ook niet bijster veel toe, tenzij je heel veel density hebt en op 2.4gHz is dat alleen relevant als je met een IoT opstelling of iets dergelijks zit imo.

DECT zou in theorie geen effect mogen hebben op WiFi, maar in de praktijk is dat in mijn ervaring anders. Ik heb een tijd geleden via meting een AP van plaats moeten veranderen om dat het quasi niet benaderbaar was door clients. Daarvoor stond dat AP op minder dan een meter van een basisstation, eens verplaatst: prima. Ik weet dat er heel veel factoren zijn die meespelen, maar het AP op dezelfde plaatse laten staan en de DECT uittrekken had eenzelfde effect als het AP verplaatsen. Dat laatste was eenvoudiger...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan